Saako ko. pumpparista säädettyä kuinka ajoitusta. Emännällä tuplasti enemmän ajettu ATD 1.9 pumppari ja käy huomattavasti nätimmin/pehmeämmin.
Muutoin toimii/ käy tasaisesti ja vedot tallella.
2.0 TDI BKD terävä käynti
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 2.0 TDI BKD terävä käynti
En ole varma BKD moottorista täsmälleen, mutta ainakin 1.9 pumppareissa ja yleisesti ottaen ajoituksen säätö tapahtuu näissä nokka-akselin hihnapyörää akseliinsa nähden kääntämällä. Eli kolme nokan hihnapyörän pulttia sopivasti "löysälle" ja hitusen kääntää akseliin nähden haluamaansa suuntaan. TODELLA pienellä liikkeellä on merkitystä näissä. Ja ajoituksen näkee ja pystyy tarkastamaan VCDS:llä yhdeltä engine kanavalta (torsion value) nimisenä arvona. Muistelisin, että tuo olisi hyvä säätää -1.5 ja 1.5 arvojen välimaastoon. Itsellä taitaa olla siinä 1.5 korvilla ennakolla.. Tosiaan 1.9 pumppariin olen säätänyt tuota, eikä ole todellakaan mikään amerikan temppu, mutta tietysti huolellisuuta vaatii. Hyvin pieni "kääntyminen" hihnapyörällä vaikuttaa huomattavasti. Nokkahihnapyörän päässä on muuten hammastettu asteikko mistä näkee asentoa, mutta ainakin itse merkkasin säädön lähtökohdan omalla merkillä siihen lisäksi, ettei sekaannuksia tule.
Näin se pääpiirteittäin menee tuo säätö ja moottorityyppikohtaisia eroja toki voi olla mahd. Ja noista ennakko arvoista en tiedä mikä on se "optimi", sekin on makuasia vähän mitä haluaa/hakee.. Jos joku tietää BKD:lle täsmällisemmin tai poikkeavuuksia tähän niin korjatkoon, tämä oli ns. yleisellä tasolla kerrottua juttua.
Näin se pääpiirteittäin menee tuo säätö ja moottorityyppikohtaisia eroja toki voi olla mahd. Ja noista ennakko arvoista en tiedä mikä on se "optimi", sekin on makuasia vähän mitä haluaa/hakee.. Jos joku tietää BKD:lle täsmällisemmin tai poikkeavuuksia tähän niin korjatkoon, tämä oli ns. yleisellä tasolla kerrottua juttua.
Re: 2.0 TDI BKD terävä käynti
Hihnapyörällä ei säädetä ruiskutusennakkoa, vaan pelkkää nokka-akselin/akseleiden (venttiileiden) ajoitusta. Ruiskutusennakon säätäminen tapahtuu softasta. Eri moottoreissa on erilainen palotapahtuma ja ruiskutusennakot.
Re: 2.0 TDI BKD terävä käynti
Kyllähän se juurikin noin on, että ruiskutuksen ajoitus/ohjaus tapahtuu täysin sähköisesti softan erinäisten karttojen mukaan. Eli ei ole pumpparissa mitään "ruiskutuksen" perusajoituksen säätöä niinkuin esim. jakajapumpullisissa. Ehkä eka viestistäni saattoi tulla kuva, että puhutaan tästä asiasta ja en tiedä ajoiko ketjun aloittaja takaa ruiskutuksen ajoituksen säätöä vai tuota pumppareiden nokan ajoitusta, mikä on säädettävissä..
Mutta tuo ensimmäisessä viestissäni kuvaama nokka-akselin ajoituksen säätö vaikuttaa mm.tyhjäkäyntiin, kaasuun vastaavuuteen ja myöskin esim. kulutukseen jonkin verran. Omakohtaisia testejä ei kyllä ole näiden asioiden suhteen tullut tehtyä, mutta kuullut/lukenut monelta suunnalta. Kyllähän se säätö palotapahtumaan vaikuttaa..
Itse säätelin aikoinaan tuon nokan ajoituksen kerran kohdalleen hihnan ja hihnapyörien vaihdon yhteydessä. Laitoin kerran "kohilleen", enkä sen kummemmin testaillu vaikutuksia erinäisillä säädöillä edellämainittuihin asioihin.
Mutta tuo ensimmäisessä viestissäni kuvaama nokka-akselin ajoituksen säätö vaikuttaa mm.tyhjäkäyntiin, kaasuun vastaavuuteen ja myöskin esim. kulutukseen jonkin verran. Omakohtaisia testejä ei kyllä ole näiden asioiden suhteen tullut tehtyä, mutta kuullut/lukenut monelta suunnalta. Kyllähän se säätö palotapahtumaan vaikuttaa..
Itse säätelin aikoinaan tuon nokan ajoituksen kerran kohdalleen hihnan ja hihnapyörien vaihdon yhteydessä. Laitoin kerran "kohilleen", enkä sen kummemmin testaillu vaikutuksia erinäisillä säädöillä edellämainittuihin asioihin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa