Morjes,
Alkanut tässä ilmojen lämmetessä tulla sellasta ongelmaa että ahdot piikkaa reilusti. Tapahtuu lähinnä silloin kun painaa kaasun nopeasti pohjaan. Jos esimerkiksi kiihdyttää 4 vaihteella reilusti ja vaihtaa nopeasti 5 ja painaa kaasun pohjaan niin ahtopaineet nousee 2bariin. Jos taas painaa kaasua rauhallisesti pohjaan niin käyttäytyy normaalisti.
Onko mahdollisesti N75 vaihtokunnossa vai siivet jumissa ahtimesta?
Auto on Golf IV 1.9TDI ATD moottorilla joka on ohjelmoitu. EGR tulpattu ja poistettu ohjelmallisesti käytöstä.
1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Samaa vaivaa vaimon -01 audissa samalla koneella. Menee 1.8-1.9 ahdoille että heilahtaa (irrallisen mittarin laitoin) ja tästä syystä sitte vikatilaan hetken päästä. N75 uusittu, turbo on suht uusi, alipaineletkut vaihdettu eikä noi ole ainakaan auttanu.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Jos siivet EI jumita, N75 on ehjä ja alipaineletkut kunnossa niin on mahdollista vnt-tangon väärät säädöt tai huonosti tehty ohjelma.
Jos vnt tangon säätö on väärä, niin on mahdollista juurikin se, että ahdot piikkaa hurjasti täydellä kaasulla kiihdyttään lähtiessä. Tangon säätäminen pienillä liikkeillä ja paineiden tarkkailu koeajoilla on lääke ongelmaan. Itsellä oli bjb koneisessa octaviassa juurikin piikkaamis ongelmaa(hyppäsi ahdot heti 1.5bar tai jopa yli hetkellisesti) alkuun ja korjautui tällä säädöllä.
Jos vnt tangon säätö on väärä, niin on mahdollista juurikin se, että ahdot piikkaa hurjasti täydellä kaasulla kiihdyttään lähtiessä. Tangon säätäminen pienillä liikkeillä ja paineiden tarkkailu koeajoilla on lääke ongelmaan. Itsellä oli bjb koneisessa octaviassa juurikin piikkaamis ongelmaa(hyppäsi ahdot heti 1.5bar tai jopa yli hetkellisesti) alkuun ja korjautui tällä säädöllä.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Joo nyt on mulle kans n75 vaihdettu eikä mitään vaikutusta.
Epäilen itse tuota ahtimen tangon väärää säätöä koska ainakin vagcomilla kun katsoo niin ecu tosiaan yrittää avata ahtimen siipiä mutta ilmeisesti eivät aukea. N75 duty cycle menee 94% heti kun asetettu ahtopaine ylittyy.
Epäilen itse tuota ahtimen tangon väärää säätöä koska ainakin vagcomilla kun katsoo niin ecu tosiaan yrittää avata ahtimen siipiä mutta ilmeisesti eivät aukea. N75 duty cycle menee 94% heti kun asetettu ahtopaine ylittyy.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Jos ahdot seuraavat muuten pyyntiä hyvin, paitsi tuossa täyskiihdytyksessä hetkellinen piikki, niin tosiaan tuo säätö on mahdollisesti väärä. Jos siivet jumittavat oikeasti kovasti niin oireilee muullakin tavoin, eli ahdot eivät pysy pyynnissä(yli tai aliahtamista) ja toiminta epäloogista myös usein. Vnt säätötangon pitäisi liikkua käsin painaessa n. 2-3cm laidasta toiseen suunnilleen. Jos ei liiku, niin jumissa on.
Omassa tapauksessa jäi hieman mysteeriksi, että miksi säätö oli pielessä ja piikkasi. On mahdollista, että edellinen omistaja oli vaihtanut ahtimen tai alipainekellon eikä säätöä oltu tehty oikein. Vai tietääkö joku onko ominaisuus vanhemmiten vnt ahtimissa et alkaa piikkaamaan ja tangon säädöllä saa korjattua ongelman? Ei sekään kyllä tunnu itsestä loogiselta siinä mielessä, että tuntuisi esimerkiksi ahtimen heräämisen kärsivän siinä tapauksessa kun tankoa säädetään vain sillä periaatteella, että saadaan maksimi(piikkaamista) pois. Omassa tapauksessani ei edelleenkään ole heräämisessä(ahtoviivettä) eroa siis, vaikka säätö piikkauksen pois saamiseksi oli huomattava.
Omassa tapauksessa jäi hieman mysteeriksi, että miksi säätö oli pielessä ja piikkasi. On mahdollista, että edellinen omistaja oli vaihtanut ahtimen tai alipainekellon eikä säätöä oltu tehty oikein. Vai tietääkö joku onko ominaisuus vanhemmiten vnt ahtimissa et alkaa piikkaamaan ja tangon säädöllä saa korjattua ongelman? Ei sekään kyllä tunnu itsestä loogiselta siinä mielessä, että tuntuisi esimerkiksi ahtimen heräämisen kärsivän siinä tapauksessa kun tankoa säädetään vain sillä periaatteella, että saadaan maksimi(piikkaamista) pois. Omassa tapauksessani ei edelleenkään ole heräämisessä(ahtoviivettä) eroa siis, vaikka säätö piikkauksen pois saamiseksi oli huomattava.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Ootteko lyhentäny vipstaakia että ahtaa aikaisemmin, vai pidentäny ettei mene maksimiasentoon? Ettei tarttis ruuvailla montaa päivää kädet palaneena ja ajella testiä
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Tankoa pidemmäksi
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Alipainekellon tankoa pidentämällä rajoittaa ahtojen nousua. Juurikin vaikuttaa siihen, etteivät siivet ole niin maksimiasennossa(kiinni) kiihdytykseen lähtiessä. Ja kun kiihdytät, niin aukeavat enemmän ja nopeampaa vähentäen ahtoja tarvittaessa.
Näin siis omassa ahdinmallissani ja käsittääkseni se on aika yleispätevä, ettei toisinpäin ole toiminta. Eli tankoa pidentämään. Parhaimman tuloksen saa kun säätää varovaisesti ja paineita tarkkaillen koeajolla, niin että piikkaus on kokonaan pois tai ainakaan sitä ei jää mitenkään merkittävästi. Omassa kulkineessa sai säädettyä yläkautta, vaikka tankoa ei juuri mistään välistä näekään kun oli moottorin ja tulipellin välisellä alueella. Muistaakseni yhden ilmaputken irroituksella sai tilaa sen verran, että ukko ja kädet taipui sinne väliin. Eli todella nopea homma hienosäätää, kun vain oppii metkut. Alakautta voi toki olla helpompikin ainakin tietyissä moottorimalleissa, jos on nosturi käytössä esimerkiksi.
Omassa tapauksessani piti säätää varmaan ainakin 3mm, mutta yleispätevää ohjetta siihen ei ole mikä on sopiva määrä. Kokeilemalla ja niitä paineita tarkkailemalla löytää tosiaan optimaalisen säädön.
Näin siis omassa ahdinmallissani ja käsittääkseni se on aika yleispätevä, ettei toisinpäin ole toiminta. Eli tankoa pidentämään. Parhaimman tuloksen saa kun säätää varovaisesti ja paineita tarkkaillen koeajolla, niin että piikkaus on kokonaan pois tai ainakaan sitä ei jää mitenkään merkittävästi. Omassa kulkineessa sai säädettyä yläkautta, vaikka tankoa ei juuri mistään välistä näekään kun oli moottorin ja tulipellin välisellä alueella. Muistaakseni yhden ilmaputken irroituksella sai tilaa sen verran, että ukko ja kädet taipui sinne väliin. Eli todella nopea homma hienosäätää, kun vain oppii metkut. Alakautta voi toki olla helpompikin ainakin tietyissä moottorimalleissa, jos on nosturi käytössä esimerkiksi.
Omassa tapauksessani piti säätää varmaan ainakin 3mm, mutta yleispätevää ohjetta siihen ei ole mikä on sopiva määrä. Kokeilemalla ja niitä paineita tarkkailemalla löytää tosiaan optimaalisen säädön.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Jihaa! Ny menee vikatilaan jo välillä 0.5-1 ahdoilla mittarista seuraten. Pitänee uusia paineanturi varuiks, näyttää originaalilta ja sisään ajettu autokin jo (443tkm)
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Mulla on siis tilanne se omassa että ahtoja pyydetään 1,25bar ja auto ahtaa käytännössä jatkuvasti 1,5bar jos siis kiihdyttää hiukankin reilummin ja kun kaasun painaa nopeasti pohjaan saattaa piikata jopa 2bar asti. Viittaisko toi nyt sitte siipien jumittamiseen?
Mr. muscle on hanskalaatikossa ollut jo tovin mutta ei vain ole jaksanut tehdä asialle mitään kun malttaa ajella rauhallisesti.
Mr. muscle on hanskalaatikossa ollut jo tovin mutta ei vain ole jaksanut tehdä asialle mitään kun malttaa ajella rauhallisesti.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Noniin. Tämäkin ongelma ratkes muskelimies käsittelyllä. Eli nyt ahtaa just sen mitä on pyyntiä. Välillä ehkä jos isolla vaihteella painaa nopeasti kaasun pohjaan ni piikkailee mutta muuten oikein jees.
Re: 1.9TDI (ATD) ahdot piikkaa
Mulla loppui oikuttelu Map ja Maf antureiden vaihdolla. Liene paineanturissa se vika, vaihdoin molemmat ny kuitenkin samalla kertaa. Ahtaa tasaseen 1.7-1.8 ja piikit käy 2.1 tietämillä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa