eli omistuksestani löytyy vuonna 2003 valmistunut seat toledo, 150hp ja sitä tarviaisi alkaa virittämään, kyseessä on kolmas vag, toinen diesel, ensimmäinen turbo minkä olen omistanut eli aika 'uutuus' minulle joten apuja tulen kysymään.. paljon
autosta on tällähetkellä turbo rikki ja ajattelin nyt tilalle hommata jotain parempaa, yleisempää, helpommin saatavaa kuin tuo vakio garret vnt15, mitä turboja kannattaa katsella? garretin kanssa ollut huonoja kokemuksia, kun taassiinsa mitsun turbot ovat toimineet kuin ajatus, miten toimisi esim TD04HL-13, vai pitääkö olla VNT-turbo?
eräs puolituttu jo lupautui ohjelmoimaan auton uudestaan, kunhan olen päättänyt mitä osia laitan/kasannut auton, joten siltä kantilta ei tule ongelmaa..?
mistä kytkin, vanha on jo loppu ja kaksois-massaa en enää laita, selaillut esim saksan ebayn kautta sintteri-paketteja, niitä tuntuu saavan hintaan 300€-900€, tekeekö niillä mitään?
aikapaljon tuli tuossa jo laitettua, mitä olen miettinyt, vai onko järkevämpi mennä jo valmiiksi poljettua tietä, eli; jonkun toisen vagin isompi turbo+ei-niin-kiinteä pakosarja, kiinteä vakiokytkin jne? tehoa tavoitteena saada joku 200hp, tosin siinä kulkee raja, milloin pitää vahvistaa konetta/vaihdella suuttimia ym.
toinen tietty olisi että korjaan vakio-osilla, teen perus ohjelmointihommat, parempi välijäähy, parempi pakoputkisto ym, tyydyn siihen, myyn pois ja ostan vanhemman jota 'helpompi' ruukata?
ja kuten ihmiset saattavat huomata (ehkä), niin en ole hirveästi dieselien, etenkään vagien kanssa pelannut, bensa-autoja omistan eniten ja niitä tulee rassattua kokoaika, kun taas dieselini ovat vaan kulkeneet pelkällä perus-huoltamisella..
ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
ARL:n vakioturbo on GT1749VB, riittää sinne 200 hv nurkille minne suuttimetkin riittävät.
VNT-turbo kyseessä, ei mitään järkeä alkaa hukkisturboa laittamaan.
Mikä siinä turbossa on vikana? Ehkä kannattaisi antaa jonkun ammattilaisen tai kokeneemman tutkia turbo, "rikkinäisyys" voi aiheutua monesta asiasta.
Virittäminen on kiitollista hommaa, sillä voi tehdä pienen omaisuuden. Jos lähtee liikkeelle suuresta...
2003 vuoden Toledo on sen verran halpa auto, että joudut sijoittamaan noihin mainitsemiisi korjauksiin/virityksiin suunnilleen auton hinnan (olettaen turbon olevan oikeasti vaihdon tarpeessa). Yleensä on sitten muutakin laittamista; kulutusosia esim. jarrut ja pyöränlaakerit, alustan puslat, pallonivelet ja raidepäät, nokka-akseli ja nostajat, jakopää, moniurahihnakäyttö ja laturi.
VNT-turbo kyseessä, ei mitään järkeä alkaa hukkisturboa laittamaan.
Mikä siinä turbossa on vikana? Ehkä kannattaisi antaa jonkun ammattilaisen tai kokeneemman tutkia turbo, "rikkinäisyys" voi aiheutua monesta asiasta.
Virittäminen on kiitollista hommaa, sillä voi tehdä pienen omaisuuden. Jos lähtee liikkeelle suuresta...
2003 vuoden Toledo on sen verran halpa auto, että joudut sijoittamaan noihin mainitsemiisi korjauksiin/virityksiin suunnilleen auton hinnan (olettaen turbon olevan oikeasti vaihdon tarpeessa). Yleensä on sitten muutakin laittamista; kulutusosia esim. jarrut ja pyöränlaakerit, alustan puslat, pallonivelet ja raidepäät, nokka-akseli ja nostajat, jakopää, moniurahihnakäyttö ja laturi.
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Suuttimethan piisaa kyllä huomattavasti pidemmälle kuin 200hp näissä, eli itse valkkaisin jonkun kivemman bolt-on snadisti isomman ahtimen, niitä ku on aika paljon tarjolla pikkutehoille. Mitoittaisin setupin vaikka johku 240-250hv tehoille. Joku 52 tai 56 jättöinen kompura ja vähä isompi turbiini kaveriksi.
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17.3.2016 23:26
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Vakioturbosta laakerit jo loppu. Eli se menee jokatapauksessa vaihtoon, kytkin jo rolisee eli sekin vaihtuu.
Kerta ei kannata huimeita tehoja ottaa niin taidan tilata saksasta uuden vakioturbon ja "kovan" kytkimen, pitää sit ohjelmoida mitä irti lähtee.
Miksen vaihtaisi ei-vnt turboon? Pihassa kolme vag vehettä jossa vnt takkua että eipä se huonommaksi voi mennä?
Ja autosta on 5-10tkm sisään vaihdettu jarruihin kaikki paitsi satulat, pyörien laakerit, termari, vesipumppu, jakopää ym. 50-100tkm sisään on kansi rempattu, nokka vaihettu, tukivarret puslineen uusattu ja tolpat vaihdettu uusiin.. eli ei siis ole amis-räpellys virityskohteena vaikka niin saattoi alotusviestistä olettaa.
Auto siis siirtyi minulle koska turbo hajosi ja mielenkiinto loppui auton silloiselta omistajalta, rahaa on tuossa mulla kiinni huimeat 500€ eli kannattavuutta jos miettii, niin ei tuolla tappiolle voi joutua :)
Onkos noiden ohjelmointi ihan sama, ottaako 170hp vai 270hp, eli tarviaako moottorinohjainta päivitellä missään vaiheessa?
Kerta ei kannata huimeita tehoja ottaa niin taidan tilata saksasta uuden vakioturbon ja "kovan" kytkimen, pitää sit ohjelmoida mitä irti lähtee.
Miksen vaihtaisi ei-vnt turboon? Pihassa kolme vag vehettä jossa vnt takkua että eipä se huonommaksi voi mennä?
Ja autosta on 5-10tkm sisään vaihdettu jarruihin kaikki paitsi satulat, pyörien laakerit, termari, vesipumppu, jakopää ym. 50-100tkm sisään on kansi rempattu, nokka vaihettu, tukivarret puslineen uusattu ja tolpat vaihdettu uusiin.. eli ei siis ole amis-räpellys virityskohteena vaikka niin saattoi alotusviestistä olettaa.
Auto siis siirtyi minulle koska turbo hajosi ja mielenkiinto loppui auton silloiselta omistajalta, rahaa on tuossa mulla kiinni huimeat 500€ eli kannattavuutta jos miettii, niin ei tuolla tappiolle voi joutua :)
Onkos noiden ohjelmointi ihan sama, ottaako 170hp vai 270hp, eli tarviaako moottorinohjainta päivitellä missään vaiheessa?
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17.3.2016 23:26
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
diffas kirjoitti:Suuttimethan piisaa kyllä huomattavasti pidemmälle kuin 200hp näissä, eli itse valkkaisin jonkun kivemman bolt-on snadisti isomman ahtimen, niitä ku on aika paljon tarjolla pikkutehoille. Mitoittaisin setupin vaikka johku 240-250hv tehoille. Joku 52 tai 56 jättöinen kompura ja vähä isompi turbiini kaveriksi.
Osaatko tarkentaa, mistä ja mitä turboa tälläiseen kannattaisi mallailla? Käykö tähän esim 1.9tdi, 90hp boran pakosarja (sellainen olisi tiedossa, taisi olla t3 laipalla)
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Suoraan käyviä sopivan isoja ei taida valmiina juurikaan olla, 170heppasen pumpparin bv43 on snadisti isompi kuin vb, vatinee pakosarjan vaihdon. Pakosarjan vaihto on sit aina edessä, jos haluaa johonkin erilaiseen vaihtaa. Nimim. jukkaA:lla olisi kaupan tollaista viritysahdinta ja sielt varmaan heruis tietoa mitä siihen tarvisi vielä lisäksi. Jos helpolla haluaa päästä niin vakiokuoriin teettää joku 1852/56 siivet, niin käy kivasti paikalleen, vastapainona toki hinta.
kaketsyygeli kirjoitti:Osaatko tarkentaa, mistä ja mitä turboa tälläiseen kannattaisi mallailla? Käykö tähän esim 1.9tdi, 90hp boran pakosarja (sellainen olisi tiedossa, taisi olla t3 laipalla)
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Ymmärtää ecu sen mitä siltä pyytää, ei tartte vaihtaa.
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Ja mitä siihen kaksoismassaan/kytkimeen tulee niin laita kuitenkin uus kaksoismassa ja kytkin sit sen mukaan mitä meinaat tehoja ottaa... Se sillä kiinteällä vauhtipyörällä ja race kytkimellä ravistaa niin saatanasti että kyllä enimmät ajohalut tappaa...
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 17.3.2016 23:26
Re: ARL150 1.9TDI viritystä, turbohommaa jne?
Nostetaan vanhaa ketjua. Eli nyt olisi tiedossa gt1749va, siinähän on ainakin kompurapesän siipi pienempi. Voinko vaihtaa tuohon turboon bolt-on periaatteella vb:n siiven ja pesän, sit vaan tasapainotukseen?
Näillänäkymin pidän auton ainakin hetken vakiona, kun pari muuta projektia tappaa kaiken ylimääräisen ajan.. pakopesäkin on ilmeisesti pienempi, mutta herääpähän nopeammin sentään..vai?
Näillänäkymin pidän auton ainakin hetken vakiona, kun pari muuta projektia tappaa kaiken ylimääräisen ajan.. pakopesäkin on ilmeisesti pienempi, mutta herääpähän nopeammin sentään..vai?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa