Minulla on Seat Leon TDI 150 heppasella ARL-koneella. Kone menee limb modeen 3-6 vaihteilla reippaasti kiihdyttäessä (3000-5000rpm). Kävin luetuttamassa vikakoodit ja sain "turbo overboost" tjsp koodin.
Autoon on vaihdettu juuri N75 venttiili, ei auttanut.
No nyt kokeilin puhdistaa turboa Mr Musclella. Irroitin turbon ja EGR:n välistä putken pätkän(kuva) ja ruutasin letkulla tavaraa turbolle. Letkua meni sisään n.20cm? Aineen annoin vaikuttaa tunnin ja sitten isoilla kierroksilla ajoa 20min.. Käsittely ei auttanut!
Nyt mietityttää että teinkö käsittelyn oikein vai onko vika jossain muualla.. Menikö musclea oikeaan paikkaan?
Tämän näköisen putken irroitin:
Melko ahtaassa paikassa on näissä tuo turbo..
ARL kone menee limb modeen!
Valvoja: ffp jäsenet
Kannattaa myös tarkistaa, että letkulinjat ovat oikeasti ehjät. Aika monesti tullut vastaan autoja, joista aika on hapertanut alipaineletkut jostain paikkaa vuotavaksi ja juurikin vastaavaa yliahtamista tulee vaihdetun n75:nkin jälkeen. Osa alipaineesta karkaa ennen vnt-kelloa, jolloin ei jaksa tehdä koko liikerataa, vaikka mekaanisesti ahdin toimiikiin.
Kokeile vaikka pihdeillä vetämällä/työntämällä siitä vnt-kellon varresta että koko liikerata menee vapaasti jumittamatta = tällöin vika ohjaiksen puolella.
Kokeile vaikka pihdeillä vetämällä/työntämällä siitä vnt-kellon varresta että koko liikerata menee vapaasti jumittamatta = tällöin vika ohjaiksen puolella.
Reaper olen lukenut kyseisen ketjun:)
Vaikeassa paikassa näissä tuo vnt säätötanko niin en saanut ainakaan käsin sitä liikuteltua ja pihdeillä en päässyt siihen käsiksi.. Pitänee tehdä käsittely uudestaan ja keksiä keino jolla sitä liikuttelee.
Pikaisesti silmäilin nuita letkuja, mutta katson ne tarkemmin läpi kuhan ehdin.
Vaikeassa paikassa näissä tuo vnt säätötanko niin en saanut ainakaan käsin sitä liikuteltua ja pihdeillä en päässyt siihen käsiksi.. Pitänee tehdä käsittely uudestaan ja keksiä keino jolla sitä liikuttelee.
Pikaisesti silmäilin nuita letkuja, mutta katson ne tarkemmin läpi kuhan ehdin.
Käytin turbon kelloa irti kun mielestäni se oli todella jäykkä. Pudistin sen huolella ja laitoin takaisin paikoilleen, mutta ei vaikutusta.. Kello oli täynnä hiekka ja puhdistuksen jälkeen tanko liikkui sujuvammin. Tämä ei kuitenkaan ratkaissut ongelmaani.
Pitänee vielä koittaa downpipe irroittaa ja sitä kautta antaa musclea turbolle. Mikä downpipen kautta laittamisessa on työlästä? Tarviiko tehdä muuta kuin irroittaa putki (2 tai 3 pulttia) ja laittaa ainetta turboon ja liikutella kellon tankoa ja laittaa putki takaisin paikalleen?
Pitänee vielä koittaa downpipe irroittaa ja sitä kautta antaa musclea turbolle. Mikä downpipen kautta laittamisessa on työlästä? Tarviiko tehdä muuta kuin irroittaa putki (2 tai 3 pulttia) ja laittaa ainetta turboon ja liikutella kellon tankoa ja laittaa putki takaisin paikalleen?
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Siinä downpipen irroittamisessa ei ole muuta työlästä, kuin että on hyvää tuuria jos yksikään turbon pinnapultti ei katkea. Jos katkeaa niin se on melkeinpä turbo pöydälle ja pinnapultin vaihtoon, nim. kokemusta on... Ja olettaen että autossasi on kiinteä pakosarja turbolle niin joudut senkin tietysti irroittamaan. Mutta pöydällä se tangon liike on helppo todeta ja painaa sopivalla tulpalla muskelia siipien välistä. Näin siis itse tein. Tanko pitäisi liikkua aika helposti sormin.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
-
- -
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21.4.2006 14:14
Itsellä meni turbo vaihtoon samasta syystä.
Tanko liikkui sormin kevyesti, mutta liikerata loppuikin kesken. Sitä en olisi huomannut ellei olisi uusi turbo ollut vieressä. Siipien säätö loppui kuin seinään, joten isoilla kierroksilla siivet ei kääntyneet ja meni limb:iin. Muscle ei auttanut myöskään, mut turbolla oli jo ajettu reilu 300000km.
Tanko liikkui sormin kevyesti, mutta liikerata loppuikin kesken. Sitä en olisi huomannut ellei olisi uusi turbo ollut vieressä. Siipien säätö loppui kuin seinään, joten isoilla kierroksilla siivet ei kääntyneet ja meni limb:iin. Muscle ei auttanut myöskään, mut turbolla oli jo ajettu reilu 300000km.
Autosta oli alipainekello rikki. Vaihdettiin uuteen mutta vika säilyi.
Alipaineletkuista osa vaihdettu jo uusiin. Letkut olivat hyvännäköisiä eikö vuotoja löytynyt.
Tuota MAP anturin arvoa mietin, että paljonko pitäisi näyttää kun OBDII lukijalla antaa kokoajan sille 255kPa vaikka miten ajaisi tai kaasuttelisi. Pitäisikö arvon vaihdella?
Alipainekello liikuttaa tappia ihan normaalista nyt..
Alipaineletkuista osa vaihdettu jo uusiin. Letkut olivat hyvännäköisiä eikö vuotoja löytynyt.
Tuota MAP anturin arvoa mietin, että paljonko pitäisi näyttää kun OBDII lukijalla antaa kokoajan sille 255kPa vaikka miten ajaisi tai kaasuttelisi. Pitäisikö arvon vaihdella?
Alipainekello liikuttaa tappia ihan normaalista nyt..
Tiedot ovat vajaat varman diagnoosin antamiseksi. Näillä tiedoilla viittaisi kuitenkin vialliseen MAP:n, mutta toki voihan ECU:kin olla viallinen. Vaatii siis hieman lisää tutkimista, nyppäse vaikka MAP:n liitin irti ja katso millaista lukemaa silloin saat. Lisäksi jotkut lukijat antavat aina tuota 255 arvoa, vaikka oikeasti arvo olisikin alhaisempi. Kokeile siis myös eri OBD-lukijaa, kuten esimerkiksi Vag-Com / VCDS.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 56 vierailijaa