Miksi runkolaakeri pukki hajoaa
Valvoja: ffp jäsenet
Miksi runkolaakeri pukki hajoaa
2.5 tdi volkkarin koneella oleva volvo. Minulla rupesi outoa kalketta pitämään kone ja pitihän se sitten aukasta. 2 ja 3 runkopukki poikki. 2 oli toinen pultti poikki mutta 3 kumpikin ehjänä. No varaosa moottorista pukkeja irroittamaan mutta 2ja 3 pukit siitäkin poikki. Netistä selaillessani törmäsin moniin muihinki juttuihin ja juuri samosta pukeista oli niissäkin kyse. Tuleeko juuri näihin enempi jotain painetta.? Voiko tällainen vääntää kk kieroon, poikki se ei kyllä näyttänyt olevan kuin oikein tarkoin koitettiin katsoa. Mutta kertokaa paremmin tietävät miksi näitä menee? Ja särkeekö se sitten muuta? Ja likulaakerit oli kun uudet.
Siis mitä remontteja tarkotat? On tuohonkin jotakin remonttia ennen minulle tuloa tehty kun kerran liu,ut oli niin kunnossa kun voi olla. Ja en nyt tarkottanut pelkästään volvoja missä ne menneet. Se vain on tosiasia että tuntuu olevan ilmeisesti joku tyyppivika mutta uuuri nuo samat pukit kaikissa paskana. On niitä esim 2.litran golffeissa kyös mennyt mutta kysymys lähinnä kuuluikin että miksi? Ei ajotapa sitä aiheuta että volvolla ajeltas jotenkin erilailla
Se että liu-ut on kunnossa ei tarkota vielä paljoa, vai? Tarkotan että r5 jakopumppu tdin alakerta on lähtökohtasesti luja, ainaki laakeroinniltaan. Sitähän on tosiaan ollu puhetta siitä että tehoja haettaessa olis syytä vaihtaa paremmat pultit sinne alas.
Jos menee poikki niin ekana tulis mieleen löyhät pultit jotka sitte päästää liikkumaan ja sehän selvä miten siinä leikissä käy.
Jos menee poikki niin ekana tulis mieleen löyhät pultit jotka sitte päästää liikkumaan ja sehän selvä miten siinä leikissä käy.
Mulla meni T4 AHY:sta ihan samat eli 2. ja 3. pukit poikki. Ja olin pari vuotta aiemmin vaihtanut ARL:n 12.9 pultitikin. Ehkei olis pitänyt koskea ehjään alakertaan...
Kone alkoi lievästi kolkattamaan tyhjäkäynnillä ja vedättäessä, käytin öljypohjan auki mutta eipä siellä näkynyt mitään ihmeellistä. Katoin kiertokankien alapäät läpi ja kokeilin ettei yläpäässäkään tuntunut välystä mutta en aukonut runkopukkeja kun ei siinä vaiheessa ollut mitään epäilystä niiden kunnosta.
Vaihdoin mm. kampiakselin värinälimpun ja tarkistin alipainepumpun eikä niissä ollut vikaa.
Muutaman kuukauden päästä kolkatus koveni ja jopa vilautti öljynpainevaloa ja silloin piti jo ajella nätisti öljypohjan aukaisuun. Nyt löytyi sitten kaksi pukin puolikasta öljypohjasta lojumasta ja molemmista pukeista toinen ruuvi poikki. Pukkien toiset puolikkaat ja laakeriliuskat oli vielä paikoillaan ja öljynpainetta oli riittänyt onneksi.
Sain puolenkymmentä irtopukkia kaverilta ja niistä valkkasin parhaiten sopivat ensin ihan pöydällä verraten hajonneisiin. Sitten kokeilin pukkeja paikoilleen ja hioin liuskoja niin pitkään ettei kiillottumaa enää tullut kun konetta pyöritti käsin. Ajattelin ettei tuossa mitään häviä verrattuna siihen että alkaa konetta irrottamaan ja purkamaan... sekin kun tuli silloin pari vuotta sitten tehtyä.
Muutama tuhat kilsaa on tuolla purkkakorjauksella ajettu ja kärriäkin vedetty ja hienosti toimii. Voihan se vika joskus uusia mutta nyt ainakin tietää mistä on kyse :).
Kone alkoi lievästi kolkattamaan tyhjäkäynnillä ja vedättäessä, käytin öljypohjan auki mutta eipä siellä näkynyt mitään ihmeellistä. Katoin kiertokankien alapäät läpi ja kokeilin ettei yläpäässäkään tuntunut välystä mutta en aukonut runkopukkeja kun ei siinä vaiheessa ollut mitään epäilystä niiden kunnosta.
Vaihdoin mm. kampiakselin värinälimpun ja tarkistin alipainepumpun eikä niissä ollut vikaa.
Muutaman kuukauden päästä kolkatus koveni ja jopa vilautti öljynpainevaloa ja silloin piti jo ajella nätisti öljypohjan aukaisuun. Nyt löytyi sitten kaksi pukin puolikasta öljypohjasta lojumasta ja molemmista pukeista toinen ruuvi poikki. Pukkien toiset puolikkaat ja laakeriliuskat oli vielä paikoillaan ja öljynpainetta oli riittänyt onneksi.
Sain puolenkymmentä irtopukkia kaverilta ja niistä valkkasin parhaiten sopivat ensin ihan pöydällä verraten hajonneisiin. Sitten kokeilin pukkeja paikoilleen ja hioin liuskoja niin pitkään ettei kiillottumaa enää tullut kun konetta pyöritti käsin. Ajattelin ettei tuossa mitään häviä verrattuna siihen että alkaa konetta irrottamaan ja purkamaan... sekin kun tuli silloin pari vuotta sitten tehtyä.
Muutama tuhat kilsaa on tuolla purkkakorjauksella ajettu ja kärriäkin vedetty ja hienosti toimii. Voihan se vika joskus uusia mutta nyt ainakin tietää mistä on kyse :).
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?PH ... ic=40990.0
Volvon koneesta otettu enempi tehoja irti, lisäksi monella +tehoboksi +kaasujalka, paljon on niilläkin ajettu ;)
Volvon koneesta otettu enempi tehoja irti, lisäksi monella +tehoboksi +kaasujalka, paljon on niilläkin ajettu ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa