Hei. Kyseessä siis tuo 66kw ahu 1.9 ja ongelma sellainen että menee vikatilaan silloin tällöin, pudottaa ahdod eikä kiihdy mihinkään.
Vikakoodid katottiin ja valitti vain n75,sta. Noh hommasin uuden ja vikakoodi hävis mutta ongelma jatkuu.
Vika tulee kun ajaa yli 90kmh tasakaasulla tai vakkari päällä.
Ongelmaa on metsästetty ja kaikki turbolta lähtevät letkut ja ohjausletkut uusittu.
Voi olla et paripäivää pääsee ihan normaalisti ajamaan ilman et menee vikatilaan mutta sit on taas päiviä kun se heittää kokoajan vikatilaan. Moottorin uudelleen starttaus auttaa hetkellisesti mutta menee sit taas kun rupee tasakaasul ajamaan.
Pariin kertaan on jopa mennyt limp modeen ihan kaupunki vauhdeis mutta aika harvoin.
Mitä kannattaa lähtee testaamaan ja mistä kannattaa ettiä vikaa? vcds löytyy joten live inffoa näen mutta ei mitään hajua mitä esim. joku maf anturinki pitäisi näyttää kunnossa. Ahdod käy piikkinä 1.1 baarissa parhaimillaan ja putoo 0.9bar joka on kuulemma aika normaali tuossa AHU'ssa. vikatilassa ei ahda yli 0.5 - 0.6bar
1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Annatko sen tarkan vikakoodin?
Alipaineen määrän tarkistaisin seuraavaksi.
Alipaineen määrän tarkistaisin seuraavaksi.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
AHU (ja AGR) ei käytä alipainetta ahtimen säätelyyn vaan hukkaporttia ohjataan ahtopaineella n75 venttiilin säätelemänä.
EGR-venttiiliä availlaan alipaineella mutta sielläkin sen puute johtaa vain venttiilin kiinni pysymiseen, joka ei ainakaan huononna moottorin toimintaa.
Limbmodessa leikataan polttoaineen syöttöä niin paljon ettei ahdot nouse tuon ylemmäksi vaikka olisi hukkaportin letku kokonaan irti.
Tarkka vikakoodi toki kertoisi jotain lisää..
Mielestäni n75:stä kertova koodi tarkoittaa sähköpuolella olevaa ongelmaa. Painepuolen ongelmista taitaa käytännössä seurata koodi yli- (tai ali-)ahdosta.
Onkos tässä MAP-tunnistin ecun sisällä vai ahtoputkistossa? Noissa sisäisissähän on ollut jonkin verran letkuvikoja, toisinaan myös ecun sisällä.
EGR-venttiiliä availlaan alipaineella mutta sielläkin sen puute johtaa vain venttiilin kiinni pysymiseen, joka ei ainakaan huononna moottorin toimintaa.
Limbmodessa leikataan polttoaineen syöttöä niin paljon ettei ahdot nouse tuon ylemmäksi vaikka olisi hukkaportin letku kokonaan irti.
Tarkka vikakoodi toki kertoisi jotain lisää..
Mielestäni n75:stä kertova koodi tarkoittaa sähköpuolella olevaa ongelmaa. Painepuolen ongelmista taitaa käytännössä seurata koodi yli- (tai ali-)ahdosta.
Onkos tässä MAP-tunnistin ecun sisällä vai ahtoputkistossa? Noissa sisäisissähän on ollut jonkin verran letkuvikoja, toisinaan myös ecun sisällä.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
En muista enää tarkkaa vikakoodia mut n75 ei ainakaan toiminu ku suoraan 12v siihen kytki, solenoidi oli aina kiinni, ostin uuden ja testasin suoraan akun jännitteellä ja se toimi.
Vikakoodeja ei enää ole. Mutta en tiedä millai noi letkut menee ja onko ne ali vai ylipainetta mutta jokanen letku turbolta ja säätimilt on uusittu. Ei ole mitään hajua missä MAP anturi menee. ecu'n sisällä luin et on vielä joku letku, niin sitä en ole vaihtanut ku en ole kerinnyt tutkimaan missäpäin se ecu sijaitsee. Näkeekö vcds sovelluksella ahtopaineet? Ja löytyykö jostain joku lista paljon jonkun MAF tai MAP anturin pitäisi näyttää kun on kunnossa?
Vikakoodeja ei enää ole. Mutta en tiedä millai noi letkut menee ja onko ne ali vai ylipainetta mutta jokanen letku turbolta ja säätimilt on uusittu. Ei ole mitään hajua missä MAP anturi menee. ecu'n sisällä luin et on vielä joku letku, niin sitä en ole vaihtanut ku en ole kerinnyt tutkimaan missäpäin se ecu sijaitsee. Näkeekö vcds sovelluksella ahtopaineet? Ja löytyykö jostain joku lista paljon jonkun MAF tai MAP anturin pitäisi näyttää kun on kunnossa?
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Jos ECUlle menee letku, on MAP siellä letkun päässä. Eli ohjainlaitteen sisällä. Se letku jos on rikki, niin menee vikatilaan helposti.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Kuulemma tässä 1997 3b passatis on map anturi eucn sisällä. Tutkiskelen tänään missä kunnossa se letku on.... heti kun löydän jostain kuvan että missäpäin koko ecu on edes.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Ecu löytyypi edestä päin katsottuna oikealta, akkukaukalossa muovikotelon sisällä.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
okei nyt on joku pahemmast paikast särki kun availin ecun boxxia ni huomasin et sisällä oli painetta. noh jatkoin avaamista ja yhtäkkiä paineet tuli tulo. avasin loppuun asti ja huomasin et ecun sisällä on vitusti moottoriöljyä. piiri on puhdas mut ecun boxxi sisäpuolelta ja se letkun liitin ovat aivan öljyset
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Ei sit muuta ku ehjä tiivis letkunpätkä sinne boksin sisään.
Tuo öljy ei sinänsä ole mikään yllätys eikä tarkoita mitään vikaa (paitsi sen että ahtopaine vuotaa boksin sisälle). Ahtoputkistossa kun on aina enemmän tai vähemmän öljyä joka on tullut sumuna kampikammiosta huohotinputken kautta.
Vuotava alipainejärjestelmä lisää sen öljyn määrää.
Tuo öljy ei sinänsä ole mikään yllätys eikä tarkoita mitään vikaa (paitsi sen että ahtopaine vuotaa boksin sisälle). Ahtoputkistossa kun on aina enemmän tai vähemmän öljyä joka on tullut sumuna kampikammiosta huohotinputken kautta.
Vuotava alipainejärjestelmä lisää sen öljyn määrää.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
okei hyvä. mut sitä öjyä oli sit oikeesti sillai et sitä pysty kaatamaan ecun boxxista ulos :D
kävin lähimmäst liikkeest hakemassa uutta letkunpätkää ja uusein sen. ainakaan lähimmän 40km matkalla ei tullut vikatilaa kun ajoin tasasesti satasta. Saa nähä mitä huomenna työmatkalla tekee.
kävin lähimmäst liikkeest hakemassa uutta letkunpätkää ja uusein sen. ainakaan lähimmän 40km matkalla ei tullut vikatilaa kun ajoin tasasesti satasta. Saa nähä mitä huomenna työmatkalla tekee.
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
Vuotaako MAP anturi lävitse?
Re: 1.9 tdi passatin limp mode silloin tällöin
En ole varma että vuosiko letku vai itse anturi, uusein letkun ja nyt parin päivän aikana ei ole vikatilaan heittänyt, ja mittarin mukaan ahtaa 0.2 baaria enemmän ku ennen.
Tarkistan parinpäivän päästä että onko siellä öljyä.
// edit 14.10
Ei ole limp modea enää näkyny joten ongelma korjattu.
Tarkistan parinpäivän päästä että onko siellä öljyä.
// edit 14.10
Ei ole limp modea enää näkyny joten ongelma korjattu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa