Passat 1.9tdi -02 hehku ongelma

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

Passat 1.9tdi -02 hehku ongelma

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 31.7.2011 11:39

Moi
Missähän päin sijaitsee yllä mainitun avf koneellisen passatin hehkurele. Ongelmat alkoivat turbon vaihdon jälkeen. Käynnistäessä pölläyttää valkoista/sinistä (palamatonta dieseliä) melkoisen pilven. Hehkut vaihdettiin torstaina kaikki vanhat olivat todella karstaiset. Hehkuille ei tule virtaa. Kone huoneesta löytyi kuskin puolelta musta laatikko josta löytyi 216 rele, 40A sulake sekä 15A sulake ja tälle tulee kyllä virta?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.7.2011 13:58

Alkaa hehkuttaa vasta kun lämpötila alle 4ast. otappa lämpöanturin johto irti ja testaa hehkuttaako sitten.

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 31.7.2011 14:33

Kiitoksia tiedosta. Todennäköisesti joku suutin otti itseensä turbon hajoamisen seurauksena kun siitä katkesi akseli 3 vaihteella vedätettäessä. Pytyt oli täynnä öljyä ja kone sammui samantien itsekseen. Suuttimet 650€ kpl tammer dieselillä :( toivotaan että vika pöllyttelyyn ja kohtuu korkea kulutus (kaupunki n.10L ja maantie 5.8L) löytyy jostain muualta.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.7.2011 14:41

Pytyt oli täynnä öljyä ja kone sammui samantien itsekseen

Joko veivit mutkalla tai mäntä halki.

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 31.7.2011 14:47

Tolla on nyt ajettu noin 10000km turbo remontin jälkeen niin tuskin siellä alakerrassa suuria vikoja on.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.7.2011 14:50

Kuva

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 31.7.2011 20:21

Osaatko kertoa tarkan paikan mistä tuo lämpötila-anturi löytyy niin voi aamulla koittaa mitä tapahtuu?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.7.2011 21:04

Kannen ja tulipellin välissä olevassa letkulähdössä

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 31.7.2011 21:12

Iso kiitos jälleen kerran.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 7.8.2011 23:35

Täällä täysin identtiset oireet samanlaisessa koneessa (-05 passat variant 4motion, 180tkm). Eli pidemmän (+4h) seisonnan jälkeen pöläyttää reilusti sinertävänvaaleaa joka tuoksuu juurikin palamattomalle naftalle. Lämpötila-anturi näyttää vcds:llä katsottaessa ihan järkeviä lukemia niin kylmästä kun lämpimästäkin koneesta, vikakoodeja ei ole.
Ajossa auto toimii normaalisti, kulutus tosin tuntuu vähän kovalle esim. noin 40km moottoritie 130kmh ja 40km maantietä noin 70-90kmh ja ajotietokone kertoo kulutukseksi noin 6.8l/100km. A4 avant quattro meni vastaavan reissun noin litran pienemmällä. Tyhjäkäynti on aavistuksen raskaan oloista.

Suutinten korjausarvot näyttävät olevan 0,8 sisällä kaikki.
Voisko syylinen olla vuotava suutin? Millä tuon helpoiten selvittää?
Tuntuu että jos aamulla lähtiessä käännän virta-avainta useasti ns. On-Off niin pölläytys on maltillisempi, tosin jos kone ei hehkuta näillä lämpötiloilla niin tuollakaan ei pitäisi olla merkitystä.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 8.8.2011 14:17

Tuossa omaan -04 turaaniin etsin kans huonoon käynnistykseen ja "aamupöläyttelyyn" syypäätä, niin menin ja vaihdoin hehkut: Käynnistyy paremmin eikä enää pöläyttele likimainkaan samaan tyyliin. Vanhat hehkut olivat mustat noesta, mutta eivät karstaiset. Rullattu 225tkm orkkishehkuilla.

Uudemmat autot hehkuttavat jopa +20 asteen lämpötiloissa, eli ei välttämättä ole mitenkään kuviteltua että dr_ink sunkin ongelmat johtuvat tulpista, jos kerta useamman kerran "hehkuttamalla" vähenee pöläyttelyt. Tuli selattua enempi-vähempi vag SSP filuja josta tuo tuli selväksi...

Hehkujen uusinta maksoi minulla 65e, mistä hehkut muodostivat 60e ja vaihtokalut (10mm pitkä hylsy adaptereineen) 5e. Boschin osat motonetistä, kun orkkikset oli myös Boschit, mutta niissä oli vaan VAG varaosanumero Boschin numeron lisäksi. Muuten ulkoisesti identtiset värkit.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 8.8.2011 22:19

Tjaa, täytyykin tutkia hehkujen tilanne.

Mietin myös mahtaakohan ajoitus tehdä tuollaista?
Mites tuollaisesta pumpparista ton ajoituksen tarkastaa (VCDS:llä) ja miten sen sitten tarvittaessa säätää kohdalleen?

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 9.8.2011 19:33

Vika koodit luettu taas kertaalleen... Ei vikoja. Murrokset ja lämpötila-anturi vaihdettu... Lisää oireita -> pienoista nykimistä 80-100 nopeuden välillä ja n. 95km/h nykäsee muutaman kerran kun kiihdyttää ja luistoneston valo vilkkuu hetken??? Jos auto on parkissa nokka ylös päin niin sahuuttaa hetken käyntiin???

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.8.2011 22:51

Jos auto on parkissa nokka ylös päin niin sahuuttaa hetken käyntiin???


Tämä haiskahtaa ilmavaivalta.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 27.8.2011 14:47

Olisko tuohon hehkutukseen lämpimänä ja puolilämpimänä jollain ihan rautaista faktaa.
Omaani vaihtelin tuossa juuri hehkut ja totesin ettei ainakaan ~25min jäähtynyt kone hehkuta lainkaan, muuten kun lämpöanturin irroittamalla. Vcds näyttää koneenlämmöt normaalisti ja loogisesti, samoin mittari.

Yksi hehku tuolta oli varmasti sippi (vastus >25Mohm) muut näyttivät samoja arvoja kuin uudet.

Voisko toi kylmänä pölläyttely johtua ajoituksesta?
Vcds:llä tuon varmasti näkee jos joku osaisi neuvoa että, mitä arvoa katsotaan, millaisessa tilanteessa ja mitä sen pitäisi näyttää?

Käsittääkseni nuo anturit on "kaksiosaisia" eli toista kautta menee tietomittaristolle ja toista eculle? Vcds kuitenkin mitä ilmeisimmin näkee lämpötilan eculta?

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 17.9.2011 17:25

Dodii, omassa vehkeessä syylliseksi paljastui ajoitus, terveisiä marmorille, tarkuutta, tarkkuutta.
Mitään muita oireitahan tuossa ei ole, kulutus ok ja käyntiin lähtee todella hienosti. Ainut tuo pölläytys puolilämpimänä. Mitäänhän tuo ei sinänsä haittaa eikä riko, joten ajoitellaan uusiksi seuraavan nokkaremontin yhteydessä.

Ile-80
-
Viestit: 26
Liittynyt: 9.6.2007 9:33

ViestiKirjoittaja Ile-80 » 29.9.2011 19:04

Nyt on tehty hieman piharemonttia... Huomasin että nokka-akselin ajoitusta voi hieman säätää nokan hihnapyörästä. Ajoitus oli niin myöhäsellään kun pultit antaa laittaa, käänsin hieman takas päin n. puoleen väliin säätö aluetta ja eipäs lähdekkään käyntiin. Eli olisiko mahdollista että ajoitus on hampaan verran vitullaan koska säätö vara loppuu toiseen suuntaan kesken ja puolessa välissä säätöä ei lähde edes käyntiin. Jos vanhoihin ajoitus merkkeihin on uskominen niin nokka on tosiaan hampaan verran aikasellaan. Tässäkö siis syy pölläyttelyyn ja tehottomuuteen alakierroksilla?

Kalioli
-
Viestit: 101
Liittynyt: 12.6.2011 21:40

ViestiKirjoittaja Kalioli » 30.9.2011 15:45

Jos ei itse syy niin ainakin vaikutusta parempaan, kun ajoitus kohdillaan.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 18.1.2013 20:16

Jatketaan tähän kun on valmiiksi sopiva aihe. Eli tuli haettua passattiin mätänetistä uudet hehkut. 3pimeää sähkö tulee perille ja käynnistämis ongelmia ainoastaan kylmällä koneella kun ulkolämpötila painuu 0 alle ja auto seisoo esim yön yli. sitten itse ongelmaan mikä liittyy osien oikeellisuuteen.
auto on vm-02 tdi 3bg passat, moottorina 96kW AVF 6v-manu ja ensirek. toukokuussa. auto on tuontivessa saksasta.
Itse ongelma: hehkuja löytyy tuohon moottoriin 2mallia joista toinen 5mm pidemmällä kärjellä. ohjeistuksena noissa oli että maaliskuu -02 uudempiin olisi nuo pidemmät oikeat joten hetken epäröinnin jälkeen otin ne. nyt kun ehtoolla otin yhden irti autosta ja vertasin, niin siellähän oli ne lyhyemmät. mikä noissa on käytännön ero koska 2eri osaa tarjotaan samaan moottorikoodiin?
osia vaihtamaan tunnin ajo suuntaansa niin kiinnostaisi tietää onko tuo vaihtaminen lyhempiin välttämätöntä tai onko siellä edelliset hehkut väärät. aamulla lähdetään vaihtamaan jos ei apua ehdi tulla lyhyemmät ei ainakaan ota kiinni mihinkään, mutta tuo 2eri pituisen osan sopiminen samaan moottori koodiin ihmetyttää.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa