-01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

-01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 8.2.2017 11:47

Eli kyseessä otsikonmukainen kulkine, jonka hommasin turbovikaisena. Autossa ollut joku garrett gt2256v? Hybridi, joka porsinut totaalisesti. Autossa vaihdettu isompi cooleri ja softa tehty tuolle kokoonpanolle. Laitoin autoon kkk bv43, joka on tarkoitettu audin 2.0 125kw diisselipataan. Nyt sain auton käyntikuntoon vaan ajettaessa auto toimii kohtuu ok, mutta kaasu vastaa ajoittain huonosti ja välillä ei juuri ollenkaan. Vikakoodeja auto ei anna vaikka nyppii ilmamassamittarin tai map-anturin kokonaan irti. Katselin torquella/obd-lukijalla antureiden arvoja ja huomasin, että esim. Imusarjan paine oli kokoajan -1.0 vaikka nykäisin anturin irti. Kulutus autolla on tyhjäkäynnillä n. 1.7l/h ja maantieajossa n.8l, joten naftaa menee melkein puolet liikaa... Kaverilla on vcds ja pitää sillä hieman selvitellä pitemmälle. Kertokaa ihmeessä omia ajatuksia :) Kiitos jo etukäteen

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.2.2017 16:32

No tuota tuota, ottaisin ihan ensin yhteyttä siihen ihmiseen joka tuon virisoftan on tehnyt ja kyselisin että mitä muutoksia sinne on tehty. Ahtimen vaihto toisenlaiseen ei varmastikaan säilytä moottorin käytöstä samanlaisena, vähimmäisvaatimuksena pitänee vnt-säätöruuvia hienosäädellä jompaankumpaan suuntaan ennenkuin menet hieromaan pyynnit uudelleen softasta.

Tyhjäkäyntikulutus vaikuttaa aika korkealta mikäli kaikki moottorissa kiinni olevat palikat on ehjiä, mutta voi olla että softasta säädetty alapäässä syöttöä reippaasti ylöspäin jotta ahdin heräisi alakierroksilla paremmin. Maantiekulutus vaikuttaa pikkuisen isolta myös, mutta ei niin mahdottoman poikkeukselliselta talviaikana mikäli auto on neliveto ja farmari ja ajot on sekalaisia. Mahdotonta siis ehdottaa korjaus/tarkistuskohteita ennenkuin tietää mikä siellä on oikeasti rikki ja mikä on virien jäljiltä haluttua/tehtyä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 8.2.2017 17:57

Ajotietokoneen ilmoittama korkea tuntikulutus ei kerro oikeasta kulutuksesta mitään. Noin lähtökohtaisesti tuollaisen moottorin tyhjäkäyntikulutus on sama, olipa siellä virisoftaa, isompaa ahdinta tai muitakaan muutoksia. Tyhjäkäyntikulutus voi olla noin korkea käytännössä vain sellaisissa tilanteissa, jolloin jokin asia estää moottorin vapaata pyörimistä mekaamisesti. Toki perussäädöt vaikuttaa myös hieman, ruiskutusennakot yms. Monta asiaa täytyy tarkistaa, että kokonaisuuden saa kuntoon ja moottorin toimimaan halutusti. Tähän tarvitaan yleensä ammattilaisen tai osaavan harrastajan apua jolla on kokemusta nimenomaan tämäntyyppisistä viritetyistä tdi-moottoreista.

Ajotietokoneen näyttämä korkea kulutus taasen voi johtua esimerkiksi moottoriin asennetuista pienemmistä suuttimista, tai ohjelman ollessa muuteltu sillä tavoin että kulutusnäyttö ei pidä enää paikkaansa.

Laitoin sinulle yksityisviestiä asian tiimoilta, osaan auttaa ongelmasi ratkaisemiseksi.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 9.2.2017 13:58

Kiitos vastauksista. Pitää tässä lähipäivinä vilkaista vcds.llä vähän arvoja. Nyt ainakin pisti silmään, että map anturi näyttää kokoajan -1.0bar kuormituksesta riippumatta. Kokeilin eilen toisella oletettavasti ehjällä map-anturilla ilman mitään muutosta. Tuo -1.0bar säilyy vaikka anturin liittimen nappaa irti Tänään töihin ajellessa arvot näyttivät kohtuu normaalilta, mutta työpaikan pihalla testeri näytti tyhjäkäynnillä kuormitukseksi 56.2%... Eilen tätä ongelmaa ei ollut. Maf anturi heräsi henkiin johtojen nypläilyn yhteysessä, joten pitää hieman tarkistella, että onko tuo johtosarja totaalisen paskana. Pihassa seisoo -01 passat 1.9 avb tekniikalla, josta saisi varmaankin johtosarjan vaihdettua.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.2.2017 14:07

Tulkitset lukijastasi tarpeettomia parametrejä asian selvittämiseksi. Torque pois, vcds tilalle ja selvittämään vikaa oikeilla työkaluilla. Toimenpiteesi kuulostaa äkikseltään turhalta työltä, mutta voihan sitä noinkin tosiaan selvitellä jos on paljon aikaa tutkia. Jotain saattaa saada selville tuollakin tavalla.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 11.2.2017 9:49

Joo no tuohon johtosarjan vaihtoon on vähän muitakin syitä. Mm. auto on uitettu aikoinaan hieman etelämmästä niin johtosarjasta puuttuu esim. huohottimen lämmitysvastuksen liitin. Edellisen omistajan jäljiltä poisteltu/siistitty nyt suurin osa kaikista joutavista virityksistä: teipattuja alipaineletkuja, vapaavirtaussuodatin jne. Osasyy korkeaan polttoaineenkulutukseen taisi löytyä katsastuksen yhteydessä märän naftatankin muodossa: tankkivarusteiden tiiviste ei ole ilmeisesti paikoillaan, koska se heiluu ja vasemmanpuoleinen polttoainelinjan liitin vuotaa... Jollain oli ollu polttoainesuodattimen pohjassa vuoto ja se näkyi ajotietokoneen kulutuslukemissa. Pitää muutenkin kaivella jostain alipainekaavio tuohon kikottimeen, että saa tarkasteltua noiden alipaineletkujen oikean kytkennän. No korjataan tuo ja katsellaan sitten lisää. Nokkakepissä oli kulumaa ja uusi teräskeppi, paininkupit, laakerit, pultit ja tiivisteet tilattu, joten katsellaan kunhan auto on taas nipussa. Tuli vaan mieleen? Että onko kampiakselin hihnapyörän keskipultti vaihdettavaa mallia vai meneekö vanhalla? Meinasin samalla vaihdella jakopäähän stefat.


Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 18.3.2017 20:24

Noniin eli nokka, nostajat, tiivisteet, suuttimien tiivisteet lämpöanturi, termari, naftasuodatin, ilmansuodatin, vaihdeltu. Vcds.llä hieman kerennyt tutkia vekotinta ja ekana silmiin pisti suuttimien korjausarvojen erot. Pahimmillään eroa yli 2.0mg/h. Pahin heitto on lähes aina ollut syl.4 suuttimella, joka sekin aika ajoin tasoittuu muiden suuttimien tasoille. Kertaalleen auto antoi vikakoodit 17672, 17669, 17675 (regulation range exeeded) Koskee siis suuttimia 2, 1, 3... nelosesta ei mitään mainintaa. Poistin vikakoodin ja sen jälkeen se ei ole palannut. Olisiko vika mahdollisesti kuuluisassa suuttimien johtosarjassa? Auto vieläkin nuhainen alakierroksilla ja autossa käytettiin paikallaan avf orkkis softaa, mutta samanlainen puutuminen siinä oli alakierroksilla. Eli siis liikennevaloista lähtökin vituttaa, koska auto ei kummallakaan softalla vastaa kaasuun alakierroksilla. No täytyy huomenna varsin ottaa vähäb lokia ja kokeilla kiristellä noita suuttimien johtosarjan pinnejä, josko sieltä löytyisi vika.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.3.2017 11:43

Samanlainen tuo mun AVF nelikkoni on, vakiopillerille tehty softa ja sitten BV43 asennettu jälkikäteen, on se ihan hengetön alta 2000rpm ja liikkeellelähtiessäkin on aika herkkä sammumaan. Tarkoitus olisi tuo kevään aikana hoitaa kuntoon.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 23.4.2017 18:02

Tämä tapaus vieläkin keskeneräisenä muiden kiireiden vuoksi. Eli kulutukset vieläkin samalla tasolla kuin alussa ja kylmänä paljon pidempi startti... Aina toisinaan autoa saa sahata aivan urakalla käyntiin ja lähtee aivan tajuttoman hitaasti ottamaan kierroksia ja toisinaan sammuu.. Nyt pesin suuttimet liqui molyn pesuaineella sulkien tankin pois polttoainepiiristä, eli auto käyntiin suodattimessa olevalla naftalla ja pesuaineella. Vaihdettu lisäksi kaikki alipaineletkut, n75, n18 venttiili, alipainepuolen takaiskuventtiili (vuoti läpi), omasta purkuautosta otettu suuttimien johtosarja. Auto heittää nyt limp modelle ja vikakoodina: 17964 Charge pressure control: negative deviation ja 17672 Pd unit injector: cylinder 2 (n241): regulation range exeeded. Täytyy varmaan tilata uusi johtosarja suuttimille vaikka tuo vaihdettu johtosarja pelasi kyllä moitteettomasti varaosa-autossa. Tuota suutinvikaa se ei aina tee ja oireena tuntuu kevyt nypytys. Tuohon ahto-ongelmaan liittyen pitää vielä tarkastella, että kaikki alipaineletkut jne on varmasti oikeissa paikoissa. Otin varaosa-autosta ecun irti ja laitan siihen vielä vakio softan testiksi niin saa ainakin jotain mahfollisuuksia suljettua pois. Kokeilin testata vcds.llä vnt kellon liikkeen, mutta mitään ei tapahtunut. Kuitenkin kun n75 pistokkeen ottaa irti, niin siitä ilmaantuu vikakoodi.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.4.2017 21:18

Suuttimet prakaa. Yleensä noihin on auttanut ultraäänellä pesu jos korjausarvo on plussan puolella.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 24.4.2017 6:46

Noita suuttimia itekki tovin jo epäilly.

Paskakuski
-
Viestit: 100
Liittynyt: 3.5.2009 8:21

Re: -01 3bg passat 1.9 avf, 6v manuaali moottorin sähköongelmat ja raju polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja Paskakuski » 31.5.2017 0:31

Nonii eli vika taisi olla suuttimissa. Vaihdoin 127k ajetut AL-loppuiset suuttimet tilalle -> auto alkoi rokkaamaan ja kulutus pyöri 4.5-6l tienoilla. Pitää vielä viikonlopouna käydä testailemassa hieman enemmän :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa