VW Transporter T5 2.5Tdi vm. 2004, ajettu 560tkm, on menossa kansiremonttiin. Kuulin juuri mielenkiintoisen jutun, että runkolaakerien vaihtoa varten täytyy kansi irrottaa. Alkasin miettimään, kuinka pitkään runkolaakerit kestävät? Pahin skenaario on, että ne alkavat ääntämään heti kansiremontin jälkeen, jolloin täytyy tuo kansiremonttikin tehdä uudestaan.
Luultavasti runkolaakerit ei heti hajoa, koska vielä ei ole mitään ylimääräistä ääntelyä kuullut. Kuitenkin ajatuksena on, että auto pysyisi vielä seuraavat 300tkm liikenteessä. Silloinhan mittarissa olisi jo 850tkm. Eli nyt tarvittaisiin valistuneita arvauksia tai jopa tietoa, meneekö runkolaakerit tollasia kilometrejä?
Entäs männänrenkaat? Kannattaisiko niitä vaihtaa.
Ja öljypumppu? Jostain oon kuullut, että kannattais vaihtaa 600tkm välein. Onko jollakin tähän faktaa.
Runkolaakerien yms. "vaihtoväli"
Valvoja: ffp jäsenet
Ei tartte ottaa kantta pois laakereiden vaihtoon, ajatus mukaan :) Männänrenkaiden ja laakereiden vaihto tuohon koneeseen noin pienillä kilometreillä on vielä aika turhaa, elleivät ole sitten vaurioituneet jostain syystä. Öljypumpun vaihtoa tosin pitäisin järkevänä jossain 600-800tkm välille riippuen moottorin käytöstä.
Paikallisella koneistamolla olivat korjanneet vm. 2007 yksilöä ja kuulemma siinä oli erikoinen rakenne. Nimittäin runkolaakeripukkien kiinnitysruuvit kiristettiin lohkon sisällä liikkuvaan holkkiin, jonka toiseen päähän vastaavati kiristettiin sylinterikannen pultit. Olivat olleet hieman ihmeissään rakenteesta, mutta väitti kiven kovaan sen olevan tällainen.
Ohjeen mukaan täytyy kiristää ensin alhaaltapäin runkolaakerit, jonka jälkeen kannen pultit vedetään vasta kiinni. Kannen kiristysmomentti katoaa, jos runkolaakeripukit irrotetaan kantta irrottamatta.
En asiasta tiedä sen enempään, mutta näin väittivät...
Mietittiin, jos ainakin tarkastaisivat laakerien kunnon. Öljypumppu olis ihan hyvä olla kanssa kunnossa eli paras vaihtaa, kun suosituskilometritkin alkaa olemaan aika lähellä.
Olikos vesipumpulle suositusvaihtoväli 300tkm?
Ohjeen mukaan täytyy kiristää ensin alhaaltapäin runkolaakerit, jonka jälkeen kannen pultit vedetään vasta kiinni. Kannen kiristysmomentti katoaa, jos runkolaakeripukit irrotetaan kantta irrottamatta.
En asiasta tiedä sen enempään, mutta näin väittivät...
Mietittiin, jos ainakin tarkastaisivat laakerien kunnon. Öljypumppu olis ihan hyvä olla kanssa kunnossa eli paras vaihtaa, kun suosituskilometritkin alkaa olemaan aika lähellä.
Olikos vesipumpulle suositusvaihtoväli 300tkm?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa