Octavia -01 ALH ei käynnisty ryntäytyksen jälkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

Octavia -01 ALH ei käynnisty ryntäytyksen jälkeen

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 0:38

Elikkäs tapahtui seuraavaa:
kakkosvaihteella "karstanpoisto" kiihdytyksen jälkeen, moottori jäi huutamaan kovilla kierroksilla vaikka kaasu löysättiin. Auto piti sammuttaa virta-avaimesta, jonka jälkeen auto sammuikin. Kierrokset oli jossain 4000-5000 välillä, varmuutta tästä ei ole, koska ite en ollut silloin paikalla. Tämän jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin eikä ilmeisesti yrittänytkään.
Tämä tapahtui noin 20 kilometriä polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen.

Autolla ajettu n. 80 tkm ja on täysin alkuperäinen. Autolla ajetaan aina todella hiljaa ja vuosien varrella olen siitä käynyt karstoja polttamassa, mutta nyttemmin viime kerrasta onkin vuosia. Siksi annoinkin ohjeen antaa vähän sille sikaa, jotta karstat poistuu, ja nyt kävi sitten näin.

Vikaa oli sen verran ennen hajoamista, että tehot oli vähän hiipuneet ja polttoaineen kulutus kasvanut. Öljyä oli normaalisti ylärajassa ja huohotinkaan ei ole jäässä, koska lämmintä oli + 10C. Jakohihnasta ei puutu hampaita eikä se ollut löysällä, vaikkakin vaihto on vuoden myöhässä.

Mikä ihme tämmöisen voipi aiheuttaa? Surffasin ffp:n läpi ja vagareenan sekä englannin kieliset nettisivut, mutta vastaavaa vikaa ei löytynyt mistään.

Auto on hevonjeerassa ja jos ensi viikolla pääsisin lukemaan siitä mahdolliset vikakoodit..

Höylä
-
Viestit: 118
Liittynyt: 1.12.2005 21:28

ViestiKirjoittaja Höylä » 22.4.2013 1:09

Jos ei ole vaihdettu hihnaa niin onko huollettu muuten (kuin pa. putsari). Polttoaineen lisääntyneen kulutuksen ja kadonneet tehot saa tuossa(kin) helposti aikaan pelkällä likaisella ilmanputsarilla.

Ilman vikakoodeja tai tarkempaa kuvausta on hankala arvailla miksi ei käynnisty, ensimmäisenä tulisi mieleen että suodattimen vaihdon jälkeen saisi jostain ilmaa järjestelmään. Toinen vaihtoehto esim. pumpun ajotus...

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.4.2013 7:20

Kone on lähtenyt käymään öljyllä sen takia "ryntää" eli välijäähystä tullut kaikki öljyt ahtopaineen mukana koneeseen. Saattaa aiheuttaa kaikkea mielenkiintoista mm. veiviä hajottaa tai muuta.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 22.4.2013 7:33

Oliko maailma savua täynnä kun näin tapahtui?

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 8:11

Ilmanpuhistin on todennäköisesti kunnossa, kun autoa huolletaan tarkasti. Jakopään hihnalla ajettu 40 tkm ja itseasiassa mie olen sen viimeksi vaihtanut ja sen vaihtamattomuus johtuu minusta, kun en ole kerenny sitä tehdä.

Itelläki kävi mielessä tuo, että vetäisi ilmoja jostain suodattimen vaihdon jäljiltä, kun siinä on vielä paikoillaan alkuperäiset jousiklemmarit.

Tuo välijäähdyttimen öljy olisi järkeenkäypä, mutta kierrokset laski heti kun sammutti avaimesta. Toisaalta sehän voi sammua avaimesta, jos öljyllä käy, kun siinä on se sammutusläppä?

Tosi mustaa savua tuli kiihytyksessä, sitä en tiä että onko kyse vain joka paikan tukkivasta noesta, kun autolla yleensä kiihdytetään ja ajetaan todella rauhallisesti. Joku vuosi takaperin MAF-anturi oli täysin loppu, auto ei kulkenut kuin 90 ja kierroksia ei juuri ottanut. Omistaja ei ollut huomannut mitään vikaa olevan autossa, kun ajelee sillä aina niin rauhallisesti..

Oliskohan mahollista, että vialla olisi kaasupolkimen asentotunnistin? Kaasu pohjaan, jolloin se on jäänyt päälle, vaikka kaasu löysättiin. Avaimesta sammutus, Ecu ei anna käynnistää, kun huomaa siinä olevan jonkin vian?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 22.4.2013 9:50

Kuullostaa kyllä just siltä että imaisi öljyt koneeseen. Itselläni katkes toisen merkkisestä autosta turbon akseli kiihdytyksessä ja silloin tuli savua mutta se oli ihan valkeaa koska kaikki se öljy ei kerennyt edes palaa.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 10:58

Kyselin vielä tarkemmin, niin savun väri oli sinistä ja mustaa, eli eiköhän kyse ole sitten siitä, että öljyllä se on käynyt. Luulisin että turbo olisi kunnossa, koska on aina ajeltu rauhallisesti ja silloinkin kun ite olen sille sikaa antanut, niin olen jälkikäyttänyt pitkään.

Lienekkö turbo voi vahingoittua liian sievästä ajosta? karstaa ja nokea kertyy siipiin -> epätasapaino -> akseli poikki?

Mitenkähän tuolle intercooleeriin kertyvä öljylle normaaliajossa käy, eli poistuuko se sieltä imuilmaan pikkuhiljaa. Onko tässä sitten käynyt niin, että se on täyttynyt kun autolla on ajettu hiljaa, ja nyt kun kerran annettiin kierroksia, niin öljy on vaan lähtenyt liikkeelle.
Aika huono tuuri, mikäli näin on käynyt, koska autoahan on kuitenkin huudatettu vuosittain katsastuksessa.

Yritä tässä sitten selittää auton omistajalle, että se olisi kuitenkin hajonnut seuraavassa katsastuksessa ja se hajoaminen ei johtunut minulta saaduista neuvoista poistaa karstoja kiihdyttämällä. Nice.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 17:47

Lisää tietoa: Vikakoodeja ei ollut, tarkistin vcds:llä. Jako oli kohillaan, myös pumpussa. Siis ajoitusmerkkien mukaan. Tarkempaa ajoituksen tarkistusta ei ole tehty. Naftaa tulee, kun aukaisin pumpun päästä paineputkia. Mutta käyntiin ei vain lähde.

Siinä on paikoillaan alkuperäinen akku, mikä kuitenkin pyörittää 200 rpm, mutta ei yritäkkään käyntiin. Starttausäänikin on normaali, ja tuntuu puristuksiakin olevan.

Vcds:n mukaan startattaessa ruiskuttaa polttoainetta (todellinen) 30-45 jotain/str, riippuen kaasunpolkimen painalluksesta.

Kaasupoljin toimii myös normaalista vcds:n mukaan.

Ei kait tässä muuta mahollisuutta ole kuin:

1. Ei ole puristuksia
2. Ajoitus väärin
3. Liian pieni ruiskutuspaine.

Kysymys kuuluukin, miten saa selville edellä mainitut asiat vcds-softalla?

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 18:17

Vielä lisäystä, aikasemmin oli ollut sellainen vika, että kaasua painaessa auto ei ollut kiihtynyt. Sitten kun oli painanut enemmän, niin yhtäkkiä oli lähtenyt kiihtymään.

Vaikuttais vähän jakajapumpun jonkun osan jumimiselta?

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 22.4.2013 19:08

Eihän siellä olis sammutusläppä jämähtänyt kiinni-asentoon? Jos on hissutellen ajettu niin putkessa läpän kohdalla voi olla paksu kerros "tervaa" ja kun on täydestä huudosta vedetty kiinni niin tarttunut siihen eikä palaudu enää auki omin voimin. Helppo ainakin tarkistaa missä asennossa on.
Ajoituksen voi tarkistaa VCDS:llä vasta kun saa käyntiin.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 19:23

Ei ollut jämähtänyt kiinni, tarkistin samalla kun kattelin kuinka öljyisiä putket oli. Ja kyllähän siellä öljyäkin oli, mutta minun ymmärtääkseni siellä aina on.

Startatessa pakoputkesta tulee oikein vähän harmaata savua, mutta ei yritäkkään käyntiin.

Iteppä en enää osaa sille mitään tehdä, joten se lähtee ensi viikolla lavetilla Ouluun Diesel turuselle mikäli paikalliset korjaamotkaan eivät sille osaa mitään tehdä.

HanhiEmo
-
Viestit: 831
Liittynyt: 12.12.2006 10:27

ViestiKirjoittaja HanhiEmo » 22.4.2013 20:32

Hampaan pielessä oleva nokkahihna tekee juurikin tuota että usvaa vähän tulee putkesta mutta ei käyntiin lähde.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.4.2013 22:07

Joo ihan klassiset "jako pielessä" oireet, toi harmaa savu tulee just sen takia. Hypännyt kun kierrokset käyneet niin tapissa.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 22.4.2013 23:26

Olisko se sittenkin jako pielessä. Viimeksi kun vaihdoin hihnan, niin tein merkit maalikynällä ja niiden mukaan jako pitäisi olla kohdillaan. Vaan nytpä muuten tulikin mieleen, että silloin kun vaihdoin hihnan, niin tein merkit kampiakselin, nokka-akselin ja pumpun kohdalle. Nyt kun tarkistin, niin katoinkin yläkuolokohdan vauhtipyörältä tehdasmerkistä ja nokka-akselin/pumpun ajoituksen piirtämistäni merkeistä. En välttämättä kattonu viimeksi yläkuolokohtaa kohdalleen, kun piirsin merkit.

Tässähän voi olla ratkaisu, ei vissiin muuta ko ensi viikolla takaisin sorvin ääreen hevonjeeraan katteleen jakoa kohdalleen :)

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 30.4.2013 17:21

Ei ollu jako pielessä, tarkistin oikeista merkeistä. Säätää olisi pitänyt ihan vähän nokka-akselin ja pumpun pyörää, mutta ei nyt tässä vaiheessa, kun hihnan vaihto on kuitenkin edessä.
Eli kun kampiakselin YKK oli kohdallaan vauhtipyörän merkin mukaan, tapin reikä oli n. 1 mm väärässä kohdassa.
Laskin hampaiden väliksi 9 mm kaaren pituuden mukaan, mikäli jako olisi hampaan pielessä, niin silloin pumpun reikää ei pitäisi näkyä juurikaan, koska se olisi noin 4,5 mm väärässä kohdassa, mikäli tapin reikä on r/2 etäisyydellä.
Luulisi että lähtisi käyntiin, kun pumpun ajoitus on noin lähellä oikeaa.

Venttiilikoppa käytetty pois paikoiltaan ja siellä oli kaikki näennäisesti kunnossa. Se mikä kiinnitti huomion, oli se että siellä oli erittäin hienoa metallisälää siellä sun täällä. Ja toinen asia oli se, että yksi nostinkuppi jumitti. Kun moottoria pyöritti käsin, niin se kuppi jäi jumiin ja pompsahti sieltä ylös aiheuttaen mukavan kolahduksen.

Öljypohja käytettiin pois ja sielläkin näytti kaikki olevan kunnossa. Kiertokanget suorat silmämääräisesti katsottuna ja männissäkään ei näyttänyt olevan mitään ihmeellistä.

Mutta sitten se mikä ihmetytti, niin oli se että kuinka kevyt moottoria oli pyörittää käsin. Tietysti kone oli kylmä ja verrokkia ei ole vieressä, mutta luulisi dieselin jonkin verran vastustavan. Aika surutta paineet pääsi öljykammioon pyörittäessä, suhina kuului joka puristustustahdin aikana.

Keinot alkaa olemaan vähissä, pitää ilmeisesti pitää tuumaustauko ja alkaa kysellä uuden moottorin hintoja :)

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 30.4.2013 18:06

Ei se metallisilppu oikein kuulu sinne yläkertaan... Kuulostaa siltä, että siellä on paininkuppi sanonut sopimuksen irti, jonka seurauksena venttiili jäänyt auki ja mäntä lyönyt sen p.a.s.k.a.k.s.i. tai jotain muuta vastaavaa. Jos siellä on venttiilit poikki/solmussa, niin voipi ollakin aika kevyt pyöritellä, kun puristukset karkaa. Ota kansi irti, niin selviää enemmän...

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 30.4.2013 21:03

Turhaa sitä kantta irrottelemaan ennenkuin on varmistunut siitä että venttiileissä on vikaa. Onko syöttöpumpun säätöpultit tiukalla ja säätö oikein?

Jos pytyssä, tai edes kahdessa on puristukset ja jako kohdallaan eikä lähde käymään edes huonosti, vika on joko polttoaineensaannissa tai syöttöpumpussa, oletettaen että ecun ja syöttöpumpun johdotukset on ok.

Metalliroskat ei sensijaan kuulu moottorin sisälle, joten jotain vauriota sielläkin on väistämättä tapahtunut. Tyypillinen esimerkki väärin valitusta moottorista käyttökohteeseen :)

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 1.5.2013 20:53

Itekki epäilen tällä hetkellä, että kone on kiertänyt niin kovaa että venttiilit on ns. sakannut ja mäntä on osunut pakoventtiileihin aiheuttaen tuhoa.

Jakopumppu oli kiinni rungossa, ja ei ollut liikkunut yhtään kiinnityksistään. Aikasemmin kokeiltiin löysyttää suuttimien putkia kun startattiin ja kyllä sieltä naftaa ruiskusi ihan normaalisti. Ainakin kahdesta sylinteristä. Johdotukset pitäisi olla kunnossa, kun niitä ei ole koskaan irroitettu.

Auton omistaja miettiä vielä vaihtoehtoja, jotka ovat vaihtomoottorin osto tai sitten auton vieminen liikkeeseen vian selviksi saamiseksi. Tuo kunnostetun moottorin osto on vähän riskialtista, kun yleensä niihin moottoreihin ei kuulu ruiskutuslaitteita ja vika saattaa kuitenkin olla niissä.

Käyttäisin kannen pois itsekkin vaikkapa iltapuhteina, mutta kun ei ole aikaa, joten korjaamon hommiksi menee. Taitaa olla Oulun aluella paras tuohon tarkoitukseen Diesel Turunen, kun siellä voi todentaa ruiskutuslaitteidenkin kunnon.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 18.6.2013 16:15

No niin, tarkoitus olisi ottaa auto omalle "pajalle". Ensiksi vähän diaknosoida ajan kanssa, että mikä ruspaa vaivaa. Ohivuotomittaus selvittää kohtuu hyvin, missä vika on, jos vain on mekaaninen.
Tehdasuusi kone maksaa n. 4000 e ja peruskorjattujakin saa jollakin rahalla. Mutta jos vain kannen ja kiertokankien uusimisella selviää, niin olis kyllä hyvä. Mutta jos kampura on kiero, niin sitten tietenkin vaihdetaan koko kone, kun ukko sitä kuitenkin haluaisi ja ehdottikin.

Kysymys kuuluukin, mahtuuko kone tulemaan yläkautta vaihdelaatikkoa irroittamatta?
Ja autohan oli 2001 skoda octavia manuaali.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 18.6.2013 21:20

eikö tommoseen kannata hakia jostakin kohtuu halpa ALH koneinen auto tilalle ja vaihtaa motti.

jos kerta hissuttelee aina niin kestää vaikka oli vähän ajetukin motti kyseessä. tosin eipä TDI koneet tykkää siittä pappailu ajosta kun turbon siivet jumii kone karstoittuu ja sitten tekee jurri tommosen.

voi olla vaikka lähtenyt karstat sen verta vauhdilla liikkeelle että on mennyt venttiiin väliin ja kadottanut paineet ja sit turbon siivetkin voi olla jumissa samasta syystä. kohtuu kovaa palasta voipi olla se tavara.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 18.6.2013 21:56

Tuossa pari paikkaa mistä kattoa moottoreita:
http://www.tornau-motoren.de/
ja
http://www.riedel-autorecycling.de/ tuolta taisi olla rahdit Suomeen 180 euroa. Itse maksoin hieman päälle 1000 euroa rahteineen 90tkm ajetusta moottorista. 6kk takuun antoivat, kun Suomalainen hajoittamo pyysi 1200 euroa 300tkm ajetusta moottorista perävalotakuulla ;).

http://www.riedel-autorecycling.de/en/m ... 3D%26s%3D0

Kunnostettuja moottereita saa ebay:stä alkaen 1300-1500 euroa plus rahdit. Paljon parempi vaihtoehto, kuin uusi Suomesta.

http://www.ebay.de/itm/Golf-Bora-A3-Oct ... 5645db52cc

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 19.6.2013 8:22

Melkoinen täystuho olisi pitänyt käydä, että lohkoa kannattaa alkaa vaihtamaan.

Ottaapi kannen pois ja jatkaa siitä...

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 19.6.2013 9:31

Pitää tässä vaiheessa tosiaan ottaa kansi pois ja tarkistaa turbo ja muut semmoiset. Vieläkö löytyis jostain kaupasta edullisesti dieseliin puristuspainemittarin..

Ukko ei halua autoon käytettyä konetta, joten pitäisi olla remontoitu tai tehdasuusi. Vanha jäärä kun on, niin turha yrittää kääntää päätä - yritetty on :)

Tuolta ebaysta näyttää tosiaan löytyvän remontoituja koneita 1500 eurolla, ilmeisesti on isomman luokan toimintaa, joten laatu on ilmeisesti hyvä.

Kiitoksia karppa noista linkeistä, olen yrittänytkin löytää tuollaisia sivuja, mistä saisi uusi koneita.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 19.6.2013 13:09

Noissa vaan helposti käy niin että rempattu kone voi olla huonompi kuin paikallaan oleva, nähty kerran jos toisenkin. Ja sit etitään syyllistä kun se uus kone ei kestänykkään vaikka jonkun typerän kasausvirheen takia ja taas on menny turha työ ihan hukkaan... Tosin, voihan sitä saada ihan hyvänkin koneen.

Puristuspainemittarin löydät Biltemasta, tosin en keksi funktiota mihin sellaista tarvitset tuollaisessa tilanteessa. Epätasaiset puristukset kuulee myös starttausäänestäkin.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 19.6.2013 15:40

Rempatut koneet voivat tosiaan olla mitä vain, luulisin että mikäli saksasta tilaa jostain suuresta liikkeestä, niin laatu voisi olla parempi kuin jonkun remppareiskan jäljiltä.
Joskus aikoinaan (30 v. sitten) tm tai tuulilasi purki kunnostettuja koneita ja tulokset oli ala-arvoisia. Kierteet paskoina ja koneistukset eivät olleet lähelläkään toleransseja, vaikka oli ammattimaista vaihtokoneen kunnostusta.

Tarkoitus oli puristuspainemittarilla kattoa paljonko siellä on puristuspainetta sekä ohivuotomittauksella katella, että mihin vuotaa, mikäli ei ole tarpeeksi paineita, kun vieläkään ei ole selvillä mikä sitä vaivaa kun ei lähde käymään. Mikäli ei ole ohivuotoja, niin kiertokankien suoruuden saa selville puristuspainemittarilla. Sitten kun olen nuo diaknoosit tehny, niin sitten tietää mitä pitää vaihtaa kun koneen purkaa, vai pitääkö sitä purkaa ollenkaan. Ei ihan riitä asteikko bilteman mittareissa, ainakaan niissä mitä netistä löyty. Pitäisi olla ainakin 25 baariin saakka.

Kyselen vielä uudelleen, tietääkö kukaan saako tuon moottorin pois yläkautta, siten että vaihdelaatikko jää paikoilleen?

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 19.6.2013 18:14

Vastataan vaikka niin, että eikös se ole helpoin ottaa pakettina pois ja samalla lailla taas takas.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.6.2013 6:48

Mulla ei tehnyt tiukkaa miettiä ostanko Suomalaiselta hajottamolta koneen vai saksasta firmasta, jolla pitkä historia (Kaverit tilanneet paljon aikaisemmin) ja antavat vielä takuun. Sama homma tuon korjatun moottorin suhteen. Mielummin ostan saksalaisesta isosta lafkasta, jotka tekee noita työkseen entä joltain suomalaiselta pikkupuljulta josta en ole ikinä kullutkaan perävalotakuulla.

Ai niin Suomessa moottorin korjaus olisi maksanut pari vuotta sitten 2500 euroa. Tuolla rahalla olisi saanut melkein kaksi tehdaskorjattua raakamoottoria Suomeen.

Laakkonen arvioi uuden AHF:n moottorin hinnaksi 5400 euroa ja pelkän nokka-akselin hinnaksi 700 euroa.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 20.6.2013 13:32

Aineelta Oulusta kysyttiin tehdasuuden ALH koneen hintaa, niin oli muistaakseni 4300 euroa. Ihan bulkki kone, eli tämmöinen:

http://www.ebay.de/itm/Golf-Bora-A3-Oct ... 5645db52cc

Linkin kone melkein 3000 euroa halvempi. Täältä se kyllä kannattaisi tilata, ennemmin kuin Aineelta. Mutta toivottavasti tulee kannen laitolla kuntoon, niin ei tartte koko moottoria nostaa pois, kun ei ole vielä tallissa nostokoukkua.
Tietenkin koneen vaihto olisi hyvä, niin sais aikaiseksi laittaa koukun, kun nyt joutuu aina virittelemään pukit, kun esimerkiksi jakohihnan vaihtaa.

Tuo vaihdelaatikon kanssa nosto on aina vähän semmoinen vaikea, kun joutuu irroittamaan vetoakselit = keula ilmaan. Jos olis käytössä nosturi, niin sitten se olis kyllä helppo, kun voi tiputtaa pois alakautta koko paketin.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 20.6.2013 17:04

Tehdas korjattu kansi maksaa Tarviketorilla 800-900 euroa.

Tuossa edullisempi, mutta palautteita aika vähän:
http://www.ebay.de/itm/VW-Motor-1-9-TDi ... 20cd25ed38

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 11.7.2013 14:40

Kone on purettu ja nyt tarvittaisiin todellista asiantuntemusta, mistä kuvissa näkyvät vauriot ovat aiheutuneet, eli kuseeko suuttimet vai onko käynyt moottoriöljyllä?
Kyseessä on sylinterin nro 3 mäntä. Myös 4 sylinterin männässä oli pikkuisen sulanut reuna, mutta sylinterissä ei ollut naarmuja.

Kansi oli ehjä ja mäntä ei ollut osunu venttiileihin.

http://aijaa.com/nlx29E

Olis hyvä tietää, mistä vauriot ovat tulleet, koska mikäli siihen asentaa uuden koneen ja vika on apulaitteessa, niin sehän hajottaa koneen uudelleen.

Puristuspaineet olivat muissa pytyissä 20-22 bar ja viallisessa 5 bar. Ohivuoto oli 3 sylinterissä 80 %, ja melkeinpä kaikki vuosi yllättäen öljytilaan.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 14.9.2013 23:16

Auto pelaa ja toimii kuin singeri. Ei tarttenu laittaa ko muutama osa. Eli laitettiin uudet männät, kansi, turbo, ruiskusuuttimet ja hehkut. Sulaneista männistä peräisin oleva metalli oli tukkinut ja sulattanut kaikki paikat.

Syy miksi ei lähtenyt käyntiin oli se, että sula metalli oli tukkinut suuttimien reiät, ja näin ollen ei saanut polttoainetta. Jako ei ollut onneksi hypännyt, joten alakerta oli kunnossa.

Todennäköinen syy tähän kaikkeen oli se, että intercooleristä liikkeelle lähtenyt öljy oli aiheuttanut hallitsemattoman ryntäyksen, mikä oli sulattanut männät.

Syy miksi nuo kaikki osat piti uusia ovat seuraavat:

- Hehkut sulaneet
- Suuttimien reiät tukossa
- Männät sulaneet
- Pakoventtiilien ja ohjarien väliin oli tullut sulaa metallia -> venttiilit jumitti ja hajotti ohjarit -> paininkupit murtuneet -> nokka-akseliin jäljet ja kansien paininkuppien kolot vituiksi.
- Turbon siivet ja pesä sulaneessa metallissa. Pakopuolen siivet taipuneet kärjistä, kun osuneet pesässä olevaan jähmettyneeseen metalliin.

Tämmönen tapaus tällä kertaa, remontti tuli maksamaan 3000 euroa, mutta onpahan autokin moottoriltaan lähes uutta vastaava. Onneksi ei tarvinnu ite maksaa, vain korjata :)

edit: Porasin intercoolerin pohjaan 1 mm reiän, jotta vastaavaa ei enää tapahdu. Desilitran oli tiputtanut sieltä jo ölppää, kun astia oli ollut pari tuntia alla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2013 0:06

Ei tarttenu laittaa ko muutama osa.
Ei juma... Tätäkö se VW AG:n laatu on tällä vuosikymmenellä? Tollasta sopi odottaa joskus -70 ja -80 -luvuilla. Toki otetaan huomioon että yksilöitä on mitkä vaikka räjähtää käsiin sopivissa olosuhteissa.

Jotenkin tuntuu sopivalta lainata aikamme suurta kirjailijaa, Juha Vuorista; "Ensiks mä olin et ei vittu, mut sit mä olin et ei saatana!".

Mukava kuitenkin kuulla mitä sille oikeasti kävi. Saapahan lisäksi taas muut merkifoorumit nauraa meille :D

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 15.9.2013 13:51

Saavat nauraa vielä lisää, kun auto ei sittenkään vielä toimi, vaikka 3000 euroa upposi.
Eli alkuperäinen vika on vielä tallella, yllätys, yllätys.

Eli ajoittaista nykimistä tyhjäkäynniltä 2000 rpm saakka. Ja samalla kuuluu helvetillinen nakutus, eli ajoitus menee liian aikaiselle?

Ja käymään lämpimänä noin 3-5 sekunnin sahauksen jälkeen kaasua painaen.

Kun toimii, niin hyvin on vetoja koko kierrosalueella. Yleensä sen saa nykimään 2-vaihteella tyhjäkäynniltä hiljaa kiihdyttäen. Noin 1500 kierroksella nykii, ja mikäli kaasua painaa lisää, niin kauhea nakutus. Kun ei paina kaasua ja odottaa vähän aikaa, niin sen jälkeen kiihdyttäessä toimii taas normaalisti?

Välissä kiihdyttäessä ks. kierrosvälillä kone laittaa hanttiin kaasua painaessa, mutta kiihtyy kuitenkin. Vika koodeja ei ollut.

Mitähän sitä sitten keksis? Pitäsköhän vielä joku tonni upottaa uuteen pumppuun, ettei tule liian halvaksi..

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 15.9.2013 14:25

Onhan siellä varmasti oikeaa polttoainetta tankissa?

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 15.9.2013 15:10

Pitäisi olla, huom, pitäisi. Kyselin omistajalta, että onko varma että on dieseliä tankissa, niin oli varma että on. Mutta kun ukon toinen auto on bensa, ja vanha ukko, niin on epäilys, että on voinut tankata myös bentsiiniä.

Tavara ei haise bensalle, mutta eipä haise oikein dieselillekkään. Käyn tänä iltana tankkaan 20 litraa dieseliä, kun siinä on ihan tyhjä tankki.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 18.9.2013 20:53

Auto on lähes kunnossa, ilmamassamittarin vaihdolla tuli kuntoon. Eli ilmamassamittari hajosi väärään suuntaan, eli syötti liikaa polttoainetta pienillä kierroksilla. Kyseessä oli siis tarvikeilmamassamittari. Minun mielestä alkuperäinen hajoaa toiseen suuntaan, eli tehot häviää pikkuhiljaa, kun anturi hajoaa.

Nyt toimii täydellisesti ja lähtee hyvin käyntiin kylmänä ja kuumana. Vetää koko kierrosalueen puhtaasti tappiin saakka.

Vielä kun saisi selville mistä ihmeestä kuuluu oikein pieni naputus, samanlainen naputus kuin venttiilin välys olisi liian suuri. Kylmänä kuuluu siihen saakka, kunnes moottori on täysin lämmennyt. Siis mittarin mukaan 90 C ja lisäksi siihen vielä vähän ajoa.

Siinä on tehdasuusi tarvikekansi (espanjalainen AMC) kaikkine rojuineen, eli olisko siellä tehtaan jäljiltä jotain pielessä. Huoh, pitää vielä vissiin aukaista venttiilinkoppa ja katella, näkyiskö siellä mitään ihmeellistä. Esimerkiksi viallinen hydraulinen venttiilinnostin..

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 13.12.2014 12:29

Remontin jälkeen oli vielä nykimistä ja pitkää starttausta ja ynnä muuta sekoilua. Pumpun elektroniikka yksikkö oli vielä viallinen, ja nyt kun se on vaihdettu, niin auto toimii. Yksikössä oli hapettumia ja oikosulkuja. Toista tonnia makso tämä lysti. Mutta toimiipa vihdoin ja viimein, eikä maksanu ko n.4500 euroa!

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 13.12.2014 13:08

Huhhuh, ompas siihen uponnut järkyttävä määrä aikaa ja rahaa. Tuollaisen ecunkin saa käytettynä satasen tuntumiin, eikä sen kesto uudesta häpeä. Siinä olisi ollut osaavan harrastajan apu jo monen vihreän setelin arvoinen. Nuo vioittuneet osatkin olisi löytynyt pakettina viidellä sadalla, mutta tietenkin jos on pakkomielle tuhlata iso kasa rahaa vanhaan autoon niin mikäpä siinä, tiedän kyllä tunteen kun joskus yrittää järkeä puhua -turha toivo :D Ne uudetkaan osat eivät kestä käytettyä pisempään, jos ajotyyli pysyy samana, pl. että öljyt pääsevät nyt poistumaan ahtoputkesta ettei vastaavaa ryntäystä ainakaan pääse tapahtumaan.

Kerroit tuossa myös että on ollut huonoa tuuria ettei öljy ole lähtenyt liikkumaan pakokaasutestissä. Tilanne on aivan toinen, eikä ilmaa liiku pakokaasutestin parin sekunnin ryntäyksessä kuin murto-osa vaihde päällä tehtyyn kiihdytykseen nähden.

Perusmoottori ei noissa koneissa yleensä vioitu vaikka jako menisi sekaisin ( pl. jos venttiili katkeaa ja jaa poikittain männän ja kannen väliin ). Kiertokanget tai kampiakseli eivät noista hihnavaurioista yleensä vioitu tai väänny.

Kertomasi MAF:n vioittuminen on tyypillistä tarvikeosalle, taas säästetty väärässä paikassa. Mutta eihän noita toki tiedä jos aihe ei ole tuttu.

Hyvä esimerkki edelleenkin väärästä moottorivalinnasta käyttökohteeseen, nuo moottorit ovat tarkoitettu käytettäväksi täydellä kuormalla pitkiä aikoja joten tuo moottori on vioittunut vain vääränlaisen käytön seurauksena. On käytännössä ihan yksi ja sama onko se perusmoottori tuollaiseen kohteeseen 400tkm ajettu vai edellämainitusti remontoitu, käyttöikä on about sama.

aniskasa
-
Viestit: 38
Liittynyt: 18.9.2011 9:04

ViestiKirjoittaja aniskasa » 16.12.2014 18:09

Jos olis ollu oma auto, niin olisin ostanu varaosa/kolari auton, mistä olisin sitten ottanut moottorin kokonaisena. Niitähän näyttää saavan muutamalla satasella. Ja olispa sitten ollunna myös tarvittaessa varaosia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa