1.9 sdi käyntiongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

terosaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.7.2017 15:14

1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja terosaa » 21.7.2017 10:15

Nyt tarvittaisiin apuja Polon käyntiongelmaan, kun itsellä ei taito riitä ja auto pitäisi saada ajoon takaisin.

Eli VW Polo 1.9 sdi 2001 ja AQM moottorilla (jakajapumpullinen) ongelmana "rynkyttävä" tyhjäkäynti (joka tasoittuu, kun hieman nostaa kierroksia n. 1000rpm tasolle), pystyy ajamaan pintakaasulla mutta reilumpi kiihdytys aiheuttaa melkoista nykimistä ja moottorijarrutuksella sammuu välillä; sekä voimakkaamman nykimisen jälkeen sammuu myös.

Vikakoodit:
Määrän säädin yläraja saavutettu
Määrän säädin alaraja saavutettu
Määrän säädin neulan asentotunnistin
Koodit aktiivisia, ei saa nollattua.

IQ arvo heittelehtii tyhjäkäynnillä (900rpm) 2,5 - 5,8

Sitten asioita, joita olen yrittänyt:

- Polttoaine suodatin+ uusi takaisku vaihdettu, polttoaineputket vaihdettu suodattimen ympäriltä.
- Lämpötila-anturi vaihdettu, koska lämpömittari näytti nollaa jatkuvasti
- Toinen käytetty ruiskupumppu (tosin tdi koneen) vaihdettu, samalla tarkistettu jako ja pumpun ajoitus; ei vaikutusta juurikaan
- Suuttimet vaihdettu (ykkös sylinterissä reilusti polttoainetta); ei vaikutusta
- Egr tulpattu, samalla vaihdettu ilman suodatin
- Johtosarjaa purettu melkein kokonaan; ei mitään näkyviä vikoja
- 109 rele juotettu uudelleen, sitten vaihdettu uusi marmorilta
- ECU on edellisen omistajan jäljiltä tilkitty sialla, näyttäisi joskus saaneen kosteutta, liittimien juotokset tarkistettu; toinen ecu hommattu toimivasta autosta, MUTTA Delphillä onnistui vain ecun sopeutus, ei ajoneston sopeutus eli ei edes yritä käynnistyä toisella Eculla (startti pyörii, mutta ei edes lupaa) -> apu Ecun vaihtoon olisi todella hienoa, koska olen käynyt useamman kerran LMS:llä mutta siellä jatkuvasti kaikki lomilla ja lomien loppumisesta ei tietoa
-Määränsäädin pumpusta aukaistu, ei nopealla tarkastelulla näkynyt metallin purua

Muuta:
- Hehkun merkkivalo palaa hetken ennen käynnistystä, muutoin tietysti vilkkuu vikakoodien takia
- Jarrun painaminen veto päällä sammuttaa moottorin aina
- Kytkin polkimen painelu ei juurikaan muuta käyntiä (välillä kytkimestä kuuluu outoa rallatusta mutta loppuu heti polkimen uudelleen painamisen jälkeen)

- Diesel asiantutija epäili, että pumppu alkaa rajoittamaan polttoaineen määrää pysäytin solenoidilla, jos ei sähköinen rajoitus ecun mielestä riitä ja siitä johtuisi sammuilu

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.7.2017 11:22

terosaa kirjoitti:...MUTTA Delphillä onnistui vain ecun sopeutus, ei ajoneston sopeutus eli ei edes yritä käynnistyä toisella Eculla (startti pyörii, mutta ei edes lupaa)


Mitähän tämä maaginen ECUn sopeutus sitten pitää sisällään jos siihen ei kuulu ajoneston datan vaihtumista?

Edelleenkin se ajonesto on AJON esto, ei käynnistyksenesto. Vieraalla (toimivalla) ECUlla moottorin pitää käynnistyä sekunniksi, olettaen toki myös siis että auton ja moottorin puolesta on kaikki edellytykset lähteä käyntiin.

terosaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.7.2017 15:14

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja terosaa » 21.7.2017 12:35

Käsittääkseni ja Delphin softan ohjeista ymmärtäneenä sopeutuksella syötetään vanhasta Ecusta koodi, jolloin kaiken pitäisi toimia, mutta ei vaan toimi... Softa ilmoittaa, että sopeutus onnistunut; mutta ei edes lupaa käynnistyä toisella eculla ja vikamuistiin tulee vikakoodi ajon estosta....
Mikä pahus tuota mahtaa vaivata....

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.7.2017 14:46

Immon vikakoodi sieltä uudelta eculta pitääkin löytyä (myös IMMOn sopeutuksen jälkeen, toki nollaamalla koodit se ei enää palaudu) mutta se ei estä käynnistymistä.

Minkälainen koodi kyseessä? Viisinumeroinen? Mallia 00001 tai 00005 ? Tuolla kerrotaan vaan eculle että mitä syöttökarttaa se käyttää, noissa on hienoisia eroja, esim. manu/auto vaihteistoille tai climatronicin kanssa.


Ajonestoahan ei pitäisi tavallisen pulliaisen edes pystyä sopeuttamaan, koska se vaatii sisäänkirjautumisen ohjainpurkille pin-koodilla jota VW ei anna kuluttajille (edes rahallakaan) eli se pitää kaivaa epävirallisilla työkaluilla purkin muistista. Löytyykö Delphistä edes kohtaa jossa tuon koodin pääsisi syöttämään?

terosaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.7.2017 15:14

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja terosaa » 21.7.2017 16:17

Tällaisen koodin Delphi hyväksyi ecun sopeutus osiossa: 038 906 013 AJ (koodi on Ecun päällä ja myös löytyy ecun sisältä) tuo oli ainoa koodi, jonka sain menemään läpi onnistuneesti.

Onkohan mulla nyt juuri nuo väärät syöttökartat käytössä uudessa ecussa ja siksi ei lupaakkaan? "uusi" Ecu on toimivasta autosta ja kaikki päällä olevat kooditkin täsmäävät.

Kyllä Delphistä löytyy kohta immon koodille, vaan kun ei tietenkään auton avaimien mukana tullut koodilappua...

Mutta jos siis oikein ymmärsin, niin pitäisi siis käynnistyä uudellakin Eculla?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.7.2017 22:16

Tuo mainitsemasi "koodi" on volkkarin varaosakoodi sille eculle, ei sitä tarvita mihinkään eikä auton elektroniikka tee sillä tiedolla yhtään mitään. Sillä ei myöskään valita syöttökarttaa, eikä tuo käynnistyminenkään jää kiinni väärästä koodauksesta. Jotain isompaa on vialla. Kuten edellä sanoin, jos kaikki laitteet on ehjiä niin auto kyllä käynnistyy sekunniksi.

terosaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.7.2017 15:14

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja terosaa » 21.7.2017 23:30

Kiitos paljon neuvosta. pitääkö koodin siis olla aiempaa mainitsemaasi tyyppiä ja mistä sen löydän?

Mitäköhän isompaa voisi olla vikana, kun vanhalla Eculla kuitenkin käynnistyy heti (vaikkakin käy huonosti)? Onko mahdollista, että "uudella" eculla iq - arvon mittauksessa muuttuu jotain niin paljon että vaatisi uudelleen säätämistä?

Mahtaakohan Ecun vaihtoon edes hirveästi panostaa, jos vika ei korjaannukkaan sillä, miten Ecu viat yleensä esiintyy?

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja Tumi » 22.7.2017 0:26

Temusin keväällä SDI AQM hapettuneen ecun kanssa. Oireina tässä oli satunnaisesti kaasuläpän vikatila, vikakoodi sammutusläpästä, öljynpainesummeri, kierroslukumittarin hypähtely ja lopulta muutaman kerran hehkuvalon puute ja käynnistymättömyys, ehkä avain ei tunnistunut tms. Nämä kaikki korjaantui piirilevyn (ilmeisesti) ultraäänipesulla ja kaikki tinaukset uudelleen juottamalla. Nyt ecu on saumattu silikonilla ja lisäksi kaivoin hitechin esiin eli ecu on sadevesisuojattu Lidlin kanankoipipaketin pohjamuovilla.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.7.2017 8:35

terosaa kirjoitti:Kiitos paljon neuvosta. pitääkö koodin siis olla aiempaa mainitsemaasi tyyppiä ja mistä sen löydän?


Olethan nyt vaihtanut sinne täsmälleen samalla varaosakoodilla olevan purkin? Tuo syöttökartan valinta on vain hienosäätöä eikä se vaikuta yleiseen ajettavuuteen/käytökseen juuri mitenkään.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja Axi » 22.7.2017 9:52

Onko tämä sama auto? viewtopic.php?f=5&t=216054

terosaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.7.2017 15:14

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja terosaa » 23.7.2017 1:22

Kyllä olen vaihtanut täsmälleen samalla koodilla olevan purkin, ja sillä ei edes lupaa käynnistyä.

Toivottavasti ei ole tuon linkin auto.. Mulle auto tuli parikuukautta sitten pääkaupunki seudulta... ja toimi kaksi päivää vara-autona (kuten sen oli tarkoituskin) ja sitten alkoivat ongelmat

terosaa
-
Viestit: 6
Liittynyt: 19.7.2017 15:14

Re: 1.9 sdi käyntiongelma

ViestiKirjoittaja terosaa » 23.7.2017 14:53

Tumi kirjoitti:Temusin keväällä SDI AQM hapettuneen ecun kanssa. Oireina tässä oli satunnaisesti kaasuläpän vikatila, vikakoodi sammutusläpästä, öljynpainesummeri, kierroslukumittarin hypähtely ja lopulta muutaman kerran hehkuvalon puute ja käynnistymättömyys, ehkä avain ei tunnistunut tms. Nämä kaikki korjaantui piirilevyn (ilmeisesti) ultraäänipesulla ja kaikki tinaukset uudelleen juottamalla. Nyt ecu on saumattu silikonilla ja lisäksi kaivoin hitechin esiin eli ecu on sadevesisuojattu Lidlin kanankoipipaketin pohjamuovilla.



Kiitos kommentistasi.
Edellinen omistaja jo autossani ilmeisesti tehnyt samat temput, koska Ecu oli tilkitty todella vahvasti sikafleksillä ja juotoksiinkin oli koskettu... ja suoja väännetty alumiinipellistä.

Ecun vaihtoon siis panostan seuraavaksi lisää


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 65 vierailijaa