Passat 3C 2.0 TDI nykii kiihdyttäessä (RATKAISTU)
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 3C 2.0 TDI nykii kiihdyttäessä (RATKAISTU)
Morjensta foorumilaisille!
Jokusen kerran täällä on tullut vinkkiä haettua, mutta nyt piti itsekin oikein sanainen arkku availla.
Ongelmana on siis otsikon mukainen 3C vuodelta 2006. Ajettu on 329 tkm ja moottorityyppi on BMP.
Vika alkoi yhtenä iltana, kylmällä koneella kiihdyttäessä nypytti/nyki siinä ~2000 rpm tienoilla, eli missä vääntöä alkaa olla. Nykiminen on sitä voimakkaampaa mitä enemmän painaa kaasua. Vika kuitenkin hävisi, kun kone lämpeni. Tuon jälkeen vika palasi eikä olekaan sen koommin poistunut.
Kulutus on hieman yli litran normaalia suurempi ja polkaistessa pölläyttää vaaleahkoa. Pienillä kierroksilla ja tasakaasulla menee nätisti. Nykiminen alkaa kun voimaa pyydetään koneelta. Vähän samantapaista ryskytystä kuin abseillä jarruttaessa, ei jää apukuskiltakaan huomaamatta.
Autoon on vuosi sitten laitettu kaksoismassa ja EGR, joten uskoisin että ne voi jättää pois laskuista tällä kertaa.
Auto kävi jokin aika sitten huollossa jossa vaihdettiin vuotava venttiilikopan tiiviste. Tuolloin huoltomies totesi, että tarkkaile vielä jos tandem-pumpun tiivistekin vuotaa. Ja kyllähän se vuosikin. Pari viikkoa sitten ajoin auton talliin ja tein seuraavat:
- tandem-pumpun tiiviste
- ilmamassamittarin ja sen liittimen puhdistus elektroniikkaspraylla ja paineilmalla
- suutinten johtosarjan liittimen suihkiminen samalla spraylla ja kuivaus paineilmalla
Ihme ja kumma tämän jälkeen vika katosi seuraavan matkan ajaksi, noin 100km. Keskikulutus oli normaaleissa lukemissa siinä 5,4 l/100 km, mut samainen reitti oli ollut mennessä 6,5 l/100 km.
Noh, hetken riemu se vain oli ja vikahan palasi. Öljyt muuten haisi dieselille ja pinta oli kohonnut.
Kokeilin ajaa lenkin ilmamassamittarin liitin irti, ei muuta vaikutusta kuin vikavalo mittaristoon.
Näistä päättelin, että tandem-pumppu alkaisi olla tiensä päässä. Laitoin uuden tilaukseen ja odottelin pari päivää. Maksoi muuten saksasta 256 euroa kun VW:llä olisi ollut 502 euroa.
Eilen pääsin kaverin tallille vaihtamaan pumpun. Käytin alkuun autoa kymmenisen minuuttia Diesel Purgella tähän tyyliin:
https://www.youtube.com/watch?v=DuTTb_acdxs
Sen jälkeen tandem-pumppu, diesel-suodatin ja moottoriöljyt suodattimineen vaihtoon.
Vaan eipä ollut vaikutusta noillakaan.
Ps. Täältä löytyy jollekin tandemi korjattavaksi ;)
Seuraavaksi pitäisi varmaankin ryhtyä tutkimaan suuttimia ja niiden johtoja, onko tähän jotakin vinkkiä.
Itsellä on sellainen pieni epäilys / toivon kipinä, että kun tuolla ekalla pajakeikalla sai hetkeksi toimimaan, niin vika ei ehkä olisi kovin suuri.
Silloin kun ropattiin tandemia, ilmamassamittaria ja johtosarjaa, niin niistä on enää jäljellä tuo johtosarja. Kahdella ensimmäisellä kun ei ollut vaikutusta vikaan.
Eli jos nyt jollakin on ollut vastaavaa vikaa ja saanut sen ratkottua, niin olisin enemmän kuin kiitollinen :)
(Villikortti: Huoltomies söhäissyt venttiilikopan tiivistettä vaihtaessa jonkin johdon ruttuun. Kävi huollossa ennen joulua, vika alkoi tammikuun alussa)
Jos ei, niin voipi olla että kohta Tampereen seudulla saa grillata makkaraa passat-nuotiolla :D
EDIT: Unohtui mainita, että kierroslukumittari seilaa ehkä 100 rpm vaikka ajaisi vakkari päällä suoraa tietä. Voisiko viitata johtosarjan ongelmaan?
Jokusen kerran täällä on tullut vinkkiä haettua, mutta nyt piti itsekin oikein sanainen arkku availla.
Ongelmana on siis otsikon mukainen 3C vuodelta 2006. Ajettu on 329 tkm ja moottorityyppi on BMP.
Vika alkoi yhtenä iltana, kylmällä koneella kiihdyttäessä nypytti/nyki siinä ~2000 rpm tienoilla, eli missä vääntöä alkaa olla. Nykiminen on sitä voimakkaampaa mitä enemmän painaa kaasua. Vika kuitenkin hävisi, kun kone lämpeni. Tuon jälkeen vika palasi eikä olekaan sen koommin poistunut.
Kulutus on hieman yli litran normaalia suurempi ja polkaistessa pölläyttää vaaleahkoa. Pienillä kierroksilla ja tasakaasulla menee nätisti. Nykiminen alkaa kun voimaa pyydetään koneelta. Vähän samantapaista ryskytystä kuin abseillä jarruttaessa, ei jää apukuskiltakaan huomaamatta.
Autoon on vuosi sitten laitettu kaksoismassa ja EGR, joten uskoisin että ne voi jättää pois laskuista tällä kertaa.
Auto kävi jokin aika sitten huollossa jossa vaihdettiin vuotava venttiilikopan tiiviste. Tuolloin huoltomies totesi, että tarkkaile vielä jos tandem-pumpun tiivistekin vuotaa. Ja kyllähän se vuosikin. Pari viikkoa sitten ajoin auton talliin ja tein seuraavat:
- tandem-pumpun tiiviste
- ilmamassamittarin ja sen liittimen puhdistus elektroniikkaspraylla ja paineilmalla
- suutinten johtosarjan liittimen suihkiminen samalla spraylla ja kuivaus paineilmalla
Ihme ja kumma tämän jälkeen vika katosi seuraavan matkan ajaksi, noin 100km. Keskikulutus oli normaaleissa lukemissa siinä 5,4 l/100 km, mut samainen reitti oli ollut mennessä 6,5 l/100 km.
Noh, hetken riemu se vain oli ja vikahan palasi. Öljyt muuten haisi dieselille ja pinta oli kohonnut.
Kokeilin ajaa lenkin ilmamassamittarin liitin irti, ei muuta vaikutusta kuin vikavalo mittaristoon.
Näistä päättelin, että tandem-pumppu alkaisi olla tiensä päässä. Laitoin uuden tilaukseen ja odottelin pari päivää. Maksoi muuten saksasta 256 euroa kun VW:llä olisi ollut 502 euroa.
Eilen pääsin kaverin tallille vaihtamaan pumpun. Käytin alkuun autoa kymmenisen minuuttia Diesel Purgella tähän tyyliin:
https://www.youtube.com/watch?v=DuTTb_acdxs
Sen jälkeen tandem-pumppu, diesel-suodatin ja moottoriöljyt suodattimineen vaihtoon.
Vaan eipä ollut vaikutusta noillakaan.
Ps. Täältä löytyy jollekin tandemi korjattavaksi ;)
Seuraavaksi pitäisi varmaankin ryhtyä tutkimaan suuttimia ja niiden johtoja, onko tähän jotakin vinkkiä.
Itsellä on sellainen pieni epäilys / toivon kipinä, että kun tuolla ekalla pajakeikalla sai hetkeksi toimimaan, niin vika ei ehkä olisi kovin suuri.
Silloin kun ropattiin tandemia, ilmamassamittaria ja johtosarjaa, niin niistä on enää jäljellä tuo johtosarja. Kahdella ensimmäisellä kun ei ollut vaikutusta vikaan.
Eli jos nyt jollakin on ollut vastaavaa vikaa ja saanut sen ratkottua, niin olisin enemmän kuin kiitollinen :)
(Villikortti: Huoltomies söhäissyt venttiilikopan tiivistettä vaihtaessa jonkin johdon ruttuun. Kävi huollossa ennen joulua, vika alkoi tammikuun alussa)
Jos ei, niin voipi olla että kohta Tampereen seudulla saa grillata makkaraa passat-nuotiolla :D
EDIT: Unohtui mainita, että kierroslukumittari seilaa ehkä 100 rpm vaikka ajaisi vakkari päällä suoraa tietä. Voisiko viitata johtosarjan ongelmaan?
Viimeksi muokannut vwp, 19.2.2015 11:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
En tiedä onko oire nyt ihan samaa mutta kovin vastaavalta vaikuttaa kuin tässä http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=200679
Täällä nykii kanssa, tosin moottori on 1.9 TDI PD ATD
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=199616
Johtosarja vielä tarkistamatta, mutta ens viikolla olis tarkotus kurkistella sitä...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=199616
Johtosarja vielä tarkistamatta, mutta ens viikolla olis tarkotus kurkistella sitä...
EDIT: Unohtui mainita, että kierroslukumittari seilaa ehkä 100 rpm vaikka ajaisi vakkari päällä suoraa tietä. Voisiko viitata johtosarjan ongelmaan?
Tämä mielestäni viittaisi johonkin johtovaurioon ? Polttoaineen paineet voisi mitata tandempumpun mittauspisteistä, muistaakseni oltava yli 10bar koko ajan.
Tulipa tutkittua suutinten johtosarja suutinten resistanssit. Kaikki osapuilleen kunnossa, mutta se mikä ei ollut kunnossa niin nokka-akseli.
Itse nokka-akseli ja paininkupit melkolailla kuluneita, joten en ihmettele ettei oikein pelaa kunnolla.
Kakkospytyssä pahimmat kulumat ja kakkossuuttimen korjausarvot ovat myös selkeästi koholla muihin verrattuna.
Nokka menee nyt tilaukseen ja toivotaan, että sillä korjaantuu :)
Itse nokka-akseli ja paininkupit melkolailla kuluneita, joten en ihmettele ettei oikein pelaa kunnolla.
Kakkospytyssä pahimmat kulumat ja kakkossuuttimen korjausarvot ovat myös selkeästi koholla muihin verrattuna.
Nokka menee nyt tilaukseen ja toivotaan, että sillä korjaantuu :)
Monillahan on tuo johtosarja ollut ongelmana mitä olen lueskellut. Olisipa ollut itselläkin :D
Etenkin tuossa konetyypissä on ihan tavallista, että nokat kuluvat. Täälläkin oli jokin keskustelu nokkian kulumisesta 1.9 ja 2.0 koneissa mutta en muista missä kaikissa tuota ongelmaa oli. Kannattaahan se samalla tarkistaa kun johtosarjaa katselee.
Itsellä oli suuttimien johdotkin hieman ehkä löysällä, ei irti mutta vähän heiluivat. painelin liittimiä vähän kireämmälle samalla
Etenkin tuossa konetyypissä on ihan tavallista, että nokat kuluvat. Täälläkin oli jokin keskustelu nokkian kulumisesta 1.9 ja 2.0 koneissa mutta en muista missä kaikissa tuota ongelmaa oli. Kannattaahan se samalla tarkistaa kun johtosarjaa katselee.
Itsellä oli suuttimien johdotkin hieman ehkä löysällä, ei irti mutta vähän heiluivat. painelin liittimiä vähän kireämmälle samalla
Ongelma ratkaistu
Nonni! Sehän toimii sittenkin :D Tilasin siis uuden nokka-akselisarjan kun totesin että jotakin pientä kulumaa olisi havaittavissa ja tässä konetyypissä olisi ollut vähän nokan kulumisvikaa.
Osat vaihdettu ja suuttimia samalla säädetty. Suutinarvot paranivat jokseenkin parempaan. Alla vanha / uusi arvo (mg/str)
1 2 3 4
-1,01 1,51 0,61 -1,13
-0,61 -0,14 0,54 0,21
Torsion value on säädetty arvoon -2,9.
Ei ollu kuulemma vielä pahimmasta päästä, mutta aika pahoja silti. Alla pari kuvaa :D
Pientä kulumaa nokka-akselissa, vrt taaempaan
Rivissä ylhäältä "ihan ok"-kuntoisesta hieman heikompaan
Kulumaa, taidetaan puhua milleistä mitä on tavaraa kadonnut
Ns. loppuun ajettu
Nykiminen katosi siis täysin ja kulkupuolikin tuntuisi olevan taas kohdillaan. Oli siinä hymy naamalla kotiin ajellessa 8)
Ps. näkyykö tuo viestin otsikko koko postauksessa vaiko vain tässä viestissä? Jos ei, niin jos joku ylläpidosta voisi lisätä otsikkoon että ongelma on ratkaistu :)
Osat vaihdettu ja suuttimia samalla säädetty. Suutinarvot paranivat jokseenkin parempaan. Alla vanha / uusi arvo (mg/str)
1 2 3 4
-1,01 1,51 0,61 -1,13
-0,61 -0,14 0,54 0,21
Torsion value on säädetty arvoon -2,9.
Ei ollu kuulemma vielä pahimmasta päästä, mutta aika pahoja silti. Alla pari kuvaa :D
Pientä kulumaa nokka-akselissa, vrt taaempaan
Rivissä ylhäältä "ihan ok"-kuntoisesta hieman heikompaan
Kulumaa, taidetaan puhua milleistä mitä on tavaraa kadonnut
Ns. loppuun ajettu
Nykiminen katosi siis täysin ja kulkupuolikin tuntuisi olevan taas kohdillaan. Oli siinä hymy naamalla kotiin ajellessa 8)
Ps. näkyykö tuo viestin otsikko koko postauksessa vaiko vain tässä viestissä? Jos ei, niin jos joku ylläpidosta voisi lisätä otsikkoon että ongelma on ratkaistu :)
Joo ja ei. joo siksi, että täydellinen huoltokirja löytyy kahden edellisen omistajan toimesta ja ei siksi, että en ole Saksaa tulkannut vaan katsonut vaan kilometrilukemat milloin huoltoja on tehty.
Ensimmäisellä omistajalla Saksassa on yksi huoltoväli lipsahtanut 44 tkm mittaiseksi, muuten näkyisi olevan kaikki 20-30 tkm, lähempänä kahtakymmentä kuitenkin.
Huoltokirja ja liikkumisturva ollut sen 330 tkm joten uskoisin huoltojen puolesta auton olleen ok ja öljyjen oikeanlaisia.
Voipi olla että tuo venähtänyt väli (84 ->128 tkm) on aloittanut tuon kuluman ja vuotanut tandem viimeisteli sen tässä viimeaikoina, eipä tuosta tiedä.
Ensimmäisellä omistajalla Saksassa on yksi huoltoväli lipsahtanut 44 tkm mittaiseksi, muuten näkyisi olevan kaikki 20-30 tkm, lähempänä kahtakymmentä kuitenkin.
Huoltokirja ja liikkumisturva ollut sen 330 tkm joten uskoisin huoltojen puolesta auton olleen ok ja öljyjen oikeanlaisia.
Voipi olla että tuo venähtänyt väli (84 ->128 tkm) on aloittanut tuon kuluman ja vuotanut tandem viimeisteli sen tässä viimeaikoina, eipä tuosta tiedä.
Omassa tapauksessa autoa oli kyllä säntillisesti huollettu ja laatuöljyjä käytetty. Tosin ennen omistustani kahden viimeisimmän vaihtovälin käytetyistä öljyistä puuttui pumpparin luokitukset. Nokan ja paininkuppien kunto oli tismalleen samanlainen. Onneksi osat ei enää maksa paljoa ja vaihtotyö on yksinkertainen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa