T5 laturin vaihto?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

T5 laturin vaihto?

ViestiKirjoittaja only4pro » 18.8.2015 9:14

oliko se niin että keula pitää purkaa laturin vaihtoa varten? kun se taisi sanoa työsopimuksensa irti, hihna kyllä pyörii mutta laturi ei. ennen tätä oli pikkasen outoa ääntä ja kuin pisti parkkiin tuli sellainen kiinnileikkaavan laakerin haju tuulettimesta kabiiniin.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 18.8.2015 11:17

Olisikohan laturin vapaarulla sanonut työsopimuksen irti. Sen vaihto onnistuu omalla työkalullaan mutta sopiiko sitä irroittamaan laturin paikallaan ollessa?

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 18.8.2015 13:20

Ja täältä löytyy laturi kunnostettuna eli uusilla laakereilla ja uudella liukurenkaalla. Hiiletkin vaihdoin; säädin kuitenkin orkkis.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 18.8.2015 13:22

Laturi siis 2.5TDI AXE ym 5 sylinteriset...

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 18.8.2015 15:17

Ei tarvi purkaa keulaa. Alhaalta päin kompura ja etummainen moottorinkannake irti.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 18.8.2015 18:44

Onko auto 1,9TDI? Kuitenkin hihnasta puhutaan. Siihen saa kyllä vapaakytkimen uusittua ilman laturin irrotusta.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 18.8.2015 19:51

2.5 on ihan erilainen systeemi. Tossa video missä vähän osviittaa.

https://www.youtube.com/watch?v=QvQXVgEzUSQ

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 18.8.2015 21:16

juu siis on 2,5 koneella, moottorikoodi on AXD.

Eli siis ei ole näköjään hihna, vaan näyttää siltä.

Kuva

toi kuva poimittu tuolta: http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... 81372.html

eli punainen osa pyörii, vihreä ei... tai vihreä osa ihan hitaasti näyttää keinuvan vähän mutta muuten on paikallaan...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 18.8.2015 21:42

Toi osa muistaakseeni kuuluu vaihtaa 150tkm huolto-ohjelman mukaa. Keula vaa auki:)

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 19.8.2015 16:19

Kuten Sami J. sanoi: Ei tartte huoltoasentoon keulaa.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 19.8.2015 16:52

Joo A-alkusissa koneissa 150tkm vaihtoväli vapaakytkimille ja kumikytkimille. B-alkusissa 180tkm. Alakautta saa vaihdettua, molemmat kannattaa uusia samalla kun sinne menee. Ilmastoinnin kompuran joutuu kumminkin irrottamaan. Jos aiemmin käyty kannattaa samalla uusia ohjaustehostimen pumpun tiivisteet.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 19.8.2015 21:01

Ohjaustehostimen pumppu vaihdettu pari kesää ja n. 10tkm sitten, sen myöta myös ilmastointi lakkasi toimimasta... Aineet on mutta ei vaan tule kylmää...

Pitää laittaa nämä tiedot emännän isälle joka ottaa tämän projektin työn alle...

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.8.2015 11:07

Osaako joku sanoa että tuleeko motonetin laturin mukana hihnapyörä ja se itse hihna vai mikä sen nimi nyt on? Näkyi laturi olevan 279 ja se hihnapyöräsarja 109, mietin vain kannattaako molempia vaihtaa vai pelkästään hihnapyöräsarjan? Autolla ajettu n. 250tkm

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 26.8.2015 11:08

tuli ostettua vapaapyörä, kaksin kappalein, selvisi että ilmastoinnin toimimattomuus johtui samasta ongelmasta. Laturin hihnapyörä tuli helposti pois, metrin jatkoputkella kuului naks ja sitten pystyi vaihtamaan sen vapaapyörän käsin pyörittäen.

Mutta ilmastoinnin vapaapyörä ei ollutkaan niin helppo... Yritettiin ensin letkut kiinni, työkalut paikalleen, metrin varrella vääntö kunnes kuului naks. Mutta mutta, eipäs auennut, vaan veti akselista ne 12-uraisen sileäksi. Avain ei ollut ihan pohjassa, oli ehkä n. 3/4 paikallaan.

Ei muuta kuin aineet talteen (onneksi olin ottanut laitteet mukaan), letkut irti ja ruuvipenkkiin kiinni. Rälläkällä vanha pois, sitten kuin alkoi laittamaan uuden kiinni niin toinen kierre jotenkin hirttää kiinni. No saatiin vielä hyödynnettyä se viimeinen 1/4 siitä akselin pultista että saatiin voimalla ruuvattua se vapaakytkin paikalleen.

Sitten kuin kaikki näytti hyvältä niin meni perhana kaasuputken tiiviste rikki, jotenkin ei ollut paikoillaan ja kuin ruuvasin sen 45-torxin kiinni niin irvisti O-rengas sivusta. Tänään pitäis tulla uusi O-rengas, sitten kokeillaan uudelleen.

EDIT: ja kyllä me purettiin se keula irti, oli paljon helpompaa työskennellä...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa