T5 axd sammutusläpän akselin tiivistys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

T5 axd sammutusläpän akselin tiivistys

ViestiKirjoittaja peeki » 17.1.2014 23:39

Näyttäisi siltä että vuotaa akselin juuresta. Onko kukaan onnistuneesti korjannut tuota?

Miten se egr tukkiminen. Omassani on peltilevy välissä eikä herjaa vikaa. Ajattelin juuri auton katsastaneena josko ottaisi egr:n kokonaan pois, sillähän on aika paljon tavaraa sisäpuolella eikä varmaan virtausta paranna. Itselä löytyy noita 2 kpl niin toista joutaa modaamaankin...

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 20.1.2014 15:31

Täälä myös sammutusläppä vuotaa akselin juuressa; ajossa pitää kivaa sirinää. Uusi osa on aika kallis (muistaakseni yli 300€) ja kokeilin ostaa romikselta, mutta siinä oli sama ongelma. Päättelin, ettei tuosta paljoa ilma karkaa, joten olen antanut olla. Varmaan olen jo pari vuotta "siristellyt" tuolla...

Muistaakseni akselin pää on litistetty, joten en keksinyt, miten akselin/käyttövivun sais irti ja tiivisteen vaihdettua. Muistaakseni vuoto tiivistyi, jos käyttövipua "vedätti" ylöspäin. Teinkin virityksen: halkaisin justin mittaisen muoviputken, jonka laitoin akselin juureen nostamaan käyttövipua ylemmäs. Muistaakseni viritys toimi jonkin aikaa, kunnes alkasi uudestaan sirisemään.

Ilmottele, jos keksit jonkin näppärän niksin.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 20.1.2014 23:33

Löysin toisen tuolta omasta tallista, tuli alakertavikaisen axe koneen mukana. Pesin sen viikonloppuna ja ajattelin koeponnistaa sen tällä viikolla. Se läppä pitäisi saada irti siitä akselista, ilmeisesti hitstattu kiinni, ensin ja sitten saisi akselin irti kotelosta. Sen jälkeenhän voi tiivistää stefalla, o-renkaalla tai millä nyt vain keksiikin luovuutta käyttäen. Olisiko ihan mahdoton ajatus laakeroida se jollain sopivalla pienellä laakerilla esim laakeripronssista sorvaamalla tai jos jossain pienmoottorissa olisi sopivan kokoinen männän/kk yläpään hela? Kupariputkesta?

Jos oma juuri pesemäni läppäkotelo ei pidä painetta niin pitää kehitellä jotain...

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 22.1.2014 0:40

Ainakin hätäisesti kuunneltuna vinkuminen/ sirinä loppui. Vaihdoin toisen, putsatun läppäkotelon tilalle ja myöskin turbolta tulevan ahtoputken pätkän. Kyllä on insinöörit volkkarilla taas päässeet toteuttamaan kun tuollaisen sokkalukitteisen putmenpätkän ovat turbon jatkeeksi kehittäneet. Omassani oli ainakin aika väljä tuo sovitus eli kulunut aikojen saatossa. Sain vähän tiukemmalle sovitusta kun varovasti kangotin meisselillä putken juuresta. Pitänee sorvata adapteri alumiinista ja cooleripäivityksen yhteydessä tehdä ahtoputkisto uusiksi... Kesää odotellessa.
Myös läppäkotelo menee sorvin kautta, koko egrsysteemi pois ja reijät tigillä umpeen, sammutusläpän jätän kylläkin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa