AFN Ahto- ja käyntiongelmat RATKAISTU
Valvoja: ffp jäsenet
AFN Ahto- ja käyntiongelmat RATKAISTU
terve,
En nyt löytänyt juuri tämänkaltaista ongelmaa täältä.,
eli kävin eilen kipasemassa tommosen audi a4 -97 quattro tdi (afn)
-Autolla ainakin mittarin mukaan ajettu 227tkm
-Vaihdettu kesällä turbo tarvikemallinen 1749va uusi
-Harisella teetetty rosteripakoputkisto
-Uudet ahtoputket jokapuolella, näissä tarra LTR racing.
-ASA tehoboksi
ongelmaa: ahdot välillä tuntuis olevan hukassa, ns. ekalla polkaisulla ei ahda ollenkaan tai kaasun asentoa muuttamalla saattaa kerätä ahdot. Kaasun löysäys ja uudelleen polkaisu pohjaan antaa ahtoja normaalisti ja tuo vetoja, ahdot pysyy sitten vaihdoista seuraavat vaihteet. Ongelmaa en huomannut ohituksissa maantiellä/motarilla. Pieni suhaus kuuluu kun ahdot laskee, alipainevuoto? Joka kerta kuitenkin toisella polkaisulla ottaa kunnolla ahtoja. Ei ole mittaria käytössä.
Rosteri alkanut pakoputkistossa elää joten tämä ottaa auton runkoon silloin tällöin kiinni n.1000rpm. Voiko olla yhteyttä ongelmaan?
Lisäksi kone heiluu/rynkyttää tyhjäkäynnillä aikalailla ja vaikuttaa jopa valokuvioon. RVS käsittelyä kaipailee? Voiko olla yhteydessä edell. ongelmaan? tehoboksin säätö suuntaan toiseen ei vaikuttanut tähän.
Laittelin jo vähän meiliä suuntaan sun toiseen, mutta mitä olette mieltä, mistä vika löytyy?
EDIT: sain aikamoisen sähköpostikierteen aikaiseks tällä ja soittelin useempaan paikkaan eikä tunnu et kovin helpolla ainakaan löytyy asiaan vihkiytyneitä yrittäjiä//tähän elämäntilanteeseen ei sovi oikein toi auton ropaaminen kun töitä älyttömästi kesällä, eikä oo vag-comia tai lämmintä paikkaa laitella autoa..
Löytyiskö viitaten edelliseen foorumilta joku jolta näitä löytyis + ammattitaitoa? vaivanpalkkaa toki työstä! Olen itse hyvinkäältä ja sellasen +/-100km vois ajella suuntaan toiseen.
En nyt löytänyt juuri tämänkaltaista ongelmaa täältä.,
eli kävin eilen kipasemassa tommosen audi a4 -97 quattro tdi (afn)
-Autolla ainakin mittarin mukaan ajettu 227tkm
-Vaihdettu kesällä turbo tarvikemallinen 1749va uusi
-Harisella teetetty rosteripakoputkisto
-Uudet ahtoputket jokapuolella, näissä tarra LTR racing.
-ASA tehoboksi
ongelmaa: ahdot välillä tuntuis olevan hukassa, ns. ekalla polkaisulla ei ahda ollenkaan tai kaasun asentoa muuttamalla saattaa kerätä ahdot. Kaasun löysäys ja uudelleen polkaisu pohjaan antaa ahtoja normaalisti ja tuo vetoja, ahdot pysyy sitten vaihdoista seuraavat vaihteet. Ongelmaa en huomannut ohituksissa maantiellä/motarilla. Pieni suhaus kuuluu kun ahdot laskee, alipainevuoto? Joka kerta kuitenkin toisella polkaisulla ottaa kunnolla ahtoja. Ei ole mittaria käytössä.
Rosteri alkanut pakoputkistossa elää joten tämä ottaa auton runkoon silloin tällöin kiinni n.1000rpm. Voiko olla yhteyttä ongelmaan?
Lisäksi kone heiluu/rynkyttää tyhjäkäynnillä aikalailla ja vaikuttaa jopa valokuvioon. RVS käsittelyä kaipailee? Voiko olla yhteydessä edell. ongelmaan? tehoboksin säätö suuntaan toiseen ei vaikuttanut tähän.
Laittelin jo vähän meiliä suuntaan sun toiseen, mutta mitä olette mieltä, mistä vika löytyy?
EDIT: sain aikamoisen sähköpostikierteen aikaiseks tällä ja soittelin useempaan paikkaan eikä tunnu et kovin helpolla ainakaan löytyy asiaan vihkiytyneitä yrittäjiä//tähän elämäntilanteeseen ei sovi oikein toi auton ropaaminen kun töitä älyttömästi kesällä, eikä oo vag-comia tai lämmintä paikkaa laitella autoa..
Löytyiskö viitaten edelliseen foorumilta joku jolta näitä löytyis + ammattitaitoa? vaivanpalkkaa toki työstä! Olen itse hyvinkäältä ja sellasen +/-100km vois ajella suuntaan toiseen.
Viimeksi muokannut HEHT, 22.6.2012 10:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mulla on ainakin kone tarjota viikonloppuna jos vag-comia tarttee. Testasin omassa kotterossa sen just toissapäivänä toimivaksikin. Tarttee vaan toi läppäri hakea porukoilta kun se on toiselle paikkakunnalla viikot.
Asun tässä kirjavantolpalla Hyvinkäällä. Jos sulla liikenee aikaa tulla näyttään sitä tohon nakkikiskalle ni voidaan kattoa perusseikat kuntoon siltä osin kun ne itse tiedän katsoa ettei nyt löydy jotain semmosta olennaista ongelmaa, kuten väärin asennettuja alipaineletkuja tai muita yhtä hienoja viritelmiä/ongelmia. VAG-com tullee kyseeseen vasta sitten jos ei löydy mitään koneen ulkopuolista ongelmaa.
soittele vaikka jos tänään jo haluat tavata - 040-567994kolme
Asun tässä kirjavantolpalla Hyvinkäällä. Jos sulla liikenee aikaa tulla näyttään sitä tohon nakkikiskalle ni voidaan kattoa perusseikat kuntoon siltä osin kun ne itse tiedän katsoa ettei nyt löydy jotain semmosta olennaista ongelmaa, kuten väärin asennettuja alipaineletkuja tai muita yhtä hienoja viritelmiä/ongelmia. VAG-com tullee kyseeseen vasta sitten jos ei löydy mitään koneen ulkopuolista ongelmaa.
soittele vaikka jos tänään jo haluat tavata - 040-567994kolme
ihmeteltiin tätä tuolla äsken pitkäkin tovi ja muuta en saanut mieleen kuin mapille menevän letkun puhdistaminen. Tossahan oli map eculla ja monessa paikassa on spekuloitu eculle menevän letkun tukkeutumisesta kaikenlaisesta skeidasta& eculla sijaitsevan mapin paskottumisesta. Muutoin kaikki letkut oli pikasella tarkastuksella kunnossa ja vnt-mekanismikin tossa pelitti. Vähän kankee heräämään, mutta kierrosherkkä kuitenkin kun vähän enempi kierroksia. Ajossa ei käyty kokeilemassa. Tyhjäkäynti oli melko ronski (taitaa olla kaikissa AFN:ssä) ja kerkesin epäilemään mahdollista pumpun pielessä olevaa ajoitustakin, mutta kun hokasin mapin letkun, niin enempi ehkä kuitenkin menis sille suunnalle. Muutamia huonoja letkuliitoksia löytyi myös, joten nekin HEHT käy lävitse jossain vaiheessa ja imusarjan aukasusta puhuttiin tossa myös.
Rynkytys oli poissa kun HEHT oli säätänyt evryboxia pienemmälle. Kävi ihan ylimääräsiä tärisemättä.
Katsomme jossain vaiheessa vielä VAG-comilla lisää potilasta ja palaamme asiaan.
Rynkytys oli poissa kun HEHT oli säätänyt evryboxia pienemmälle. Kävi ihan ylimääräsiä tärisemättä.
Katsomme jossain vaiheessa vielä VAG-comilla lisää potilasta ja palaamme asiaan.
Jep jep.
Vähän asiaa mietittyäni ja netin syövereistä pieniä tiedonjyviä kerättyäni rupesin miettimään että kun tuo turbo on uudemmasta konetyypistä ja varmaankin jonkuverran erilainen kun vakioturbo niin mahtaakohan noin vaan toimia vakio ohjelmalla oikein? Josko sitten ohjelman rakentelis uusiks ja samalla jotkut 0.240 tai vast. suutinkärjet tuohon laittais niin rupeis pelaileen.. Jos nyt ensin tutkii nää vähän halvemmat mahdolliset vikapaikat.
Aikasemmista prokkiksesta jääny noita autogaugen smoke sarjan mittareita yli niin pitääpä viikonlopulla hakea t-pala ja pätkä letkua niin saa ahtopainemittarin kii että pääsee ajossa seuraileen turbon käyttäytymistä. Mihin porukka on afn koneessa laittanu mittaria kiinni?
E: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/272293/4 oisko tuo oikea imusarjan tiiviste afn:ään vai pitääkö marmorilta lähteä metsästämään?
Vähän asiaa mietittyäni ja netin syövereistä pieniä tiedonjyviä kerättyäni rupesin miettimään että kun tuo turbo on uudemmasta konetyypistä ja varmaankin jonkuverran erilainen kun vakioturbo niin mahtaakohan noin vaan toimia vakio ohjelmalla oikein? Josko sitten ohjelman rakentelis uusiks ja samalla jotkut 0.240 tai vast. suutinkärjet tuohon laittais niin rupeis pelaileen.. Jos nyt ensin tutkii nää vähän halvemmat mahdolliset vikapaikat.
Aikasemmista prokkiksesta jääny noita autogaugen smoke sarjan mittareita yli niin pitääpä viikonlopulla hakea t-pala ja pätkä letkua niin saa ahtopainemittarin kii että pääsee ajossa seuraileen turbon käyttäytymistä. Mihin porukka on afn koneessa laittanu mittaria kiinni?
E: http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/272293/4 oisko tuo oikea imusarjan tiiviste afn:ään vai pitääkö marmorilta lähteä metsästämään?
Kangasvahvisteista kumiletkua saa metritavarana Puuilosta. Muualla hinta on vielä tähtitieteellisempää, mutta tuollakin tais olla jotain 5e/metri. Tosimiehet vaihtaa noi letkut vielä jäykempiin kumiletkuihin ilman kangasvahvistetta, mutta jälleen hinta nousee ja noilla letkuilla menee kuitenkin varmaan seuraavat 10v taas.
sellanen sopivan tasainen kiihdytys vcds:n scope päällä näet kuinka ahtaminen kehittyy ja samalla jos katsot pulssisuhdetta, miten sitä siis ecu ohjaa.. Joskus VA-ahdin AFN-koneessa vaatii yhden kierroksen säätöä lyhemmälle, että asettuu oikeaan asentoon. Mikäli nyt muuta vikaa ei siis ole oikeasti.
Tein vklp vähän urakkaa eli putsailin imuputket ilmansuotimelle asti ja vaihdoin ilmansuodattimen, putsasin maffin ja snowscreenin, sekä lisäksi ahtoputkistolta MAP:ille menevän letkun (vm 97 eculla map). nyt tuntuis kulkevan ahtojen kanssa vähän ilosemmin, mut edelleen sama vika piilee! Tää kyllä oikeasti tuntuis siltä että ahtimen säätö vähän kadoksissa. Vanha omistaja on vaan tuikannut tuon ahtimen tonne kiinni ilman säätämistä ja "saattaa olla mahdollista että heräs normaalisti vanhalla ahtimella".
Sit kysymys näistä verkoista. Jos otetaan järjestyksessä missä ilma kulkee. Eli ensin imuputki, sitten ilmansuodatin, sitten snowscreen, sitten MAF. Tämän jälkeen oli kuitenkin samanlainen ritiläverkko vielä maffin jälkeen kiinnityskohdassa missä koko ilmamassamittari tulee kiinni putkeen mikä menee turbolle. Verkko näytti vähän omatekeleeltä ja se olikin huonosti kiinni + 1cm reikä verkossa.. Pitäskö tossa kohtaa olla ritilää vai ei? otin sen nyt pois sieltä kun oli vähän rikkikin.
Muoks: Lisäksi joku oikonut pahasti ilmanputsarin vaihdossa, vanha oli täynnä paskaa :) irrottaessa olisi tarvinut hengityssuojaimen..
Sit kysymys näistä verkoista. Jos otetaan järjestyksessä missä ilma kulkee. Eli ensin imuputki, sitten ilmansuodatin, sitten snowscreen, sitten MAF. Tämän jälkeen oli kuitenkin samanlainen ritiläverkko vielä maffin jälkeen kiinnityskohdassa missä koko ilmamassamittari tulee kiinni putkeen mikä menee turbolle. Verkko näytti vähän omatekeleeltä ja se olikin huonosti kiinni + 1cm reikä verkossa.. Pitäskö tossa kohtaa olla ritilää vai ei? otin sen nyt pois sieltä kun oli vähän rikkikin.
Muoks: Lisäksi joku oikonut pahasti ilmanputsarin vaihdossa, vanha oli täynnä paskaa :) irrottaessa olisi tarvinut hengityssuojaimen..
Eli ensin imuputki, sitten ilmansuodatin, sitten snowscreen, sitten MAF.
Taisi mennä hiukan pieleen, tai ainakin itsellä oli AFN:ssä järjestyksessä imuputki, snowscreen, ilmansuodatin, MAF. Snowscreen löytyi sieltä imuputken tulokohdasta suodatinboksiin.
Ja kyllä mullakin on ritilät molemminpuolin MAF:ia.
Ok mut itellä oli tossa järjestyksessä kun selitin. Maffin toiseltapuolelta puuttuu nyt verkko.
Snowscreen on ilmamassamittarissa kiinni.
Turbo herää nyt ihan ok, tuntuu et 2500-3000rpm on se kohta mis heräis joten säätöä vaatii tangosta..
Ongelmat hävinny muuten, ei vedä enää vikatilaan ja tehoboksi säädetty vakiosuutinten tuottorajalle = kulkupuoli aika kunnossa tällä hetkellä. Lisäksi sain vähän poppeja asenneltua vkl, hölmösti suunniteltu nuo audit vrt vw ja seat...
Snowscreen on ilmamassamittarissa kiinni.
Turbo herää nyt ihan ok, tuntuu et 2500-3000rpm on se kohta mis heräis joten säätöä vaatii tangosta..
Ongelmat hävinny muuten, ei vedä enää vikatilaan ja tehoboksi säädetty vakiosuutinten tuottorajalle = kulkupuoli aika kunnossa tällä hetkellä. Lisäksi sain vähän poppeja asenneltua vkl, hölmösti suunniteltu nuo audit vrt vw ja seat...
Joo o..
No tälläerää vikoja löytyy seuraavasti:
1. Kone starttaa usein PITKÄÄN. starttaa vaan ja sitten jossain vaiheessa hörähtää käyntiin. aikaa tähän menee säästä (eli kuun asennosta, tuulen suunnasta) riippuen 3-10sekuntia. Ei tee startille varmaan hyvää..
2. ahtomittari asennettu, kerää "tokalla polkasulla" Ahdot 1.25bar asti ja tasaa siihen. hmm?
3. Nelosvaihteella usein vikatila kun saadaan 4000rpm tauluun. en ole katsellut tuleeko yliahtoja?
4. Jos "tokaa polkasua" ei tee ja painaa kaasupohjassa menemään niin että ahdot siellä 0.2bar niin vetää vikatilan päälle ja varamapille. Ahtojen säätöero?
5. Kulutus. Kuluttaa täs työmatka ajossa n. 7 litraa sadalle. ajo pääosin motaria 120kmh. rengastus on brock b4 kaksiosaiset 18x8,5" ja 205-40r18. onko tähän mtiään kommentteja?
6. välillä ajossa vilkkuu hehkun merkkivalo
Pari juttua mitä tuli mieleen:
1. Ahtimen säätötanko. liikkuu kuulemma vähän huonosti sormin. miten pitäisi liikkua? Pitäisikö ahdin irrotella ja rasvailla ja mitä suosittelette?
2. Voiko peruskaasulla hidas herääminen (2700rpm) muuten vakiossa koneessa johtua kakun puutteesta? Olisiko sopiva suutin koko tähän dieselkontorin race240 vai race225 jos tulevaisuudessa ahdot bleedataan @1.5bar?
3. Huono käynnistyvyys, voiko tehoboksi välissä aiheuttaa tätä? joku tietty säätö /katkaisija että pumpun ennakko/ajoitukset muuttuu syötön mukaan? Tietty huono kosketus pumpun johtosarjassa vois myös tehdä tätä.. Voisin melkein kokeilla ilman. ja myöhemmin rakennella tehoboksin johdonpätkään itse potikan + kytkimen ja vetää hyttiin asti..
Tehty:
Putsattu ecu/map menevä letku brake clanerilla. Putsattu imuputket maffille asti, putsattu maffi, kokeiltu ilman maffia ajoa (vetää varasoftan). Vaihdettu ilmansuodatin. siistitty imuputkistoa vähän.
Välillä vähän sellanen fiilis tän auton kanssa et melko paljon vikaa reipas 200tkm ajetuksi..
No tälläerää vikoja löytyy seuraavasti:
1. Kone starttaa usein PITKÄÄN. starttaa vaan ja sitten jossain vaiheessa hörähtää käyntiin. aikaa tähän menee säästä (eli kuun asennosta, tuulen suunnasta) riippuen 3-10sekuntia. Ei tee startille varmaan hyvää..
2. ahtomittari asennettu, kerää "tokalla polkasulla" Ahdot 1.25bar asti ja tasaa siihen. hmm?
3. Nelosvaihteella usein vikatila kun saadaan 4000rpm tauluun. en ole katsellut tuleeko yliahtoja?
4. Jos "tokaa polkasua" ei tee ja painaa kaasupohjassa menemään niin että ahdot siellä 0.2bar niin vetää vikatilan päälle ja varamapille. Ahtojen säätöero?
5. Kulutus. Kuluttaa täs työmatka ajossa n. 7 litraa sadalle. ajo pääosin motaria 120kmh. rengastus on brock b4 kaksiosaiset 18x8,5" ja 205-40r18. onko tähän mtiään kommentteja?
6. välillä ajossa vilkkuu hehkun merkkivalo
Pari juttua mitä tuli mieleen:
1. Ahtimen säätötanko. liikkuu kuulemma vähän huonosti sormin. miten pitäisi liikkua? Pitäisikö ahdin irrotella ja rasvailla ja mitä suosittelette?
2. Voiko peruskaasulla hidas herääminen (2700rpm) muuten vakiossa koneessa johtua kakun puutteesta? Olisiko sopiva suutin koko tähän dieselkontorin race240 vai race225 jos tulevaisuudessa ahdot bleedataan @1.5bar?
3. Huono käynnistyvyys, voiko tehoboksi välissä aiheuttaa tätä? joku tietty säätö /katkaisija että pumpun ennakko/ajoitukset muuttuu syötön mukaan? Tietty huono kosketus pumpun johtosarjassa vois myös tehdä tätä.. Voisin melkein kokeilla ilman. ja myöhemmin rakennella tehoboksin johdonpätkään itse potikan + kytkimen ja vetää hyttiin asti..
Tehty:
Putsattu ecu/map menevä letku brake clanerilla. Putsattu imuputket maffille asti, putsattu maffi, kokeiltu ilman maffia ajoa (vetää varasoftan). Vaihdettu ilmansuodatin. siistitty imuputkistoa vähän.
Välillä vähän sellanen fiilis tän auton kanssa et melko paljon vikaa reipas 200tkm ajetuksi..
Koita ottaa turbon kellolta alipaineletku irti ja testaa sitten. Jos ei muutosta, niin turbo ei säädy ollenkaan. Ja menee vikatilaankin tämän asniosta.
Itse kun testailin, niin kone herää siinä 2500rpm paikkeilla alipaineletku irti.
Eli ahdin ei säädy silloin ollenkaan. Ahtaa kyllä kierroksilla sinne 1bar:n tuntumaan.
Itse kun testailin, niin kone herää siinä 2500rpm paikkeilla alipaineletku irti.
Eli ahdin ei säädy silloin ollenkaan. Ahtaa kyllä kierroksilla sinne 1bar:n tuntumaan.
Normaalilta kuulostaa kulutus ja toiminta tuuninkiboksitetulle vakio-ohjelmalle. Kaikki em. ongelmat saat korjattua uudella softalla käynnistyksestä lähtien, paitsi kulutukseen ei suurta muutosta tule ilman vanteiden ja renkaiden vaihtoa. Noinkin isoista vanteista "nauttiminen" pelkissä polttoainekustannuksissa saattaa näillä polttoainehinnoilla maksaa helposti pari euroa per 100km :)
Vikojahan noista ei suoranaisesti ole yksikään, vaan selkeä syy-seuraus tehdylle ja tekemättömälle. Muistutetaan nyt sekin että auton ajokilometrit ei tuo sitä autuutta, voihan se olla että enempi ajetuissa on saatu tuollaiset ominaisuudet juurikin jo parannettua kuntoon.
Vikojahan noista ei suoranaisesti ole yksikään, vaan selkeä syy-seuraus tehdylle ja tekemättömälle. Muistutetaan nyt sekin että auton ajokilometrit ei tuo sitä autuutta, voihan se olla että enempi ajetuissa on saatu tuollaiset ominaisuudet juurikin jo parannettua kuntoon.
Eli siihen turbon kellolle pitäisi tulla tyhjäkäynnillä 0,8bar alipaine. Tämän seurauksena kellon vipu nousee yläasentoon. Nyt turbo ahtaa pienilläkin kierroksilla.
Jos tätä alipainetta ei mene kellolle, niin turbo herää vasta sieltä 2500rpm nurkilta.
Eli alavääntö puuttuu täysin.
Jos otat letkun irti ja teet testilenkin, niin alaväännön puute pitäisi tuntua heti. Jos et huomaa mitään muutosta, niin sillon tuo alipaine puuttuu kellolta tai turbo on täysin jumissa.
Voit koittaa myös sillain että auto on tyhjäkäynnillä.
Eli auto tyhjäkäynnille ja sitten katsot turbon kellollta lähtevää vipua. Sitten nappaat sen turbon kellolle menevän alipaineletkun irti ja sen seurauksen kellon vivun pitäisi laskea alas (n.1,5cm).
Testaa tuo nyt aluksi.
Jos tätä alipainetta ei mene kellolle, niin turbo herää vasta sieltä 2500rpm nurkilta.
Eli alavääntö puuttuu täysin.
Jos otat letkun irti ja teet testilenkin, niin alaväännön puute pitäisi tuntua heti. Jos et huomaa mitään muutosta, niin sillon tuo alipaine puuttuu kellolta tai turbo on täysin jumissa.
Voit koittaa myös sillain että auto on tyhjäkäynnillä.
Eli auto tyhjäkäynnille ja sitten katsot turbon kellollta lähtevää vipua. Sitten nappaat sen turbon kellolle menevän alipaineletkun irti ja sen seurauksen kellon vivun pitäisi laskea alas (n.1,5cm).
Testaa tuo nyt aluksi.
Terve.
Täytyyy kokeilla tota kunhan työkiireiltä ehtii, kiitos kuusi6, ensimmäinen käytännön neuvo mitä pystyn itse tsekkaileen :)
Tätä en ihan ymmärtänyt jos nuo vanteet painavat renkaineen näppituntumalla vakiorengastukseen verratuna n. 2kg enemmän, joka tarkoittaa 8kg jousittamatonta massaa = ~~16kg lisää auton painoon, niin miten ihmeessä ne voi lisätä kulutusta? Lisäksi, rengas on vain 10mm leveämpi kun vakio läski :). Toisaalta en kyllä epäile että evry/tehoboksi nostaa kulutusta. Pölyäminen on aivan järjetöntä ja tuntuu että mennnään kyllä jo vähän suuttimien maksimituotolla.. uusia kärkiä ja asentajaa odotellessa..
---> Tuolta löytyy kuvia auton nykylookista, syy miksi ei ole tällä foorumilla on kamala kritiikki tummennuksista ja veny kumeista :)
http://minunauto.com/auto/30011
Täytyyy kokeilla tota kunhan työkiireiltä ehtii, kiitos kuusi6, ensimmäinen käytännön neuvo mitä pystyn itse tsekkaileen :)
Tätä en ihan ymmärtänyt jos nuo vanteet painavat renkaineen näppituntumalla vakiorengastukseen verratuna n. 2kg enemmän, joka tarkoittaa 8kg jousittamatonta massaa = ~~16kg lisää auton painoon, niin miten ihmeessä ne voi lisätä kulutusta? Lisäksi, rengas on vain 10mm leveämpi kun vakio läski :). Toisaalta en kyllä epäile että evry/tehoboksi nostaa kulutusta. Pölyäminen on aivan järjetöntä ja tuntuu että mennnään kyllä jo vähän suuttimien maksimituotolla.. uusia kärkiä ja asentajaa odotellessa..
---> Tuolta löytyy kuvia auton nykylookista, syy miksi ei ole tällä foorumilla on kamala kritiikki tummennuksista ja veny kumeista :)
http://minunauto.com/auto/30011
Kai se läskien kummien vierintävastus on jonkun verran suurempi.
Jos vertaa esim. polkupyörissä maastopyörää ja katupyörää, niin kyllä siinä ainkin on selkeä ero..
Sen turboa säätätävän magneettiventtiilin N75 pystyt testaamaan seuraavalla tavalla, jos on ahtopainemittari käytettävissä.
Haaroitat sen turbon kellolle menevän alipaineletkun ja lykkäät ahtomittarin siihen toiseen haaraan. Nyt ahtomittari näyttää alipaineen mikä menee turbon kellolle.
Alipaineen säätöväli pitäisi olle 0,2-0,8bar.
Tyhjäkaäynnillä -0,8bar.
Kunnon kiihdytyksessä -0,2bar
Jos alipaine seilaa tuossa välissä, niin melkein voisi sanoa N75 on ehjä.
Itsellä turbon jumettaminen ilmeni, niin että ECU+n75 pudotti alipaineen 0,0bar:n ja silti tuli yliahtamista (mitä luin vag.com:lla).
Eli sen turbon kellon jousi ei jaksanut vetää turbon vipua alas vaikka kellolle ei tullut yhtään alipainetta.
Tällä hetkellä omassani on yliahtamista ja tuo alipaineen säätö seilaa välillä 0,4-0,8bar.
Eli tuo alipaine ei putoa tarpeeksi alas. N75 on jo uusittu, joten vika on ECU:lta tulevassa ohjaussignaalissa. Ilmeisesti MAP-anturissa on vuotoa.
Mutta vikasi vaikuttaa hieman siltä, että sinne turbon kellolle ei tule ollenkaan alipainetta tällä hekellä.. Vika voi olla esim väärinpäin kytketyissä letkuissa N75-venttiilillä. Mutta testaa se kellolle tuleva alipaine tyhjäkäynnillä nyt ensin.
Jos vertaa esim. polkupyörissä maastopyörää ja katupyörää, niin kyllä siinä ainkin on selkeä ero..
Sen turboa säätätävän magneettiventtiilin N75 pystyt testaamaan seuraavalla tavalla, jos on ahtopainemittari käytettävissä.
Haaroitat sen turbon kellolle menevän alipaineletkun ja lykkäät ahtomittarin siihen toiseen haaraan. Nyt ahtomittari näyttää alipaineen mikä menee turbon kellolle.
Alipaineen säätöväli pitäisi olle 0,2-0,8bar.
Tyhjäkaäynnillä -0,8bar.
Kunnon kiihdytyksessä -0,2bar
Jos alipaine seilaa tuossa välissä, niin melkein voisi sanoa N75 on ehjä.
Itsellä turbon jumettaminen ilmeni, niin että ECU+n75 pudotti alipaineen 0,0bar:n ja silti tuli yliahtamista (mitä luin vag.com:lla).
Eli sen turbon kellon jousi ei jaksanut vetää turbon vipua alas vaikka kellolle ei tullut yhtään alipainetta.
Tällä hetkellä omassani on yliahtamista ja tuo alipaineen säätö seilaa välillä 0,4-0,8bar.
Eli tuo alipaine ei putoa tarpeeksi alas. N75 on jo uusittu, joten vika on ECU:lta tulevassa ohjaussignaalissa. Ilmeisesti MAP-anturissa on vuotoa.
Mutta vikasi vaikuttaa hieman siltä, että sinne turbon kellolle ei tule ollenkaan alipainetta tällä hekellä.. Vika voi olla esim väärinpäin kytketyissä letkuissa N75-venttiilillä. Mutta testaa se kellolle tuleva alipaine tyhjäkäynnillä nyt ensin.
Noniin, käyntiongelmia sitten. Eli alusta alkaen melkein auto starttaillut huonosti ja saanut sahata käyntiin 5-20sekuntia. Tilanne sitten kärjistyi kun tälläviikolla tulin töistä niin auto päätti lämpimänä sammua kun painoin kytkimen pohjaan. siitä sitten starttasi noin 15min starttausyritysten jälkeen (starttaa, mutta ei käynnisty). Eilen vaihdoin pa-suodattimen ja ilmasin suutinputkia löysäämällä. Vika tuntui illalla poistuneen ja savutus lakkasi, kuin myös älytön täristäminen tyhjäkäynnillä. Tänään aamulla sain sitten kuitenkin auton sammumaan taas lämpimänä helsingissä. Lämpöisenä myös vedot ja kierrokset humppaa miten sattuu. Huomiseksi aika huoltoon, mitä veikkaatte missä vika piilee?
jep ja taas viisastuttiin hieman huollon merkeissä.
logittelivat vähän arvoja ja maffin arvot seilaa missä sattuu.. laitetaan vaihtoon kunhan ehtii. viimeisenä oisin tota epäilly.. 400-600 oli arvot ja pyynti sen 850.
Vikakoodi tuli pumpun määräsäätimestä. Olisiko ottanut hellää kun pääsi tyhjäksi? Avattiin tänään pumppu ja putsailtiin määräsäädin päällisin puolin. Ei viitsinyt lähteä availemaan kun varaosaa ei ollut tarjolla :)
Nyt saisi tarjota vikaehdotuksia voiko vika olla muualla kuin pumpun määränsäätimessä!! kaikki ehdotukset otetaan vastaan ja kokeillaan! Lisäksi saa tarjota afn.ään käypäistä pumppua kohtuuhinnalla! Myös pelkkä määränsäädin toki käy, kuoria en siihen ole vaihtamassa eli vaan sisukset :)
E: Määräsäätimen varaosanumero on 2 468 001 044.
logittelivat vähän arvoja ja maffin arvot seilaa missä sattuu.. laitetaan vaihtoon kunhan ehtii. viimeisenä oisin tota epäilly.. 400-600 oli arvot ja pyynti sen 850.
Vikakoodi tuli pumpun määräsäätimestä. Olisiko ottanut hellää kun pääsi tyhjäksi? Avattiin tänään pumppu ja putsailtiin määräsäädin päällisin puolin. Ei viitsinyt lähteä availemaan kun varaosaa ei ollut tarjolla :)
Nyt saisi tarjota vikaehdotuksia voiko vika olla muualla kuin pumpun määränsäätimessä!! kaikki ehdotukset otetaan vastaan ja kokeillaan! Lisäksi saa tarjota afn.ään käypäistä pumppua kohtuuhinnalla! Myös pelkkä määränsäädin toki käy, kuoria en siihen ole vaihtamassa eli vaan sisukset :)
E: Määräsäätimen varaosanumero on 2 468 001 044.
Joo o!
nyt huomattu että vika kyllä päällänsä vaikka tankissa 3/4 naftaa!!
Ja auto tyhjäkäynnillä polkiessa antaa kiertää "ekalla" polkasulla vaan 3500 rpm! Toisella ottaa n.5100
Jos palstalta löytyy dieselhuoltamon tapainen tyyppi tms joka haluaa nyt värkätä sen pumpun pienemmällä kuin 100€/h korvauksella niin voi ottaa yhteyttä !
nyt huomattu että vika kyllä päällänsä vaikka tankissa 3/4 naftaa!!
Ja auto tyhjäkäynnillä polkiessa antaa kiertää "ekalla" polkasulla vaan 3500 rpm! Toisella ottaa n.5100
Jos palstalta löytyy dieselhuoltamon tapainen tyyppi tms joka haluaa nyt värkätä sen pumpun pienemmällä kuin 100€/h korvauksella niin voi ottaa yhteyttä !
no siis periaatteessa täysin (kai) mahdollinen asentaa väärinpäi tossa moottorissa. lisäksi asentaja (edellisen omistajan kaveri, tehty siis 2011 kesällä) onnistunut halkomaan jakopään remmin muovisuojuksen remonttia tehdessään, jos kertoo jotain ammattitaidosta. Kivoja ylläreitä :). Ihmettelen että on käynnistynyt edes. Juhannukseksi kai pitäis saada auto takaisin niin raportoidaan sitten mitä tuleman pitää. samalla on tulossa myös softaa, sekä ultime1 suutinkärjet :)
Auto saatu takasi, vaihettu pumppu (tokalla yrittämällä tuli toimiva). Lisäksi käyntiongelmiin auttoi varmaan aika reippaasti nokka-akselin oikeinpäin asennus :-). Turbon vika oli siinä että halpiskiina malli joka väärin säädetty mekaanisesti. Keräs vaan PALJON pakopaineita aiemmin. Egr laippa sylkee läpi (ei oo tiivis ku oli niin paljon pakopaineita) ja vielä vähän nokee mutta heinäkuussa softaa niin saa nokeemista kuriin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa