bkd ongelmia jakopäärempan jälkeen.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

bkd ongelmia jakopäärempan jälkeen.

ViestiKirjoittaja TDIT » 14.12.2013 0:01

Tervehdys.

Eli bkd moottorilla olevaan golffiin tein jakopääremontin, oli asiaan kuuluvat lukitus työkalut kampuralle ja nokille.. noh, sain osat vaihdettua mutta sitten kun käynnistin niin käynnisty hetkeks mut sit sammu ja kauhee savu ja hais ku vanha dieseli. Eli onko ilmesesti pumpun ajoituksessa nyt jotain? Hetken päästä yritin uudelleen käynnistää, käynnisty ja tuntu et olis käyny kolmella pytyllä.... mikä pielessä?

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 14.12.2013 1:27

Huomenna uusiksi. Pinnit nokille sisään, ja kampuralle oikea lukitus pala.. En tiedä mikä lukitus-satsi sulla on, mutta mun satsissa oli 2 niitä kampuran lukitus paloja ja toinen istuu hyvin, merkkien tulee kohdata, lkampuran merkki ylöspäinkohti lukitus-palan merkkiä. Voi mennä helposti hampaan sivuun.

Itse tuon tehneenä onnistui, niin onnistuu sun tekemänäkin ;) eikun uusiksi, kyllä se siitä.

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 14.12.2013 10:16

Ihan kunnon setin ostin, merkiltään gates. Mut ku noi nokat ja kampura lukitaan, sitten kun hihnakiristimellä kiristetään oikea tiukkuus. Sit mutteri kiinni kiristimeen, sen jälkeen ku vetää lukitustapit pois nokista ja kampurasta ni tietysti ne liikahtaa ku ei pääse kiristyksen aikana liikkuu. Ehkä kolmas kerta toden sanoo...nimittäin oon tehny sen jo kaks kertaa. Ekalla kerralla ei ollu lukitus työkaluja vedin pelkillä tussimerkeillä...ni eihän se edes yrittäny käynnistyy. :)

Eilen kävin sit ostaa kunnon setin, asetin nokat ja kampuran ykk:n mut syötön puolella selvästi jotain häikkää ku lykkäs sellaset vanhan diesel mersun käryt kun käynnisti ja hetken päästä sammu.

qwe2
-
Viestit: 15
Liittynyt: 12.5.2009 20:34

ViestiKirjoittaja qwe2 » 14.12.2013 10:32

Sit mutteri kiinni kiristimeen, sen jälkeen ku vetää lukitustapit pois nokista ja kampurasta ni tietysti ne liikahtaa ku ei pääse kiristyksen aikana liikkuu


Olihan ne nokkaakseleissa olevat sinertävät pultit löysällä hihnaa kiristettäessä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.12.2013 11:30

Oisko menny vedet koneeseen välijäähdyttimestä kun auto ollut lämpimässä?

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 14.12.2013 12:30

Veikkaan että siinä on käynyt noissa nokissa joku moka, ilmesesti nokkapyörien pultit ei ollu tarpeeks löysällä ja siinä vaiheessa kun poistin lukitukset on päässyt liikauttamaan myös nokkia.

Ei oo vesiä koneessa.. auto on kylmässä hallissa. No mut tänään yritetään uudestaan.... :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.12.2013 13:09

Olethan käyttänyt oikeaa kampuran lukitsinta? Niitä on kahta mallia, toisessa lukitsimen merkkinuoli osuu alanokkapyörän hampaan kärkeen, toisessa mallissa hampaiden väliin loven pohjaan. Toisessa se merkkinuoli on kello 11 ja toisessa kello 13, noin karkeesti otettuna.

Kiristys proseduuri menee näin:
Varmistus että nokkien pinnit ovat pohjassa ja oikeassa paikassa
Kampuran oikea lukitsin oikein asettunut
Nokkien kolmet ruuvit löysälle
Kiristin oikeaan tiukkuuteen
Nokkien 6 ruuvia ranteella kiinni
Kiristimen mutteri kiinni
Nokkien ruuvit 25Nm samalla esim nokan keskipultista vastaan pitäen
Kiristimen mutteri momenttiin
Kokeile liukuuko pinnit ja lukitsin helpohkosti uls paikoiltaan, jos niin homma ok.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 15.12.2013 8:54

Ei ne nokat mihinkään liiku kun tapit pois ottaa ku on oikein tehty, toivottavasti ei o venttiilit jo väärässä jos oot ilman työkaluja koittanu eikä käymään ole lähteny...

TDIT
-
Viestit: 204
Liittynyt: 17.4.2006 16:16

ViestiKirjoittaja TDIT » 15.12.2013 9:23

Joo, lähti käyntiin. Tein eilen uusiksi. Ei siinä kummiskaan suurta heittoa ollut..muuten en olis tietenkään käynnistäny autoa. Nokkien pultit nyt kunnolla auki..ja voi olla että jäi hihnassa likaa löysää nokkapyörien luo silloin edellisellä kerralla. Ettei kaikki löysä ollut kiristimen puolella. Kiitos kaikille viestiin osallistuneille... :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa