Tytölle ostettu 1997 Polo Classic SDI
Takaiskarit tuntuu heikoilta. Mitä huomioitava, kun alakaa vaihtamaan ne pihamaalla?
Vaihteistoöljyn vaihto. Tuntuu olevan monenlaista määrää tarjolla. Mikä lienee oikea? Minkälaiset työkalut käy proppuihin? Jossain oli kuva, jossa täyttö- ja tyhjennysproput oli keskenään erilaiset. Tietäskö joku antaa hyvät neuvot?
Polo takaiskarit ja vaihteistoöljyn proput
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Polo takaiskarit ja vaihteistoöljyn proput
Ei noiden iskarien suhteen ole mitään erikoista.
Molemmat takapyörät ilmaan ja puoli kerrallaan tolppa irti. Ylhäältä mutterit pois ja sitten alapään pultti. Jousipuristin on hyvä olla saatavilla, mutta muistaakseni ilmankin pärjää takajousien kanssa, ovat sen verran löysät että saa käsin painettua niin paljon että jännitys poistuu (kun on ensin pyörittänyt mutterin kierteen yläpäähän asti - muttei irti asti).
Yläpäässä pitäisi siis olla yhteensä 3 mutteria. Kaksi ekaa kiinnittää tolpan autoon ja kolmas pitää jousilautasen kiinni iskarissa.
Vaihteiston proput pitäis tuon ikäisissä olla 17mm kuusiokoloavaimella.
10mm:n jatkomutteria olen itse käyttänyt avaimena, pultista ja parista mutterista syntyy myös toimiva väline.
Määrä oli nesteen ja teboilin taulukoissa se perus 2 litraa, täytetään täyttöproppuun asti. Jos ihan varmanpäälle haluaa varautua niin osta 3 litraa, mutta luultavasti silloin jää yks purkki avaamattomana varastoon.
Kannattaa katsoa myös että sieltä tuli ulos sama määrä mitä mahtuu uutta öljyä, jos on vajausta niin selvittää mistä vuotaa. Vetoakselien stefat lienee yleisin paikka.
Molemmat takapyörät ilmaan ja puoli kerrallaan tolppa irti. Ylhäältä mutterit pois ja sitten alapään pultti. Jousipuristin on hyvä olla saatavilla, mutta muistaakseni ilmankin pärjää takajousien kanssa, ovat sen verran löysät että saa käsin painettua niin paljon että jännitys poistuu (kun on ensin pyörittänyt mutterin kierteen yläpäähän asti - muttei irti asti).
Yläpäässä pitäisi siis olla yhteensä 3 mutteria. Kaksi ekaa kiinnittää tolpan autoon ja kolmas pitää jousilautasen kiinni iskarissa.
Vaihteiston proput pitäis tuon ikäisissä olla 17mm kuusiokoloavaimella.
10mm:n jatkomutteria olen itse käyttänyt avaimena, pultista ja parista mutterista syntyy myös toimiva väline.
Määrä oli nesteen ja teboilin taulukoissa se perus 2 litraa, täytetään täyttöproppuun asti. Jos ihan varmanpäälle haluaa varautua niin osta 3 litraa, mutta luultavasti silloin jää yks purkki avaamattomana varastoon.
Kannattaa katsoa myös että sieltä tuli ulos sama määrä mitä mahtuu uutta öljyä, jos on vajausta niin selvittää mistä vuotaa. Vetoakselien stefat lienee yleisin paikka.
Re: Polo takaiskarit ja vaihteistoöljyn proput
Kiitokset mukavasti kerrotuista ja selkeistä ohjeista.
Vielä pari pikkukysymystä. Jos kallistan autoa siten, että täyttöaukko on ylempänä, saan öljyä vähän yli normaalin määrän. Onko odotettavissa ongelmia?
Vaihdevivun juuresta taitaa aavistuksen vuotaa, kun on kostean näköinen niiltä main. Onko työläs vaihtaa sinne stefa? Tässä vaiheessa ite aattelisin, että riittävällä seurannalla / tarvittaessa pikku lisäilyllä menis...
Vielä pari pikkukysymystä. Jos kallistan autoa siten, että täyttöaukko on ylempänä, saan öljyä vähän yli normaalin määrän. Onko odotettavissa ongelmia?
Vaihdevivun juuresta taitaa aavistuksen vuotaa, kun on kostean näköinen niiltä main. Onko työläs vaihtaa sinne stefa? Tässä vaiheessa ite aattelisin, että riittävällä seurannalla / tarvittaessa pikku lisäilyllä menis...
Re: Polo takaiskarit ja vaihteistoöljyn proput
Lievästä ylitäytöstä ei varmastikkaan ole haittaa ainakaan laatikon toiminnalle, samoin olen itse autoa kallistanut ja saanut pari desiä enemmän öljyä laatikkoon.
Tuon stefan vaihdosta ei ole kokemusta.
Tuskin siinä mitään erikoista on jos vaan mahtuu työskentelemään hyvin.
Omat vaihteistot on ollu vuosikaudet vaijerivälitteisiä niin en tuon rakennetta niin tarkkaan muista.
Tuon stefan vaihdosta ei ole kokemusta.
Tuskin siinä mitään erikoista on jos vaan mahtuu työskentelemään hyvin.
Omat vaihteistot on ollu vuosikaudet vaijerivälitteisiä niin en tuon rakennetta niin tarkkaan muista.
Re: Polo takaiskarit ja vaihteistoöljyn proput
Motonetistä löyty 17 mm kuusiokoloavvain 3,90. Se kävi molempiin roppuihih.
Vanhaa kuirua tuli noin litra. Uutta öljyä sain tukittua 2 litraa. Kyllä nämä vanhat "tosi hyvin pidetyt autot" on aina samanlaisia.
Vanhaa kuirua tuli noin litra. Uutta öljyä sain tukittua 2 litraa. Kyllä nämä vanhat "tosi hyvin pidetyt autot" on aina samanlaisia.
Re: Polo takaiskarit ja vaihteistoöljyn proput
Eli tyttö on ajanu öljyn vaihon jälkeen joitain satoja kilometrejä.
Vaihteet eivät kuulemma nyt mene kovin hyvin päälle... kahdesta VW liikkeestä annettiin öljysuositus, jonka mukaista sinne laitoin. Miten tämä selitetään? Entiset öljyt oli suklaanväristä laihaa harikkaa, ja määrästä oli vain puolet jäljellä.
Nyt on aavistuksen reilustikin laitettu oikea määrä ja merkkiliikkeen neuvomaa ja myymää öljyä.
Vaihteet eivät kuulemma nyt mene kovin hyvin päälle... kahdesta VW liikkeestä annettiin öljysuositus, jonka mukaista sinne laitoin. Miten tämä selitetään? Entiset öljyt oli suklaanväristä laihaa harikkaa, ja määrästä oli vain puolet jäljellä.
Nyt on aavistuksen reilustikin laitettu oikea määrä ja merkkiliikkeen neuvomaa ja myymää öljyä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa