Dieseliin automaattilaatikko?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 16.9.2015 17:20

Tervehdys.

Tarvetta olisi etuveto dieseltekniikalle automaattilaatikolla. Tulossa kiinteistönhoitokoneeseen.

Tarjonta nettiautossa yms. näiden osalta aika heikko niin kysynkin täältä.

- Sopiiko jokin VW-diesel myös MK2 koristen 1.6 ja 1.8 bensakoneisten automaattilaatikoon?

- Diesel saisi olla mekaanisellapumpulla ilman ohjausbokseja. Mistä löytyy?

Muuta huomioitavaa:

Kierokset rajoitetaan max.3000rpm ulkoisen hydraulipumpun takia ja tehoa on varmasti vakionakin riittävästi, joten laiskempikin moottori käy.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 17.9.2015 6:28

No kyllähän mk2:n 1.6 ja 1.8 laatikot käyvät ristiin dieseleiden kanssa. En tiedä mitä sitten kestävät tuollaisessa käytössä. Mut aika harvinainen kyllä tuollainen mekaaninen pumppu ja automaatti -yhdistelmä. 2,4 d transportereita on ollut jonkin verran automaatteina, mutta laatikot ovat susia. Tuossa olisi pari.

http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/7505642
http://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/7363097

Ehkä vähiten huono kombo voisi tosiaan olla mk2:n tai mk3:n laatikko ja siihen kiinni 1,9 td tai d. Etenkin vapareita saattaa saada ihan järkikilsoilla ja hyvin edullisesti.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 17.9.2015 6:52

Näyttää siltä vahvasti siltä, että laatikko ja moottori pitää ostaa erikseen. Onko Sdi dieselit sähköohjattuja, mutta ilman turboa? Fyysinen tila rajaa pois 2.4D:n joten 1.9:sta haku päällä. Kiitoksia vinkeistä.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 17.9.2015 7:36

Mersun tekniikka ei kelpaa?

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 17.9.2015 7:42

Etuvetotekniikalla on "helpoin" toteuttaa neliveto. Kone pitkittäin ja vetarit etu ja takaperille. Tilaa niukasti joten erillinen jakovaihteisto vaikea toteuttaa.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 17.9.2015 8:14

Joo, SDI on sähköohjattu. Esiintyy Golf mk4:ssa ym.

smgt
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.7.2015 14:00

ViestiKirjoittaja smgt » 17.9.2015 14:56

itellä ollu suunnitelmissa rakentaa vastaava piharattori.
automaatti sais olla tosi pehmeesti toimiva. muuten vaihteen vaihoista tulee aika repäsevät kun etu ja takaperä pienentää välitystä aikareilusti.

kaikista paras kun laatikossa pakkovaihteet ois manuaalisia.

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 17.9.2015 15:32

Pakkoohjattavaksi tehtäväksi laatikkoon tarttee sitä sähköä sitten jo, tai voi kai yrittää jostain laatikosta tehdä venttiileiden ja vipujen avulla. Ja tarvitseeko sitä piha hommissa muuta kuin yksi eteen ja pakki ;)

smgt
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.7.2015 14:00

ViestiKirjoittaja smgt » 18.9.2015 20:31

pärjäähän sitä yhelläki vaihteella jos ei ole kiireellinen mies :D

jenkkiautojen laatikkoihin saa vaikka minkälaisia shift kittejä.
mullakin ramissa on 1,2 manuaalisia mutta D päällä laatikko toimii normaalisti.

voishan se olla mukava kun ajaa vähäkään enemmän yhteen suuntaan niin voi lähtee kakkosella liikkeelle. sillonkaan ei tajja kulku olla lähelläkään auton 1 vaihetta.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 18.9.2015 20:48

85 automaatti jetta löytyi tekniikan luovuttajaksi ja huomenna tutustutaan ostokseen. 3 vaihdetta eteenpäin löytyy ja kaaviosta 1,2 ja D. Kovin mekaaniselta vaikuttaa.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 20.9.2015 16:54

Kuva

Sovittelua. Erillinen "takaperä" kiinnitetään kone/vaihteistopakettiin. Samoin koneeseen tulee ohjeustehostimen pumppu ja erillinen isompi hydraulipumppu työhydrauliikalle. En ole vielä päättänyt tuleeko se siivalla vai ns. nokkapumpuksi. Positiivista oli perän erillinen luukku, joten kempittäminen on helppo.

Muutamia lisäkysymyksiä.

- Voinka käyttää tuota 1.8 bensalohkoa mallina sovitteiden teossa eli onko se ulkoisesti identtinen tulevan diesellohkon kanssa?

- Saako alintaa siivaa kahdella remmiuralla?

- Uudemmat on ilmeisesti moniurahihnalla?

smgt
-
Viestit: 12
Liittynyt: 24.7.2015 14:00

ViestiKirjoittaja smgt » 20.9.2015 17:35

hydepumppu kannattaa laittaa nokkapumpuksi. sakara kytkin vaan väliin.
moni pumpun laakerointi ei kestäsi sitä vetoa mitä hihnojen kireys toisi.
siihen pitäsi rakentaa laakeroitu akseli mikä ottasi hihnojen voiman ja pyörittäs pumppua.

volvoissa oleva kutos tiisseli on kolme urasella hihnapyörällä ja nopea veikkaus olis että kävis nelipyttyseenki koneeseen?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 21.9.2015 15:09

Kyllä 1,8:n pitäisi olla samanlainen kiinnityksiltään joka suhteessa kuin dieselin.

Kaksiuraisia hihnapyöriä on myös olemassa. Melko varmasti kaikissa ohjaustehostimellisissa mk2:ssa sellainen on ja saattaa olla alkupään mk3:issakin.

Hae tuosta luovuttaja: http://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja- ... ot/1934750

Tuo on ihan epäsähköisellä pumpulla, vaikka ilmoituksessa sdi:stä puhutaankin. Ajonesto toki tuon ikäisessä on ja sen joutuu moukaroimaan pois.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 21.9.2015 17:58

Tänään hain 1.9D skoda felicia vm.97. Vapari dieselillä mikä nakuttaa komeesti.

http://aijaa.com/gMnQPD

Huomenna konetilan pesu ja moottori lootineen mäelle... Kone on moniurahihnalla ja kaipaamani tehostimenpumppu on myös. Huomatkaa hienot kattotelineet.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 22.9.2015 19:53

Felicia luovutti voimanlähteensa ja 1.9D liittäminen 1.8 bensan automaattilaatikkoon alkoi.
Pakosarja on vähän tiellä, koska startti automaatissa lohkon ja pakosarjan välissä.
Pitäisikö öljypohjalle tehdä jotain, koska dieselhan on kenollaan ja automaattilaatikko nostaa koneen pystyyn?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2015 20:53

Saako kysyä että millaista laitetta oot tekemässä?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 22.9.2015 20:59

Täytyy olla lumityökone... arvasinko?

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 22.9.2015 21:59

Kubota saa vag-voimanlähteen alkuperäisen 22hp:n 3-sylinterisen tilalle. Lumikoneeksi.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 23.9.2015 11:00

Laita öljypohja/imuputki siitä bensakoneesta niin on oikeassa asennossa.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 23.9.2015 11:48

Mietinkin että sopiiko nekin ristiin. Vein jo bensakoneen jm-harrastajalle mutta sen kokoelmista vastaavat löytyy irrallaankin. Kone on nyt kiinni automaatissa ja aika levee paketti on. Täytyy siirtää laturi eri puolelle.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 23.9.2015 20:18

Pientä päänvaivaa aiheuttaa diesel kone. Tilaa on vähän joten laturi ja ohjaustehostimenpumppu sai häädön. Laturi siirtyy pakosarjan puolelle, mutta vesipumppu pitää jättää paikoilleen. Nykyinen vesipumppu on pyörinyt edestäpäin katsottuna myötäpäivään ja moniurahihnan selkäpuolella.
Saako vesipumppua vastapäiväänpyörivänä ja uratulla hihnapyörällä? Luin jostain, että vesipumppu toimii keskipakoperiaatteella ja pyörimissuunnan vaihto pienentää tehoa, mutta ei muuta kiertosuuntaa?

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 23.9.2015 21:24

Mitäs jos korvaa alkuperäisen vesipumpun erilisellä sähköisellä?

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 23.9.2015 21:33

Hyvä ajatus. Onko jotain ehdotuksia mistä sellainen löytyy edullisesti?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 23.9.2015 22:25

Tai sitten ottaa senkin siitä bensakoneesta :) Joku kiinnityspultti oli eri kohdassa, mutta ei vaatine ihmeitä sovituksessa.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 26.9.2015 20:40

Vesipumppu-case hoituu vaihtamalla vesipumppuun uritettuhihnapyörä ja erillisellä kiristimellä.... joskus jää jumiin tuollaisiin asioihin, vaikka ratkaisu on helppo.

Kuva

Takaperälle tein kiinnityket ja kardaanin...

Pako- ja imusarjan meinaan ottaa TD mallista, niin pakoputken lähtö asemoituu paremmin. Laitoin jo ostoilmonkin, mutta saa tarjota jos löytyy ylimääräisenä.

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

Re: Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 3.2.2018 16:35

Terve taas.

Kubotalla on nyt aurattu pari talvee onnistuneesti ja ainut joka kiusaa on vesipumpun remmin huono kiristin joka välillä löystyy ja ampuu remmin mäelle.

Tilanne paranisi, jos vesipumppun saisi pyörimään myötäpäivään.

Käviskö motonetin 30-9026 vesipumppu suoraan felician 1.9D:n runko-osaan?

30-9026
1,6-55kW 1F 7.96->99
1,6-AFT 74kW vm99
1,8/2,0/16V ->99 (napa-ø30mm)
TDi-1,9 1Z/AHU ->99 yleensä "pitkä" runko-osa

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/510/6 ... Vesipumput

Tuolla pumpulla nykyinen kiristin toimisi ja pumpun lisäksi tarvitsisi vain pitemmän remmin ja urallisen hihnapyörän pumpulle.

Sähköistä en vielä haluaisi laittaa, kun nykyiset vesiletkut on modattu tuolle rungolle.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Axi » 3.2.2018 19:22

Se on vaan pöljän tuntuinen homma, mutta hihnan urapuoli kuuluukin sen sileän vesipumpun hihnapyörän päälle.

1Y:hän sulla vissin on?

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

Re: Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 3.2.2018 20:35

Siis kuuluuko toi skodan 1.9D:n pumppu pyöriä myötäpäivään? Mielestäni sen moneen kertaan tarkistin ennen muutoksia ja vahva tunne että se pyöri vastapäivään.

Vähän vanhaa projektikuvaa:
Kuva

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Axi » 3.2.2018 21:11

https://www.gatesautocat.com/drive/SEAT ... 3-99/31240

Eikös Skodassakin 1Y ollut. Tuolla Gatesin sivulla on ihan selvät kuvat

Kurahaara
-
Viestit: 25
Liittynyt: 16.9.2015 17:00

Re: Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Kurahaara » 3.2.2018 21:14

Kuva

Kuva

Lähde: http://vwts.ru/forum/172001.html

Kysymys onkin sopiiko esim. 1Y polon vesipumppu felician vastaavan tilalle?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Dieseliin automaattilaatikko?

ViestiKirjoittaja Axi » 3.2.2018 21:40

Ei kun Motonettiin vertailemaan... Pyydät molemmat tiskille ja sitten optisilla lukijoilla tarkastamaan. Tarvittaessa mauseri mukaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa