Passat 1.9tdi -02 hehku ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 1.9tdi -02 hehku ongelma
Moi
Missähän päin sijaitsee yllä mainitun avf koneellisen passatin hehkurele. Ongelmat alkoivat turbon vaihdon jälkeen. Käynnistäessä pölläyttää valkoista/sinistä (palamatonta dieseliä) melkoisen pilven. Hehkut vaihdettiin torstaina kaikki vanhat olivat todella karstaiset. Hehkuille ei tule virtaa. Kone huoneesta löytyi kuskin puolelta musta laatikko josta löytyi 216 rele, 40A sulake sekä 15A sulake ja tälle tulee kyllä virta?
Missähän päin sijaitsee yllä mainitun avf koneellisen passatin hehkurele. Ongelmat alkoivat turbon vaihdon jälkeen. Käynnistäessä pölläyttää valkoista/sinistä (palamatonta dieseliä) melkoisen pilven. Hehkut vaihdettiin torstaina kaikki vanhat olivat todella karstaiset. Hehkuille ei tule virtaa. Kone huoneesta löytyi kuskin puolelta musta laatikko josta löytyi 216 rele, 40A sulake sekä 15A sulake ja tälle tulee kyllä virta?
Kiitoksia tiedosta. Todennäköisesti joku suutin otti itseensä turbon hajoamisen seurauksena kun siitä katkesi akseli 3 vaihteella vedätettäessä. Pytyt oli täynnä öljyä ja kone sammui samantien itsekseen. Suuttimet 650€ kpl tammer dieselillä :( toivotaan että vika pöllyttelyyn ja kohtuu korkea kulutus (kaupunki n.10L ja maantie 5.8L) löytyy jostain muualta.
Täällä täysin identtiset oireet samanlaisessa koneessa (-05 passat variant 4motion, 180tkm). Eli pidemmän (+4h) seisonnan jälkeen pöläyttää reilusti sinertävänvaaleaa joka tuoksuu juurikin palamattomalle naftalle. Lämpötila-anturi näyttää vcds:llä katsottaessa ihan järkeviä lukemia niin kylmästä kun lämpimästäkin koneesta, vikakoodeja ei ole.
Ajossa auto toimii normaalisti, kulutus tosin tuntuu vähän kovalle esim. noin 40km moottoritie 130kmh ja 40km maantietä noin 70-90kmh ja ajotietokone kertoo kulutukseksi noin 6.8l/100km. A4 avant quattro meni vastaavan reissun noin litran pienemmällä. Tyhjäkäynti on aavistuksen raskaan oloista.
Suutinten korjausarvot näyttävät olevan 0,8 sisällä kaikki.
Voisko syylinen olla vuotava suutin? Millä tuon helpoiten selvittää?
Tuntuu että jos aamulla lähtiessä käännän virta-avainta useasti ns. On-Off niin pölläytys on maltillisempi, tosin jos kone ei hehkuta näillä lämpötiloilla niin tuollakaan ei pitäisi olla merkitystä.
Ajossa auto toimii normaalisti, kulutus tosin tuntuu vähän kovalle esim. noin 40km moottoritie 130kmh ja 40km maantietä noin 70-90kmh ja ajotietokone kertoo kulutukseksi noin 6.8l/100km. A4 avant quattro meni vastaavan reissun noin litran pienemmällä. Tyhjäkäynti on aavistuksen raskaan oloista.
Suutinten korjausarvot näyttävät olevan 0,8 sisällä kaikki.
Voisko syylinen olla vuotava suutin? Millä tuon helpoiten selvittää?
Tuntuu että jos aamulla lähtiessä käännän virta-avainta useasti ns. On-Off niin pölläytys on maltillisempi, tosin jos kone ei hehkuta näillä lämpötiloilla niin tuollakaan ei pitäisi olla merkitystä.
Tuossa omaan -04 turaaniin etsin kans huonoon käynnistykseen ja "aamupöläyttelyyn" syypäätä, niin menin ja vaihdoin hehkut: Käynnistyy paremmin eikä enää pöläyttele likimainkaan samaan tyyliin. Vanhat hehkut olivat mustat noesta, mutta eivät karstaiset. Rullattu 225tkm orkkishehkuilla.
Uudemmat autot hehkuttavat jopa +20 asteen lämpötiloissa, eli ei välttämättä ole mitenkään kuviteltua että dr_ink sunkin ongelmat johtuvat tulpista, jos kerta useamman kerran "hehkuttamalla" vähenee pöläyttelyt. Tuli selattua enempi-vähempi vag SSP filuja josta tuo tuli selväksi...
Hehkujen uusinta maksoi minulla 65e, mistä hehkut muodostivat 60e ja vaihtokalut (10mm pitkä hylsy adaptereineen) 5e. Boschin osat motonetistä, kun orkkikset oli myös Boschit, mutta niissä oli vaan VAG varaosanumero Boschin numeron lisäksi. Muuten ulkoisesti identtiset värkit.
Uudemmat autot hehkuttavat jopa +20 asteen lämpötiloissa, eli ei välttämättä ole mitenkään kuviteltua että dr_ink sunkin ongelmat johtuvat tulpista, jos kerta useamman kerran "hehkuttamalla" vähenee pöläyttelyt. Tuli selattua enempi-vähempi vag SSP filuja josta tuo tuli selväksi...
Hehkujen uusinta maksoi minulla 65e, mistä hehkut muodostivat 60e ja vaihtokalut (10mm pitkä hylsy adaptereineen) 5e. Boschin osat motonetistä, kun orkkikset oli myös Boschit, mutta niissä oli vaan VAG varaosanumero Boschin numeron lisäksi. Muuten ulkoisesti identtiset värkit.
Vika koodit luettu taas kertaalleen... Ei vikoja. Murrokset ja lämpötila-anturi vaihdettu... Lisää oireita -> pienoista nykimistä 80-100 nopeuden välillä ja n. 95km/h nykäsee muutaman kerran kun kiihdyttää ja luistoneston valo vilkkuu hetken??? Jos auto on parkissa nokka ylös päin niin sahuuttaa hetken käyntiin???
Olisko tuohon hehkutukseen lämpimänä ja puolilämpimänä jollain ihan rautaista faktaa.
Omaani vaihtelin tuossa juuri hehkut ja totesin ettei ainakaan ~25min jäähtynyt kone hehkuta lainkaan, muuten kun lämpöanturin irroittamalla. Vcds näyttää koneenlämmöt normaalisti ja loogisesti, samoin mittari.
Yksi hehku tuolta oli varmasti sippi (vastus >25Mohm) muut näyttivät samoja arvoja kuin uudet.
Voisko toi kylmänä pölläyttely johtua ajoituksesta?
Vcds:llä tuon varmasti näkee jos joku osaisi neuvoa että, mitä arvoa katsotaan, millaisessa tilanteessa ja mitä sen pitäisi näyttää?
Käsittääkseni nuo anturit on "kaksiosaisia" eli toista kautta menee tietomittaristolle ja toista eculle? Vcds kuitenkin mitä ilmeisimmin näkee lämpötilan eculta?
Omaani vaihtelin tuossa juuri hehkut ja totesin ettei ainakaan ~25min jäähtynyt kone hehkuta lainkaan, muuten kun lämpöanturin irroittamalla. Vcds näyttää koneenlämmöt normaalisti ja loogisesti, samoin mittari.
Yksi hehku tuolta oli varmasti sippi (vastus >25Mohm) muut näyttivät samoja arvoja kuin uudet.
Voisko toi kylmänä pölläyttely johtua ajoituksesta?
Vcds:llä tuon varmasti näkee jos joku osaisi neuvoa että, mitä arvoa katsotaan, millaisessa tilanteessa ja mitä sen pitäisi näyttää?
Käsittääkseni nuo anturit on "kaksiosaisia" eli toista kautta menee tietomittaristolle ja toista eculle? Vcds kuitenkin mitä ilmeisimmin näkee lämpötilan eculta?
Dodii, omassa vehkeessä syylliseksi paljastui ajoitus, terveisiä marmorille, tarkuutta, tarkkuutta.
Mitään muita oireitahan tuossa ei ole, kulutus ok ja käyntiin lähtee todella hienosti. Ainut tuo pölläytys puolilämpimänä. Mitäänhän tuo ei sinänsä haittaa eikä riko, joten ajoitellaan uusiksi seuraavan nokkaremontin yhteydessä.
Mitään muita oireitahan tuossa ei ole, kulutus ok ja käyntiin lähtee todella hienosti. Ainut tuo pölläytys puolilämpimänä. Mitäänhän tuo ei sinänsä haittaa eikä riko, joten ajoitellaan uusiksi seuraavan nokkaremontin yhteydessä.
Nyt on tehty hieman piharemonttia... Huomasin että nokka-akselin ajoitusta voi hieman säätää nokan hihnapyörästä. Ajoitus oli niin myöhäsellään kun pultit antaa laittaa, käänsin hieman takas päin n. puoleen väliin säätö aluetta ja eipäs lähdekkään käyntiin. Eli olisiko mahdollista että ajoitus on hampaan verran vitullaan koska säätö vara loppuu toiseen suuntaan kesken ja puolessa välissä säätöä ei lähde edes käyntiin. Jos vanhoihin ajoitus merkkeihin on uskominen niin nokka on tosiaan hampaan verran aikasellaan. Tässäkö siis syy pölläyttelyyn ja tehottomuuteen alakierroksilla?
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Jatketaan tähän kun on valmiiksi sopiva aihe. Eli tuli haettua passattiin mätänetistä uudet hehkut. 3pimeää sähkö tulee perille ja käynnistämis ongelmia ainoastaan kylmällä koneella kun ulkolämpötila painuu 0 alle ja auto seisoo esim yön yli. sitten itse ongelmaan mikä liittyy osien oikeellisuuteen.
auto on vm-02 tdi 3bg passat, moottorina 96kW AVF 6v-manu ja ensirek. toukokuussa. auto on tuontivessa saksasta.
Itse ongelma: hehkuja löytyy tuohon moottoriin 2mallia joista toinen 5mm pidemmällä kärjellä. ohjeistuksena noissa oli että maaliskuu -02 uudempiin olisi nuo pidemmät oikeat joten hetken epäröinnin jälkeen otin ne. nyt kun ehtoolla otin yhden irti autosta ja vertasin, niin siellähän oli ne lyhyemmät. mikä noissa on käytännön ero koska 2eri osaa tarjotaan samaan moottorikoodiin?
osia vaihtamaan tunnin ajo suuntaansa niin kiinnostaisi tietää onko tuo vaihtaminen lyhempiin välttämätöntä tai onko siellä edelliset hehkut väärät. aamulla lähdetään vaihtamaan jos ei apua ehdi tulla lyhyemmät ei ainakaan ota kiinni mihinkään, mutta tuo 2eri pituisen osan sopiminen samaan moottori koodiin ihmetyttää.
auto on vm-02 tdi 3bg passat, moottorina 96kW AVF 6v-manu ja ensirek. toukokuussa. auto on tuontivessa saksasta.
Itse ongelma: hehkuja löytyy tuohon moottoriin 2mallia joista toinen 5mm pidemmällä kärjellä. ohjeistuksena noissa oli että maaliskuu -02 uudempiin olisi nuo pidemmät oikeat joten hetken epäröinnin jälkeen otin ne. nyt kun ehtoolla otin yhden irti autosta ja vertasin, niin siellähän oli ne lyhyemmät. mikä noissa on käytännön ero koska 2eri osaa tarjotaan samaan moottorikoodiin?
osia vaihtamaan tunnin ajo suuntaansa niin kiinnostaisi tietää onko tuo vaihtaminen lyhempiin välttämätöntä tai onko siellä edelliset hehkut väärät. aamulla lähdetään vaihtamaan jos ei apua ehdi tulla lyhyemmät ei ainakaan ota kiinni mihinkään, mutta tuo 2eri pituisen osan sopiminen samaan moottori koodiin ihmetyttää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa