T5 Transporter Gates kytkimet.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

jokuvaan
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 17.9.2011 21:14

T5 Transporter Gates kytkimet.

ViestiKirjoittaja jokuvaan » 17.9.2011 21:23

Onko jollain kokemusta gates kytkimien vaihdosta. Osat on jo hommattu ja tarkoitus vaihtaa itse. Ohjeita otetaan mielellään vastaan. Autohan on siis T5 2.5 -05.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 17.9.2011 21:41

http://vwts.ru/vw_t5_7h.html

Tuolla kuvia ja kielenkääntäjällä hyviä ohjeita ;))

Raine84
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.8.2014 17:59

ViestiKirjoittaja Raine84 » 4.3.2015 14:46

Nostetaan vähän aihetta. Eli mittarissa nyt 170 tkm. Auto T5 vm.2007 2,5tdi. Kohta edessä tämä kumikytkimen vaihto. Onko tätä koskaan kukaan itse vaihtanut?? Heikosti meinaa löytyä tietoa netistä.. Osat ei hirveän kalliit mutta työtä menee korjaamolla kuulemma noin 2 tuntia.
Kiitos jo vastanneille!!

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 4.3.2015 15:48

Värinänvaimennin apurungosta irti, etummainen moottorinkannake irti, kompura irti, tehostimen pumppu irti, laturi irti. Tarvii erikoishylsyä, semmosta tosi tiheetä tähteä et saa ammuttua vapaakytkimet irti. Ahdasta on, lattialla en lähtis tekemään. Joutuu kaikki tekemään altapäin välistä.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 4.3.2015 16:04

Nosturilla hyvillä työkaluilla ei tahdo kahta tuntia saada menemään.. eli ihan tehtävissä!

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 6.3.2015 16:33

Paljonkohan noilla uskaltaa ajaa?

Onko tietoa minkä verran vaihto maksaa korjaamoilla?

Motonet myy pelkkää vetorengasta ja vetorengasta+hihnapyörää, kannattaako hihnapyörä vaihtaa samalla ja onko sille tarvetta?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 6.3.2015 17:30

Suositus on 180 tkm näissä uudemmissa ja 150 tkm eka kerta vanhemmissa.

Kannattaa vaihtaa sekä kumikytkimet että vapaakytkimet. Jaa miksi?
No - kun vapaakytkin jumii, saattaa jakopää porsia. Silloin on edessä moottorin (tai alakerran) vaihto - Säästäminen voi käydä todella kalliiksi.

Nähty on.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 20.3.2015 16:02

Eli vaihto kannattaa tehdä ajoissa nyt on kilometrejä reilu 200tkm, joten täytyy varailla huoltoon aikaa...

T5 AXE
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.3.2015 20:05

ViestiKirjoittaja T5 AXE » 22.3.2015 20:10

Kannattaa vaihtaa sekä kumikytkimet että vapaakytkimet. Jaa miksi?
No - kun vapaakytkin jumii, saattaa jakopää porsia. Silloin on edessä moottorin (tai alakerran) vaihto - Säästäminen voi käydä todella kalliiksi.



Miten laturin tai ilmastoinnin vapaakytkin voi vaikuttaa siihen että rattailla oleva jakopää porsisi?

Jollain tavalla kuvittelisin että jakopään rattaat ovat jonkun kertaluokkaa vahvemmat kuin laturin tai ilmastoinnin kompuran hitausmomentti ja vaikka laturi tai kompura (tai ohjaustehostimen pumppu) vaikka leikkaisi kiinni, niin uskon nimenomaan Gates-kytkimen olevan heikompi (ja pettävän) verrattuna jakopään rattaisiin.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 23.3.2015 7:18

Miten laturin tai ilmastoinnin vapaakytkin voi vaikuttaa siihen että rattailla oleva jakopää porsisi?

Jollain tavalla kuvittelisin että jakopään rattaat ovat jonkun kertaluokkaa vahvemmat kuin laturin tai ilmastoinnin kompuran hitausmomentti ja vaikka laturi tai kompura (tai ohjaustehostimen pumppu) vaikka leikkaisi kiinni, niin uskon nimenomaan Gates-kytkimen olevan heikompi (ja pettävän) verrattuna jakopään rattaisiin.


Sopii kuvitella ja ajatella ihan rauhassa.
Jos pörssi kestää turhan koneen vaihdon, niin älä turhaan mitään vaihtele.
Pelkän kumirullan pettäminenhän ei muuta kun jättää tielle, tuurilla ei sitäkään.

Taustahan on semmoinen, että T5:n kevytmetallilohkoisten koneiden jakopään rattaiden "akselit" (oliskohan kannattimet vw-kielellä oikea termi) ovat sattuneesta syystä kevytmetallivalua.

Ne eivät kovia iskuja kestä, vaan menevät poikki.

Viime keväänä otin kuvia oletettavasti tämmöisen tapahtuman seurauksena hajonneesta jakopäästä, jos ne vielä jostain löydän niin laitetaan näkösille.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 23.3.2015 7:47

Kuva

Eipä ole enää kuvaa mainitsemastani jakopäävauriosta tallella.

Tässä nyt jakopään rakenne kuitenkin näkyy, siitä hajonneesta koneesta oli tuo lähinnä oleva hammasrattaan kannatin poikki. Itse rakenteesta sen verran, kevytmetallivalua olevan kannatintapin päällä on teräksinen laakeriholkki, joka tässäkin kuvassa erottuu.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 21.8.2015 6:21

Nyt tilattu kumikytkimien ja vapaakytkimien vaihto, sekä vesipumpun vaihto, aika tarkkaan tasan yksi touhutonni on kustannusarvio.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 27.8.2015 9:18

juuri vaihdettu ilmastoinnin ja laturin vapaakytkin ja vetorengas, molemmista oli vetorengas sileä sisäpuolelta laturin ja ilmastoinnin puolisesta päädystä.

nyt latailee taas sekä kylmää tulee. Tehtiin etukautta, eli intercooler ja jäähdytin pois sekä ilmastoinnin kenno käännetty ylös.

Ilmastoinnin akseli oli joskus saanut kipeetä, kuin yritettiin avata se vanha vapaapyörä työkaluilla niin hävisi urat akselin keskeltä. Olisi luullut että motonetin työkalut olisi pettänyt mutta ne kesti. Rälläkällä vanha osa pois ja onneksi oli pari milliä uria vielä jäljellä akselissa niin saatiin uusi vapaapyörä paikalleen.

itse jos tekee niin on se vaan niin paljon helpompi edestä tehdä kuin näkee jotain mitä tehdä. etenkin jos ei ole nosturia, tämä tehtiin ulkona pihalla

ei tuo touhutonni kuulosta pahalta, motonetistä tuo gates renkaalla on 109e kappale eli se tekee jo sen 218e. ja motonetin osat oli genuine gates

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 29.8.2015 8:24

Loppusumma oli 975, sisältäen: vapaakytkimet ja kumikytkimet, vesipumppu ja nesteet, ilmastoinnin täyttö ja sijaisauton 2vrk.

Autos oli kai hävinnyt joku värinä, olisko ollut kytkimet finaalissa?

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 7.9.2015 11:18

only4pro, milä työkalulla irrotit vapaakytkimen akselista? Oliko sulla jokin hylsy, joka sopii vapaakytkimen tiheisiin boordeihin?

Kerran olen vapaakytkimen vaihtanut ja meinas mennä sormi suuhun irrottaessa. Meni silloin rälläkkä hommiksi ja uuden kiristin paikalleen putkipihdeillä.

T5kuski
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 11.3.2019 17:27

Re: T5 Transporter Gates kytkimet.

ViestiKirjoittaja T5kuski » 11.3.2019 17:43

Mulla vähän epäselvää mitä kaikkea osia nyt tarvitsen? Vapaakytkin, kumikytkin, hihnapyörä?

Millä muilla nimillä tuo kumikytkin kulkee? Kumikytkin nimellä ei osia oikein löydy mistään. Onko tämä kumikytkin: https://www.autodoc.fi/gates/778926

Ostin juuri 155tkm ajetun 06 Transporterin ja tämä huolto olisi ilmeisesti edessä. Onko miten pakollienen homma? Ajaako mahdollisesti pitkään ilmankin? Huolto melkeen 20% auton ostohinnasta joten aika kallis on...



Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa