VW T5 2.5 2004 huono käyntiinlähtö kylmänä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

VW T5 2.5 2004 huono käyntiinlähtö kylmänä

ViestiKirjoittaja KariT5 » 17.11.2012 9:33

Tervehdys kaikille uudelta T5 omistajalta :)

Ostin 2004 vuosimallin Transportterin. Muuten meni kaikki hyvin mutta viikon päästä alkoi ongelmat... Tässä infoa:

Auto:
2004 2.5 turbodiesel, Ajettu 422000, Ollut uudesta asti ambulanssina, Tamlanssin kori. Huollettu tunnollisesti ja säännöllisesti, huoltokirjat(T) tuli auton mukana.

Vika:
Ensimmäinen viikko meni ilman ongelmia, mutta sitten kelit alkoi mennä alle +10C asteen. Joutui sahaamaan 5-7 pitkää starttausta, ennenkuin hörähti käyntiin. Webasto kun oli puol tuntia päällä niin sitten lähti käyntiin ok. Samoin pitkin päivää ekan käynnistyksen jälkeen lähti aina ok käyntiin.

Huolto: Ajattelin tietysti että hehkut on sököt, joten kävin hakemassa ne uudet Volkkarilta. Kaveri, joka tekee autohuoltoa ammatikseen, lupasi ne sitten vaihtaa.
Meni hetken aikaa ja kaveri ilmoitti, että hän mittasi vanhat hehkut ja ne on kyllä ehjät... Oli mitannut myös suuttimien antamat arvot ja niistä neljä oli -0.3 ja yksi +1.7.
Kyysessä olisi siis isompi homma, mutta onnistuisi kuulemma vaikka edellisestä Volkkarin huollosta oli kuulemma muutama vuosi.

Meni vähän aikaa, kun tilasin englannista kunnostetun Boschin suuttimen (Hinta 295,- postikuluineen, uusi olisi suomessa ollut 650,- ja siihen ei ollut budjetissa tilaa).

Suutin vaihdettiin, auto kasaan ja perskele, edelleen sama vika. Kaveri myönsi, että voi olla että suutin meni kakkosen tilalle, kun olisi pitänyt vaihtaa nelonen... Noh, nyt sitten tilaukseen Kuopiosta kaksi 220tkm ajetusta koneesta irrotettua ruiskua á 150,- kpl.
Kuten sanottu, jos olisi 5x650,- ylimääräistä niin olishan ne kaikki vaihdettu uusiin.

Auto kasaan ja nyt jältee käyntiin MUTTA vasta kun startatessa painaa kaasun ihan pohjaan. Sillä tavalla kone pyörii n. 4-5 kertaa ja sitten hörähtää. Sen jälkeen auto lähtee aina sammuttamisen jälkeen startilla ihan normaalisti käyntiin.

Eli käynnistyy, mutta ei ihan niin kuin diisselin kuuluis. Muuten auto toimii ok, ei nyi, hypi, pätki, voimaa on. Myöskään mitään vikakoodeja ei ole ollut eikä ole tällä hetkellä. ne hehkut vaihdettiin tietysti samalla kun tuli kerran hankittua.

Nokka-akselin kaveri oli sen verran ottanut irti, että oli tarkistanut. Nokat on vielä ihan ok, tietysti ei uudet enää kun noita kilometrejäkin on. Kupit oli ehjät.

Nyt tarvittaisiin vihjeitä kokeneemmilta. Ihan vähään aikaan purku-urakkaan ei ruveta, ellei ole varmaa että saadaan tuo vika kuntoon... Ennemmin pistän vaikka rahaa sukanvarteen ja hankin tilalle toisen vähemmän ajetun moottorin.

Kiitos jo kaikille avusta etukäteen.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 17.11.2012 12:58

Moottorin lämpötila-anturi saattaa vaikuttaa käyntiinlähtöön.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 17.11.2012 14:11

Noi suuttimien korjausarvot eivät kerro aina sitä, että suutin on hajalla. Joten rahat meni sinne...

Esimerkiksi, kaksoismassavauhtipyörä voi jumpsuttaa siihen malliin, että ecu yrittää suuttimien avulla korjata syntynyttä epätasapainoa.

Onkohan tuossa muuten kaksoismassavauhtis? Sen olen tuttavan autolla kokenut, että viallinen vauhtis aiheutti käynnistysongelmia-->lähti useimmiten käyntiin, mutta sammui rymisten pian. Uusi vauhtis-->ongelmat loppuivat siihen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 17.11.2012 15:30

Vuotava tandempumppu voi tehdä myös tuota.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Lisää

ViestiKirjoittaja KariT5 » 17.11.2012 23:42

Sen verran vielä että ennen suutinremppaa aamun starttauksella kone ei edes luvannut.

Nyt rempan jälkeen eka starttaus lupaa heti, mutta ei käynnisty. Tarvii painaa se kaasupolljin pohjaan asti niin sitten lähtee jokusen vaivaalloisen pyöräytyksen kälkeen.

Jos heti sammuttaa koneen niin starttaa ja käynnistyy heti ihan niinkuin pitää. Samoin vielä tuntienkin päästä Jolloin koneen luulis olevan jo kylmä..

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 18.11.2012 10:33

Oletko Kari katsonut, lisääntyykö öljyn määrä? Voi tietty olla hieman hankalaa, koska auto vasta noin vähän aikaa sulla. Tai haiseeko voimakkaasti dieseliltä? Aikasta ohuttahan toi 0W-30 öljy on. No, mulla lisääntyi öljyn määrä ja samanlaisia onglemia 128 tkm ajetussa T5:ssa. 2,5 l, 174 hp koneella. Ekaks vaihdettiin suuttimien tiivisteet, mutta ei parannusta käyntiinlähtöön.

Suuttimet irti ja Tammer Dieseliin trarkastukseen. Kaksi suutinta vuoti ulospäin männästä. Epäilivät, että polttoaineessa ollut epäpuhtauksia. En lähtenyt riskeeraamaan ja tilasin heidän kauttaan Bosch:in takuukorjaamat suuttimet, 5 kpl.

Etsin myös maailmalta noita suuttimia ja löysinkin myöskin Englannista korjattuja, mutta kun ei ollut varmuutta, mitä niihin on vaihdettu? Pelkät kärjet, vai myös sisuskalut, en uskaltanut tilata niitä.

Mielestäni sun kannattais tarkistuttaa ekaks kaikki suuttimet ja kato niistä huoltokirjoista, miten usein on vaihdettu polttoainesuodatin.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Suodatin

ViestiKirjoittaja KariT5 » 18.11.2012 14:27

Kun auto meni huoltoon, niin kaveri sano että öljyä oli liikaa ja epäili juuri senkin takia noita suuttimia.

Öljyt on nyt vaihdettu ja polttoainesuodatin samalla. Käski tarkistaa öljyt joka viikko, että nähdään ettei sinne tule naftaa. Eli selviää varmaan aikanaan.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

taas

ViestiKirjoittaja KariT5 » 19.11.2012 9:26

Aamusti oli taas yhtä kankeaa tuo käyntiinlähtö kuin aina ennenkin.

Tuntuu että tuo käynnistymisen raja on jossain 5-6 tunnin paikkeilla, sen jälkeen huononee ratkaisevasti.

Jotenkin tuntuu että naftan paine katoaa pikkuhiljaa? Mitä luulette?

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Ja huoltoon

ViestiKirjoittaja KariT5 » 20.11.2012 20:31

Öljyn joukkoon oli tullut runsaasti naftaa, eli auto meni uudestaan purkuun.

Suuttimet lähtee nyt ekaksi Tammerdiisseliin testattavaksi. Mikäli ne on ehjiä niin sitten etsitään muuta vuotokohtaa.

Kerron sitten miten kävi.

Multivan04
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 22.11.2012 13:38

Kylmänä käynnistyminen

ViestiKirjoittaja Multivan04 » 22.11.2012 13:52

Mielenkiinnolla odottelen vian syytä. Mulla on täsmälleen samat oireet, ajettu 210000. Pari kuukautta vasta ollu mulla. Löpösuodin vaihdettu. ei vaikutusta.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

vikaa

ViestiKirjoittaja KariT5 » 22.11.2012 14:55

Laitan kyllä heti sitten päivitystä kun jotain selviää. Tuli vaan pieni lisätoimenpide, kun huollon pihasta varkaat oli vieneet autosta astinputket ja lisävalot.

Olisivat perskele vieneet edes koko auton, vaikka trailerilla....

Multivan04
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 22.11.2012 13:38

ViestiKirjoittaja Multivan04 » 22.11.2012 15:03

Toivottavasti jäävät kiinni perkeleet. Aikas rauhassa ovat saaneet askarrella, ei niitä ihan äkkiä irrota. luulis että on edes jonkunlaista vartiointia.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

osat

ViestiKirjoittaja KariT5 » 29.11.2012 9:22

Oli kuulemma samalla viikolla pyörineet kylillä Romanialaiset kiikarikauppiaat.

Kylän omat vakirosvot oli samana yönä ollu putkassa, eli ne ei ainakaan ollu asialla....

Tuskin enään löytyy.

Suuttimet on vieläkin koneessa kiinni, odottaen lähtöä Tammerdiisseliin. On ollut pitkä jono huollossa, joten odotellaan edelleen...

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

suuttimet

ViestiKirjoittaja KariT5 » 14.12.2012 16:06

Tänään tuli Tammerdiisselin tuomio:

- testattavaksi lähettettiin 5kpl koneen suuttimia + 1kpl englannista ostettu peruskorjattu + 2kpl käytettyjä 200tkm ajetusta koneesta irroitettua.

Kahdeksasta suuttimesta kaksi oli ehjää! Muissa oli hurjasti ohivuotoa. Vaikka maksaa $$$, niin suosittelen testauttamaan Tammerdiisselissä, ennenkuin poltaa rahojaan noihin huollettuihin/käytettyihin. Pikkasen ottaa hattuun. Ei ihan halvaksi tullut tämäkään leikki.

Noista vanhoista saavat Tammerdiisselissä vielä korjattua. Hinta 200,- /suutin.

Olis PERRRR.... vaan pitäny heti laittaa sinne.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 19.12.2012 12:20

Joko auto on taas nipussa? Lähteekö nyt hyvin käyntiin? Mulla vähän vastaavaa vikaa, joten kiinnostuneena seuraan topickia.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

kohta nipussa

ViestiKirjoittaja KariT5 » 19.12.2012 12:22

Olis saattanu saada jo tällä viikolla, mutta joulun takia sanoin kaverille että siirtää kasaamisen suosiolla joulun jälkeen. Ens viikolla ollaan varmaan viisaampia.

T-4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 21.2.2007 20:26

ViestiKirjoittaja T-4 » 9.1.2013 22:00

Onkohan kari saannu auton kasaan ja vaikuttiko mitenkään käyntiin lähtöön? Ittellä kans saa välillä aamulla ekalla startilla sahaa aika pitkään ennen ku lähtee käyntiin. Mulla kyllä ei toi dieseli pääse öljyjen sekaan tai ei ainakaan öljyt lisäänny.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Kohta...

ViestiKirjoittaja KariT5 » 9.1.2013 22:13

Tänään just soitin, että koskahan on valmista. Meinaan kun menee kohta kolmas lainanlyhennyskin ja kilsoja on päässyt ajaan alle parisataa....

En ole raaskinut pommittaa kun tiedän kaverilla olevan tosi kiire. Kuulemma nytkin kolme autoa samalla koneella jonos ( yks ei käynnisty, yhdest ohjastehostin menny). Ja tietysti kaikki muut autot vielä päälle. Olis kuulemma töitä hyvällä työntekijälle...

Lupas mennä iltatöihin että saisin auton sunnuntaina kun alkaa olla tarvettakin.
Kirjotan kyllä sitten heti hyvät ja huonot uutiset ;)

Muokattu 17.1. : Eipä ole auto vieläkään kasattu. Alkaa mennä hermo.

T-4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 21.2.2007 20:26

ViestiKirjoittaja T-4 » 17.1.2013 16:45

Johan siit koht hävii osat siel korjaamolla. Kun niin kauan on levällään. Ja muutkin täällä odottaa mielenkiinnolla tuloksia.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Viiiiiimeinkin

ViestiKirjoittaja KariT5 » 20.1.2013 22:09

Vihdoinkin sain auton takaisin. Kaveri oli laittanut kunnolla vaseliinia, ettei O-renkaat hajoa paikoilleen laitettaessa. Siinähän kävi sitten niin, että vaseliinia pääsi suuttimien kärkiin ja sekös esti vallan käyntiinlähdön. Sen takia meni viikko, kun ei meinannut vaan startata, kunnes sitten vihdoin...

Eli uudet korjatut suuttimet on paikoillaan ja autohan lähtee käyntiin kuin unelma. Tänä aamuna oli -6 pakkasta ja se oli kolmas pyörähdys kun hörähti käyntiin. Eli olisi vaan pitänyt uskoa ja heti korjata kaikki suuttimet.

Mutta Volkkari jatkaa kostoaan; heti ekana iltana laitoin piuhan päähän (ei ole minulla ennen ollut). Piti lähteä illalla ajamaan, mutta ei startti toiminut. Ei edes naksahtanut. Voitte arvata että kasvoi sarvet päähän. Siinä sitten pimeässä yritin miettiä ratkaisua. Lopulta tulin siihen tulokseen, että se liittyy siihen ambulanssilaitteistoon. Penkomisen jälkeen löytyi 2kpl 75A sulakkeita kuskin penkin alta. Nyppäsin ne irti ja laitoin takaisin niin
Johan alkoi taas toimimaan!

Ja aamulla kiukutteli käsijarru, joka ei suostunut irrottamaan. Lähti onneksi pienen ajon jälkeen. Eipä taideta käyttää enää tänätalvena..

Mutta nyt olen kokemusta viisaampi (ja reilusti köyhempi). Vika oli siis suuttimissa.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Vielä suuttimista

ViestiKirjoittaja KariT5 » 20.1.2013 22:15

Vielä sen verran, että 8 testatusta suuttimesta vain kaksi oli toimintakuntoista. Toinen oli autossa paikoillaan ja toinen käytettynä ostettu 240tkm ajetusta autosta.

Tämä tarkoittaa sitä, että viallisia olivat mm. Englannista ostettu peruskorjattu suutin ja samasta 240tkm ajetusta autosta otettu suutin.

En siis luottaisi noihin englantilaisiin tai edes vähän ajettuihin. Suosittelen lämpimästi Tammer diisseliä, vaikka yhden suuttimen 75,- testihinta tuntuisikin tyyriiltä.
Viimeksi muokannut KariT5, 20.1.2013 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 20.1.2013 22:16

käsijarruvika on todennäköisesti siinä vaijerissa. kuoren sisään menee kosteus ja jäätää. Lämpimään sulamaan ja puhaltimella vaijeri kuivaksi

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Käsijarru

ViestiKirjoittaja KariT5 » 20.1.2013 22:40

Ok. Kiitoksia. Tarvii kuivatella, mutta kun ei toi perhana mahdu yhteenkään talliin..

T-4
-
Viestit: 63
Liittynyt: 21.2.2007 20:26

ViestiKirjoittaja T-4 » 29.1.2013 21:38

No kari, onko lähteny hyvin käyntiin? Omasta ei vaan oo vikaa löytyny, aamusin sahauttaa. Ja öljyt ei tosiaan lisäänny ollenkaan vaan pysyy siinä missä kuuluukin.

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Toimii

ViestiKirjoittaja KariT5 » 29.1.2013 21:43

Juu toimii moitteetta. Ei oo ollut edes johdon päässä ja hörähtää heti käyntiin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa