Osaisikohan joku kertoa missä on vika kun n. 200 tkm ajettu T5 2,5L 128kW moottori pitää ihmeellistä rohnottavaa ääntä??? Kun ilmanputsarin putken irroittaa, putkesta kuuluu voimakas "plop-plotus". Ääni muuttuu em. kaltaiseksi vasta kun kone on lämmin.
Diagnostiikkaohjelma ei anna mitään vikakoodia, mittaritauluun ei tule mitään vikailmoitusta, pakoputken paineet ovat tallessa ja hyvät. Tehot eivät ole pudonneet ainakaan että huomaisin sen.
Pari erilaista teoriaa esitetty:
1. Pakosarja vääntynyt
2. Ruiskutussuuttimen kärjen kuparitiivisteprikka falskaa
Onko kenellekään tuttu ilmiö??
VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Valvoja: ffp jäsenet
Re: VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Se ääni johtuu siitä kun polttomoottori käy...
Älä availe letkuja koneen käydessä.
Todennäköisesti EGR on enemmän auki kylmällä koneella, jolloin ei tuota ääntä kuule niin selvästi.
Mistä nuo "diagnoosit" olet saanut? Esson baarista?
Miten pakosarjan vääntyminen vaikuttaa imuääniin?
Tai miten suuttimen vuotava tiiviste kuuluisi imupuolella eikä koneen ulkopuolella? Jos se vuotaa, niin se vuotaa sylinteripaineen ulkoilmaan.
Älä availe letkuja koneen käydessä.
Todennäköisesti EGR on enemmän auki kylmällä koneella, jolloin ei tuota ääntä kuule niin selvästi.
Mistä nuo "diagnoosit" olet saanut? Esson baarista?
Miten pakosarjan vääntyminen vaikuttaa imuääniin?
Tai miten suuttimen vuotava tiiviste kuuluisi imupuolella eikä koneen ulkopuolella? Jos se vuotaa, niin se vuotaa sylinteripaineen ulkoilmaan.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 2
- Liittynyt: 17.5.2017 19:21
Re: VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Moro, kyllä ääni on aivan normaalista poikkeava. Olen käyttänyt autoa V-Vauhtipisteessä, jossa eivät ehtineet (??) perehtyä vikaan normihuollon yhteydessä. Toinen jobbari tutki vikaa ihan diagnosointisoftalla... Hän irroitti letkun ilmanputsarista ja ihmetteli kovin ääntä. Itse en osaa arvatakaan mistä tulee. Mutta normaalia se ei ole.
Re: VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Venttiilikoppa auki ja nokka-akseli (sekä nostajat) tarkastukseen. Ja vaihtoon...
Re: VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Jos se on metallinen laahaava ääni, niin sitten ei ole normaalia, mutta sellainen pelkkä plop plop ääni kuuluu polttomoottorista joutokäynnillä, monessa autossa on imusarjassa äänenvaimennin mikä noita ääniä vähentää.
Jos venttiilit kantaisi tai ei tiivistyisi, niin silloin voisi tuollainen ääni tulla, mutta silloin sen huomaisi myös tehottomuutena. Vika tulee pitkän ajan kuluessa, joten sitä pitäisi verrata toiseen autoon, myös polttoaineen kulutus kasvaa.
Jos venttiilit kantaisi tai ei tiivistyisi, niin silloin voisi tuollainen ääni tulla, mutta silloin sen huomaisi myös tehottomuutena. Vika tulee pitkän ajan kuluessa, joten sitä pitäisi verrata toiseen autoon, myös polttoaineen kulutus kasvaa.
Re: VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Paininkuppi sieltä luultavasti on puhki. Hämmästyttävän hyvin se pitää vetonsa vaikka yks venttiili kantaiski vähän.
..
..
Re: VW T5 128kW "rohnottava" ääni
Se nokka-akseli ja paininkupit tarkistukseen, on yleinen vika pumpparikoneissa...
Se ääni tulee ymmärtääkseni siitä kun pakoventtiili ei enää aukea riittävästi -> sylinteriin jää painetta joka purkautuu imusarjaan kun imuventtiili aukeaa.
Siis venttiilit ei jää kantamaan vaan eivät kuluneisuuden takia enää aukea kunnolla.
Kun paininkuppi kuluu puhki niinsitten nokka-akseli hakkaa suoraan venttiilinvartta ja voi joutua vaihtamaan enempikin osia.. muuten riittää nokka ja paininkupit (+tarpeelliset pultit ja tiivisteet)
Se ääni tulee ymmärtääkseni siitä kun pakoventtiili ei enää aukea riittävästi -> sylinteriin jää painetta joka purkautuu imusarjaan kun imuventtiili aukeaa.
Siis venttiilit ei jää kantamaan vaan eivät kuluneisuuden takia enää aukea kunnolla.
Kun paininkuppi kuluu puhki niinsitten nokka-akseli hakkaa suoraan venttiilinvartta ja voi joutua vaihtamaan enempikin osia.. muuten riittää nokka ja paininkupit (+tarpeelliset pultit ja tiivisteet)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa