Tervehdys.
Eli bkd moottorilla olevaan golffiin tein jakopääremontin, oli asiaan kuuluvat lukitus työkalut kampuralle ja nokille.. noh, sain osat vaihdettua mutta sitten kun käynnistin niin käynnisty hetkeks mut sit sammu ja kauhee savu ja hais ku vanha dieseli. Eli onko ilmesesti pumpun ajoituksessa nyt jotain? Hetken päästä yritin uudelleen käynnistää, käynnisty ja tuntu et olis käyny kolmella pytyllä.... mikä pielessä?
bkd ongelmia jakopäärempan jälkeen.
Valvoja: ffp jäsenet
Huomenna uusiksi. Pinnit nokille sisään, ja kampuralle oikea lukitus pala.. En tiedä mikä lukitus-satsi sulla on, mutta mun satsissa oli 2 niitä kampuran lukitus paloja ja toinen istuu hyvin, merkkien tulee kohdata, lkampuran merkki ylöspäinkohti lukitus-palan merkkiä. Voi mennä helposti hampaan sivuun.
Itse tuon tehneenä onnistui, niin onnistuu sun tekemänäkin ;) eikun uusiksi, kyllä se siitä.
Itse tuon tehneenä onnistui, niin onnistuu sun tekemänäkin ;) eikun uusiksi, kyllä se siitä.
Ihan kunnon setin ostin, merkiltään gates. Mut ku noi nokat ja kampura lukitaan, sitten kun hihnakiristimellä kiristetään oikea tiukkuus. Sit mutteri kiinni kiristimeen, sen jälkeen ku vetää lukitustapit pois nokista ja kampurasta ni tietysti ne liikahtaa ku ei pääse kiristyksen aikana liikkuu. Ehkä kolmas kerta toden sanoo...nimittäin oon tehny sen jo kaks kertaa. Ekalla kerralla ei ollu lukitus työkaluja vedin pelkillä tussimerkeillä...ni eihän se edes yrittäny käynnistyy. :)
Eilen kävin sit ostaa kunnon setin, asetin nokat ja kampuran ykk:n mut syötön puolella selvästi jotain häikkää ku lykkäs sellaset vanhan diesel mersun käryt kun käynnisti ja hetken päästä sammu.
Eilen kävin sit ostaa kunnon setin, asetin nokat ja kampuran ykk:n mut syötön puolella selvästi jotain häikkää ku lykkäs sellaset vanhan diesel mersun käryt kun käynnisti ja hetken päästä sammu.
Olethan käyttänyt oikeaa kampuran lukitsinta? Niitä on kahta mallia, toisessa lukitsimen merkkinuoli osuu alanokkapyörän hampaan kärkeen, toisessa mallissa hampaiden väliin loven pohjaan. Toisessa se merkkinuoli on kello 11 ja toisessa kello 13, noin karkeesti otettuna.
Kiristys proseduuri menee näin:
Varmistus että nokkien pinnit ovat pohjassa ja oikeassa paikassa
Kampuran oikea lukitsin oikein asettunut
Nokkien kolmet ruuvit löysälle
Kiristin oikeaan tiukkuuteen
Nokkien 6 ruuvia ranteella kiinni
Kiristimen mutteri kiinni
Nokkien ruuvit 25Nm samalla esim nokan keskipultista vastaan pitäen
Kiristimen mutteri momenttiin
Kokeile liukuuko pinnit ja lukitsin helpohkosti uls paikoiltaan, jos niin homma ok.
Kiristys proseduuri menee näin:
Varmistus että nokkien pinnit ovat pohjassa ja oikeassa paikassa
Kampuran oikea lukitsin oikein asettunut
Nokkien kolmet ruuvit löysälle
Kiristin oikeaan tiukkuuteen
Nokkien 6 ruuvia ranteella kiinni
Kiristimen mutteri kiinni
Nokkien ruuvit 25Nm samalla esim nokan keskipultista vastaan pitäen
Kiristimen mutteri momenttiin
Kokeile liukuuko pinnit ja lukitsin helpohkosti uls paikoiltaan, jos niin homma ok.
Joo, lähti käyntiin. Tein eilen uusiksi. Ei siinä kummiskaan suurta heittoa ollut..muuten en olis tietenkään käynnistäny autoa. Nokkien pultit nyt kunnolla auki..ja voi olla että jäi hihnassa likaa löysää nokkapyörien luo silloin edellisellä kerralla. Ettei kaikki löysä ollut kiristimen puolella. Kiitos kaikille viestiin osallistuneille... :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa