onko yleistä että T5 (vm2003-2004) talvi käynnistykset on näillä pakkasilla (-25c) älyttömän mahdottomia, itse olen ajatellut että talvilaatu on liian jäykkää dieselpumpulle ja sille noin litran suodattimelle kun auto kyllä pyörittää mutta ei tunnu saavan polttoainetta sitten millään mutta kun jaksaa startata ja startata niin kyllähän se viimein dieseliäkin saa ja käynnistyy
olen jo miettinyt jotain sähkölämmitystä suodattimeen ja dieselputkistoon ? tai mahdollisesti joku vesikierto jotain...
suodattimet ei voi olla kovin täynnä paskaa kun ne on joka huollossa vaihdettu, webasto ei jaksa käynnistyä ilmeisesti samojen diesel ongelmien vuoksi - jos auton ajaa jonnekin lämpimään talliin niin webastokin toimii ok. mutta nyt ulkona ollessaan menee F --- tilaan
#"¤#¤"#
onkohan uudemmissa tehty jotain muutoksia pummpujen tai putkistojen suhteen ? - viime vuonna oli ihan samat ongelmat
Transportteri T5 - talvi käynnistys ongelmat ?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
vm2008 T5:ssa ei ole ainakaan mitään tällaisia ongelmia. Jos vaan jaksaa akku pyörittää edes muutaman kerran niin starttaa. Ja webasto kans kyllä aina lähtee talvilaadulla jos vaan jännite on riittävä.
Jotain muutoksiahan tuolla 2003-2008 välillä on varmasti tehty, muttei mitään hajua mitä. Polttoainesuodatin on käsittääkseni ainakin erilainen. Tai kansi nyt ainakin.
Kun lyöt avaimesta virrat päälle niin kurahtaako sulla polttoainepumppu jossain auton alla?
Tuosta pitkästä starttauksesta oli jotain juttua aiemmin jossain ketjussa. En nyt muista mihin lopputulokseen siitä tultiin ja ei tainnut olla talviongelma pelkästään.
Jotain muutoksiahan tuolla 2003-2008 välillä on varmasti tehty, muttei mitään hajua mitä. Polttoainesuodatin on käsittääkseni ainakin erilainen. Tai kansi nyt ainakin.
Kun lyöt avaimesta virrat päälle niin kurahtaako sulla polttoainepumppu jossain auton alla?
Tuosta pitkästä starttauksesta oli jotain juttua aiemmin jossain ketjussa. En nyt muista mihin lopputulokseen siitä tultiin ja ei tainnut olla talviongelma pelkästään.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 3.8.2009 3:46
joku kurnuttaa, olen ajatellut että se olisi joku vesipumppu kun mulla on se takatilan lisävesilämppäri autossa - mutta voi olla myöäs dieselpumppu.
akun jännittestä ei nyt ole todellakaan kiinni autossa on syksyllä uusittu 100amh akku ja tänään käynnistyskaapelilla annoin toisesta samanlaisesta lisävirtaa kun molemmat akut oli starttailtu tyhjäksi onneksi paikalle tuli naapuri joka antoi sähköä sellaisen 10minsan starttailun jälkeen auto käynnistyi - starttatessa se melkein käynnistyi useasti mutta kuoli kuitenkin pois eli mutuna tuntui että joku pikkuine nmäärä dieseli tuli mutta ei kuitenkaan tarpeeksi että auto olisi itsenäisesti lähtenyt käymään
ja toisiaankin n.15 000km sitten uusittu kaikki suodattimet - huomenna on aikomus testata teoriaa eli lämpöpuhaltimella suodatin lämpimäksi ja ehkä se dieselin välijäähdytin alumiiniplootu sieltä auton pohjasta joksenkin kuskin penkin alapuolella (siellä on sellainen noin 10cm levyä ja 30cm pitkä jäähdytys ripa ...
edit: tietysti on talvilaatua ja tankki on täysi :D
akun jännittestä ei nyt ole todellakaan kiinni autossa on syksyllä uusittu 100amh akku ja tänään käynnistyskaapelilla annoin toisesta samanlaisesta lisävirtaa kun molemmat akut oli starttailtu tyhjäksi onneksi paikalle tuli naapuri joka antoi sähköä sellaisen 10minsan starttailun jälkeen auto käynnistyi - starttatessa se melkein käynnistyi useasti mutta kuoli kuitenkin pois eli mutuna tuntui että joku pikkuine nmäärä dieseli tuli mutta ei kuitenkaan tarpeeksi että auto olisi itsenäisesti lähtenyt käymään
ja toisiaankin n.15 000km sitten uusittu kaikki suodattimet - huomenna on aikomus testata teoriaa eli lämpöpuhaltimella suodatin lämpimäksi ja ehkä se dieselin välijäähdytin alumiiniplootu sieltä auton pohjasta joksenkin kuskin penkin alapuolella (siellä on sellainen noin 10cm levyä ja 30cm pitkä jäähdytys ripa ...
edit: tietysti on talvilaatua ja tankki on täysi :D
Voisiko joku kertoa millainen homma tohon on hehkujen vaihto?
Meillä on toi sama ongelma, mikäli sattuu ettei webasto ole alijännitteen takia lähtenyt päälle.
Tosin akkua ei tartte kyllä tyhjäksi sahailla, lähtee parhaiten kun vaan antaa pyörittää startilla koneen lupaillessa.
Tässä on 1.9 T5 kyseessä.
Meillä on toi sama ongelma, mikäli sattuu ettei webasto ole alijännitteen takia lähtenyt päälle.
Tosin akkua ei tartte kyllä tyhjäksi sahailla, lähtee parhaiten kun vaan antaa pyörittää startilla koneen lupaillessa.
Tässä on 1.9 T5 kyseessä.
1.9 ei kokemusta mutta tuossa pari linkkiä 2.5:een...
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=10168
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144227
http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.php?t=10168
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=144227
Eipä ole omaa alkupään T5:tä tullut kylmiltään näillä keleillä starttailtua, mutta Webasto on kyllä pelannut tänä talvena -32 asteessakin ihan ok, hirveätä käynnistysääntä lukuun ottamatta. Webasto mennyt joskus vikatilaan kun tankki on ollut liian tyhjä, eli ei ilmeisesti ole saannut polttoainetta.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 21.1.2011 10:15
Veikkaisin minäkin vahvasti syypääksi noita hehkutulppia. tai muuta hehkuvikaa. Volskin kone ei tahdo lähteä ilman hehkuja käyntiin. Hehkujen vaihto on aika ikävä homma, kun yksi tulppa on syöttöpumpun takana ja vaatii käytännössä pumpun löysäämisen petistä. Vaan ne neljä muuta on "helppoja" ja kyllä se jo neljällä hehkulla ihan hyvin lähtee käyntiin. Mulla oli taannoin kaikki 5 hehkua pimeänä, ei lähde käyntiin jos oli keli vähänkin pakkasen puolella.
Polttoainepuolella vika tuskin on, jos suodatin on _oikeasti_ vaihdettu, eikä ole tullut tankattua ST1:n vesisekaista polttoainetta.. Tahtoo huollossa usein unohtua suodatin vaihtaa, laskuun se kyllä muistetaan laittaa.
T5:stä en tiedä, mutta T4:ssä ainakin on mekaaninen polttoaineen siirtopumppu syöttöpumpussa. Siis ei tankissa.
Ja sitten älkää ihmiset startatko näitä nykyajan "huoltovapaita" akkuja loppuun!!! Ei tartte montaa kertaa hangata tyhjäksi, kun akku on entinen ja ei enää pakkasilla anna kunnolla virtaa. Jos ei ekalla tai tokalla startilla lähde, niin heti lisävirtaa jostain.
Polttoainepuolella vika tuskin on, jos suodatin on _oikeasti_ vaihdettu, eikä ole tullut tankattua ST1:n vesisekaista polttoainetta.. Tahtoo huollossa usein unohtua suodatin vaihtaa, laskuun se kyllä muistetaan laittaa.
T5:stä en tiedä, mutta T4:ssä ainakin on mekaaninen polttoaineen siirtopumppu syöttöpumpussa. Siis ei tankissa.
Ja sitten älkää ihmiset startatko näitä nykyajan "huoltovapaita" akkuja loppuun!!! Ei tartte montaa kertaa hangata tyhjäksi, kun akku on entinen ja ei enää pakkasilla anna kunnolla virtaa. Jos ei ekalla tai tokalla startilla lähde, niin heti lisävirtaa jostain.
ei oo onkelemia ei...
Entinen -07 75kW lähti käyntii kunhan avaimeen koski -30 pakkassissa, ilman lämmitintä, asennutin siihen myöhemmin lämppärin kun kerkesin.
Nykyinen tehdas Webasto kellolla ja kaukosäädöllä -05 77kW lähtee kanssa ihan kerta laakista ilmeisesti alkuperäinen akku. aina sen 45min yleensä webasto päällä vaikka joku kertoikin ettei se moottoria lämmittäisi ?
Entinen -07 75kW lähti käyntii kunhan avaimeen koski -30 pakkassissa, ilman lämmitintä, asennutin siihen myöhemmin lämppärin kun kerkesin.
Nykyinen tehdas Webasto kellolla ja kaukosäädöllä -05 77kW lähtee kanssa ihan kerta laakista ilmeisesti alkuperäinen akku. aina sen 45min yleensä webasto päällä vaikka joku kertoikin ettei se moottoria lämmittäisi ?
tuo on aika jännä juttu tuo käyntiin "lähtö". ite olen hoksannut näissä raili vehkeissä että riittää kunhan kone pyörii tartilla riittävän joutuin niin lähtee laite kuin laite käyntiin. tänään viimeksi. 2.0tdi siitin pyöritti hyvin mutta ei käyntiin lähteny.hetiku sai vähän lisävirtaa ja korvalle ei käytännössä erottanu "pyörimis"nopeutta tartilla niin pärähti käymään(-35). sama homma sitten työmaan pihassa ducatoon. hyvin pyöritti mutta ei. 60a akku kaveriksi ja avot,mäntä nousee omaan tahtiin....liekkö nuo volssin railit niin ranttuja.mahtaa olla....samat kokemukset omasta t5:sta silloin kun lämmitin tilttas ja piti laittaa kylmiltää käyntiin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa