T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja Toitsu » 26.4.2017 8:30

T5 alkanut oireilemaan kun käynnistää kylmänä. Normaali hehkutus valot ja kun starttaa, niin startti pyörii mielestäni normaalisti ja käyntiin lähtee käytännössä heti, mutta sillain vähän rykien kunnes 0,5-1 sekunnin jälkeen nostaa kierroksia automaattisesti ja käynti tasaantuu normaaliksi.

Kun ajan n.4km tyttären päiväkodille ja sammutan siinä hetkeksi ja uudelleen käyntiin, niin lähtee ihan normaalisti. Ajossa ei mitään eroa normaali käyttäytymiseen. Oireet alkaneet parin viikon sisällä ja mielestäni hieman pahentunut tuo käyntiinlähtö aamu aamulta. Tänään ainakin Pegabus näyttö herjasi liian alahaisesta virrasta heti käynnistyksen jälkeen ja näytti 11.1v joka on liian alhainen. Ennen starttia taisi olla 12.5 joka sekin on kyllä alhainen. Lisäakulla on ajossa 14.2v ja starttiakulla 13.4v kun on ajellut sen 15-20min.

Mitä on hajonnut/hajoamassa?
Hehkut loppu? Hehkurele? Polttoainesuodatin? Liian vähän virtaa hehkuille, ts. akku loppu?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 26.4.2017 19:18

Veikkaan suuttimen o-renkaita, tyypillistä tälle konemallille.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja Axi » 26.4.2017 22:24

Akku on heikko, ei kyllä rytkytystä aiheuta.

Arvaillaan sitten lisää: Pegabus laittaa olettamaan kyseessä olevan vanhan taksin. Kilometrejä aktiivikäytössä 400-500 tkm, muutama vuosi keveämpää ajoa päälle... 600 tkm?

2009 ja AXD ei pidä paikkaansa; BNZ-hiukkassuodatinkone tuli vuonna 2006. Olettaen vuosimallin pitävän paikkansa, monesko dpf menossa?

Nokka-akseleita ja nostimia on todennäköisesti mennyt kerran tai kaksi?
Riippuen pajasta suuttimien o-renkaita on uusittu, tai sitten ei. Suutinten poraukset kannessa saattavat olla soikeat ja kuluneet.

Regenerointi aiheutti noissa hyvinkin lyhyitä huoltovälejä, 15-16 tkm LL-huoltovälit olivat ihan normaaleita. Samasta syystä "öljymäärä" monesti lisääntyi, ja seurauksena voiteluhäiriöitä.

***

Ei viitsi enempää. Perusjutut voisi kuitenkin laittaa kysymykseen oikein, ei mulla ainakaan onnistu lottonumeroidenkaan arvaus.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Re: T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja Toitsu » 27.4.2017 8:43

Kilometrejä 370tkm, täysi huoltohistoria, myös minun aikana. Koneen tyyppiä ei lue siinä tarrassa huoltokirjan kannessa. Viimeisimmässä huollossa vikakoodeja luettaessa huoltaja kaivoi AXD tyypin koneen kyljestä, mutta voihan tuo väärin olla. Myöskin AXD koneeseen tilasivat kampiakselin asentotunnistimen ja se meni tietääkseni sisään ilman ongelmia. Minä olen ajanut tuosta 70tkm, enkä ole DFP:ää vaihtanut, sitä ei mielestäni tässä edes ole, ei lue otteessakaan kuten Exeossa luki josta se löytyy.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Re: T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja Toitsu » 27.4.2017 18:14

Sain kaivettua autosta tietoa, että pitäisi olla BNZ. Nyt alkaa epäilyttämään puheet AXD:stä. Ulkoisesti kai hyvinkin samanlaiset? Missä kohtaa lohkoa tuo tieto pitäisi lukea?

Kysymys 2, onko AXD ja BNZ pakosarjat identtiset? Uusi pitäisi hommata maailmalta.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja HuHu » 27.4.2017 18:46

AXD peltipakosarja BNZ valua

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

Re: T5 2009 2.5 AXD kylmäkäynnistys kakoo

ViestiKirjoittaja sprint » 28.4.2017 7:52

Katsoppa löydätkö koodin polttoaineen jakotukin letkuliitosten alapuolelta, samoilta kohdilta lähtee myös kumikytkin. Toinen koodi taitaa olla imusarjan alla nelospytyn paikkeilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa