Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Marko T » 6.4.2016 17:44

Otin kakkosauton pieneen keväthuoltoon ja taas alkoi v*********n autoa jo pidempään vaivanneet ongelmat. Tähän asti antanut mennä ominaisuuksien piikkiin kun ei autolla itse tule ajeltua. Eli auto on farmari Passat -06 1.9 BXE koneella ja 240tkm ajettuna.

Ongelma 1.
Kylmänä/tunnin pari oltuaan paikoillaan pölläyttää käynnistyksessä vaihtelevan määrän siniharmaata savua, ehkä nyt kelien lämmettyä hieman enemmän. Sanoisin että se on dieselistä johtuvaa, mutta en ole öljyä heti laskenut pois. Savuttaa siis ainoastaan käynnistyessään. Turbo, EGR, suuttimet/niiden tiivisteet, nokan ajoitus ei varmaan hirveästi asiaan vaikuta (remmin venyminen)? Miten noista sen syyllisen selvittää?
-öljyä ei mainittavasti kuluta
-ei vikakoodeja

Ongelma 2.
Tyhjäkäynnillä auto nytkähtelee ihan tuntuvasti. Kierroksia nostamalla tasaantuu reilu 1000rpm:n kohdalla eikä ajossa huomaa mitään erikoista. Moottori käy tasaisesti ja hyvin. Kone itsessään heiluu jonkin verran tyhjäkäynnilläkin vaikka kierrokset ei muutu. Pitäisikö vikaa hakea moottorin tuennasta? Jakopään puoleinen tuki näyttää ja tuntuu olevan kunnossa, muita kun ei suoraan näe.
-2-massa vauhtipyörä ja kytkin vaihdettu vuoden vaihteessa mutta siitä ei ollut apua tähän asiaan.

Ongelma 3.
Lämmityslaitteen/ilmastoinnin aiheuttama naksutus kojelaudan sisällä. Kun ei lopu muuten kun sammuttamalla koko laitteen tai melkein kokonaan saa hiljentymään säätämällä lämpö LO tai HI asentoon. Ajossa ei sitä oikein erota mutta heti pysähtyessä alkaa naputus selvästi tulemaan muun äänen yli. Asialle ei vissiin järkevästi ole mitään tehtävissä? On se meteli sen verran kova ettei itse kyllä tulisi kuunneltua.

"Ns. Ongelma 4."
Autoon on vaihdettu jakopään hihna 150tkm:n kohdalla ja suunnittelin sen vaihtoa lähipäiville kun 90tkm on tulossa täyteen. Tutkisin hieman vaihtovälejä ja reilusti eri tietoa niistä löytyy. Soitin Laakkoselle jossa viime vaihto oli tehty ja sieltä sanottiin että 150tkm on vaihto tehty ja seuraava pitäisi tehdä 300tkm:n kohdalla. Uskaltaako sellaisia kilometrejä huoletta remmillä päästää? Aikaväli varmaan myös vaikuttaa asiaan?

Vokkelo
-
Viestit: 5
Liittynyt: 26.3.2016 21:12

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Vokkelo » 6.4.2016 19:50

Lämmityslaitteen ongelmat johtunevat ilmastointilaitteen säätömoottoreista, vikakoodit lukemalla selviää melko varmasti mitkä niistä. Vaihtaminen on hankalahkoa, mutta ei mahdotonta, edullisia säätömoottoreita löytyy aliexpressistä tai ebaysta. Itse autoasentajana ajaisin jakohihnalla vain sen 90tkm, mutta saattaahan tuo hyvinkin sen 150 kestää. Tutinaongelmaan voisi auttaa tyhjäkäyntikierrosten nosto noin 50 kierroksella. Pölläytysongelmaan en sen enempää ota kantaa kuin että toivotan onnea, vaihtoehtoja riittää...

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 6.4.2016 20:01

Testerillä voisi tsekkailla mittausarvoja; pumppusuuttimien korjausarvot, lämpötila-anturien tiedot, ruiskutushetki.

Töissä oli yksi tuommoinen visaisempi nytkähtelijä aikanaan, korjaantui kahden pumppusuuttimen vaihdolla. Joskus pumppusuuttimien johtosarjan vaihto tai liittimien kiristys on vaikuttanut.

Tandempumpun paineen ja pitopaineen mittaus voisi jotain kertoa, merkkikorjaamolta ainakin löytyy oikeat vehkeet ja ohjeet asiaan.

Climatronicin naputus on ominaisuus.

Jakopään hihnan kanssa katsoisin lompakkoon. Jos on varaa tehdä koneremontti, voihan sen remmin kestävyyden oikeasti katsoa. Pohjoisessa on suosituksena 90 tkm tai 5 vuotta, perustuen pakkasen aiheuttamaan lisäkuormitukseen.
Mikään varaosatakuu ei kuitenkaan korvaa yli 2 vuotta vanhaa hihnaa, eikä siis seurausvaurioitakaan.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Tero P » 6.4.2016 20:52

Minäkin vaihtaasin remmin jo 90tkm kohalla.
Tässä kuva BKC:n 120tkm ajetusta remmistä.
Kuva
Maahantuojan ilmoittama vaihtoväli 120tkm ja jakopääsarjana Gatesin tekele.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja VMJ » 6.4.2016 21:34

Vaihteiston puoleisia mootorin tukikumeja näissä menee, jos on jo tiensä päässä, moottorin saa heilumaan jo ihan yhdellä kädellä nytkyttäen vaikka öljyntäyttökorkista.

Tuossa horinaa siitä tuesta:

viewtopic.php?f=5&t=201995

Marko T
-
Viestit: 80
Liittynyt: 21.2.2007 10:34

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Marko T » 7.4.2016 0:16

VMJ kirjoitti:Vaihteiston puoleisia mootorin tukikumeja näissä menee, jos on jo tiensä päässä, moottorin saa heilumaan jo ihan yhdellä kädellä nytkyttäen vaikka öljyntäyttökorkista.


Joo tuota vähän vielä pikaisesti selvittelin niin taitaa se laatikonpuoli olla selvä tapaus. Tämä lähes heiluu jo omia aikojaan sammuksissa. Pitää vaihtaa se ensin ja katsoa vaikuttaako itse ongelmaan.

Joo kyllähän se remmi oli jo vaihtoon menossa. Ei siinä taida mitään kummempaa olla kun AJM:n remmin vaihdossakaan? Lähes sama systeemi. Nyt vaan pitää tehdä tilaa enemmän.

edit. varaosalistoja selailin niin voisiko joku selventää mikä moottorintuki on mikäkin. Ei nyt ihan heti auennut itelle.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja VMJ » 7.4.2016 17:38


Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 8.4.2016 0:26

Ei se tukikumi koneen nytkytystä aiheuta, päästää vain moottoria heilumaan helpommin.

Aiemmin mainitut arvot mittaukseen testerillä, lisäksi puristuspaineet.

BXE:ssä saattaa mennä vettä männän/mäntien päälle, vääntää kangen tuolloin.
Helpoin ja halvin tapa varmistua asiasta on mitata paineet; kalliimpi tapa on vaihtaa moottori, kun kanki on jo poikki. Pahimmillaan menee vielä laatikko ja starttikin uusiksi...

Ja kyllä. Olen nähnyt lopputuloksen.

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja mikalie » 10.4.2016 17:15

Ainakin tuolla minun -08 Passatilla (BXE) on ajettu 350000km kahdella hihnan vaihdolla.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja Axi » 10.4.2016 20:27

mikalie kirjoitti:Ainakin tuolla minun -08 Passatilla (BXE) on ajettu 350000km kahdella hihnan vaihdolla.

Onneksi olkoon!

Tarkoittaa ilmeisesti, että vaihdot on tehty 120 tkm välein?

mikalie
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.12.2008 16:31

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja mikalie » 11.4.2016 21:13

Eka vaihto oli tehty 180000km. Toisen vaihdoin, kun ostin tuon 346000km. 150000km tuossa näkyy huoltokirjassa olevan vaihtoväli.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

Re: Passat -06 1.9TDI:n ongelmia

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 22.5.2016 7:57

Pöläytys käynnistyksessä johtuu pumppusuuttimien hapertuneista tiivisteistä, vaikuttavat myös käynnin tasaisuuteen. Toki kannattaa suutinten johtosarja vähintäänkin pilkuntarkasti tutkia ja liittimet kiristellä tiivisteiden vaihdon yhteydessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa