1.9 TDI (BXE) tehojen palautus ja sitten lisäys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

OcuTDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.9.2012 12:52

1.9 TDI (BXE) tehojen palautus ja sitten lisäys

ViestiKirjoittaja OcuTDI » 26.9.2012 13:31

Minulla on tuollainen vuoden 2007 Octavia 77 kW 1.9 TDI -koneella (BXE) ja DSG-laatikolla. Nyt tuntuu, että koneesta alkaa olla puhti pois. Kilometrejä on kertynyt reilu 164 000 ja normaalin LL-huollon lisäksi ei ole suurempia korjauksia / huoltoja / virityksiä tehty.

Nyt houkuttaisi tehojen kasvattaminen, mutta viritykseen ei varmaankaan kannata ryhtyä, ennen kuin kone on muuten kunnossa. Mitä kaikkea tuossa pitäisi tässä vaiheessa tarkastaa / puhdistaa / uusia?

Sitten kun aletaan lisätä tehoa, niin mikähän on toimintajärjestys tuollaisella pumppusuutinkoneella? Laatikkohan on 6-pykäläinen märkäkytkinversio (HXU), tuohan käsittääkseni pitäisi kestää 350 Nm vääntö (spekstattu 350 Nm, turvakertoimineen enemmänkin?). Jos otetaan tavoitteeksi vaikka RS TDI:n 125 kW / 350 Nm, niin riittääkö ahtimen vaihto + kunnollinen softaus?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 26.9.2012 15:01

Tuo on paineohjattu vakiona että MAF-anturia on turha vaihdella. Jos ahtopaineensäätö toimii ja ilmansuodatin on vaihdettu eikä pakoputkikaan ole tukossa niin kyllä siinä pitäisi ihan kaikki tehot olla tallella.

Loota tosiaan kestää sen mitä tuosta vakiosuuttimilla saa irti. Sopivan viriahtimen saa esim. FIN-Turbolta ja sitten kunnon ohjelmalla irtoaa n. 170 heppaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.9.2012 16:18

Savuttaako se? Nouseeko ahdot normaaleiksi?

Emmie imusarjan puhdistusta, tai sekin puhdistuu itsekseen kun softasta tulppaa egr:n.

OcuTDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.9.2012 12:52

ViestiKirjoittaja OcuTDI » 28.9.2012 8:20

Piti ihan seurailla pari päivää, mutta eipä tuo pahemmin savuta, mitä nyt silloin tällöin vähän pölläyttelee kylmäkäynnistyksessä. Ahtoja en ole päässyt seuraamaan. Ehkä ensi viikolla olisi mahdollisuus logata OBD:n kautta.

Vähän elättelin toiveita, että tuohon kävisi suoraan bolt-on asennuksena jonkun muun moottorimallin ahdin, mutta ainakin Fin-Turbolla tarjottiin vain heidän tekemäänsä ahdinta. Saksasta löytyisi "upgrade-turboa" tuohon koneeseen muutamia satasia halvemmalla kuin Fin-Turbolta, mutta toiminnasta ei voi olla yhtä varma.

Pitää nyt katsoa joutuuko tässä vaiheessa vain pihistelemään ja kokeilee, jos sitä jaksaisi ajella pelkällä lastulla. Toki jos ei olekaan tyytyväinen pelkkään lastuun, niin viritys tulee kokonaisuudessaan aika lailla kalliimmaksi kuin jos suoraan vaihtaisi ahtimen.

OcuTDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.9.2012 12:52

ViestiKirjoittaja OcuTDI » 3.10.2012 8:16

No niin, nyt sain dataa ahtopaineista halpis OBD-bluetooth-mokkulalla ja kännykällä. Tuon mukaan ahdot käy korkeimmillaan n. 1.3 barissa, eli taitaa olla ihan normaalit.

Pitäisi varmaan käydä koeajamassa 140 hp TDI DSG ja 170 hp TDI DSG -Octavioita ja sitä kautta miettiä onko turbonvaihdon tuoma lisäsuorituskyky hintansa väärti.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 3.10.2012 21:17

Täytyy kai vähän muutaki vaihtaa kuin turbo? softa ainakin.

OcuTDI
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.9.2012 12:52

ViestiKirjoittaja OcuTDI » 4.10.2012 7:38

Kyllä. Kysymys on nyt nimenomaan siitä, että menenkö paikalliselle yrittäjälle, joka laittaa tuohon vakiopeliin Karalan softan X-määrällä rahaa, vai laitanko kiinni moninkertaisen määrän rahaa ja menen Fin-Turbolle ahtimen vaihtoon ja softan tekoon. Siihen viittasin tuolla turbonvaihdolla.

ryynanen
-
Viestit: 340
Liittynyt: 5.9.2009 11:40

Re: 1.9 TDI (BXE) tehojen palautus ja sitten lisäys

ViestiKirjoittaja ryynanen » 24.9.2017 17:24

Onkos tähän aiheeseen tullu mitään järkevää ratkasua, kiinnostas itelläki vakioturbon antautuessa päivittää hitusen isompaan, mut passaako tuohon nyt kotikonstein mikkään muun konneen turbo? Arl? Vai onko fin-turbo ainut paikka minne setelit kannetaan?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: 1.9 TDI (BXE) tehojen palautus ja sitten lisäys

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 24.9.2017 19:40

Finturbo


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa