Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Timberhill
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.7.2017 9:41

Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja Timberhill » 17.7.2017 15:01

Alkoi tuossa kiinnostamaan tuon boran tehon lisäys.
Kaipailisin vähän selviä ohjeita ja neuvoja kuinka päästäisiin 150hv tehotavoitteeseen.
Saa myös vinkata mistä näitä osia kannattaa ostaa/etsiä.

Nettiä koitettu tutkia ja vähän joitain neuvoja poimittu, mutta täyttä selkyyttä ei vielä ole.

Elikkäs, lähtökohtanahan on noin 230000 km ajettu 1.9 TDI AGR evry-modilla. Auto on kauttaaltaan vaimennettu STP Black Gold vaimennusmatolla ja lisätty hifiä sen verran, että painoa tullut melko reilusti lisää joten tehon lisäys olisi paikallaan.

Mitä nyt netistä tutkinut asiaa niin vaihtoon seuraavia osia :

- Turbo
- Suuttimet
- Ohjelma
- Kytkinasetelma
- Vauhtipyörä

Tässä kohtaa sitten tarviikin apua.
Minkä mallisia osia noiden pitäisi olla ja mitä kaikkea muuta täytyy ottaa huomioon?
Ulkomailta noita osia ajattelin tilailla jospa saisi vähän edukkaammin, köyhä kun tahtoo olla.

Käsittääkseni mikään muu 1.9 TDI perheen isompi turbo ei käy suorilta paikoilleen?
Meneekö omalla pakosarjalla vai täytyykö sekin vaihtaa?

Suuttimiksi on paljon laitettu noita bosio raceja, mutta ainakaan minä en niitä kovin helposti mistään löytänyt?

Asetelma ja vauhtipyörä Sachs SRE:tä? Vaiko tuo G60/VR6 sekoitus?

Entäpä meneekö tuolla AGR:n omalla pumpulla vai täytyykö vaihtaa siihen hiluja tai peräti koko pumppu?

Kaikki neuvot on tässä kohtaa kultaakin kalliimpia kun kuitenkin melko noviisi vielä olen tämän asian tiimoilta.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja Axi » 17.7.2017 20:30

Tuo 150 hv ei ole oikein mitään 1.9 TDI:stä, samalla vaivalla pääsee 200 hv nurkille.

Helpoin turbo lienee ARL:stä, eli 150 hv Golfista/Leonista... Uudet pakosarjan tiivisteet ja öljynkierron putket. DP:n laippa luultavasti erilainen.

Suuttimiksi vaikka Dss Ultime 2

Isompia välijäähdyttimiä löytyy vaikka Darksidelta, jos pitää päästä helpolla. Kiinacoolereita vaikka Motonetista tms, sitten putkimutkia ja sovittelua. Vakiokin riittää kohtuudella.

1Z:n tai G60:n perästä vauhtipyörä, VR6:n levy ja asetelma pitää ihan ok.

Ruokahalu kasvaa syödessä, on halvempaa tehdä kerralla riittävä, kuin olla aina vaihtamassa palikkaa pykälä kerrallaan

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.7.2017 20:34

Tuolla tehotavoitteella..

Ahtimeksi vaikkapa 130 heppasen tdi:n ahdin, tulee kiinteän pakosarjan kera. Pakoputken liitoslaippa tai koko alkuosa menee vaihtoon, löytynee vaikka purkuautosta. Lisäksi ahtimen ohjauksen muutos alipainetoimistksi.
Toinen vaihtoehto on esim. Finturbon hybridiahdin joka käy suoraan nykyisen paikalle.

Suuttimiksi riittää 150hv transportterin tai 140hv tdi volvon suuttimet, tai tarkemminottaen suutinkärjet. Vie nykyiset suuttimet dieselhuoltoon ja pyytää vaihtamaan kärjet.
Vakiopumppu käy sellaisenaan.

Jos nykyinen kytkin (ja vauhtipyörä) on hyvässä kunnossa niin sekin toiminee. Ohjelmantekijä pystyy tarvittaessa hieman rajata vääntöä tarvittavalla kierrosalueella.
Jos tarvii tai haluaa kytkimen vaihtaa, niin voi tietty kokeilla jotain ebay-pakettia tai hommata sachsin paketin kiinteävauhtipyöräiseen (sisältää saman asetelman kuin vr6 ja dieseliin tarkoitetun levyn) ja käytettynä kiinteän vauhtipyörän "g60" löytyy vanhemmmista (90hv) tdi-koneista (esim AHU, AGR/ALH polo, ibiza tai cordoba).
Kytkimen voi hyvin vaihtaa myöhemminkin, myös uusi vakiokytkin on varteenotettava vaihtoehto, ei se kaksoismassa siellä ihan turhan takia ole.

Siinä ne tärkeimmät taisi olla.
Kannattaa käyttää aikaa sekä hakutoimintoa ja lukea aiempia jurusteluja aiheesta... ja niitä riittää PALJON ;)

Ja jos vähänkään epäilee että voimaa haluaa tulevaisuudessa enemmän, niin kannattaa tosiaankin ottaa se jo nyt huomioon osavalinnoissa ettei tarvi hetken päästä vaihtaa samoja osia uudestaan. Tai kuten edellä mainittiin niin pistää suoraan ne "tuplatehot"

Timberhill
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.7.2017 9:41

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja Timberhill » 17.7.2017 21:23

Axi kirjoitti:Tuo 150 hv ei ole oikein mitään 1.9 TDI:stä, samalla vaivalla pääsee 200 hv nurkille.

Helpoin turbo lienee ARL:stä, eli 150 hv Golfista/Leonista... Uudet pakosarjan tiivisteet ja öljynkierron putket. DP:n laippa luultavasti erilainen.

Suuttimiksi vaikka Dss Ultime 2

Isompia välijäähdyttimiä löytyy vaikka Darksidelta, jos pitää päästä helpolla. Kiinacoolereita vaikka Motonetista tms, sitten putkimutkia ja sovittelua. Vakiokin riittää kohtuudella.

1Z:n tai G60:n perästä vauhtipyörä, VR6:n levy ja asetelma pitää ihan ok.

Ruokahalu kasvaa syödessä, on halvempaa tehdä kerralla riittävä, kuin olla aina vaihtamassa palikkaa pykälä kerrallaan


Noniinno.. Samapa kai tuo on vaikka vähän enempikin sitä voimaa on. Ei kai sitä koskaan liikaakaan ole? ;)

Eikös tuo ARLin turbo ole kiinteästi pakosarjassa?
VNT vai hukkaportti?
Onkos nuo öljyputket millanen urakka tehdä?
Täytyykös muita muutoksia tehdä?

Täytyy tutkia tuota välijäähdytin tarjontaa vielä noilta sivuilta ja mietiskellä mihin sitä päätyy.

Pumppuko piisaa myös tuolle kovemmalle tehotavoitteelle?
Kytkin puolelle sitten varmaan tuota VR6/G60 systeemiä..

pete73 kirjoitti:Tuolla tehotavoitteella..

Ahtimeksi vaikkapa 130 heppasen tdi:n ahdin, tulee kiinteän pakosarjan kera. Pakoputken liitoslaippa tai koko alkuosa menee vaihtoon, löytynee vaikka purkuautosta. Lisäksi ahtimen ohjauksen muutos alipainetoimistksi.
Toinen vaihtoehto on esim. Finturbon hybridiahdin joka käy suoraan nykyisen paikalle.

Suuttimiksi riittää 150hv transportterin tai 140hv tdi volvon suuttimet, tai tarkemminottaen suutinkärjet. Vie nykyiset suuttimet dieselhuoltoon ja pyytää vaihtamaan kärjet.
Vakiopumppu käy sellaisenaan.

Jos nykyinen kytkin (ja vauhtipyörä) on hyvässä kunnossa niin sekin toiminee. Ohjelmantekijä pystyy tarvittaessa hieman rajata vääntöä tarvittavalla kierrosalueella.
Jos tarvii tai haluaa kytkimen vaihtaa, niin voi tietty kokeilla jotain ebay-pakettia tai hommata sachsin paketin kiinteävauhtipyöräiseen (sisältää saman asetelman kuin vr6 ja dieseliin tarkoitetun levyn) ja käytettynä kiinteän vauhtipyörän "g60" löytyy vanhemmmista (90hv) tdi-koneista (esim AHU, AGR/ALH polo, ibiza tai cordoba).
Kytkimen voi hyvin vaihtaa myöhemminkin, myös uusi vakiokytkin on varteenotettava vaihtoehto, ei se kaksoismassa siellä ihan turhan takia ole.

Siinä ne tärkeimmät taisi olla.
Kannattaa käyttää aikaa sekä hakutoimintoa ja lukea aiempia jurusteluja aiheesta... ja niitä riittää PALJON ;)

Ja jos vähänkään epäilee että voimaa haluaa tulevaisuudessa enemmän, niin kannattaa tosiaankin ottaa se jo nyt huomioon osavalinnoissa ettei tarvi hetken päästä vaihtaa samoja osia uudestaan. Tai kuten edellä mainittiin niin pistää suoraan ne "tuplatehot"


Joo kai se sitte vaan täytyy heti pistää enempi sitä voimaa niin ei jää kaivelemaan..
Kovasti koitan aiheesta lueskella niin Suomen kuin ulkomaankin foorumilla.
Mitenkäs tuo ahtimen ohjauksen muutos alipainetoimiseksi tarkalleen tapahtuu?

Kiitoksia vinkeistä!

Edit : Itse itselle vastaten, ilmeisesti ARLin turbo VNT ja kiinteä pakosarja.
Alipaineohjaus tähän tapaan? :
viewtopic.php?t=130343
Viimeksi muokannut Timberhill, 17.7.2017 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.7.2017 22:22

Siis ahtimen ohjausmuutos liittyy siihen että siirrytään vnt-ahtimeen. Kaikki vakiona yli 90-heppaset on vnt-ahtimilla.
Vaihdetaan N75 venttiili vnt-ohjauksess a käytettävään malliin ja muutetaan siihen liittyvät letkut vastaavasti..
Samoin pakoputken/downpipen muutos, kuin myös ahtimen öljylinjojen muutos liittyvät samaan aiheeseen.
Periaatteessa kaikki osat voi hankkia purkuautosta.
Ja kaikki ko.korimallin (golf,bora,toledo, leon, ovtavia,a3) vnt-ahtimet on kiinteästi pakosarjassa.

Ihan äreen viety budjettiratkaisu on varmaan haalia 110heppasen suuttimet, ahdin ja tarvittavat pikkuosat. Niistä irronnee ohjelmoituna n.140hv...
Ero nykyiseen on takuuvarmasti huomattava.
Itelle tuollainen setti tuli hommattua agr-cordobaan laitettavaksi, mutta eivät ole vielä päätyneet paikoilleen.

Timberhill
-
Viestit: 3
Liittynyt: 17.7.2017 9:41

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja Timberhill » 17.7.2017 22:31

pete73 kirjoitti:Siis ahtimen ohjausmuutos liittyy siihen että siirrytään vnt-ahtimeen. Kaikki vakiona yli 90-heppaset on vnt-ahtimilla.
Vaihdetaan N75 venttiili vnt-ohjauksess a käytettävään malliin ja muutetaan siihen liittyvät letkut vastaavasti..
Samoin pakoputken/downpipen muutos, kuin myös ahtimen öljylinjojen muutos liittyvät samaan aiheeseen.
Periaatteessa kaikki osat voi hankkia purkuautosta.
Ja kaikki ko.korimallin (golf,bora,toledo, leon, ovtavia,a3) vnt-ahtimet on kiinteästi pakosarjassa.

Ihan äreen viety budjettiratkaisu on varmaan haalia 110heppasen suuttimet, ahdin ja tarvittavat pikkuosat. Niistä irronnee ohjelmoituna n.140hv...
Ero nykyiseen on takuuvarmasti huomattava.
Itelle tuollainen setti tuli hommattua agr-cordobaan laitettavaksi, mutta eivät ole vielä päätyneet paikoilleen.


Ohjaus alkaa selkenemään.
Downpipen muutostyöt ei näin hitsarina ole ongelma. (EHKÄ..)
Öljylinjojen toteutukseen täytynee perehtyä huomenissa.
Mites sitten tuo MAPin vaihto? Vai meneekö nykyisellä?

Luultavasti päädyn nyt tuohon GT1749VB/DSS Ultime 2 kokoonpanoon.
Kukahan olis etelä-pohjanmaalla pätevä tekemään ohjelman noille?
Mulle oli jo evry-mod huomattava tehonlisäys..

Onkos tuossa 98' (3B) passatin AHU koneessa kaksoismassa vai käviskö siitä vauhtipyörä? Tuollanen olis kaverilla vaan varaosa-autona..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.7.2017 22:52

Pitkittäismoottorisen kytkimet ja vauhtipyörät ei sovellu poikittaismoottoriseen...

Öljylinjoissa ei sinällään ole mitään ihmeellistä, nykyiset eivät vain fyysisesti kohtaa toisenlaisen ahtimen kanssa kun ovat muotoon tehtyjä..

MAP:n vaihtotarve määräytyy sen mukaan riittääkö mittausalue tulevalle ahtopaineelle. Luulen että menee vaihtoon kun 200 heppaa tavoitellaan. Näistä löytyy tarkempaa juttua osanumeroineen...en nyt muista ulkoa miten ne meni.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja arduaen » 19.7.2017 16:29

Multa löytyys kokonainen bora vielä, mitää ei oo purettu. 4motion toki, etten tiä kui pakoputken osat, onko samanlaisia ku vajukissa. 96kw versio. 400+ jtn ajettu. Ei oo sähköt ollu päällä, kone takakontis. Vauhtis noin 1-1.5cm väljä, että tod. Näk. Joskus vaohettu ku uutena avf:n 2massas oli sentin välys. En oo mitannut vielä. Asetelma ehjä, kytkimestä niitit pettäny, että siitä sais kytkin päivityksen 228-->240?

Jos hommaat sre ja mukavuutta kytkimee haluaa ja ois 2 massa kannattaa ottaa levy jos O viel jouset.. ;) kyl huomaa ku niitei oo.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Volkswagen Bora 1.9 TDI AGR voiman lisäys

ViestiKirjoittaja pete73 » 24.7.2017 19:52

Tuo 240mm kytkin taitaa vaatia sitten 6-vaihteisen laatikon peräänsä... jos oikein muistan niin erilaiset kytkinakselit yms "pieniä" eroja...
Mahtuneeko vauhipyörä edes 5-pykäläisen kytkinkoppaan?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa