T5 pitkä starttaus lämpimänä
Valvoja: ffp jäsenet
T5 pitkä starttaus lämpimänä
Oireet seuraavat:
Kylmänä käynnistyy nätisti, ei mitään ongelmia.
Lämpimänä esim. tunnin ajon jälkeen saa startata tosi pitkään ennenkuin käynnistyy, pahimmillaan jopa pari kertaa. Mikäli kone ehtii jäähtyä välillä, niin lähtee käyntiin tosi nätisti.
Flekti pyörii ajon jälkeen n. 5-10min, vaikka ajo olisi kestänyt 2min, eli pyörii myös kun kylmä kone.
Tähän mennessä tehtyä: Kiristelty tandempumpun lähtevä dieselputki, laitettu suodattimen ja tandemin välille läpinäkyvä letku sekä takaisku. Luettu vikakoodit -> ei koodeja. Ostettu tandeminpumppu varalle. Tilattu moottorin lämpötila-anturi.
Öljytaso pysyy samana, eikä moottoriöljy haise dieselille.
Seuraavana on tarkoitus vaihtaa moottorin lämpötila-anturi. Sijainti ilmeisesti kakkosen imusarjan alapuolella. Kuinka tuon saa vaihdettua, ylä vai alakautta? Pitääkö keula purkaa, vai onnistuuko homma ilman purkamisia? Onko flektille oma anturi, vai saako se lämpötilatiedon ECU:lta?
Kylmänä käynnistyy nätisti, ei mitään ongelmia.
Lämpimänä esim. tunnin ajon jälkeen saa startata tosi pitkään ennenkuin käynnistyy, pahimmillaan jopa pari kertaa. Mikäli kone ehtii jäähtyä välillä, niin lähtee käyntiin tosi nätisti.
Flekti pyörii ajon jälkeen n. 5-10min, vaikka ajo olisi kestänyt 2min, eli pyörii myös kun kylmä kone.
Tähän mennessä tehtyä: Kiristelty tandempumpun lähtevä dieselputki, laitettu suodattimen ja tandemin välille läpinäkyvä letku sekä takaisku. Luettu vikakoodit -> ei koodeja. Ostettu tandeminpumppu varalle. Tilattu moottorin lämpötila-anturi.
Öljytaso pysyy samana, eikä moottoriöljy haise dieselille.
Seuraavana on tarkoitus vaihtaa moottorin lämpötila-anturi. Sijainti ilmeisesti kakkosen imusarjan alapuolella. Kuinka tuon saa vaihdettua, ylä vai alakautta? Pitääkö keula purkaa, vai onnistuuko homma ilman purkamisia? Onko flektille oma anturi, vai saako se lämpötilatiedon ECU:lta?
Minun touranissa on sama ongelma tuon starttauksen kanssa. Kylmänä hyvin käyntiin, mutta lämpimäksi ajettuna pitää startata pitkään.
Joskus luin näiltä sivuilta, että ohjelman päivittämällä ois korjaantunut, mutta joku taas kertoi vaihtaneensa starttimoottorin ja ois alkanut pelaa.
Itse en ole tehnyt asialle (vielä) mitään, mutta jotain kait se täytyy, kun kaupan pihalla katseita kääntyy... :)
Joskus luin näiltä sivuilta, että ohjelman päivittämällä ois korjaantunut, mutta joku taas kertoi vaihtaneensa starttimoottorin ja ois alkanut pelaa.
Itse en ole tehnyt asialle (vielä) mitään, mutta jotain kait se täytyy, kun kaupan pihalla katseita kääntyy... :)
T5:Seen ei tietääkseni ole tehty jakopäälle mitään koko auton historian aikana.
Eilen huomasin, että suodattimen ja koneelle menevän takaiskun välisessä (läpinäkyvässä) letkussa oli ilmaa. Takaiskun ja koneen välinen letku on täynnä dieseliä. Pitäisikö tankissa olevassa siirtopumpussa olla takaiskuventtiili / onko tankin luona erillistä takaiskuventtiiliä? Pitää selvitellä vielä mahdollisia ilmaongelmia, ennenkuin alkaa keulaa purkamaan. Flektikään ei ole enää ajon jälkeen pyörinyt.
Eilen huomasin, että suodattimen ja koneelle menevän takaiskun välisessä (läpinäkyvässä) letkussa oli ilmaa. Takaiskun ja koneen välinen letku on täynnä dieseliä. Pitäisikö tankissa olevassa siirtopumpussa olla takaiskuventtiili / onko tankin luona erillistä takaiskuventtiiliä? Pitää selvitellä vielä mahdollisia ilmaongelmia, ennenkuin alkaa keulaa purkamaan. Flektikään ei ole enää ajon jälkeen pyörinyt.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Jakopäässähän tossa 2.5tdi mallissa on vain rattaita. Mielestäni tankissa olevassa pumppupaketissa on takaisku ja siinä välissä ei ole. Onhan se mahdollista että se imee ilmaa suodattimen liittimistä.
Onko oireet samat kaikilla lämpötiloilla?
Onko mitään vaikutusta jos auton jättää lämpimänä ylämäkeen keula alas tai ylös?
Tekeekö aina saman?
Tekeekö täydellä tankilla saman?
Lupaako se edes kun sitä joutuu sahaamaan?
Lähteekö se sitten heti käyntiin kunnolla vai rytkyttäen?
Onko oireet samat kaikilla lämpötiloilla?
Onko mitään vaikutusta jos auton jättää lämpimänä ylämäkeen keula alas tai ylös?
Tekeekö aina saman?
Tekeekö täydellä tankilla saman?
Lupaako se edes kun sitä joutuu sahaamaan?
Lähteekö se sitten heti käyntiin kunnolla vai rytkyttäen?
Onko oireet samat kaikilla lämpötiloilla?
Onko mitään vaikutusta jos auton jättää lämpimänä ylämäkeen keula alas tai ylös?
Tekeekö aina saman?
Tekeekö täydellä tankilla saman?
Lupaako se edes kun sitä joutuu sahaamaan?
Lähteekö se sitten heti käyntiin kunnolla vai rytkyttäen?
-Samat oireet lämpötilasta riippumatta
-Tänään juuri huomasin, että kaverin tallin eessä oli parkissa joitakin tunteja, niin tuli aika pitkä startti. Tasamaalla omalla pihalla ei ole koskaan tehnyt.
-Polttoainemäärällä en ole huomannut mitään vaikutusta
-Ei mitään elonmerkkejä, ennekuin yhtäkkiä tärähtää tulille
-Kun käynnistyy, niin ikäänkuin se "potkasis" takaisin. Vaihdekeppi heilahtaa ja tuntuu semmonen iskunomainen vastaanpano :)
Oire ilmennyt kesäkelillä, joten kylmemmistä keleistä ei tietoa. Ei ainakaan 50km ajon jälkeen ollut ongelmia syyskuun alun lämpötiloilla. Pitää viikonloppuna ajaa pitempi lenkki ja katsoa miten oireilee.
Keulan asennolla ei ole väliä.
Tankin täyttöaste ei mielestäni vaikuttanut asiaan.
Kun joutuu sahaamaan, niiin ei lupaa ollenkaan, kunnes lopulta hörähtää käyntiin. Ei rytkyttele käyntiin lähdön jälkeen. Kokeiltu myös eri avaimella -> ei vaikutusta.
Eilen illalla mittailin suuttimia ja lämpötila-anturin antamia lämpötila-arvoja. Lämpötila-anturin antama tieto näyttäisi vastaavan aikalailla todellisuutta, joten en laita sitä vielä vaihtoon.
Kannattaako tuosta yhdestä suuttimesta vielä huolestua? (Edit, ilmeisesti vasta yli +/- 1.X arvoilla kannattaa alkaa miettimään toimenpiteitä)
Kuumalla koneella +78C sammuksissa näyttää injection quantityksi 22mg/str, josta startatessa lähestyy tuota tyhjäkäynnillä olevaa arvoa.
Keulan asennolla ei ole väliä.
Tankin täyttöaste ei mielestäni vaikuttanut asiaan.
Kun joutuu sahaamaan, niiin ei lupaa ollenkaan, kunnes lopulta hörähtää käyntiin. Ei rytkyttele käyntiin lähdön jälkeen. Kokeiltu myös eri avaimella -> ei vaikutusta.
Eilen illalla mittailin suuttimia ja lämpötila-anturin antamia lämpötila-arvoja. Lämpötila-anturin antama tieto näyttäisi vastaavan aikalailla todellisuutta, joten en laita sitä vielä vaihtoon.
Kannattaako tuosta yhdestä suuttimesta vielä huolestua? (Edit, ilmeisesti vasta yli +/- 1.X arvoilla kannattaa alkaa miettimään toimenpiteitä)
Kuumalla koneella +78C sammuksissa näyttää injection quantityksi 22mg/str, josta startatessa lähestyy tuota tyhjäkäynnillä olevaa arvoa.
Viimeksi muokannut tomiix, 3.9.2013 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meillä kun tuo ongelma tuli niin parin viikon päästä hajosi siirtopumppu tankissa. Vaihtoon niin ongelma loppui.
Kun starttaa lämpimänä kauan (muistaakseni yli 15s) niin ecu laskee ruiskutuksen aloituksen kierrosnopeuden alemmas jolloin yleensä käynnistyy. Tämä pyörimisnopeus sama kuin kylmän moottorin pyörimisnopeus.
Tarkkaan kun kuunteli niin kuuli kun pyörimisnopeus kiihtyi koko ajan startatessa.
Kun starttaa lämpimänä kauan (muistaakseni yli 15s) niin ecu laskee ruiskutuksen aloituksen kierrosnopeuden alemmas jolloin yleensä käynnistyy. Tämä pyörimisnopeus sama kuin kylmän moottorin pyörimisnopeus.
Tarkkaan kun kuunteli niin kuuli kun pyörimisnopeus kiihtyi koko ajan startatessa.
En ole saanut vikatilannetta uusittua. En tiedä, että onko kelin viileneminen, ajomatkan lyhyys vai takaisku vaikuttanut asiaan. Ilmakupla ennen takaiskua on hävinnyt letkusta pidemmän ajon myötä. Käyn viikonloppuna ajamassa pidemmän lenkin, jolloin luulisi vian ilmenevän.
Putko: Meinaatko, että kyseessä olisi softavika ja riittävän kuumalla koneella ohjelma tarjoaisi soppaa 0mg/ str?
Eilen kuumalla koneella +79C sammuksissa oletusarvo oli 21.1mg/str, josta startatessa tipahti tuonne 5-6 tienoille. (tosin vika ei ollut päällä, joten eipä tämä mitään kertone)
Killer: Oireiliko siirtopumppu mitenkään kylmällä koneella?
Katselin vielä takaisinkutsuja. Tälle autolle ei näkynyt ainakaan Trafin takaisinkutsuissa mitään. Muutoin Transportereille oli polttonesteputkia ja siirtopumppua koskevia kutsuja.
Putko: Meinaatko, että kyseessä olisi softavika ja riittävän kuumalla koneella ohjelma tarjoaisi soppaa 0mg/ str?
Eilen kuumalla koneella +79C sammuksissa oletusarvo oli 21.1mg/str, josta startatessa tipahti tuonne 5-6 tienoille. (tosin vika ei ollut päällä, joten eipä tämä mitään kertone)
Killer: Oireiliko siirtopumppu mitenkään kylmällä koneella?
Katselin vielä takaisinkutsuja. Tälle autolle ei näkynyt ainakaan Trafin takaisinkutsuissa mitään. Muutoin Transportereille oli polttonesteputkia ja siirtopumppua koskevia kutsuja.
Jos epäilee tuota ropleemaa että lämpimällä koneella ei startissa riitä puhti nostamaan kierroksia tarpeeksi ja omaa vcds:n on tämä helppo testata. Ainakin AFN-koneisesta autosta kun muuttaa moottorin ecun koodauksen automaattivaihteiseksi niin ruiskutus alkaa heti kun startti pyörii. Omassa Passatissa oli ongelmana että lämmintä moottoria sai sahata about 5-10s käyntiin ja heti kun koodauksen muutti niin lähti oitis tulille kun avainta näytti virtalukossa. Mulla on edelleen tuo koodaus muutettuna kun ei siitä ole nyt muuta harmia kuin yksi vikakoodi (eli ei löydä vaihteiston ecua). Jos on vakkari autossa niin tämä saattaapi ottaa myös nokkiinsa tästä...
En nyt muista pitikö koodi muuttaa 00000->00001 vai toisinpäin ulkoa...
En nyt muista pitikö koodi muuttaa 00000->00001 vai toisinpäin ulkoa...
Eli VCDS:llä engine-osioon sieltä coding ja software coding muutetaan arvoon 00001, alkuperäinen tod näk 00000. Vikakoodiksi tulee ainakin omassa rakkineessa 18034.
Jotkut olivat raportoineet oireena että auto vähän miettisi enemmän kaasun kanssa ja olisi pieniä nykähdyksiä mutta itse en ainakaan moisia ole havainnut.
Pari kuvaa linkkinä
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... g89181.jpg
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... v89202.jpg
Jotkut olivat raportoineet oireena että auto vähän miettisi enemmän kaasun kanssa ja olisi pieniä nykähdyksiä mutta itse en ainakaan moisia ole havainnut.
Pari kuvaa linkkinä
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... g89181.jpg
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... v89202.jpg
Nyt sain vian taas päälle. Sopivasti kotipihassa, joten sain samantien piuhaan.
Vikatilanteessa polttoaineen syöttö on 18.4mg/str -> josta lähtee startatessa nousemaan ja käyntiin lähtiessä arvo on jo n. 40mg/str.
Heti käyntiin lähtiessä suuttimien korjausarvot ovat suuret ja tankilta päin tulee todella paljon ilmaa. Ilman tulo ei paikallaan käyttäessä loppunut millään, joten kaivannee hieman ajossa ilmenevää tärinää tai jäähtymistä.
Ilmeisesti seuraavaksi olisi lähdettävä etsimään vikaa suodattimelta tankille päin.
Vikatilanteessa polttoaineen syöttö on 18.4mg/str -> josta lähtee startatessa nousemaan ja käyntiin lähtiessä arvo on jo n. 40mg/str.
Heti käyntiin lähtiessä suuttimien korjausarvot ovat suuret ja tankilta päin tulee todella paljon ilmaa. Ilman tulo ei paikallaan käyttäessä loppunut millään, joten kaivannee hieman ajossa ilmenevää tärinää tai jäähtymistä.
Ilmeisesti seuraavaksi olisi lähdettävä etsimään vikaa suodattimelta tankille päin.
Yksi polttoaineputki vaihdettu, sitä heiluttelemalla sai hieman ilmaa.
Lisäksi vaihdoin tandempumpun. Pumpun ja koneen välinen peltitiiviste ainakin vuosi, en tiedä oliko itse pumpussa mitään vikaa. Aivan pumpun alapuolella on yksi anturi, joka menee öljytilaan. MIetin vain, että olisikohan ko. anturi voinut antaa vuodon takia hieman vääriä arvoja?
Parin päivän testin perusteella näyttäisi toimivan, mutta jatketaan testausta.
Lisäksi vaihdoin tandempumpun. Pumpun ja koneen välinen peltitiiviste ainakin vuosi, en tiedä oliko itse pumpussa mitään vikaa. Aivan pumpun alapuolella on yksi anturi, joka menee öljytilaan. MIetin vain, että olisikohan ko. anturi voinut antaa vuodon takia hieman vääriä arvoja?
Parin päivän testin perusteella näyttäisi toimivan, mutta jatketaan testausta.
Viikko testausta takana. Huomionarvoista on, jotta ulkolämpötila on alempi kuin aiemmin, joten testiympäristö on hieman erityyppinen.
En ole huomannut ongelmia käynnistyksen suhteen pitemmälläkään ajomatkalla.
Yhden kerran 10km ajon jälkeen flekti huuti monta minuuttia. Pitäisi päästä näkemään jostain, että mitä arvoja mikin lämpötila-anturi antaa. Näkisiköhän näitä arvoja vag-commilla? Kuten aiemmin testasin, moottorin lämpötila-anturi näytää aikalailla totuuden mukaisia arvoja.
vk: vuosiko kansi dieselit öljyn sekaan?
En ole huomannut ongelmia käynnistyksen suhteen pitemmälläkään ajomatkalla.
Yhden kerran 10km ajon jälkeen flekti huuti monta minuuttia. Pitäisi päästä näkemään jostain, että mitä arvoja mikin lämpötila-anturi antaa. Näkisiköhän näitä arvoja vag-commilla? Kuten aiemmin testasin, moottorin lämpötila-anturi näytää aikalailla totuuden mukaisia arvoja.
vk: vuosiko kansi dieselit öljyn sekaan?
Ei vuotanut. Mää oon idiootti mitä tulee näihin perusmoottoriongelmiin joten turha odottaa kovin hyviä vastauksia. Toistelen vain muiden sanomia asioita. Oli kuulemma syöpynyt suuttimien juuresta jo kolme viidestä sylinteristä ja kuulemma polttoaineen paluuletkussa oli enemmän kuplia kuin ainetta. Mitä se nyt ikinä tarkoittakaan.
Pidempi testausjakso takana. Jossain vaiheessa alkoi tuntumaan, että alavääntö on hieman kateissa, isommilla vaihteilla ei jaksanut vääntää alle 1500 kierroksen, vaan alkoi täristämään. Ehdin jo miettimään kaksoismassaa, mutta päätin kuitenkin vielä vaihtaa siirtopumpun tankkiin.
Siirtopumpun vaihtamalla alavääntökiin löytyi ja konetta pystyy vedättämään paljon pienemmillä kierroksilla kuin ennen. Entinen siirtopumppu toimi vielä, mutta ilmeisesti kulumaa oli niin paljon, ettei tuotto vastannut tarvetta.
Siirtopumpun vaihtamalla alavääntökiin löytyi ja konetta pystyy vedättämään paljon pienemmillä kierroksilla kuin ennen. Entinen siirtopumppu toimi vielä, mutta ilmeisesti kulumaa oli niin paljon, ettei tuotto vastannut tarvetta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 62 vierailijaa