Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

lauri_m
-
Viestit: 36
Liittynyt: 29.5.2008 9:24

Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja lauri_m » 25.6.2017 20:34

Noita suutinkeskusteluja näyttää olevan enemmänkin tuossa alla, mutta mikään ei oikein täsmää tähän mun yksilöön. Eli alkoi pikkuhiljaa käynnistyä huonommin, ajattelin että joku hehku pimeenä. Ne on mitattu ja ok. Sitten kone alkoi käynnistyä kolmella pytyllä, samalla savuttaa palamatonta naftaa. Hiukan kierroksia niin käy hyvin, 15 sek päästä käy neljällä kohtuu nätisti. Nyt viimeisimpänä starttauttaa pitkään ennenkuin hörähtää. Tehot on tallella, savuttaa jatkuvasti vähän tyhjäkäynnillä, kaasuttaessa tai kiihdyttäessä savuttaa kunnolla.

Kansiremontti on tehty viime syksynä, eli kannentiiviste, kannen plaanaus, venttiilien ohjurit ja kumit, stefat, suuttimien tiivisteet, jakopää. Samalla vaihdettu naftansuodatin.

Ei anna vikakoodia (paitsi 17994 engine mount solenoid valve). Katsoin tyhjäkäynnin korjausarvot, heti kylmästä käynnistyttyä: -1,5 0.68 0.89 0.00. 30 sek päästä arvot paranee, päätyen lopulta lukemiin -0.16 -0.07 -0.16 0.33. Nokan ajoitusarvo vaihtelee 0.5-1.6.

Mistä pitäisi aloittaa, 1. suuttimesta, tandempumpusta vai turbosta? Vai kiertokangesta?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.6.2017 20:37

Tandem varmasti jo vaihtokunnossa. Mitenkä sammutusläppä (tai koko EGR-vena), onko ikinä otettu irti, onko aivan tukossa?

lauri_m
-
Viestit: 36
Liittynyt: 29.5.2008 9:24

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja lauri_m » 25.6.2017 20:42

Kilometrejä tosiaan on jo lähes 400tkm... Imusarja oli tietysti irti kansirempassa eikä näyttänyt mahdottoman karstaiselta. EGR:ää en erikseen irrottanut. Tankissa oleva pumppu kyllä surahtaa kun laittaa virrat päälle, tandemi todennäköisesti alkuperäinen.

lauri_m
-
Viestit: 36
Liittynyt: 29.5.2008 9:24

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja lauri_m » 25.6.2017 20:44

Voisko tuo ykkössylinterin isompi korjausarvo startissa johtua tandemin huonosta kunnosta, kun on kauimpana?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.6.2017 21:16

Ei, koska ykkösen ampumaa tavaraa vähennetään, tahtoo siis sanoa sitä että sieltä tulee liikaa tavaraa läpi.

Minkälaisia lukemia MAF näyttää? Vikakoodit katsottu VCDS:llä?

lauri_m
-
Viestit: 36
Liittynyt: 29.5.2008 9:24

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja lauri_m » 25.6.2017 22:28

Taitaa sitten tuo ykkönen valskata, sammutuksen jälkeen valuttaa sylinteriin ainetta, jota käynnistyksen jälkeen korjataan vähän aikaa? Siitä voisi johtua pitkä starttauskin, jos linja tyhjenee osittain sylinteriin tai tankkiin?

Mutta miksi savuttaa koko ajan vaikka korjausarvot on kaikki aika hyvät?

MAFin lukemat pääsen katsomaan vasta parin päivän päästä. Vikakoodit on katottu VCDS:llä ja ainoa on tosiaan tuo moottorin tukikumista tuleva.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.6.2017 6:41

Savutus voi johtua liian suuria mitäsattuu-arvoja antavasta maffista.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Mikey? » 26.6.2017 7:47

Katsopa vielä, että jäähdytysnesteen lämpömittari näyttää oikeita lukemia.

lauri_m
-
Viestit: 36
Liittynyt: 29.5.2008 9:24

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja lauri_m » 29.6.2017 13:44

Vaihdoin toisesta autosta varmasti toimivan maffin, ei vaikutusta. Liitteenä logitusta pikku lenkistä, mielestäni maffi näyttää antavan järkeviä lukemia. Lämpömittari toimii normaalisti ja näyttää vagcomin kanssa samansuuntaisia lukemia. Vaihdoin myös ilmanputsarin.

Startata saa pitkään ennenkuin lähtee käyntiin. Jos syypää on vuotava suutin, niin takaiskuventtiili varmaan auttaisi siihen, mutta savutus jää vielä. Kuumalla koneella savutus on aika mietoa, kylmällä koneella sanoisinko aika miehekästä...

Olisiko lisää vinkkejä?
Liitteet
LOG-01-001-003-010.zip
(7.6 KiB) Tiedosto ladattu 202 kertaa

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja nani » 8.8.2017 19:11

Löytykö tähän syytä tai vikaa?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.8.2017 19:18

En tiedä sanoa savutuksesta, mutta ahtimelle en veikkaa kovin korkeaa ikää (jos vakiopilleri kyseessä), näkyy olevan 1.6bar toteutuneet ahdot tuolla 2000-3000rpm välillä...

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja tekki » 9.8.2017 7:47

AVB:n diagnostiikka ei osaa edes tuota n. 1.6 bar ahtoa suurempaa ilmoittaa, joten siellä saattaa olla hetkittäin enemmänkin painetta kuin mitä VCDS näyttää.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.8.2017 9:06

Mitenkä polttoaineen lämmöt? Kylmänä ja motti lämpöiseksi ajettuna.

lauri_m
-
Viestit: 36
Liittynyt: 29.5.2008 9:24

Re: Audi 1.9 TDI AVB savuttaa ja käynnistyy huonosti

ViestiKirjoittaja lauri_m » 10.8.2017 21:44

Eipä ole selvinnyt, alkaa olla inspiraatio vähissä kun on vielä yks toimiva (kesä)auto pihassa.

Ei ole virisofta. Ahtoja on tosiaankin liikaa. Imuttamalla turbon säätökellosta vipu liikkuu sentin pari. Käytin ahtosäätösolenoidin irti ja imeskelin sen läpi samalla kun annoin sähköä: ilman sähkö ilma kulkee vain toiseen suuntaan, sähköjen kanssa molempiin. Tein koeajolenkin niin että letku oli irti ja tulpattu: ei juuri tehoja, joten olettaisin ettei turbon säätösiivet ole jumittuneet. Samalla imeskelin muut letkut läpi enkä löytänyt vuotoja. Sehän nyt on vielä mahdollista että tandempumppu ei tee tarpeeksi alipainetta tms. mutta ainakin jarrut toimii hyvin ja säätää ahtoja ihan tarpeeksi...

Polttoaineen lämmöt n. 30C kun ulkolämpö 20C ja kone 40C. Koneen lämmetessä 50C, polttoaine 35C. Moottorin ollessa 80C polttoaine 50C.

Käytin EGR:n irti ja veistin puhtaaksi, imemällä letkusta venttiili aukeaa nätisti ja sulkeutuu kun imu häviää. Imusarjassa olevan sammutusläpän alipainekellon kalvo oli halki, vaihdoin uuteen mutta oireet ei muuttuneet.

Eli vieläkin lähtee ontuen käyntiin ja minuutin lämmettyään alkaa käydä tasaisesti. Kuitenkin savuttaa kevyesti harmaata kiisua, huonosti palanutta dieseliä. Ajossa savutusta ei huomaa, mutta pysähdyksissä kyllä, kylmänä ja kuumana.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa