AHU-Passat ja kummallinen käyntiinlähtö *case closed*

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

AHU-Passat ja kummallinen käyntiinlähtö *case closed*

ViestiKirjoittaja Oululainen » 24.6.2013 9:58

Otsikossa olennainen ongelma. Toki käyntiin lähtee aina mutta starttauttaa tympeän pitkään ja meinaa ensin lähteä rynkyttämällä jotenkin "takaperin" käyntiin.

Itse kun tiedän vaivan niin pidän vain starttia vähän pidempään päällä jolloin kone rupeaa käymään normaalisti vaan satunnainen käyttäjä(vaimo tai katsastusmies) ei tahdo saada autoa käyntiin kun löysää tietenkin vaistomaisesti avaimesta ensimmäiseen rytkytykseen.

Käynnistys on ollut pitkän aikaa samantyyppinen mutta ongelma on nyt pahentunut ja alkaa jo haitata elämätä.

Talvella lähti ilman roikkaa pakkasesta heti, siis välittömästi yhden puristuksen yli päästyään.

Jakopää huollettu kuukausi sitten eikä vaikuttanut vaivaan mitään.

Alkaako tästä pumppu antautumaan? 550tkm menty.
Viimeksi muokannut Oululainen, 27.6.2013 0:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 24.6.2013 13:06

Pumpun ajoitusta katsomaan. onnistuu helposti vaikka VCDS:llä

Luultavasti liian aikaisella pumppu mikä ei ole terveellistä koneelle.
Ja se että jakopää on kohdallaan niin ei meinaa että pumppu on kohdallaan..

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 24.6.2013 15:03

Ilmeisesti käynnissä ollessaan ecu säätää ennakon kohdalleen koska itse käyntiäänessä ja toiminnassa ei ole mitään häikkää.

Eli pystyykö mekaanista ajoitusta tarkistamaan muulla kuin mittakellolla tai vastaavalla.

Edit:

Ja jatkokommenttina tähän: Voiko pumpun sisältä irrota/kulua tai särkyä jotain joka päästäisi ennakon aikaisemmalle kuin mitä hihnajumpan yhteydessä mittakello on näyttänyt.

Tarkempaan kun tosiaan mietti rynkytys/nakutus on sen kuuloista kuin kone yrittäisi käydä ihan älyttömän isolla pumpun ennakolla.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 25.6.2013 8:37

Nakutus voi kuulua loppusuoralla olevasta kaksoismassasta kun käynnistymäisillään oleva kone hakkaa välyksiä molempiin suuntiin.

Pumpun pitäisi ymmärtääkseni antaa käynnistysvaiheessa vähän enempi syöttöjä kuumallekin koneelle ja tämä tapahtuu nyt ilmeisesti vain täysin kylmällä koneella??

Eli jotain pumppu/anturihäikkää epäilisin ja kyllähän noilla on jo ajettu ja ajetaan edelleen sellaisia kilometrimääriä, että luulisi kaikki mahdolliset viat jossain määrin olevan tuttuja jossain netin syövereissä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 25.6.2013 15:53

Jos nyt vaikka ensimmäiseksi katsoisit sen ajotuksen VCDS:llä.

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 25.6.2013 23:55

Töpselin nokassa auto kävi. Vikakoodeja ei ollut mutta polttoaineen lämpötilaksi näytti -23... näin kesähelteellä. :D

Käikäle on tilattu ja jahka se saadaan paikoilleen, jatketaan tutkimuksia.

Ajoitus seilas väliä 48-51 mikä oli kuulemma ok. Mut tämä siis käydessä, mites se mekaaninen ajoitus tarkistetaan moottorin ollessa pysähdyssä? Vai jääkö testeri näyttämään sitä mekaanisen perussäädön arvoa kun moottorin sammuttaa kesken testin.

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 26.6.2013 11:20

Töpselin nokassa auto kävi


Ja kävi uudelleen kun anturi oli vaihdettu. Testerin näyttämä lämpötila sentään muuttui järjelliseksi +40 tms ja vedotkin parani hiukan ja ehkä käyntiinlähtökin mutta vieläkin on vähän tahmeaa...

Kone pysähdyksissä, virrat päällä ennakko näyttää 38. Onko tuo lukema mikään mittausarvo olleskaan vai miten se testerillä pysähdyksissä olevasta koneesta katsotaan.

Asentaja meinas, että on aina tehnyt sen mittakellolla ja loppuviikolla ehtisi katsoa sillä systeemillä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.6.2013 14:55

miten se testerillä pysähdyksissä olevasta koneesta katsotaan.


Ei mitenkään. Sitä ei edelleenkään kuulu katsoa heittokellolla vaan VCDS:llä. Se asentaja joka heittokellolla mittaa, tekee täysin turhaa työtä (ja myös laskuttaa turhasta) vaikka kuinka muuta tarinoisikin.

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 26.6.2013 17:11

Ok. kympin mies on kympin mies.. Autocomin testeri sillä oli, että kait sillä näkee samat kuin VCDS:llä ja kun se ennakkoluku liikkui välillä 48-53 niin onko se sitten siinä?

Oululainen
-
Viestit: 41
Liittynyt: 13.2.2004 23:29

ViestiKirjoittaja Oululainen » 27.6.2013 0:19

Kyllä tämä case voidaan tuomita ratkaistuksi.

Suurin vaikutus oli polttoaineen lämpötilamittausanturin vaihdolla(pumpun kannen alla) ja homma meni vielä eteenpäin säätämällä pumpun ajoitusta hitusen aikaisemmalle.
Korjausarvo mitä testeri näyttää nyt pyörii vähän reilussa 60:ssä.

Auto lähtee nyt jo tyydyttävästi tai jopa hyvin käyntiin. Joskus lämpimänä ehkä sahauttaa muutaman puristuksen yli ja silloin vauhtipyörältäkin kuuluu nakutusta mutta mitään HJ:maista käynnistyvyyttä ei tässä haettukaan vaan ehjän tdi:n toimintaa.

Asentajalla meni vielä iltasella päivä vähän pitkäksi vaan ei ilmeisesti antanut luonto periksi jättää autoa keskeneräiseksi ja eipä tuo laskuakaan tästä lopusta säätämisestä ruvennut tekemään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa