golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Valvoja: ffp jäsenet
golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Olen käsityksessä, että tankissa olevan siirtopumpun pitäisi hyrähtää päälle, kun virrat kääntää päälle. Otsikon potilaassa ei hyrähdä ja mitattaessa pumpulle tuleva jännite, niin jännite tulee pumpulle vasta kun moottori on lähtenyt käyntiin.
Mittailin näitä koska autossa on käyntiinlähtöongelmia ja tekee myös jonkin verran ilmaa polttoaineen sekaan.
Vaihdoin aikaisemmin tandempumpun mutta ei auttanut.
Tietäisikö kukaan, mistä löytyy pumppua ohjaava rele ja mistä sen löytää. Lueskelin jostain, että rele olisi numero 167, mutta reletaulusta kuskin jalkatilasta ei semmosta kyllä löydy.
Mittailin näitä koska autossa on käyntiinlähtöongelmia ja tekee myös jonkin verran ilmaa polttoaineen sekaan.
Vaihdoin aikaisemmin tandempumpun mutta ei auttanut.
Tietäisikö kukaan, mistä löytyy pumppua ohjaava rele ja mistä sen löytää. Lueskelin jostain, että rele olisi numero 167, mutta reletaulusta kuskin jalkatilasta ei semmosta kyllä löydy.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Minä oon ainakin ollu siinä käsityksessä ettei AJM-koneellisessa oo edes siirtopumppua tankissa.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
On siellä, mites kuvttelit et se polttoaine sielt tankista tulee?
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Tandempumppu kyllä imee polttoainetta.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Kyllä se tandempumpun voiminkin sieltä asti siirtyy, mutta kyllä kaikissa PD-koneissa pitäis olla erillinen tankkipumppu avittamassa urakkaa.
Releen numero saattaa olla myös 409 tai 53. Releessä tuskin vika jos pumpulle kuitenkin tulee virtaa, ennemminkin sitten releen herätteessä se ongelma.
Releen numero saattaa olla myös 409 tai 53. Releessä tuskin vika jos pumpulle kuitenkin tulee virtaa, ennemminkin sitten releen herätteessä se ongelma.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Piti oikee vähä googletella.
Ilmeisesti vasta loppupään AJM vehkeissä on siirtopumppu. Alkupään kamppeissa ei.
Ilmeisesti vasta loppupään AJM vehkeissä on siirtopumppu. Alkupään kamppeissa ei.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Ja tosiaan siirtopumpulle tulee virta n.puolen sekunnin ajan kun kääntää virrat päälle. Sen jälkeen vaatii koneen käymisen että virtaa tulee.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
VCDS:llä voi myös pakottaa tankkipumpun päälle joiksikin sekunneiksi, sillä voi vähän tutkailla että toimiiko herätelähtö kunnolla vaiko eikö.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Juu, tässä potilaassa on siirtopumppu tankissa. Eli lähtee tod näk siksi huonosti käyntiin, kun siirtopumppu ei pyörähdä kun virrat laittaa päälle. Mikähän sen käskyn antaa virrat päälle laitteessa. Tuleekohan suoraan eculta vai voisiko pumpun releessä olla jokin ajastus. Yksi asia mikä tuli mieleen, niin jos virtalukossa on oma nasta tuolle pumpun herätteelle, niin vika vois olla virtalukon pohjassa. Sattuisko kellään oleen jotain kaavioo, josta ton pumpun kytkennän näkis. Löysin netistä kyllä kaavioita, mutta en löytäny niistä tota pumpun ohjausta.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
En usko et siinä vika, muutaman kerran kokeillut tommost konetta niin lähtee käyntiin hyvin vaikka koko tankin pumpun sähkö liitin irti.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Mahtaako se pumppu pyöriä laisinkaan?
Kokeile hyppyjohdoilla tarjota sille pumpulle virtaa ni kuulet onko siinä pumpussa lainkaan eloa.
Mulla Asz lakkas käymästä kun siirtopumppu hajos.
Kokeile hyppyjohdoilla tarjota sille pumpulle virtaa ni kuulet onko siinä pumpussa lainkaan eloa.
Mulla Asz lakkas käymästä kun siirtopumppu hajos.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Onko tuo huono starttaus riippumaton ulkolämpötilasta / moottorin lämpötilasta / akun jännitteestä tai muista tekijöistä?
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Pumppu pyörii kyllä. Avasin takapenkin alta luukun ja auton käydessä kuuluu ihan selvästi pumpun ääni joka myöskin loppui kun nykäsin pumpun liittimen irti. Auton käynti huononi kun liittimen repäs irti, pysy kuitenkin käynnissä.
Huono käynnistyvyys on riippumaton lämpötiloista, mutta paremmin lähtee käyntiin kun on ollut akkulaturissa, mutta epäilisin että se johtuu vaan siitä että startti pyörii nopeammin.
Alunperin aloin pumppua tutkimaan, koska polttoainelinjassa menee jonkin verran ilmakuplia, vaihdoin tosiaan tandempumpun, mutta se ei vaikuttanut mitään ja kuplia menee edelleen.
Voihan se tietenkin olla, että tuossa vehkeessä ei koskaan ole pumppu virrat päällä pyörähtänytkään ja huono käynnistyminen on tullut ilmakuplien myötä.
Jos pysäköi nokka ylöspäin niin joutuu sahaamaan kauemmin ja se kyllä johtuu ilmasta, mutta sen ilman lähde on vielä arvoitus.
En tuota siirtopumppua viitsisi turhan päiten vaihtaa ja tuohon 4-motioniin sitä ei edes perus varaosaputkasta edes saanut, on eri pumppu kun vajaavedossa.
Huono käynnistyvyys on riippumaton lämpötiloista, mutta paremmin lähtee käyntiin kun on ollut akkulaturissa, mutta epäilisin että se johtuu vaan siitä että startti pyörii nopeammin.
Alunperin aloin pumppua tutkimaan, koska polttoainelinjassa menee jonkin verran ilmakuplia, vaihdoin tosiaan tandempumpun, mutta se ei vaikuttanut mitään ja kuplia menee edelleen.
Voihan se tietenkin olla, että tuossa vehkeessä ei koskaan ole pumppu virrat päällä pyörähtänytkään ja huono käynnistyminen on tullut ilmakuplien myötä.
Jos pysäköi nokka ylöspäin niin joutuu sahaamaan kauemmin ja se kyllä johtuu ilmasta, mutta sen ilman lähde on vielä arvoitus.
En tuota siirtopumppua viitsisi turhan päiten vaihtaa ja tuohon 4-motioniin sitä ei edes perus varaosaputkasta edes saanut, on eri pumppu kun vajaavedossa.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
https://sites.google.com/site/vagecumap/hot-start-fix
Vaikka tuo koskee uudempia EDC16 ecuja, muistelisin että näissä EDC15 on ihan samat jutut, eli vanhemmiten kun startin kierrokset laskee, kone ei jaksa pörähtää käyntiin ilman ylimääräisen polttoaineen syöttämistä. ECUn karttoja käpistelemällä voisi saada tuonkin pörähtelemään taas iloisemmin käyntiin.
edit. Mitä jos tankin täyttää piripintaan ja antaisi tankkipumpun surrata vaikka vartin itsekseen, jos tuolla keinolla saisi järjestelmästä ilmakuplat pois?
Vaikka tuo koskee uudempia EDC16 ecuja, muistelisin että näissä EDC15 on ihan samat jutut, eli vanhemmiten kun startin kierrokset laskee, kone ei jaksa pörähtää käyntiin ilman ylimääräisen polttoaineen syöttämistä. ECUn karttoja käpistelemällä voisi saada tuonkin pörähtelemään taas iloisemmin käyntiin.
edit. Mitä jos tankin täyttää piripintaan ja antaisi tankkipumpun surrata vaikka vartin itsekseen, jos tuolla keinolla saisi järjestelmästä ilmakuplat pois?
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Tuota helteellä sahausta on ollut aina, mutta ei ole niin paljoa häirinnyt että viitsisin ecua alkaa ronkkimaan. kiitos kuitenkin vinkistä.
Tuossa hidastuneessa startissa on taatusti perää, koska autolla on kuitenkin on ajettu 440tkm ja startti on alkuperäinen. Startin vaihto auttaisi varmasti myös talvikäynnistyksiin.
Ajattelin seuraavaksi kokeilla testata pumppua ämpärissä jossa on dieseliä ja katsoa tekeekö se kuplia letkuun.
Tuo pumpun ohjaus on kuitenkin edelleen mysteeri. Löysin releboxista kolme numerolla 53 olevaa relettä. Mikähän se pumpun releen sijainti mahtaa olla?
Tuossa hidastuneessa startissa on taatusti perää, koska autolla on kuitenkin on ajettu 440tkm ja startti on alkuperäinen. Startin vaihto auttaisi varmasti myös talvikäynnistyksiin.
Ajattelin seuraavaksi kokeilla testata pumppua ämpärissä jossa on dieseliä ja katsoa tekeekö se kuplia letkuun.
Tuo pumpun ohjaus on kuitenkin edelleen mysteeri. Löysin releboxista kolme numerolla 53 olevaa relettä. Mikähän se pumpun releen sijainti mahtaa olla?
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Oletko tarkistanut takaiskuventtiilin siitä tankin sisään tulevasta hässäkästä? Saattaa kerätä itseensä aika kunnioitettavan määrän ylimääräistä vuosien saatossa.
Taloudessa Lupo 3l, jossa käsittääkseni liki samanlainen systeemi polttoaineensiirrolle, mutta tuossa Lupossa ei ole erillistä polttoainepumppua, vaan tandempumppu hoitaa tehtävän. Ks. auton käynnistymisongelmat poistui kokonaan, kun tankkihässäkästä poisti imupuolelta sen ihmeellisen takaiskuventtiilin kokonaan käytöstä ja siirsi venttiilin pa-suodattimen tankinpuolen tulolle. Pelkkä takaiskuventtiilin lisääminen siis ei riittänyt, kun tandem ei jaksanut imeä tuon läpi kunnolla, sai silti sahata kauan.
Taloudessa Lupo 3l, jossa käsittääkseni liki samanlainen systeemi polttoaineensiirrolle, mutta tuossa Lupossa ei ole erillistä polttoainepumppua, vaan tandempumppu hoitaa tehtävän. Ks. auton käynnistymisongelmat poistui kokonaan, kun tankkihässäkästä poisti imupuolelta sen ihmeellisen takaiskuventtiilin kokonaan käytöstä ja siirsi venttiilin pa-suodattimen tankinpuolen tulolle. Pelkkä takaiskuventtiilin lisääminen siis ei riittänyt, kun tandem ei jaksanut imeä tuon läpi kunnolla, sai silti sahata kauan.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Ghidrah kirjoitti:Oletko tarkistanut takaiskuventtiilin siitä tankin sisään tulevasta hässäkästä? Saattaa kerätä itseensä aika kunnioitettavan määrän ylimääräistä vuosien saatossa.
Tarvii tuo tarkistaa, kun ehdin ottaa pumpun pöydälle.
Re: golf 4 tdi ajm tankin siirtopumpun toiminta
Vaihdoin vihdoin tankin sisällä olevan pumpun ja ilmakuplat katosivat, eli sillä selvä. Edelleenkään pumppu ei pyörähdä kun virrat laittaa päälle, mutta ei tarvi enää niin kauan sahata käyntiin. Täytyy vielä tuo startti vaihtaa niin luulis käynnistymisen parantuvan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa