1.9TDI PD koneen tandem / siirtopumpusta...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

1.9TDI PD koneen tandem / siirtopumpusta...

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.4.2016 19:16

430tkm ajettu neliveto AVF passat teki tänään temput, sammui juuri kun olin lähtemässä risteyksestä eikä enää startannut omin avuin. Tankissa oli jäljellä noin 5 litraa tavaraa (tämä myöhemmin varmistettu tankkausasemalla) ja ennen hyytymistään juuri liikkelle lähdettäessä piti myös sahata kerran tyhjänä ennenkuin suostui käynnistymään. Kulki kuitenkin iloisesti ja täysin ongelmitta sen 2km tuonne risteysalueelle asti.

Auto kun saatiin hinattua pois tieltä niin öljyä oli kadoksissa 2 litraa ja sitähän se ajotietokonekin varoitteli samalla kun se sammui. Tankkiin jerrykannusta 10 litraa tavaraa, moottorille öljyä ja muutama pitkä starttausyritys niin hörähti taas käyntiin.

Onko tuossa joku turvaominaisuus että auton ollessa liikkumatta ja öljynmääräanturin huutaessa auto sammuu itsestään? Vaiko juuri sattumaa että diesel loppui ja öljyn taso laski sopivan alas täsmälleen samaan aikaan?

Mistähän tuo on hörpännyt ilmaa systeemiinsä, ei ole ennen käynyt noin vaikka olen useasti ajellut vieläkin tyhjemmällä tankilla. Onko mahdollisesti tankin siirtopumpun takaisku rikki, tai jopa koko siirtopumppu paskana? Mitään surinoita sieltä ei kuulunut kun VCDS:llä yritin manuaalisesti sitä käyttää päällä.

Voisiko siirtopumpun ongelmista myös kertoa polttoainemittarin epäloogisuus, VCDS:llä kurkkiessa noin 30 litran kohdalla alkaa litrat katoamaan supervauhtia ja sitten jämähtävät 14 litraan pitkäksi aikaa, alle 14 litran kun päästään niin lukemat liikkuvat taas todellista tahtia ja pitävät myös tankkausasemalla tarkistettuna paikkansa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: 1.9TDI PD koneen tandem / siirtopumpusta...

ViestiKirjoittaja Axi » 25.4.2016 8:17

Nelivetoisessa autossa kardaanitunneli jakaa tankin kahteen puoliskoon.
Riippuen automallista, joissain on vasemmalla puolella lappopumppu, joissain (kuulemma Audissa?) polttoaineen takaisinkiertoon perustuva polttoaineen tasausjärjestelmä.

Näitä molempia ohjataan polttoaineen mitta-anturien avulla. Voi olla, että toisella puolella tankkia on polttoainetta kardaanitunnelin harjaan saakka, mutta auto ei saa polttoainetta, kun toinen puoli on tyhjä.

Pitämällä tankin kohtuullisen täytenä, ei ongelmaa esiinny vaikka lappopumppu olisi rikkikin.

Polttoaineanturikin on kuluva osa. Jos autoa tankataan tyylillä "varoitusvalo palaa --> 20 l tankkiin", ei ole ihme jos ajan myötä anturi kuluu mainitulta kohdalta loppuun.

Melkeinpä lähtisin anturin vaihdosta liikkeelle, saattaa ratkaista ongelman. Halvempi ratkaisu on pitää tankki täynnä.

Öljymääräanturin signaali ei sammuta moottoria.
Sinänsä ihmetyttää, onko sulla öljymääräanturi rikki, vai etkö ole viitsinyt lisätä öljyä?
Ylä - ja alarajan välinen ero on kuitenkin vain 1 litra.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9TDI PD koneen tandem / siirtopumpusta...

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.4.2016 15:52

Pelästytti sen verran tuo risteykseen sammuminen että eiköhän tuo uusi tankkipumppu (vain OEM-osaa saatavilla, pikkurahaan 400e saksasta) tule tilattua (kunhan toki varmistan että vanha on kuollut) vaikka se ilmeisesti on jo pitkän aikaa pelkän tandeminkin voimilla polttoaineensa saanut.

Tankkaustyyli on ollut tähän asti ajaa auto lähes nollille ja vetää sitten piripintaan.

Se kadonnut öljykin taisi löytyä, paisuntasäiliön pohjalta... Ei ole koskaan ennen tuohon tahtiin huvennut öljyä, turboakin ehdin jo epäillä josko sen kautta olisi falskannut enemmän kuin normaalisti (litra per 10tkm)

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: 1.9TDI PD koneen tandem / siirtopumpusta...

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.4.2016 19:33

Pieni päivitys asiaan, passatissahan on kolmet tankinluukut, kaks takapenkkien alla ja yksi kontissa. Oikeanpuoleisen takapenkin alla oli pumppu, syötin sille suoraan 12v ja surisemaan lähti. Kaapelille ei tullut mitään, relettä siis seuraavaksi tutkimaan. Varmaan ollut jo pidemmän aikaa mykkänä, parempi kai näinpäin että ei ole ehtinytkään tuhoutumaan jos jatkuvasti ajelee tyhjäksi...


Tuo 14 litran jumituskin voi kai johtua siitä että se tavara valuu vähän epätasaisesti noista kahdesta muusta tankista tuohon pelkän painovoiman ja/tai tandemin avustuksella? Tai sitten se koho tosiaan on rikki/jumissa tuosta alueesta, kyllä se kuitenkin rajummissa mutkissa liikkuu siitä 14 litrasta ylös/alaskinpäin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa