Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 165
- Liittynyt: 5.5.2014 16:30
Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Autona AVB Passat.
Youtubesta löytyi yksi video,mutta ei tuo Englanti taitu niin hyvin että videosta olisi tarpeeksi apua.
Youtubesta löytyi yksi video,mutta ei tuo Englanti taitu niin hyvin että videosta olisi tarpeeksi apua.
Moi. Onkohan tuo "perusmoottori" sama, kun BXE? AVB taitaa olla pitkittäin ja aavistuksen pienempitehoinen. Kuitenkin, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Jakopään tieten joutuu purkaa. Tandempumppu pois, suuttimien keinut pois, nokkapukit pois. Vaihda nokka, pukkien/keinujen pultit. Säädä suuttimet. Suuttimen nokka mittakellollla katsottuna ykk. säädöt pohjaan ja 180 astetta takaisin. Näin BXE. Oletan tuon pätevän myös AVB:hen. Viisaammat korjatkoon.
miten te saatte ne suuttimet sinne vinoon ku se lukitus pala kääntää ne oikeesee asentoo?
ite en niitä ainakaa mitenkää mittaillu ja mitää se ei oo vaikuttanut...
ps. pultit kannattaa oikeesti uusia, uudella ja kiristetyllä on useemman millin pituusero
Sitte jos nokka-aksilaa vaihdat niin paininkupit vaihtoon ja samapa tuo taitaa akseli olla vahvistettua tekoa joka tapauksessa, mutta paininkupit INA BLACK TOP, jos haluut et paketti pysyy pitempäänki kasassa.
aikaisempaa postausta lainatakseni osa lista nokka-akseli jumppaan.
sparetolta ite tilasin, voi ne jostain halvemmallaki saada.
-Nokka-akseli (amc)
038109101R / amc osa nro: 666861
-paininkupit (ina black)
420 0209 10
-liukulaakerit (vag)
038 103 673CGLB
-pultit
038 103 714A x8
038 103 714 x10
siittimien tiiviste/korjaussarja
038198051B
Ja jos sillä autolla ny o ajettu se 300+ tkm ja auto o yli 96kw ja jos se kurlaa vettä sillontällön kiihdytyksessä
niin ku oot tuoho vaiheeseen päässy, kannattaa se kansiki ruuvata siitä irti samalla vaivalla :D. Oon täs ny omani jälkee ainaki 3 vastaavaa autoo kuullu joilla ajettu 300-370tkm ja kaikki jo kurlaa eli kansiremppa on ovella. 2kpl 130hv ja 1kpl 105 heppanen.
ite en niitä ainakaa mitenkää mittaillu ja mitää se ei oo vaikuttanut...
ps. pultit kannattaa oikeesti uusia, uudella ja kiristetyllä on useemman millin pituusero
Sitte jos nokka-aksilaa vaihdat niin paininkupit vaihtoon ja samapa tuo taitaa akseli olla vahvistettua tekoa joka tapauksessa, mutta paininkupit INA BLACK TOP, jos haluut et paketti pysyy pitempäänki kasassa.
aikaisempaa postausta lainatakseni osa lista nokka-akseli jumppaan.
sparetolta ite tilasin, voi ne jostain halvemmallaki saada.
-Nokka-akseli (amc)
038109101R / amc osa nro: 666861
-paininkupit (ina black)
420 0209 10
-liukulaakerit (vag)
038 103 673CGLB
-pultit
038 103 714A x8
038 103 714 x10
siittimien tiiviste/korjaussarja
038198051B
Ja jos sillä autolla ny o ajettu se 300+ tkm ja auto o yli 96kw ja jos se kurlaa vettä sillontällön kiihdytyksessä
niin ku oot tuoho vaiheeseen päässy, kannattaa se kansiki ruuvata siitä irti samalla vaivalla :D. Oon täs ny omani jälkee ainaki 3 vastaavaa autoo kuullu joilla ajettu 300-370tkm ja kaikki jo kurlaa eli kansiremppa on ovella. 2kpl 130hv ja 1kpl 105 heppanen.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Onko täällä kellään kokemusta kovista pulteista nokkapukeissa ja keinuvivuissa?
Sellaisiin törmäsin kun googlasin osanumeroilla pulttien hintaa (joka on melko suolainen esim kannenpultteihin ja muihin nokkarempan osiin verrattuna).
Itse en keksi mitään syytä miksi noissa edes pitäisi olla venyvät pultit.
Onko eri tehoisissa koneissa imusarjoilla kokoeroa, kun en omastani (asz) saanut venttiilikoppaa pois imusarja paikoillaan? Egr:n kiinnityskorva tulee eteen eikä koppa mahdu nousemaan riittävästi ylöspäin.
Sellaisiin törmäsin kun googlasin osanumeroilla pulttien hintaa (joka on melko suolainen esim kannenpultteihin ja muihin nokkarempan osiin verrattuna).
Itse en keksi mitään syytä miksi noissa edes pitäisi olla venyvät pultit.
Onko eri tehoisissa koneissa imusarjoilla kokoeroa, kun en omastani (asz) saanut venttiilikoppaa pois imusarja paikoillaan? Egr:n kiinnityskorva tulee eteen eikä koppa mahdu nousemaan riittävästi ylöspäin.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Kyllä se koppa on iha yhtä ahas asz ja avf :s. Tuloo kyllä ilman imusarjan irrottamista sopivasti ku kääntelöö.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Koitetaan vielä käännellä ja viilataan hieman kiinnikekorvaa jos tarpeen...
Eikös aika pitkälti pärjää kun tilaan:
-nokka-akseli
-paininkupit (ina)
-nokan laakerit
-nokan stefa
-jakohihnasarja (conti vesipumpulla, joka tapauksessa pian vaihdettava)
Onko kellään nokkapukkien ja keinuvipujen pulttien mittoja saatavilla? ...jos pelaan pientä "uhkapeliä"ja kokeilen tehdä kovilla pultilla.... (en vielä varmaksi ole päättänyt)
Eikös aika pitkälti pärjää kun tilaan:
-nokka-akseli
-paininkupit (ina)
-nokan laakerit
-nokan stefa
-jakohihnasarja (conti vesipumpulla, joka tapauksessa pian vaihdettava)
Onko kellään nokkapukkien ja keinuvipujen pulttien mittoja saatavilla? ...jos pelaan pientä "uhkapeliä"ja kokeilen tehdä kovilla pultilla.... (en vielä varmaksi ole päättänyt)
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Onko tuo AMC:n nokka nyt jotenkin erityisen hyvä tai suositeltava? Kansi pitäisi käyttää auki ja venttiilinvarren tiivisteet vaihtaa, olisi kai järjen köyhyyttä jättää nokka ja paininkupitkin uusimatta samalla 430tkm ajettuun jos tarkoitus on vielä monta vuotta tuota käyttää?
Sitä siis vaan että sparetolta saisi päivän varoajalla Febin nokkaa 130 euroon, kun AMC:lle luvataan 28 päivän toimitusta ja 166e hintaa.
Glycon liukulaakerit noiden kaveriksi vielä, vai onko niillä niin väliä?
Sitä siis vaan että sparetolta saisi päivän varoajalla Febin nokkaa 130 euroon, kun AMC:lle luvataan 28 päivän toimitusta ja 166e hintaa.
Glycon liukulaakerit noiden kaveriksi vielä, vai onko niillä niin väliä?
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
En nyt tiiä onko nokan valmistajalla väliä, mutta materiaalilla on.
Itse en laittaas valunokkaa vaikka halpoja ovatkin.
Ne valunokat mitä olen itse nähnyt ovat olleet viimeistelyltään todella huonoja.
Hieman ku laittaa rahaa lisää niin saa jo teräsnokan.
Ebaystä löytyy suht. järkevällä hinnalla kokonaisia sarjoja jossa tulee teräsnokka, nostajat, pultit yms.
Itse en laittaas valunokkaa vaikka halpoja ovatkin.
Ne valunokat mitä olen itse nähnyt ovat olleet viimeistelyltään todella huonoja.
Hieman ku laittaa rahaa lisää niin saa jo teräsnokan.
Ebaystä löytyy suht. järkevällä hinnalla kokonaisia sarjoja jossa tulee teräsnokka, nostajat, pultit yms.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Tuo setti irtois 430 euroon, parempi vai huonompi vai se ja sama?
http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/complete-camshaft-kit-for-1-9-8v-pd-engines.html
http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/complete-camshaft-kit-for-1-9-8v-pd-engines.html
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
No tuo on teräsnokalla, mut ei tuo mitenkää erityisen halpa setti oo koska tuosta puuttuu nokkapukkien ja keinujen pultit.
Varsinki nuo keinujen pultit o pirun kalliit marmorilta.
Viimesin hinta tais olla 12,40€/kpl.
Varsinki nuo keinujen pultit o pirun kalliit marmorilta.
Viimesin hinta tais olla 12,40€/kpl.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Pultit löytyy myös sparetolta kun näpyttelee osanumeron hakukenttään. Taisi olla vajaa puolet tuosta hinnasta.
Laitoin just äsken Febin nokan ynnä muuta osaa tilaukseen, laakereilla oli muutama päivä toimitusaikaa, niin reilu viikko varmaan menee että saa osat.
Laitoin just äsken Febin nokan ynnä muuta osaa tilaukseen, laakereilla oli muutama päivä toimitusaikaa, niin reilu viikko varmaan menee että saa osat.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
http://www.ebay.de/itm/CS-19012-3-Kit-A ... 2084206189
Tuosta kysyin mitä palikoita setti sisältää, nokka kuulemma terästä mutta muista osista todettiin vaan että "vastaavat alkuperäisiä numeroita"
Kupit kai tärkeämmät kuin laakerit, eli jos otan tuon setin ilman kuppeja ja tilaan Inat erikseen niin hyvä pitäis tulla?
Tuosta kysyin mitä palikoita setti sisältää, nokka kuulemma terästä mutta muista osista todettiin vaan että "vastaavat alkuperäisiä numeroita"
Kupit kai tärkeämmät kuin laakerit, eli jos otan tuon setin ilman kuppeja ja tilaan Inat erikseen niin hyvä pitäis tulla?
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Pystyykö nokka-akselista näkemään varmaksi onko se valettu vai teräksinen? Siis kun on akseli kourassa.
Vai onko tässä vain luotettava myyjän ilmoittamaan...
Vai onko tässä vain luotettava myyjän ilmoittamaan...
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Ainakin niissä valunokissa joita minä olen käsissäni pyöritelly valu näkyi selvästi pumppunokan ja nokkien välissä olevassa syvennyksessä.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Monesti puhutaan että vanhoja paininkuppeja ei saisi missään nimessä käyttää uuden nokan kanssa, mutta päteekö myös toisinpäin? Jos löytyy ehjä 150tkm ajettu orkkisnokka niin käyttäisittekö vielä uusien paininkuppien kanssa?
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Jos nokka on kunnossa niin antaa soittaa vaan.
Ja sitten ensi startissa heti kierrokset 2000-3000rpm että nostajat saavat varmasti öljyä ja alkavat pyöriä.
Joku kaveri vaan katsomaan ettei ole mitään ylimääräisiä vuotoja jotta voi itse keskittyä kierrosten yläällä pitämiseen.
Ja sitten ensi startissa heti kierrokset 2000-3000rpm että nostajat saavat varmasti öljyä ja alkavat pyöriä.
Joku kaveri vaan katsomaan ettei ole mitään ylimääräisiä vuotoja jotta voi itse keskittyä kierrosten yläällä pitämiseen.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Viikko näköjään meni sparetolla, että saivat nokan laakerit (kaikki muu oli hyllytavarana) mukaan pakettiin ja paketin matkaan. Eli jos on tilaamassa niin kannattaa varautua.
Kohta sitten näkee millainen se febin nokka-akseli on, nappaan kuvan jos muistan.
Jos jollakin sattuisi olemaan irrallaan ne laakeripukkien ja keinujen pultit (uudet tai käytetyt) niin edelleen olisin niiden mitoista kiinnostunut. Pituus (ilman kantaa) ja kierteettömän osan pituus lähinnä, eikös ne oo M6 ja M8 halkaisijaltaan.
Kohta sitten näkee millainen se febin nokka-akseli on, nappaan kuvan jos muistan.
Jos jollakin sattuisi olemaan irrallaan ne laakeripukkien ja keinujen pultit (uudet tai käytetyt) niin edelleen olisin niiden mitoista kiinnostunut. Pituus (ilman kantaa) ja kierteettömän osan pituus lähinnä, eikös ne oo M6 ja M8 halkaisijaltaan.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Josko tuolla kasalla tulis yks nokkavaiva kuntoon, pultit vielä puuttuu.
Tuolta se nokka lähemmin näyttää.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Voi jeesuksen vittu, ennen remonttia öljyä kului se 6 litraa tonnille, nyt rempan jälkeen öljyn pinta nousee... Ohuelta ja dieselmäiseltä siellä venakopan alla nyt näyttää mäskit, ajettu noin 400km remontin jälkeen.
Pumppusuuttimien klampeille ei ollut uusia pultteja kasauksen yhteydessä joten jätin ne orkkikset muistaakseni 90 astetta liian löysälle, muualle meni uudet venypultit jotka kiristettiin momenttiin. Voiko tuo vuotaminen vain johtua tuosta että se suutin ei ole painunut tarpeeksi alas sitä yhtä kriittistä millimetriä ja jos nyt valutan öljyt ulos ja vaihdan uudet venypultit tilalle, ongelma korjaantuisi? Asennusvaiheessa vetelin aika anteliaalla kädellä joka paikkaan tuota STP:n öljynlisäainetta joka muistutti toffeekastiketta koostumukseltaan, en usko että tiivisteet ainakaan olisivat kärsineet asennuksen yhteydessä. Tandempumppukin on uudelleenkasattu uusilla tiivisteillä vuosi sitten.
Pumppusuuttimien klampeille ei ollut uusia pultteja kasauksen yhteydessä joten jätin ne orkkikset muistaakseni 90 astetta liian löysälle, muualle meni uudet venypultit jotka kiristettiin momenttiin. Voiko tuo vuotaminen vain johtua tuosta että se suutin ei ole painunut tarpeeksi alas sitä yhtä kriittistä millimetriä ja jos nyt valutan öljyt ulos ja vaihdan uudet venypultit tilalle, ongelma korjaantuisi? Asennusvaiheessa vetelin aika anteliaalla kädellä joka paikkaan tuota STP:n öljynlisäainetta joka muistutti toffeekastiketta koostumukseltaan, en usko että tiivisteet ainakaan olisivat kärsineet asennuksen yhteydessä. Tandempumppukin on uudelleenkasattu uusilla tiivisteillä vuosi sitten.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Ite käytin kans jtn rasvaa ku ne suuttimet laitoin uusilla tiivisteil paikoilleen, vähän tarkkaahan se oli sinne sovittaa. Kuullostais kyllä siltä, että joku suutin vuotaa yläkertaan tavaraa, jos kerta sille haisee.
Uusilla pulteilla ite kokosin.
https://www.dropbox.com/s/8u012am86471d ... 4.jpg?dl=0
Tuossa on uuden ja vanhan pultin ero, että kyllä se ihan oikeastikkin venyy, kun sen sinne kiristää :)
Uusilla pulteilla ite kokosin.
https://www.dropbox.com/s/8u012am86471d ... 4.jpg?dl=0
Tuossa on uuden ja vanhan pultin ero, että kyllä se ihan oikeastikkin venyy, kun sen sinne kiristää :)
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
laitoikko Jultsu tuon kiinanraudan paikalleen? ite kans nokkakeppiä vaihan ja meinasin tukkia kaikista halvimman kuttaperkka akselin ja kiinalaiset laakerit paikalleen vanhoilla pulteilla, katotaan kauanko rouskuttaa ja mikä hajoaa ekana :D. edellinen orkkisnokka kesti melko tarkoin 100tkm ja nyt on pintä lähteny ainaki parista pakonokasta
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Millä öljyillä julli on ajellu ja minkämoisella vaihtovälillä?
Softattu / muute viritetty?
Aikanopiaa kulahtanu. Kai oot ees parisvuores ton 100Tkm rullannu, marmoritiski osillahan o kahen vuoden takuu :D
Softattu / muute viritetty?
Aikanopiaa kulahtanu. Kai oot ees parisvuores ton 100Tkm rullannu, marmoritiski osillahan o kahen vuoden takuu :D
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Kinuskikeppi meni juu paikoilleen ja kinuskilaakerit, paininkupit INA blackkiä.
Valuttelin tuosta lauantaina ulos varmaan 6 litraa tavaraa, sen verran reippaasti oli tikku yli. Otin vanhat pumppariklamppien pultit auki ja koitin nuijia vasaralla niitä suuttimia paremmin paikoilleen (keinut jätin paikoilleen) ja kiristin uusilla pulteilla momenttiin. Uudet öljyt sisään ja 100km ajoa ja taas on öljytikun pinta kohonnut sen 2cm. Voi saatanan saatana.
Onko kellään tiedossa noiden suuttimien kahden isomman o-renkaan orkkiskokoja? jos kävisi vaikka Etrasta hakemassa jotkut pikkaisen läskimmät Vitonit tilalle ja kokeilisi niillä saada tiiviiksi. Vituttaa tämä joka viikonloppuinen öljyjenvaihto...
Valuttelin tuosta lauantaina ulos varmaan 6 litraa tavaraa, sen verran reippaasti oli tikku yli. Otin vanhat pumppariklamppien pultit auki ja koitin nuijia vasaralla niitä suuttimia paremmin paikoilleen (keinut jätin paikoilleen) ja kiristin uusilla pulteilla momenttiin. Uudet öljyt sisään ja 100km ajoa ja taas on öljytikun pinta kohonnut sen 2cm. Voi saatanan saatana.
Onko kellään tiedossa noiden suuttimien kahden isomman o-renkaan orkkiskokoja? jos kävisi vaikka Etrasta hakemassa jotkut pikkaisen läskimmät Vitonit tilalle ja kokeilisi niillä saada tiiviiksi. Vituttaa tämä joka viikonloppuinen öljyjenvaihto...
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
tb diamond dieselillä ajanu ja samalla öljyllä myös edellisellä ajm:llä jotain 200tkm ongelmitta. ajm:n mittarissa oli jotain 450 tkm ko lähti multa maailmalle ja ilmeisesti alkuperäinen nokka paikallaan. ajm:n öljynvaihtoväli 10tkm ja tuossa nykysessä avf:ssä 15tkm. molemmissa noin 170 heppaa ja kiinteät vauhtikset joten käytännössä aina ajettu yli 2000rpm tärinöiden takia. 4 vuotta meni tuohon 100tkm ajamiseen tuolla. kahesta nokasta oli noin milli kulunu ja niiden paininkupeista oli pinta alkanu kariseen pois eli ei olis enään pitkästi laukannu
ja myös paininkupit oli ilmeisesti samaa kiinankuraa mitä nyt laitoin paikalleen, ne vain oli paljon tummemmat mitä orkkikset
ja myös paininkupit oli ilmeisesti samaa kiinankuraa mitä nyt laitoin paikalleen, ne vain oli paljon tummemmat mitä orkkikset
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Osaako joku sanoa pystyykö nokka-akselin vaihtaa tandem paikallaan ja koneen ollessa YKK asennossa? Seuraavassa videossa jostain syystä käännetään konetta Ykk asennosta pois: www.youtube.com/watch?v=V3XNNGpdu7w
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
En minä ainakaan nokkaa käännellyt pumpparin keinuja irroittaessa, idea kai olis että sais sen toisen parin ns. löysään ja sen irroitettua sitten kääntää sen toisen parin löysään.
On se mahdollista että nokka lähtisi tandemista pois vinossa, tätä ei tullut itse kokeiltua.
On se mahdollista että nokka lähtisi tandemista pois vinossa, tätä ei tullut itse kokeiltua.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Idea tuossa on että nokkaa käännetään 90 astetta jolloin tandemin puoleisessa päässä on ura pystysuorassa ja nokka nousee pois pumppua irroittamatta. Itellä on tarkoitus tuota ohjetta soveltaen homma suorittaa...kunhan löytää motivaation työhön.. auto seissyt jo muutaman kk ja ajellu toisella.. ehkä kuitenkin tällä viikolla kokeilen vaihtaa jos ei ole liian kylmä katoksessa.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Eikö nokka-akselia saa nätisti pois tandemin urasta ilman että sitä kääntää 90astetta? Ei huvittais irroittaa tandemia eikä käännellä jakoa turhaan.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Pakkohan sitä on kääntää ja jakohan siinä jokatapauksessa menee sekaisin joten mikä on problema?
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Sanoisin niin, että jollei tiedä/osaa jakoa laittaa kohdilleen niin ei varmaan kannata itse ryhtyä nokan tai nokkahihnan irroitukseen.
Eli siis teettää sen osaavalla tai hankkii osaavan kaverin avuksi ;)
Itse meinasin tehdä niin että irroitan ensin hihnan ja käännän sitten kampiakselia n.90 astetta taaksepäin, sen jälkeen nokka-akselia. Lähtötilanteena nokka lukittu ja kampiakseli ykk-merkissä.
Seuraavaksi nokka irti ja uusi tilalle. Sitten nokka-akseli kohdilleen ja lukitustappi paikalleen, sitten kampiakseli kohdalleen ja hihna paikalleen.
Kampiakselia siksi n.90astetta että silloin kaikki männät on kaukana kannesta..
Jos kääntää (niinkuin videolla) hihna paikallaan nokkaa sen 90astetta niin kampi kääntyy 180astetta ja kaksi mäntää on ylhäällä. Onnistuu toki niinkin mutta on tarkempi nokka-akselin asennosta sitä kiinni laittaessa (toki tandemin hahlo sanelee asennon jokatapauksessa).
Eli siis teettää sen osaavalla tai hankkii osaavan kaverin avuksi ;)
Itse meinasin tehdä niin että irroitan ensin hihnan ja käännän sitten kampiakselia n.90 astetta taaksepäin, sen jälkeen nokka-akselia. Lähtötilanteena nokka lukittu ja kampiakseli ykk-merkissä.
Seuraavaksi nokka irti ja uusi tilalle. Sitten nokka-akseli kohdilleen ja lukitustappi paikalleen, sitten kampiakseli kohdalleen ja hihna paikalleen.
Kampiakselia siksi n.90astetta että silloin kaikki männät on kaukana kannesta..
Jos kääntää (niinkuin videolla) hihna paikallaan nokkaa sen 90astetta niin kampi kääntyy 180astetta ja kaksi mäntää on ylhäällä. Onnistuu toki niinkin mutta on tarkempi nokka-akselin asennosta sitä kiinni laittaessa (toki tandemin hahlo sanelee asennon jokatapauksessa).
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Itse teen niin, että jako kohdillee,hihna ja nokkapyörä irti. Sitten nokkapukit irti. Sen jälkeen nokan voi nostaa suoraan pois, tietty kääntää ensin oikealle kohdalle. Kasaus onnistuu helposti, kun kampi on kokoajan samassa asennossa eikä tarvitse edestakas ruuvata.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Niin oliko tuo tapa tandem paikallaan vai irroitettuna?
Kun eikös se pumppu estä nokka-akselia nousemasta ylös jos on kone yläkuolokohdassa... vai antaako sen verran myöten että pystyy silti löysätä laakeripukit ja pyöräyttää vasta sitten nokkaa.
Tosi eipä tuo iso vaiva ole pyöräyttää vähän kampiakselia. Ainakin tuossa 02M laatikossa on se ajoituksen tarkistusreikäkin niin hyvällä paikalla että vauhtipyörän merkki on helppo katsoa.
Kun eikös se pumppu estä nokka-akselia nousemasta ylös jos on kone yläkuolokohdassa... vai antaako sen verran myöten että pystyy silti löysätä laakeripukit ja pyöräyttää vasta sitten nokkaa.
Tosi eipä tuo iso vaiva ole pyöräyttää vähän kampiakselia. Ainakin tuossa 02M laatikossa on se ajoituksen tarkistusreikäkin niin hyvällä paikalla että vauhtipyörän merkki on helppo katsoa.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Tandemi paikallaan
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Nokka remontti tehty. Potilaana oli superb 1.9 bls -09 300tkm. 3 kpl nostajia oli kulunut selvästi kuopalle ja näitä vasten olevat nokat kuluneet päistä n. 1mm. Ensimmäistä kertaa tein näin isoa remonttia ja aikaa meni sellaiset 6,5h. Toivottavasti nyt edessä taas reilusti kilometrejä.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Mitäs hommia kannelle kannatta tehdä nokan vaihdon yhteydessä kun kansi on irti? Siis kantta ei irroiteta nokan vaihdon takia vaan nokka vaihtuisi siinä samalla.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Perusteellinen puhdistus ja venavarren kumit uusiks.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Eikö muuta? Oikaisu ja venttiilien läppäys ainakin oli mielessä.
Toinen kansi olisi irrallaan ja tarkoituksena laittaa se kuntoon ja vaihtaa sitten se autoon.
Lisätään, että 400 tkm ajettu kansi kyseessä.
Toinen kansi olisi irrallaan ja tarkoituksena laittaa se kuntoon ja vaihtaa sitten se autoon.
Lisätään, että 400 tkm ajettu kansi kyseessä.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Suotta sitä oikomaan jos ei ole keittänyt, mulla ainakaan mitään ongelmia ollut 450tkm ajetun kannen kanssa. Ihan paljaaksi meinasitte purkaa? Kannattaa sitten tosiaan varautua läskimmillä Vitonin tiivisteillä tuohon suutinten uudelleenasennukseen, mulla ei pitäneet vakiokumit ollenkaan.
Re: Selkeitä ohjeita pumpparin nokan vaihtoon?
Ei ole keittänyt. Eikä ollut mitään tarkempaa suunnitelmaa vielä sen kannen suhteen kuin huoltaa ja vaihtaa se sitten. Ajattelin sitten kysäistä, että mitä sille kannattaa tehdä / mitä muut on tehneet.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa