4motion ei rokkaa.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

4motion ei rokkaa.

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 30.11.2012 21:30

Elikkä autona on VW Golf 1.9TDi ATD 4motion 6vaihteinen vm. -01 alkuvuoden lapsia. Kun viimeeksi oli lunta niin kulki komiasti kylki eellä. Lumien sulettua pois, huomasin, että kuivalla asvalttilla sutii niin pirusti jopa 3-vaihteella, mutta vain etupyörät. Nyt Antti-myrskyn innoittamana lähdin luisuttelemaan. Ei vaan enää takapyörät vejä. Löysin muitakin topikkeja aiheesta, mutta mistäs nyt vian tutkiminen vikakoodien lisäksi kannattaisi aloittaa? Kannattaako autolla ylipäänsä ajaa? Mitään outoja äänniä värinöitä yms. ei ole.

Kiitos paljon jo etukäteen.

wille84
-
Viestit: 204
Liittynyt: 27.10.2009 9:54

ViestiKirjoittaja wille84 » 30.11.2012 22:15

Vika koodit lukuun, voi olla haldex pumppu irtisanoutunut.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 30.11.2012 22:51

Jostakin topicista luin että oli takapyörän laakerin vaihdon yhteydellä telonut absin anturia ja siksi ei ehkä toiminut. Noin kk sitten vaihdoin takapyörän laakerin, mutta absit kyllä toimii, mutta voiko abs ollatoimimatta vain yhdessä renkaassa ja silti aihuettaa haldexin toimimattomuuden.
Mistähän pistookkeesta nuo koodit tämmöisen vian kohdalla lukea, cabiinin pistokkeesta vai jostakin muualta?

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 30.11.2012 22:56

Ja vielä lisäystä, kun tarkemmin muistelin, niin etuvetoisuus alkoi hyvin pitkälle samana aikana kun toisen puolen käsijarrun vaijeri meni rikki, eikä palauttanut. Kävi siis aika lämmänä, sormia poltti vanne. Olisiko tässä lämpenemisessä voinut hajota jotain?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2012 1:23

Vikakoodit luetaan vain ja ainoastaan yhdestä paikasta.

Sun tapauksessa se on tod. näk siinä tuhkakupin vieressä missä on sellainen salaman kuva moottorin läpi.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 1.12.2012 17:35

Sitä paitsi, se oli antti tuisku eikä myrsky.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 1.12.2012 20:57

En nyt vielä ole koodeja päässyt lukemaan, mutta todennäköisesti vikana on pumppu, niin onkos se tuo esiaine Gen I vai Gen II yleensä?

Rol
-
Viestit: 41
Liittynyt: 19.3.2010 21:23

ViestiKirjoittaja Rol » 1.12.2012 22:09

Tuon ikäinen on gen 1.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 2.12.2012 0:35

Tarkistetaanhan vielä että voiko, tai näköjään voi, mutta kannattaako autolla ajaa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 2.12.2012 5:27

Kyllä mä ainakin pakolliset siirtymät omalla Haldexillani ajelin, kun pumppu oli sökö. Toki kannattaa ainakin ne aivan turhat ajot karsia pois, eikä mitään Helsinki-Ivalo väliä lähteä sahaamaan.

Rol
-
Viestit: 41
Liittynyt: 19.3.2010 21:23

ViestiKirjoittaja Rol » 2.12.2012 16:22

Itse ainakin ajelin melkein koko kesän (15tkm) pumppu vikaisena. Yritin kyllä vältellä sudittelua. Toiset on kyllä sanonut, että saattaisi rikkoa ohjaus boksin.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 2.12.2012 16:45

ei kait se mitään riko. mut liekkö hyvääkään tekee.

pumpun piuhat jos irroittaa niin ei ainakaan sit yritä pyörittää sitä ja kuormita muuta elektroniikkaa sen takia.

online-teile.com saa kohtuu hintaan uusia jos ei muuten.

ja sen 200tkm ne yleensä kestää suomen oloissa.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 3.12.2012 10:03

Nyt Fixuksella koodeja luettu, ei mitään. Kävin myös paikallisella marmorilla kysymässä ja epäili myös pumppua. Lisäksi vielä koodejalukiessa kokeiltiin kytkeä neliveto pois ja päällä(jarrudynoa varten), mutta ei vaikutusta. Oiskos se sitten pumppu vai ohjainyksikkö?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.12.2012 10:13

Ootko muuten sulakkeet kattonut? Haldexin sulake taitaa olla paikassa 31. Tarkasta vielä käyttöohjekirjasesta. Jos siellä ei ole Haldexista mainintaa sulakkeiden yhteydessä, niin se on kuitenkin samassa sulakepaikassa kuin automaattivaihteiston sulake.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 3.12.2012 10:19

Täytyypä tarkistaa, en tullu sulaketta ajatelleeksikaan. Paikallinen marmori anto haldex ohjaimen hinnaks 1080€ on nillä hyvät hinnat. Hoffman Carpartsista löyty yksikkö 394€.

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 3.12.2012 10:25

nii oliko siellä fixuksella muuta lukijaa kuin moottorin ohjaus?

haldexi yksikköön pitää kuitenkin mennä itse yksikköön jotta saa koodit ulos.

ja pumppu on kohtuu helppo mittoa jos yleismittari pysyy kädessä. auton alle kun pääsee niin liitin irti ja vastus arvoa tutkiin.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 3.12.2012 10:48

Ei oo mikään sulake palanut. Tarkistin jouteessani kaikki.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 3.12.2012 12:50

Kyllä sielä pysty muutkin lukemaan. Tänään illalla toivottavasti pääsen pumpun mittaamaan.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 3.12.2012 13:36

Koodia ei anna jos ei vika ole päällä. Itse jouduin lukemaan koodit varmaan viiteen eri otteeseen, että sain pumpulta vikakoodin(mechanical clutch failure tms).

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 3.12.2012 13:57

mulla kait koodi säilyi sielä tallessa, mutta tiedä sit jos pelaapi ok välillä ni katoaako lie joskus.

ja eihän se kaikilla ole koodia antanut ulos vaikka on olult rikki eikä perä ole vetänyt.

Jkj
-
Viestit: 32
Liittynyt: 6.5.2008 15:40

ViestiKirjoittaja Jkj » 3.12.2012 15:30

Mullaki kesän aikana oli veto hävinnyt perästä. Pumppu näytti n. 330ohm vastusta ja ohjainlaitteeseen ei saanut kunnolla yhteyttä vag-comilla. Laitoin uuden sähkömoottorin ja tiivisteet pumppuun mutta ei vieläkään vetoja perästä. Liittimet ja johdot on kunnossa joten näyttäis että yli 320tkm mukana pyörinyt ohjainlaite alkaa olla lopussa. Pakkasten tultua ohjainlaite yllättäen heräsi henkiin ja siihen sai yhteyden, mutta nyt se pyörittää esipainepumppua koko ajan kun virrat laittaa päälle ja auton käynnistää sekä näyttää jännite- ja öljynlämpötilatiedot ihan miten sattuu. Tällä hetkellä haldexin sulake tuhkakupissa. Käytetty, vähemmän ajettu boksi odottelee asennusta.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 7.12.2012 22:21

Nyt on uusi pumppu tilauksessa saksasta ja huoltosarja Slamitista. Samaan syssyyn vielä ohjausyksikkö HPA Motorsportilta jenkeistä.

GaasGaasGarage
-
Viestit: 58
Liittynyt: 29.8.2011 19:36

ViestiKirjoittaja GaasGaasGarage » 17.12.2012 8:45

Pumppu saapui postissa tänä aamuna ja voi sitä riemun määrää. Kun avasin paketin, huomasin heti, että pumpua on runneltu kuljetuksessa. Päässä oleva valkoinen suodatinverkko systeemi on murtunut puoliksi irti. Juuri miun tuuria.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.12.2012 19:05

No sehän menee kuljetusfirman piikkiin. Tosin jos edestakas joudut lähettelemään pumppua, niin aikaahan siihen vaan tuhraantuu taas...

Rol
-
Viestit: 41
Liittynyt: 19.3.2010 21:23

ViestiKirjoittaja Rol » 17.12.2012 22:23

Laita vain verkko entisestä pumpusta. Putsaa esim. varovasti paine ilmalla.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 13.1.2013 23:15

Ole sitten sen HPA ohjain yksikön kanssa varovainen. On kuulemma aika kelju liukkaalla, etenkin moottorijarrutuksissa saattaa perä lähteä aika yllättäen alta.

R4MOTION
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.4.2013 19:38

Haldex Esipainepumppu

ViestiKirjoittaja R4MOTION » 9.8.2013 9:47

se pumpunsihti kannattaa muuten aina puhdistaa kun vaihtaa haldex öljyt ja suodattimen.on meinaa yleensä melko tukossa niistä heldexkytkimen lamelleista.ja kun vaihtaa öljyt kannattaa puhaltaa paineilmalla haldex öljyntäyttöaukosta niin tulee ne loput lamelli mujut pois tyhjennys ropunkautta.vähän vipperiä eteen niin ei sotke


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa