VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Toitsu » 30.3.2016 13:01

Paikallaan seistessä puhaltimen suuttimista tulee käryävän öljyn tms. käryä. Ajossa ei tule, eikä kiertoilman päällä ollessa. Moottoritilassa ei ole selkeitä öljyvuotoja, eikä auton allakaan. Moottoritilassa ei näy mitään käryä käynnissä ollessa, joten käryn täytyy tulla jostain "suoraan" puhaltimen ilman ottoon.

Voisiko olla webaston käryä? Lähtee aina käyntiin tietyn lämpötilarajan alla. Mistä kautta raitisilmaputki menee? Mieleen tuli, mikäli joku muoviliitos olisi auennut, mutta koko putki pitäisi ensin löytää.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Axi » 30.3.2016 17:12

Pakosarjoja noista on mennyt, pinnapultit katkeilevat ja sarjat vääntyvät.
Toinen heikko kohta on turbon ja hiukkassuodattimen välinen tiiviste sekä se v-panta (venyy ajan myötä).

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja HuHu » 30.3.2016 17:13

Pakosarja vuotaa. Valusarja vääntyy --> tulee kannen ja pakosarjan väliin rakoa. EGR:n putkikin voi olla halki. Ja turbon ja hiukkassuodattimen välinen tiiviste huonosti. Siinähän noita vaihtoehtoja.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Toitsu » 2.4.2016 8:59

Haju on enemmänkin semmoinen MB Vito ominaistuoksu = Käryävä öljy, kuin pakokaasu. Voisi kuvitella, että pakosarjavika kuuluisi käyntiäänessäkin ja aiheuttaisi "pierumerkkejä" johonkin pakosarjan ympäristöön? Yltä ja alta katsottaessa ei ainakaan niitä näkynyt. Toki se on mahdollista, joka rakoon ei kunnolla näe tuossa. Erikoista on, että se käryävä öljyn haju tulee nopeasti ja selkeästi nimenomaan puhaltimista kun ei käytetä sisäilman kiertoa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Axi » 2.4.2016 11:24

Huohottaako? Nokka-akselista ja nostimista löytyy juttua haulla. Voisi melkein väittää tyyppiviaksi.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Toitsu » 8.4.2016 5:00

Huohotusta ei kyllä ole nimeksikään. Jälleen yritin tähyillä tyhjäkäynnillä pakokaasuja konetilassa, mutta ei löytynyt. Erikoista on se, että puhaltimesta todella tulee käryn hajua sisälle heti kun auton käynnistää, mutta haju on huomattavasti miedompi konetilan puolella.

Missä kohtaa se raitisilman ottoaukko sisäpuhaltimille sijaitsee?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja pertti108 » 8.4.2016 8:17

Ei kuule auta ku tutkia. Se joko vuotaa tiivisteestä tai sitte se pakosarja on halki. Se on tyyppivika.

vhol
-
Viestit: 51
Liittynyt: 2.3.2005 12:50

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja vhol » 8.4.2016 22:46

Sulla on -09 joka on valusarjalla ja noista menee sarjan pinnapultit poikki. Katso peilin kanssa onko kaikki pinnapultit paikallaan ja kokeile niide kireys. Näin tiedät vuotaako sarja.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja HuHu » 9.4.2016 8:49

Ja katso tarkasti molemmat päädyt. Eli 1. ja 5. syl kohdalta yleensä alkaa vuotamaan, kun pakosarja menee banaaniksi. Jos näkyy yhtään mustaa, niin siinä se vika on.

Toitsu
-
Viestit: 336
Liittynyt: 25.7.2003 8:12

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Toitsu » 10.4.2016 13:53

Ok, kiitos. Pitääpä tutkia oikein tarkasti. Mikäli vikaa on tuolla sektorilla, niin kannattaako valusarja vaihtaa johonkin uudempaa vuosimallia edustavaan?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: VW T5 2009 pegabus käryää sisälle 2.5tdi

ViestiKirjoittaja Axi » 10.4.2016 15:07

Eipä siinä paljon vaihtoehtoja ole; uusi paikalleen, tai vanha oikaisuun.
Oikaistu saattaa olla parempikin, ei pitäisi enää vedellä.

Kaikki pinnapultit kannattaa vaihtaa suosiolla, viimeisenä kiristettävä yleensä katkeaa. Sitten pakosarjan joutuu irrottamaan uudelleen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa