Eli auto -03 1,9 pd A6. Talvella akku alkoi temppuilla, jollon vaihdoin autoon uuden akun. Muutaman kuukauden kuluttua auto ei taaskaan lähtenyt käyntiin vaikka oltiin jo pitkällä keväällä ja lämpöasteita reilusti. Laturin hihna vinkui niin pirusti ja kuului ylimääräistä kolkotusta. Epäilin laturi vikaa, ja mittariston jännite mittari antoi siihen myös aihetta sillä se huiteli 16V kieppeillä. Myös auton kaiuttimista kuului kierrosten mukaan vinkunaa.
Laturi ja hihnat vaihtoon. Kolina ja hihnan vinkuminen loppui. Mutta kaiuttimista kuuluu vieläkin vinkunaa kierrosten mukaan ja lataus mittari huitelee lahes 16 voltissa. Laturi testerin mukaan laturi lataa 14.3 volttia.
Laturin vaihdon jälkeen myös ABS ja SRS valot ovat alkaneet palaa. Usemmiten ne syttyvät melkein heti auton käynnistyttyä, joskus pääsee useitakin kilometrejä ilman varoitusvalojen syttymistä. Mittariston kierroslukumittarikin tipahtaa välillä nollaan kesken ajon, mutta tätä se teki jo ennen laturin vaihtoa. Vika koodeja ei ole kuin oikean takapyörän pyörimisnopeus anturista, muka oikosulussa, yleismittarilla mitatessa vaikuttaisi olevan ihan ok.
Onko kenelläkään mitään veikkauksia mistä moiset viat voisivat johtua?
Kiitos jo etukäteen vastaajille.
Abs srs varoitusvalot vilkkuu, vinkunaa kaiuttimista yms.
Valvoja: ffp jäsenet
Nyt en ulkoa muista mitä arvoa mittari näytti, mutta anturin vastus arvo oli sama molemmilla takapään abs antureista. +5 V jännite tulee anturille. En sitten tiedä kertooko vastus arvo tuon tyyppisestä anturista onko se ehjä, mutta ei se ainakaan oikosulussa ole niinkuin testeri väittää. Täytyy tsekata tuo moottorin maadoitus hässäkkä..
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa