Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Valvoja: ffp jäsenet
Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Eli otsikon mukainen värkki kyseessä, huomenna olisi 1v synttärit eli auto käyttöönotettu 12/2015. Tosin sen auto viettää korjaamolla.
Eilen piti autoa käynnistää, sähköt tulee päälle ja yrittää käynnistää niin klikkaa vaan ja autosta tulee joulukuusi. Valittaa jarruista ja mäkilähdöstä ja vaikka mistä... Sekä akkujännitteestä, sen toki mittasin ja oli virrat ja xenonit päällä n. 11.7V eli normaalia. Samalla tuli vähän sellainen käryneen elektroniikan haju konepellin alta, suunnilleen siinä laturihihnan kohdalla.
Ei muuta kun soitto ajoturvaan ja sijaisauto paikalle ja skoda huoltoon. Tänään sain soiton, kuulema vettä sylinterissä, tiivistyy ilmasta ja jäätyy, ei jaksa pyörittää. Korjaus: hehkut irti ja kone lämpimään että sulaa, startilla sylinterit tyhjäksi, hehkut takaisin ja uudet moottoriöljyt.
Pitkäaikainen korjaus: ohjelmistopäivitys, paitsi että tähän malliin ei ole vielä olemassa. En tosin tiedä että miten ohjelmistopäivitys voisi tuollaista korjata?
Maanantaina saan auton takaisin.
Eilen piti autoa käynnistää, sähköt tulee päälle ja yrittää käynnistää niin klikkaa vaan ja autosta tulee joulukuusi. Valittaa jarruista ja mäkilähdöstä ja vaikka mistä... Sekä akkujännitteestä, sen toki mittasin ja oli virrat ja xenonit päällä n. 11.7V eli normaalia. Samalla tuli vähän sellainen käryneen elektroniikan haju konepellin alta, suunnilleen siinä laturihihnan kohdalla.
Ei muuta kun soitto ajoturvaan ja sijaisauto paikalle ja skoda huoltoon. Tänään sain soiton, kuulema vettä sylinterissä, tiivistyy ilmasta ja jäätyy, ei jaksa pyörittää. Korjaus: hehkut irti ja kone lämpimään että sulaa, startilla sylinterit tyhjäksi, hehkut takaisin ja uudet moottoriöljyt.
Pitkäaikainen korjaus: ohjelmistopäivitys, paitsi että tähän malliin ei ole vielä olemassa. En tosin tiedä että miten ohjelmistopäivitys voisi tuollaista korjata?
Maanantaina saan auton takaisin.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Vanhemmissa jo oli ominaisuus että kone hörppäs vedet/jäät välijäähdyttimestä männän päälle ---> kanki mutkalle. Hyvä että asiasta on otettu opiksi. Eikun...
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Et oo maskipeitettä laittanu? Koko keula siis tukkoon.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Ei ole keula tukossa ei. Ei tullut mukana, löytyyköhän lisävarusteena vai onko se laitettava pahvia puskurin sisäpuolelle?
Jo muistan jotain tuollaista että oli jotain malleja josta välijäähyn jäät rikko koneen.
Ehkä ei tässä tapauksessa, kun se on jäätynyt sylinterissä eikä kone jaksanut pyörittää.
No onneksi on liikkumisturva voimassa jos tapahtuu uudelleen.
Webasto tai lohkoa ei ole
Jo muistan jotain tuollaista että oli jotain malleja josta välijäähyn jäät rikko koneen.
Ehkä ei tässä tapauksessa, kun se on jäätynyt sylinterissä eikä kone jaksanut pyörittää.
No onneksi on liikkumisturva voimassa jos tapahtuu uudelleen.
Webasto tai lohkoa ei ole
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Oiskohan siellä lämmitintä käytettäessä ollukin vettä sylinterissä ja sitten käyny vanhanaikaiset?
Tietysti jos tuovesimäärä on tullut siitä ilmasta mikä sylinterissä höyrynä on ollut, niin tuleekohan siitä vettä sitten joku mikrolitra...
Tietysti jos tuovesimäärä on tullut siitä ilmasta mikä sylinterissä höyrynä on ollut, niin tuleekohan siitä vettä sitten joku mikrolitra...
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Jormalainen on oikeassa. Ns aftermarket maskipeite paikoilleen ja voi nauttia samalla lämmöstä ja hivenen pienentyneestä polttoaineen kulutuksesta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Riittääkö näissä että jos vaan ahtoilmanjäähdyttimen peittää?
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Jaa a, monessa vagissa se jäähdytin on tosiaan iso. Kuitenkin ilma menee huomattavasti kuumempana jolloin tätä ilmiöä ei pitäisi tapahtua.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Onkos tässä jo se nestevälijäähy? Mikä on konetyyppi? Cay alkuisissa on vielä se ilmajäähy mut uudemmissa nestejäähytin.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
En muista moottorikoodia, on ensirek. 12/2015 ja ns vm on 2016. Löysin että voisi olla CRKB mutta en ole varma.
Lämmitintä ei ole eli sitä ei ole käytetty.
Ihmettelen kanssa samaa että miten sinne olisi niin paljon vettä tullut. Auto kuitenkin vain seissyt pari päivää.
No huomenna haetaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
Pitää laittaa keula umpeen. Onko jollain joku sopiva linkki mistä voisi ostaa vai askartelenko jotain sinne?
Edit: google auttoi.
http://www.motormarket.fi/maskisuoja-sk ... 366-5.html
Edit2: maskisuoja tilattu
Lämmitintä ei ole eli sitä ei ole käytetty.
Ihmettelen kanssa samaa että miten sinne olisi niin paljon vettä tullut. Auto kuitenkin vain seissyt pari päivää.
No huomenna haetaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
Pitää laittaa keula umpeen. Onko jollain joku sopiva linkki mistä voisi ostaa vai askartelenko jotain sinne?
Edit: google auttoi.
http://www.motormarket.fi/maskisuoja-sk ... 366-5.html
Edit2: maskisuoja tilattu
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Juu tuossa on se nestevälijäähy koneen päällä suojien alla. Ja silti kondensoituu vettä.. hyviä laitteita.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Siis kondensoituu välijäähyyn ja valuu männän päälle?
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Eli viltti konehuoneen ympärille auttaa tässäkin tapauksessa? Onko vesi-ilma jäähdyttimelle oma kiertonsa? Meinaan pakkasen puolella oleva neste ja puristettu lämmin ilma niin kondensio on valmis.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Tuolle välijäähylle on oma pumppu ja kierto.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
tähän lisäys vielä että auto saatiin takaisin, mutta huomasin että startti oli laiska korjauksen jälkeen. Oli jo sovittu huolto parin viikon päähän kun joku polttoainepumppu tankissa piti vaihtaa, laadunparannustyö.
Viikon verran se auto toimi ja sen jälkeen ei enää käynnistynyt, vaikka oli lämmin ja juuri ajettu. Klikkasi vaan, ei mitään vikailmoituksia. Parin yrityksen jälkeen lähti käymään ja vikailmoitus: Start-Stop ei käytettävissä ja hehku palaa.
Meni hinausautolla taas ja sijaisautoksi saatiin Audi A3.
Seuraavana päivänä valmis, startti vaihdettu. Nyt starttaa taas kuten pitää. Toki samalla vaihtoivat sen polttoainepumpun siihen niin ei tarvinnut kolmatta kertaa käydä siellä huollossa.
Viikon verran se auto toimi ja sen jälkeen ei enää käynnistynyt, vaikka oli lämmin ja juuri ajettu. Klikkasi vaan, ei mitään vikailmoituksia. Parin yrityksen jälkeen lähti käymään ja vikailmoitus: Start-Stop ei käytettävissä ja hehku palaa.
Meni hinausautolla taas ja sijaisautoksi saatiin Audi A3.
Seuraavana päivänä valmis, startti vaihdettu. Nyt starttaa taas kuten pitää. Toki samalla vaihtoivat sen polttoainepumpun siihen niin ei tarvinnut kolmatta kertaa käydä siellä huollossa.
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Noihin viimasuojiin sen verran (muille vinkiksi), että Superskodalla on ihan viksun näköisiä nuo suojat. Esim. Octaviassa näyttää tältä http://www.superskoda.com/images/Plasty/o2-fgcvr.jpg
Rapidiinkin näyttäisi olevan saatavilla, mutta kuvaa ei ole.
http://www.superskoda.com/Skoda/RAPID/R ... et-UPnDOWN
Rapidiinkin näyttäisi olevan saatavilla, mutta kuvaa ei ole.
http://www.superskoda.com/Skoda/RAPID/R ... et-UPnDOWN
Re: Skoda Rapid 1.6 TDI 85kW, jäätä sylinterissä
Polo teki saman. Se meni kahdesti vesilukkoon se kone. Huollosta sanoivat, että kolapullon kokoinen ja näköinen jääpaakki oli välijäähyttimen putkessa.
Toisella kertaa sain mukaan nahkaiset suojat keulalle huollosta takuun piikkiin ja kehotuksen käyttää niitä aina kylmällä.
Viimeisen kerran jälkeen sen kulutus pomppasi silleen, että sillä ei päässyt alle 5l/100km matkassa. Käyntikin muuttui karkeammaksi.
En sitten jaksanut tapella siitä liikkeen kanssa takuuaikana enempää, vaan laitoin sen kiertoon.
Toisella kertaa sain mukaan nahkaiset suojat keulalle huollosta takuun piikkiin ja kehotuksen käyttää niitä aina kylmällä.
Viimeisen kerran jälkeen sen kulutus pomppasi silleen, että sillä ei päässyt alle 5l/100km matkassa. Käyntikin muuttui karkeammaksi.
En sitten jaksanut tapella siitä liikkeen kanssa takuuaikana enempää, vaan laitoin sen kiertoon.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 74 vierailijaa