Golf IV Tdi käyntiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Golf IV Tdi käyntiongelma
AGR moottorikoodin omaava Golf kiukuttelee välillä, ja itse kun pelailen vain bensavehkeiden kanssa niin ajattelin apua kysyä, että mistä lähteä hakemaan ongelmaa.
Siis, pohjatietoa; apukuskin puolea tuli kolhittua, ja tekniikasta ainoa mikä hajosi, oli välijäähdyttimen pääty. No, uusi auto tuli ostettua kun bensakoneinen haluttiin, ja Golf jäi seisomaan myyntiin varaosiksi. Tämä siis syyskuun alussa 2014. Ei mennyt kaupaksi, joten edellisviikolla hain korjauspeltejä ja välijäähyn, ja kasasin Golfin ajokuntoiseksi, eli n. puoli vuotta ehti auto seisomaan ulkona rikkinäisellä välijäähdyttimellä ja kesälaadun dieseliä tankki puolillaan.
Nyt kun Golf on taas kasassa, niin tämän viikon alusta sitä on käytelty, ja seuraavaa vikaa:
- Kylmä tai lämmin, samalla tavoin lähtee käymään kuin ennenkin.
- Joskus käynnistyy ja käy hyvin, välillä taas käy kolmella ja ravistaa. Kuitenkin, jos antaa käydä, käynti tasoittuu ja kaikki pytyt lähtevät peliin. Aivan sama onko lämmin tai kylmä keli, tai moottori.
- Tasakaasulla ajaessa esim. moottoritiellä, yhtäkkiä voi tipahtaa pytty pois pelistä, ja auto hyytyy. Kaasusta jos päästää niin varmasti sammuu, ja lähtee todella vaivalloisesti käymään. Tyhjäkäynnillä kuitenkin jos pytty tipahtaa pelistä, voit rauhassa painaa kaasua ja päästää kaasusta, ei sammu millään. Ja jälleen, noiden vikojen jälkeen käy hetken huonosti ja tasoittuu sitten.
- Vika täysin sattumanvaraista, ei vaikutusta onko seissyt tunnin vai päivän, täysin puun takaa yllättää nuo ongelmat. Yhteistä on, että joka kerta kun autolla ajaa tai käynnistää, niin saa ongelman esiintymään
Tankki siis oli puolillaan, kävin vetämässä sen aivan täyteen asti dieseliä. Vaihdoin suodattimen kun ei ollut tietoa milloin se on vaihdettu viimeksi, ja jos siellä sattuisi vettä olemaan. Vaihdon jälkeen lähti hyvin käymään, ja tuntui että olisi hieman tasaisemmin käynyt. Vaihdon jälkeen toimi n. 1,5 päivää ilman mitään murhetta, kunnes taas alkoi samaa tekemään. Miten nopeasti ja miten paljon tuollainen kerää vettä tankkiin seisoessa ulkona(lämpotilavaihtelut, kondensoituminen), ja millaisen vikana vesi polttoaineen seassa ilmenee?
Mitä muita mahdollisia aiheuttajia tuollaiselle skaalalle vikoja voisi löytyä? Mainittakoon nyt, että ennen tuota seisonta-aikaa, Golf toimi ilman pienintäkään tekniikkamurhetta yli kaksi vuotta, ja nyt tuon seisonnan jälkeen ajettu n. 150 km että nuo oireet alkoivat.
Olen itse siis aivan noviisi dieseleiden suhteen, joten mahtavaa jos apua löytyisi tuohon, että mitä pitäisi tarkistaa, putsata, vaihtaa yms. :)
Siis, pohjatietoa; apukuskin puolea tuli kolhittua, ja tekniikasta ainoa mikä hajosi, oli välijäähdyttimen pääty. No, uusi auto tuli ostettua kun bensakoneinen haluttiin, ja Golf jäi seisomaan myyntiin varaosiksi. Tämä siis syyskuun alussa 2014. Ei mennyt kaupaksi, joten edellisviikolla hain korjauspeltejä ja välijäähyn, ja kasasin Golfin ajokuntoiseksi, eli n. puoli vuotta ehti auto seisomaan ulkona rikkinäisellä välijäähdyttimellä ja kesälaadun dieseliä tankki puolillaan.
Nyt kun Golf on taas kasassa, niin tämän viikon alusta sitä on käytelty, ja seuraavaa vikaa:
- Kylmä tai lämmin, samalla tavoin lähtee käymään kuin ennenkin.
- Joskus käynnistyy ja käy hyvin, välillä taas käy kolmella ja ravistaa. Kuitenkin, jos antaa käydä, käynti tasoittuu ja kaikki pytyt lähtevät peliin. Aivan sama onko lämmin tai kylmä keli, tai moottori.
- Tasakaasulla ajaessa esim. moottoritiellä, yhtäkkiä voi tipahtaa pytty pois pelistä, ja auto hyytyy. Kaasusta jos päästää niin varmasti sammuu, ja lähtee todella vaivalloisesti käymään. Tyhjäkäynnillä kuitenkin jos pytty tipahtaa pelistä, voit rauhassa painaa kaasua ja päästää kaasusta, ei sammu millään. Ja jälleen, noiden vikojen jälkeen käy hetken huonosti ja tasoittuu sitten.
- Vika täysin sattumanvaraista, ei vaikutusta onko seissyt tunnin vai päivän, täysin puun takaa yllättää nuo ongelmat. Yhteistä on, että joka kerta kun autolla ajaa tai käynnistää, niin saa ongelman esiintymään
Tankki siis oli puolillaan, kävin vetämässä sen aivan täyteen asti dieseliä. Vaihdoin suodattimen kun ei ollut tietoa milloin se on vaihdettu viimeksi, ja jos siellä sattuisi vettä olemaan. Vaihdon jälkeen lähti hyvin käymään, ja tuntui että olisi hieman tasaisemmin käynyt. Vaihdon jälkeen toimi n. 1,5 päivää ilman mitään murhetta, kunnes taas alkoi samaa tekemään. Miten nopeasti ja miten paljon tuollainen kerää vettä tankkiin seisoessa ulkona(lämpotilavaihtelut, kondensoituminen), ja millaisen vikana vesi polttoaineen seassa ilmenee?
Mitä muita mahdollisia aiheuttajia tuollaiselle skaalalle vikoja voisi löytyä? Mainittakoon nyt, että ennen tuota seisonta-aikaa, Golf toimi ilman pienintäkään tekniikkamurhetta yli kaksi vuotta, ja nyt tuon seisonnan jälkeen ajettu n. 150 km että nuo oireet alkoivat.
Olen itse siis aivan noviisi dieseleiden suhteen, joten mahtavaa jos apua löytyisi tuohon, että mitä pitäisi tarkistaa, putsata, vaihtaa yms. :)
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Siis kesälaatunen diisseli talvella muuttuu semmoseks mömmöks siellä tankin pohjalla. Tämä mömmö kun menee polttoainelinjoihin niin on koko polttoainelinjaston puhdistus edessä. Vesi on myös todennäköinen
Kun vaihdoit polttoainesuodattimen niin siellä polttoainesuodattimen pohjallahan on semmoinen kierrettävä korkki. Kokeile kiertää sitä korkkia ja katso tuleeko sieltä vettä vai diisseliä ulos ja jos diisseli on omituisen väristä niin silloin tietää että diisseli on sekoittunut veteen tai siellä on se kesädiisseli vielä vaikuttamassa asiaan.
Asia selviää niinkin helposti kun otat siirtopumpun tankista pois niin näät että onko siellä tankin pohjalla mitään ylimääräistä.
Kun vaihdoit polttoainesuodattimen niin siellä polttoainesuodattimen pohjallahan on semmoinen kierrettävä korkki. Kokeile kiertää sitä korkkia ja katso tuleeko sieltä vettä vai diisseliä ulos ja jos diisseli on omituisen väristä niin silloin tietää että diisseli on sekoittunut veteen tai siellä on se kesädiisseli vielä vaikuttamassa asiaan.
Asia selviää niinkin helposti kun otat siirtopumpun tankista pois niin näät että onko siellä tankin pohjalla mitään ylimääräistä.
Otin sen propun auki ja tyhjäsin sen pulloon, neste pullossa oli tällaista hailakan vihertävää, ja juoksevuudelta vastasi bensaa/vettä. Eli iloisesti ulos tuli ulos ja melko kirkasta oli. Olin ihan siinä uskossa että AGR koneessa olisi jakajapumppu? Vai onko tämä sama asia kuin siirtopumppu? Mites tuo polttoainelinjojen puhdistus käytännössä tapahtuu/onnistuu?
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Otin nyt pumpun tankista ulos ja suodattimen tyhjensin. Taas tuli suodattimesta hailakan vihreää kirkasta nestettä, pumpusta samoin. Imaisin tankista hieman dieseliä pois, ja paljon vihertävämpää sekä sameampaa se siellä oli. Mitään ylimääräisiä möhniä ei kyllä mistään mukaan tarttunut. Noh, kamat kasaan ja koitetaan taas.
Sitähän voi kokeilla aika yksinkertasesti sillä, että laitat johonki pönttöön oikea tavaraa ja pönttö konehuoneeseen. Tähän pönttöön polttoainelinjat ja ajoa. Sillä se selviää. Miksiköhän sielä on vihreää väriä seassa? Ei kai diisseli ole vihreää ruukannu olla.
Onko juuri tosi, että AGR golffissa on siirtopumppu tankissa? AGR Leonissa ei ainakaan nimittäin ole, tosin pirkka-laatua niin onhan se mahdollista.
Onko juuri tosi, että AGR golffissa on siirtopumppu tankissa? AGR Leonissa ei ainakaan nimittäin ole, tosin pirkka-laatua niin onhan se mahdollista.
Jokin pumppu siellä tankissa oli kun siitä takapenkin alta kannen availin :) Putsausten jälkeen teki tuota vielä pari kertaa, ja nyt yhteinen nimittäjä oli että auto oli ylämäessä paikallaan. Pääsi väntäämään tasaiselle, niin hetki ja käynti tasoittui. Menin siitä tankkaamaan kun tankki oli puolillaan, ja mittarikentällä auto seisoi jälleen perä reilusti alempana kuin keula. Tankkauksen jälkeen taas kävi kolmella, nilkutin tasaiselle ja meni hetki niin käynti tasoittui. Seuraavaksi ajoin jyrkkään ylämäkeen, auto perä alamäkeä kohti paikoilleen käymään ja rauhassa tupakille. Ei yhtään mitään ongelmaa sen jälkeen.
Noh, lähden kohta sitten ajelemaan jonnekin hiukan pidemmälle ja katsotaan auttoiko nuo putsaamiset ja muut kevätjuhlaliikkeet.
Noh, lähden kohta sitten ajelemaan jonnekin hiukan pidemmälle ja katsotaan auttoiko nuo putsaamiset ja muut kevätjuhlaliikkeet.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Jakajapumpullisessa EI ole mitään pumppua tankissa. Se on ainoastaan polttoainemittarin anturi. Konehuoneen puolella oleva jakajapumppu imee polttoaineen tankista asti, toki sen suodattimen läpi.
Siellä on nyt tankissa seassa sitä kesälaatuista, josta on parafiini erottunut. Se ei sekoitu uuteen millään, joten mielestäni ainoa keino on tyhjentää koko tankki, uusia suodatin ja puhaltaa polttoainelinjan puhtaaksi. Sitten talvilaatua tankkiin ja ilmata systeemi.
Siellä on nyt tankissa seassa sitä kesälaatuista, josta on parafiini erottunut. Se ei sekoitu uuteen millään, joten mielestäni ainoa keino on tyhjentää koko tankki, uusia suodatin ja puhaltaa polttoainelinjan puhtaaksi. Sitten talvilaatua tankkiin ja ilmata systeemi.
Noh, nyt on tullut tämän päivän aikana kiskottua tuolla reilu 200 km ilman ongelmia. Miten paljon pakkasta tuo dieselissä oleva parafiini vaatii erottuakseen? Vai johtuuko se siitä jos vain aineet seisoo? Turun seudulla nyt nuo pahimmat pakkaset on tarkoittanut sitä max. -15 muutaman päivän verran..muuten oltu siinä nollan ja -5 välillä. Ja btw. Mikhauta, tähän kyseiseen kulkineeseen ne sinun myymät peltiosat ja välijäähdytin päätyi :)
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Katsotaan, kohta on tankki kuiva, eikä vieläkään mitään ylimääräisiä mömmöjä ole vastaan tullut suodattimesta tai tankista. Olen nyt koittanut iltaisin muistaa avata ja tarkistaa.
Sellaisen yhtäläisyyden huomasin nyt tuohon käyntihäiriöön, että se alkaa aina samalla tavalla, ja päättyy samalla tavalla; alkaa kun kaasu on pienimmillään ( tyhjäkäynti tai iso vaihde ja kevyellä tasakaasulla), niin konehuoneen puolelta kuuluu jokin (solenoidi?) naksahdus, ja välittömästi alkaa kone hyppimään. Jossain vaiheessa kuuluu kaksi vaimeampaa naksahdusta, ja käynti alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan. Jos tuon häiriön aikana painaa kaasua, käynti ei tasaannu pikkuhiljaa, vaan kone kuulostaa siltä kuin kävisi kolmella, ja naksahduksen jälkeen palautuu välittömästi normaaliksi.
Nyt tässä on ajettu n. 1000 km, ja vika lieventynyt sen verran, että auto ei enää sammu ja käynti palautuu normaaliksi joka kerta muutaman sekunnin jälkeen. Eilen ja tänään autolla on ajettu muutama sata kilsaa piuhan päässä diagnostiikka käynnissä koko ajan, ja ainoa omituisuus oli maf arvo, joka ainoastaan tyhjäkäynnillä kiukutteli ( specified 295, actual 350-500)
Sain sähköpostiin nuo ensimmäisen rundin logit, ja voisin ne tähän myös liittää, kunhan joku sanoo miten .pdf tiedoston saa jotenkin järkevästi näkymään.
Sellaisen yhtäläisyyden huomasin nyt tuohon käyntihäiriöön, että se alkaa aina samalla tavalla, ja päättyy samalla tavalla; alkaa kun kaasu on pienimmillään ( tyhjäkäynti tai iso vaihde ja kevyellä tasakaasulla), niin konehuoneen puolelta kuuluu jokin (solenoidi?) naksahdus, ja välittömästi alkaa kone hyppimään. Jossain vaiheessa kuuluu kaksi vaimeampaa naksahdusta, ja käynti alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan. Jos tuon häiriön aikana painaa kaasua, käynti ei tasaannu pikkuhiljaa, vaan kone kuulostaa siltä kuin kävisi kolmella, ja naksahduksen jälkeen palautuu välittömästi normaaliksi.
Nyt tässä on ajettu n. 1000 km, ja vika lieventynyt sen verran, että auto ei enää sammu ja käynti palautuu normaaliksi joka kerta muutaman sekunnin jälkeen. Eilen ja tänään autolla on ajettu muutama sata kilsaa piuhan päässä diagnostiikka käynnissä koko ajan, ja ainoa omituisuus oli maf arvo, joka ainoastaan tyhjäkäynnillä kiukutteli ( specified 295, actual 350-500)
Sain sähköpostiin nuo ensimmäisen rundin logit, ja voisin ne tähän myös liittää, kunhan joku sanoo miten .pdf tiedoston saa jotenkin järkevästi näkymään.
Niin mä vähän arvelin ;)Mikhauta, tähän kyseiseen kulkineeseen ne sinun myymät peltiosat ja välijäähdytin päätyi :)
Sellaisen yhtäläisyyden huomasin nyt tuohon käyntihäiriöön, että se alkaa aina samalla tavalla, ja päättyy samalla tavalla; alkaa kun kaasu on pienimmillään ( tyhjäkäynti tai iso vaihde ja kevyellä tasakaasulla), niin konehuoneen puolelta kuuluu jokin (solenoidi?) naksahdus, ja välittömästi alkaa kone hyppimään
Sammutinsolenoidi ?
Kokeile ottaa irti ja tulpata EGR-venttiilille menevä alipaineputki.
Nuo tilanteet joissa alkaa ja loppuu käyvät jokseenkin yksiin EGRn avautumisen ja sulkeutumisen kanssa.
Tuo MAFfin omituisuus tyhjäkäynnillä selittyy myös EGRn toiminnalla: kun kone on käynyt muutaman minutin thjäkäynnillä niin EGR sulkeutuu ja mitattu ilmamäärä nousee juuri tuohon 350-500 välille, mulla muistaakseni noin 450.
Kannattaa varmaan myös vilkaista kuinka pahasti EGR-venttiili ja imusarja ovat karstoittuneet.
Tuossa yksi video aiheesta, lisää löytyy vaikka kuinka monia ;)
https://www.youtube.com/watch?v=bsrt_oX7dKE
Nuo tilanteet joissa alkaa ja loppuu käyvät jokseenkin yksiin EGRn avautumisen ja sulkeutumisen kanssa.
Tuo MAFfin omituisuus tyhjäkäynnillä selittyy myös EGRn toiminnalla: kun kone on käynyt muutaman minutin thjäkäynnillä niin EGR sulkeutuu ja mitattu ilmamäärä nousee juuri tuohon 350-500 välille, mulla muistaakseni noin 450.
Kannattaa varmaan myös vilkaista kuinka pahasti EGR-venttiili ja imusarja ovat karstoittuneet.
Tuossa yksi video aiheesta, lisää löytyy vaikka kuinka monia ;)
https://www.youtube.com/watch?v=bsrt_oX7dKE
Ei vieläkään hullua hurskaampia. Eilen tuota EGR:n yhteydessä olevan sammutinläpän/venttiilin vivustoa painelin muutaman kerran edestakaisin ääriasennosta toiseen. Ei tehnyt sen jälkeen enää tuota vammaamista. Tänäänkään aamupäivästä ei kiukutellut. EGR tuli otettua päivällä irti, ja putsattua sekä koitettua että kaikki liikkuu. Toimi hetken aikaa ja nyt taas kiukuttelee enemmän kuin laki sallii. EGR alipaineletku otettu irti -> ei vaikutusta.
Eli mitä nykyään tekee;
- TYHJÄKÄYNNILLÄ alkaa moottori käymään huonosti ja ravistaa paljon, kaasun painaminen auttaa, tasoittuu myös hetken päästä itsellään.
Mitä katsottu, ja millä ei niinkään vaikutusta ollut;
- Tankki, polttoainesuodatin, takaiskuventtiili
- Talvilaadun dieselit nyt tankissa
- Käytetty piuhan päässä kahteen kertaan, logit otettu tyhjäkäynnillä ja ajossa, ei omituisuuksia ( en osaa itse tulkita, korjaaja sanoi näin)
- EGR irroitettu, putsattu, ja pistetty takaisin paikalleen
- EGR ohjaava alipaineletku otettu irti ja tulpattu
Mitä tehty, ja millä oli eniten vaikutusta
- ASV:n (anti-shudder valve) käyttövivustoa renklattu käsin liikuttelemalla edestakaisin. Auttanut nyt eniten jostain syystä.
Kuuluuko tuon ASV:n "painekello" joka tuota vartta ja läppää liikuttaa, kuulostaa siltä kuin se olisi täynnä vettä tai öljyä kun sen painaa alas (läppä kiinni)? Sekä liittyykö se sähköliitin jotenkin EGR:aan tai ASV, joka on siinä imusarjan alla, heti EGR:n jälkeen. Siihen menee esim. myös tuon ASV:n alipaineletku.
Eli mitä nykyään tekee;
- TYHJÄKÄYNNILLÄ alkaa moottori käymään huonosti ja ravistaa paljon, kaasun painaminen auttaa, tasoittuu myös hetken päästä itsellään.
Mitä katsottu, ja millä ei niinkään vaikutusta ollut;
- Tankki, polttoainesuodatin, takaiskuventtiili
- Talvilaadun dieselit nyt tankissa
- Käytetty piuhan päässä kahteen kertaan, logit otettu tyhjäkäynnillä ja ajossa, ei omituisuuksia ( en osaa itse tulkita, korjaaja sanoi näin)
- EGR irroitettu, putsattu, ja pistetty takaisin paikalleen
- EGR ohjaava alipaineletku otettu irti ja tulpattu
Mitä tehty, ja millä oli eniten vaikutusta
- ASV:n (anti-shudder valve) käyttövivustoa renklattu käsin liikuttelemalla edestakaisin. Auttanut nyt eniten jostain syystä.
Kuuluuko tuon ASV:n "painekello" joka tuota vartta ja läppää liikuttaa, kuulostaa siltä kuin se olisi täynnä vettä tai öljyä kun sen painaa alas (läppä kiinni)? Sekä liittyykö se sähköliitin jotenkin EGR:aan tai ASV, joka on siinä imusarjan alla, heti EGR:n jälkeen. Siihen menee esim. myös tuon ASV:n alipaineletku.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa