Runkolaakerien yms. "vaihtoväli"

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

Runkolaakerien yms. "vaihtoväli"

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 4.11.2011 14:40

VW Transporter T5 2.5Tdi vm. 2004, ajettu 560tkm, on menossa kansiremonttiin. Kuulin juuri mielenkiintoisen jutun, että runkolaakerien vaihtoa varten täytyy kansi irrottaa. Alkasin miettimään, kuinka pitkään runkolaakerit kestävät? Pahin skenaario on, että ne alkavat ääntämään heti kansiremontin jälkeen, jolloin täytyy tuo kansiremonttikin tehdä uudestaan.

Luultavasti runkolaakerit ei heti hajoa, koska vielä ei ole mitään ylimääräistä ääntelyä kuullut. Kuitenkin ajatuksena on, että auto pysyisi vielä seuraavat 300tkm liikenteessä. Silloinhan mittarissa olisi jo 850tkm. Eli nyt tarvittaisiin valistuneita arvauksia tai jopa tietoa, meneekö runkolaakerit tollasia kilometrejä?

Entäs männänrenkaat? Kannattaisiko niitä vaihtaa.

Ja öljypumppu? Jostain oon kuullut, että kannattais vaihtaa 600tkm välein. Onko jollakin tähän faktaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 4.11.2011 17:21

Kyllähän ne runkolaakerit kestää ikuisesti jos öljynpaineissa ei ole ongelmia. Ei niihin ota koneen käydessä mikään kiinni kun välissä on öljykalvo. Käynnistystilanteissa öljynpaine toki puuttuu jolloin kulumista tapahtuu.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.11.2011 1:50

Kylla ne laakerit ihan kaydessakin kuluu, onhan siina kitkaa laakerin ja oljyn kohdatessa. Mutta en ymmarra miksi kansi pitaisi ottaa irti runkolaakereiden vaihdon yhteydessa?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 5.11.2011 10:58

Ei tartte ottaa kantta pois laakereiden vaihtoon, ajatus mukaan :) Männänrenkaiden ja laakereiden vaihto tuohon koneeseen noin pienillä kilometreillä on vielä aika turhaa, elleivät ole sitten vaurioituneet jostain syystä. Öljypumpun vaihtoa tosin pitäisin järkevänä jossain 600-800tkm välille riippuen moottorin käytöstä.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 7.11.2011 7:27

Paikallisella koneistamolla olivat korjanneet vm. 2007 yksilöä ja kuulemma siinä oli erikoinen rakenne. Nimittäin runkolaakeripukkien kiinnitysruuvit kiristettiin lohkon sisällä liikkuvaan holkkiin, jonka toiseen päähän vastaavati kiristettiin sylinterikannen pultit. Olivat olleet hieman ihmeissään rakenteesta, mutta väitti kiven kovaan sen olevan tällainen.

Ohjeen mukaan täytyy kiristää ensin alhaaltapäin runkolaakerit, jonka jälkeen kannen pultit vedetään vasta kiinni. Kannen kiristysmomentti katoaa, jos runkolaakeripukit irrotetaan kantta irrottamatta.

En asiasta tiedä sen enempään, mutta näin väittivät...

Mietittiin, jos ainakin tarkastaisivat laakerien kunnon. Öljypumppu olis ihan hyvä olla kanssa kunnossa eli paras vaihtaa, kun suosituskilometritkin alkaa olemaan aika lähellä.

Olikos vesipumpulle suositusvaihtoväli 300tkm?

allrad
-
Viestit: 11
Liittynyt: 17.3.2009 14:01

ViestiKirjoittaja allrad » 8.11.2011 21:44

Kyllä moottorin rakenne on juuri se minkä koneistamolla sinulle kertoivat, siinä ei ajattelu auta jos koneen rakenne on vieras. Vesipumpulle 300tkm on jo huippusaavutus, yleensä tapaavat kusta vedet öljyn sekaan jo ennen tuota.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 9.11.2011 15:57

kuulostaa utopistiseltä rakenteelta volkkariin. olihan tälläisiä rakenteita vissiinki imsa audeissa käytössä mutta että tuotantoautossaki jo,

miten vesipumppu voi kusta nesteet öljyn sekaan? eikös näissä ole kuitenkin erillisinä vesipumppu? jota pyörittää laturinremmi?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.11.2011 16:55

R5 vesipumppua pyörittää jakopää, välissä on tietenkin stefa joka vanhemmiten tihkuu läpi. Ellei laakeri hajoa ensin.

Lohko on tuossa alumiinia, ehkä ovat katsoneet suunnittelupöydällä paremmaksi sitoa runkolaakerikannet ja kannenpultit johonkin lujempaan aineeseen kuin köykämiiniin.

TT|
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.6.2011 18:08

ViestiKirjoittaja TT| » 10.11.2011 14:28

Yleisesti on tainnut olla näissä tapana että jakohihnan vaihdossa vaihdetaan myös vesipumppu. On siihen konkurssiin nähden pieni lisähinta. Ainakin omassa näyttää joka kerta noin tehdyn, ja 556tkm rullailtu.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 10.11.2011 14:47

^T5:n 2.5Tdi:ssä ei oo jakohihnaa, vaan se toimii rattailla. Kuulemma VW:llä ei oo mitään suositusta vesipumpun vaihtoväliksi. On ajateltu "life-time" -osaksi.

TT|
-
Viestit: 46
Liittynyt: 8.6.2011 18:08

ViestiKirjoittaja TT| » 10.11.2011 14:56

^minun moka, jäi tuo maaginen viitonen huomaamatta ja lipsahti ajatukset nelosen koneeseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 26 vierailijaa