Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Valvoja: ffp jäsenet
Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Otsikon mukaisessa caddyssä ei pelitä lämpö ja löpö mittarit, sekä nopeusmittari huijaa 15-20 km/h. Tämä on ensimmäinen vw autoni joten itsellä ei ole vielä mitään tietoa ko.menopelistä. Lämpömittarissa vilkahtaa parikertaa ilmeisesti jäähdytysnesteen merkkivalo kun virrat kääntää päälle eli ilmeisesti jotain eloa on. Mittariston muut merkkivalot toimivat ja taustavalot. Autoon on asennettu jälkiasennus lämpömittari ja sen sainkin toimimaan.
Varsinaisena kysymyksenä voisin esittää että missä ja miten pääsen käsiksi polttoaine anturiin, jos sellaista edes kokoautossa on kun auto on uudelleen rakenneltu lähes kokonaan ja altapäin en ainakaan nähnyt uudessa tankissa mitään sähköjohtoja/anturia?
Sähkökaavion mukaan mittariston transistorille joka säätää jännitteen pitäisi olla 5 amppeerin sulake mutta sellaista en potkupaneelin alta löytänyt? Voisiko tämä mittaristossa oleva transistori olla kaput vai olisiko silloin merkkivalotkin pimeinä?
Varsinaisena kysymyksenä voisin esittää että missä ja miten pääsen käsiksi polttoaine anturiin, jos sellaista edes kokoautossa on kun auto on uudelleen rakenneltu lähes kokonaan ja altapäin en ainakaan nähnyt uudessa tankissa mitään sähköjohtoja/anturia?
Sähkökaavion mukaan mittariston transistorille joka säätää jännitteen pitäisi olla 5 amppeerin sulake mutta sellaista en potkupaneelin alta löytänyt? Voisiko tämä mittaristossa oleva transistori olla kaput vai olisiko silloin merkkivalotkin pimeinä?
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Noniin tänään sen verran tutkittu että vakiolämpömittari saatu pelittämään mutta näytti vähän hulluja lukemia kun ilmeisesti sylinterin etupuolla oleva anturi on vaihdettu tarvikemalliin. (autossa siis aeg lämpömittari joka toimii kyllä ja vakiomittarin johto oli irti) Transistorilta tuli 9.5 volttia ja lämpömittarilla taasen oli se 10 ,13 volttia että taitaa olla ihan kunnossa.
Autossa siis on toiminut satunnaisesti löpömittari aiemmin ja nyt alkaa keinot itellä loppumaan. Yhtään ideoita? Mitään arvoja en saa mustavioletista johdosta joka tulee mittariston liittimeen, jonka pitäisi olla fuel senderin karva.
Autossa siis on toiminut satunnaisesti löpömittari aiemmin ja nyt alkaa keinot itellä loppumaan. Yhtään ideoita? Mitään arvoja en saa mustavioletista johdosta joka tulee mittariston liittimeen, jonka pitäisi olla fuel senderin karva.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Polttoaineen pinnan mittaus tapahtuu todennäköisesti vain meno/paluukarvojen välistä vastusta mittaamalla, eli toiseen karvaan mittaristo syöttää jonkun jännitteen ja paluujohdon jännitettä sitten mittaillaan. Jos se tankin paluukarva ei näytä mitään jännitettä niin koita irrottaa se menokarva ja tsekkaa ohmit suoraan niistä karvoista.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Jultsu kirjoitti:Polttoaineen pinnan mittaus tapahtuu todennäköisesti vain meno/paluukarvojen välistä vastusta mittaamalla, eli toiseen karvaan mittaristo syöttää jonkun jännitteen ja paluujohdon jännitettä sitten mittaillaan. Jos se tankin paluukarva ei näytä mitään jännitettä niin koita irrottaa se menokarva ja tsekkaa ohmit suoraan niistä karvoista.
Joo elikä testasin itse mittariston toiminnan ja kun syötti transistorille (voltage stabilizer) 12 V inputille ja yhdisti maan polttoainemittarin lähtevään nastaan niin mittari kyllä nousi eli se on kunnossa. Huomenna tarvinnee yrittää löytää anturin johdot ja tehdä maadoitus uusiksi jos näyttää overloadia. Kai anturille tulee erillinen maadoitus vai onko suoraan tankkia vasten ja jos tulee niin minnekköhän se tulee?
Kuulostaisi vähän oudolta nimittäin jos anturi olisi totaalisesti hajonnut yhtäkkiä kun anturille tuleva johto (mikä tulee mittaristolle) näyttää OL maata vasten. Luulisi anturi vian ilmenevän niin että näyttäisi päin honkia löpön määrän.
Sitten vielä itse en löytänyt mistään uutta löpöanturia.. Jos ns. pahin on tapahtunut niin saako näitä jostain vielä uutena?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Niinkun nimikin sanoo, se on sitten jänniteregulaattori. Älä mittaa sitä kuten transistoria.
Kannattasko ottaa anturi irti ja mittailla sekin kans?
Kannattasko ottaa anturi irti ja mittailla sekin kans?
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Noniin uutta sähkövikaa pukkaa. Nyt palaa mittaristossa himmeällä vilkkujen valo ja viiksestä kun kääntää niin valo vaan syttyy eikä vilkut vilku. Hätävilkut toimii. Samaan syssyyn jarruvalot alkoi sekoilemaan eli kun painaa jarrua niin oikea takavalo sammuu mutta vasemmalla toimii. Voiko olla kytkyksissä vilkkuihin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Mulla oli Golfissa joskus vastaavaa vilkkuvalon kanssa. Olikohan niin että joku viiksien liitin ku oli irti ni teki tota.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Kato nut ensiksi että takavalojen maadoitukset toimii kunnolla.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Naftamittari tuli kuntoon kun teki hytissä olevan liitoksen uusiksi abikoilla. Vilkuilta oli palanut sulake, ilmeisesti hätäkytkin oli irroittaessa vetänyt maihin. Oikea etuparkki oli huonosti kiinni ja kun sen sain kuntoon syttyi myös takavalo.
Vikoja vielä: Nopeusmittari valehtelee 30-40 riippuen nopeudesta ja jarruvalo kytkee oikean etuparkin päälle ja samalla sammuttaa oikean takaajovalon. Vasemmalla toimii. Tein huomion että jarruvalot "toimii" vaikka virrat olisivat pois päältä. Onko normaalia? Takavalon maadoitin vielä varmuudeksi uudelleen. Mitäs tuolle mittaristolle voi tehdä? Mittaristo on peräisin jetasta.
ps: onko ominaisuus kun caddy alkaa tärisemään kuin ajaisin uritetun reunaviivan päällä yli 90 vauhdeissa? :D
Vikoja vielä: Nopeusmittari valehtelee 30-40 riippuen nopeudesta ja jarruvalo kytkee oikean etuparkin päälle ja samalla sammuttaa oikean takaajovalon. Vasemmalla toimii. Tein huomion että jarruvalot "toimii" vaikka virrat olisivat pois päältä. Onko normaalia? Takavalon maadoitin vielä varmuudeksi uudelleen. Mitäs tuolle mittaristolle voi tehdä? Mittaristo on peräisin jetasta.
ps: onko ominaisuus kun caddy alkaa tärisemään kuin ajaisin uritetun reunaviivan päällä yli 90 vauhdeissa? :D
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Jarruvalojen pitäisi kaikissa mahdollisissa tieliikenteeseen hyväksytyissä vehkeissä toimia virrattomana, eli on normaalia.
Näissä 020-vaihteistoissa on ollut erikokoisia nopeusmittarin hammaspyöriä, 15-, 16- ja 17-hampaisia ainakin (nämä on värikoodattu). En oo täysin varma onko vaijerin "välitys" aina sama ja hammaspyörän koko on vaihteisto-spesifinen asia, vai pitääkö mittariston olla tietylle hammaspyöräkoolle soveltuva. Tämä kannattaisi selvittää, jos vain on tietoa saatavilla mittariston luovuttajasta.
Itse aikoinaan vaihdoin tekniikan siten, että vanhassa vaihteistossa oli 16-hampainen hammaspyörä ja uudessa 17-hampainen, jos oikein muistan. Vanha vaihteisto oli 4S ja uusi ATH. Mittaristo valehteli ihan yhtä paljon ennen ja jälkeen muutoksen.
Kuulostaisi, että renkaat on epätasapainossa ja ehkä myös auraukset pielessä.
Edit: Vielä pari linkkivinkkiä tuohon vaihteistoasiaan:
http://www.brokevw.com/020ratios.html (Kohta Speedo Gear)
http://www.4crawler.com/Diesel/VW_020_t ... peedometer
Jälkimmäisessä sanotaan "Since the speedo gear is driven off of an intermediate shaft in the transaxle, the actual gear needed will depend upon the final drive ratio of the transaxle."
Tarkasta siis vaihteiston tyyppi, final drive ratio tuolta BrokeVW:stä ja paikallaan olevan vaijerin hammaspyörän hammasluku. Ja varo tiputtamasta hammaspyörää vaihteiston sisään.
Näissä 020-vaihteistoissa on ollut erikokoisia nopeusmittarin hammaspyöriä, 15-, 16- ja 17-hampaisia ainakin (nämä on värikoodattu). En oo täysin varma onko vaijerin "välitys" aina sama ja hammaspyörän koko on vaihteisto-spesifinen asia, vai pitääkö mittariston olla tietylle hammaspyöräkoolle soveltuva. Tämä kannattaisi selvittää, jos vain on tietoa saatavilla mittariston luovuttajasta.
Itse aikoinaan vaihdoin tekniikan siten, että vanhassa vaihteistossa oli 16-hampainen hammaspyörä ja uudessa 17-hampainen, jos oikein muistan. Vanha vaihteisto oli 4S ja uusi ATH. Mittaristo valehteli ihan yhtä paljon ennen ja jälkeen muutoksen.
Kuulostaisi, että renkaat on epätasapainossa ja ehkä myös auraukset pielessä.
Edit: Vielä pari linkkivinkkiä tuohon vaihteistoasiaan:
http://www.brokevw.com/020ratios.html (Kohta Speedo Gear)
http://www.4crawler.com/Diesel/VW_020_t ... peedometer
Jälkimmäisessä sanotaan "Since the speedo gear is driven off of an intermediate shaft in the transaxle, the actual gear needed will depend upon the final drive ratio of the transaxle."
Tarkasta siis vaihteiston tyyppi, final drive ratio tuolta BrokeVW:stä ja paikallaan olevan vaijerin hammaspyörän hammasluku. Ja varo tiputtamasta hammaspyörää vaihteiston sisään.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Kiitos vastauksista! Toihan olisi looginen että hammasratas olisi väärä kun niin paljon valehtelee. Vielä tarvitsee paikantaa tuo vaijerin sijainti laatikossa. :D
Onko jarruvalojen sulake nro. 2 Caddyssä? Lukee stoplight mutta eipä vaikuta sulakkeen poisto mitään.
E: Ostin "uudet" eli vanhat micheliinin nastarenkaat ruosteisilla pellivanteilla ja tärinät hävisi lähes kokonaan. Välillä kun tienpinta muuttuu niin huomaa että rengasjurina/tärinä tulee takaisin mutta ei häiritsevästi. Yhdessä vanteessa on painauma sisäkehässä joten epäilen että renkaat pitäisi vain tasapainottaa mutta nyt on jo hyvä ajaa ja sain otettua huiputkin, 138 km/h. Ratti on hieman vinossa vasemmalle eli aurauksetkaan eivät ole ihan sata.
Onko jarruvalojen sulake nro. 2 Caddyssä? Lukee stoplight mutta eipä vaikuta sulakkeen poisto mitään.
E: Ostin "uudet" eli vanhat micheliinin nastarenkaat ruosteisilla pellivanteilla ja tärinät hävisi lähes kokonaan. Välillä kun tienpinta muuttuu niin huomaa että rengasjurina/tärinä tulee takaisin mutta ei häiritsevästi. Yhdessä vanteessa on painauma sisäkehässä joten epäilen että renkaat pitäisi vain tasapainottaa mutta nyt on jo hyvä ajaa ja sain otettua huiputkin, 138 km/h. Ratti on hieman vinossa vasemmalle eli aurauksetkaan eivät ole ihan sata.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Mittariston alalaidassa nopeusmittarissa on vertailuluku minkä perusteella tieto perän pyörintänopeudesta vaihelaatikossa välitetään mittarille (sähköinen tai mekaaninen) ja sovitetaan toimimaan mittariston kanssa. Se lukema on ainakin kaikissa kakkoskoppasissa 950
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
tutkija kirjoitti:Mittariston alalaidassa nopeusmittarissa on vertailuluku minkä perusteella tieto perän pyörintänopeudesta vaihelaatikossa välitetään mittarille (sähköinen tai mekaaninen) ja sovitetaan toimimaan mittariston kanssa. Se lukema on ainakin kaikissa kakkoskoppasissa 950
Joo omassakin lukee tuo 950. Mitä se vastaa siis? 15, 16 Vai 17? Ja saako noita rattaita jostain uutena?
E: Onko normaalia että kylmänä kytkin tärisyttää ja on tunnoton? Jos vähänkin kaasua painaa niin täräys on melkoinen. Lämpimänä ei niinkään ongelmia. Kytkinpolkimessa on usean sentin vapaaliike.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
-81 passatissa ainaki nopeusmittari o sellainen että siellä pyörii magneetti joka aina ohi mennessään nappaa viisarista kiinni ja nopeuden mukaan sitten se nostaa sitä halutun nopeuden kohdalle. Viisari itsessään on jousen kanssa joka sitten vääntää sitä magneettia vastaan. Sitä jousta voi kiristää tai löysätä sen mukaan mihin haluaa sen nopeuden korjautuvan. Jousen säätö tapahtuu niin että mittariston purkaa ja pyörittää viisaria käsin sen stoppari-tikun yli. Myötäpäivään kiristetään ja vastapäivään löysätään.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
kozel kirjoitti:-81 passatissa ainaki nopeusmittari o sellainen että siellä pyörii magneetti joka aina ohi mennessään nappaa viisarista kiinni ja nopeuden mukaan sitten se nostaa sitä halutun nopeuden kohdalle. Viisari itsessään on jousen kanssa joka sitten vääntää sitä magneettia vastaan. Sitä jousta voi kiristää tai löysätä sen mukaan mihin haluaa sen nopeuden korjautuvan. Jousen säätö tapahtuu niin että mittariston purkaa ja pyörittää viisaria käsin sen stoppari-tikun yli. Myötäpäivään kiristetään ja vastapäivään löysätään.
Ongelmaksi tässä muodostuu se, että mittarivirhe kasvaa 20->40 kun ajaa satasta joten edelleen olisi kova heitto vaikka mihin säätäisi kun on epälineaarinen mittarivirhe.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
Se oikea hammasluku riippuu siitä millainen vaihdelaatikko, tai tarkemmin sanoen laatikon perävälitys on, jos nyt oikein olen asian ymmärtänyt. Selvitäpä siis vaihteiston koodi (kytkinkopassa laatikon alapuolella stanssattuna).
En osaa sanoa mitä välitystä 950 vastaa. Ilmeisesti ainakin vanhemmissa mk1:ssä on ollut myös 935-vertailulukua. Tietysti tässä kohtaa Caddyjen omistajat voisivat kommentoida minkälaisia vertailulukuja Caddyissa yleensä on.
En osaa sanoa mitä välitystä 950 vastaa. Ilmeisesti ainakin vanhemmissa mk1:ssä on ollut myös 935-vertailulukua. Tietysti tässä kohtaa Caddyjen omistajat voisivat kommentoida minkälaisia vertailulukuja Caddyissa yleensä on.
Re: Vw caddy 1.6D mk1 mittaristo ongelmaa
No ehkä tyydyn siihen että kääntää mittaria taaksepäin, kyllähän mittareissa aina melkein heittoa on..
Sitten olis seuraavaa pohdinnassa. Kytkimen säätö konetilassa tapissa ja kytkimessä paljon vapaaliikettä. Onko tälle tehtävissä jotain? Kytkin myös ravistaa/tärisyttää pahasti kylmänä jos vähääkään kaasua antaa liikkeellelähdössä. Lämpimänä oireilee myös tärinänä/ravistuksena jos tarvitsee luistattaa esim. pakilla ylämäkeen. Vaihteet menee hyvin päälle ja kytkin irroittaa hyvin eli ei lähde vierimään.
E: Jarruvalo sähkövika korjaantui polttimo kannan ja sen liittimien putsauksella
Sitten olis seuraavaa pohdinnassa. Kytkimen säätö konetilassa tapissa ja kytkimessä paljon vapaaliikettä. Onko tälle tehtävissä jotain? Kytkin myös ravistaa/tärisyttää pahasti kylmänä jos vähääkään kaasua antaa liikkeellelähdössä. Lämpimänä oireilee myös tärinänä/ravistuksena jos tarvitsee luistattaa esim. pakilla ylämäkeen. Vaihteet menee hyvin päälle ja kytkin irroittaa hyvin eli ei lähde vierimään.
E: Jarruvalo sähkövika korjaantui polttimo kannan ja sen liittimien putsauksella
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa