Ahu nopeammin lämpimäksi talvella?
Valvoja: ffp jäsenet
Ahu nopeammin lämpimäksi talvella?
webasto tai eberspähheri ei kuulu vaihtoehtoihin.. termari vaihettu ja keula tukittu mut menee vaa nii pirun kauan ennenku tulee lämmintä sisälle! lämmitysvastusta letkun väliin vai onko olemassa mitään millä sais nopeemmin lämpöseks Ahun??
Kyllä pitäis lämmetä vielä näillä keleillä mainiosti. Vaikkei lohkolämmitintä käyttäisikään. Lohkolämmitin auttaa tietenkin _paljon_. Toki, jos on tapana vääntää potikat kaakkoon heti liikkeellelähtiessä, niin ei lämpene. Järkevästi puhallinnopeutta säätelemällä, samalla lämpömittaria seuraten, pitäisi kopin kyllä lämmetä näillä ja em. opeilla keli kuin keli.
-
- -
- Viestit: 357
- Liittynyt: 27.5.2006 18:13
Ne vesiletkussa olevat hehkut lähtee tulille vasta noin 2200 kierroksilla, sulakeboksin läheltä pitäisi kuulua ihan ajossakin releen naksahdus kun menevät päälle. Yksi vaihtoehto olisi ajaa vahvemmalla pakkasnesteseoksella jolloin jäähdytysnesteen ominaislämpökapasiteetti laskee = ei kykene sitomaan enää yhtä paljon lämpöä itseensä. Myös Water Wetter on oikeasti toimivaksi testattu lisäaine.
Ja voishan sinne jonkun kiertovesipumpunkin patentoida jolloin saisi koko moottorissa olevan jäähdytysnesteen lämpiämään, passiivisella kierrolla ja johtumisella kestää lohkolämpäriltä varmasti useamman tunnin ennenkuin kone on kokonaisuudessaan lämmennyt.
Ja voishan sinne jonkun kiertovesipumpunkin patentoida jolloin saisi koko moottorissa olevan jäähdytysnesteen lämpiämään, passiivisella kierrolla ja johtumisella kestää lohkolämpäriltä varmasti useamman tunnin ennenkuin kone on kokonaisuudessaan lämmennyt.
A6:ssa on itselläni ainakin ilmakavavissa ne sähkölämmityselementti "siilit" heti puhaltimen jälkeen hankalokeron takana. Onko passatissa siinä kanavassa semmonen "luukku"? Jos on niin siihenhän voisi laittaa tuon sähkölisälämmityksen vähän auttamaan sisätiloja vaikka erillisellä kytkimellä jos ei saa järjestelmään kytkettyä helposti.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
MIelenkiintoisia asioita. Kellä on satavarmaa tietoa esim. noista lämmitysvastuksista, onko tullut testattua milloin ovat päällä/pois? 2-2.5k jälkeen kyllä releet naksuu, mutta pirustaskos sen tietää naksaako jälkihehku pois, vesivastukset päälle/pois vai mikä :D? Vuosiahan näitä on täällä kylmyyden tullen arvailtu, mutta kukaan Peloton ei oo tainnut seurata vastuksien sielunelämää vaikkapa rinnalle kytketyin lampuin? No, laiskempihan voi VCDS:llä tuijottaa ykkösiä ja nollia ja taas arvailla.
Sama juttu noiden "siilien" kanssa. Siili voi kyllä puhallinkotelon uumenissa olla, mutta sitä ei päällepäin nää eikä lisätä mitenkään helposti. Siilille kyllä näyttää myös puhallinmoottorin vastuspaketin jäähdytyssiili. Sehän sieltä hyppää silmille punaisine väreineen ja kaikkineen :)
Sama juttu noiden "siilien" kanssa. Siili voi kyllä puhallinkotelon uumenissa olla, mutta sitä ei päällepäin nää eikä lisätä mitenkään helposti. Siilille kyllä näyttää myös puhallinmoottorin vastuspaketin jäähdytyssiili. Sehän sieltä hyppää silmille punaisine väreineen ja kaikkineen :)
Vesihehkut sammuu kierrosten noustessa yli 2500rpm. Sammuvat myös koneen Lämmetttyä 60-70 asteiseksi.
Oma auto piti lämmöt hyvin viime talvena vielä -35 pakkasilla matkaajossa. Siihen pitää ollakkin EGR käytössä, moottorin pohja muovi kunnossa ja puskurin keskireikä + cooleri peitettynä. Taajamassa piti sitten webasto töhöttää koko ajan että tarkeni..
PS:Pakokaasu jarruhan tuossa olis aika pätevä jos nopeasti haluaa lämpimäksi :D
Oma auto piti lämmöt hyvin viime talvena vielä -35 pakkasilla matkaajossa. Siihen pitää ollakkin EGR käytössä, moottorin pohja muovi kunnossa ja puskurin keskireikä + cooleri peitettynä. Taajamassa piti sitten webasto töhöttää koko ajan että tarkeni..
PS:Pakokaasu jarruhan tuossa olis aika pätevä jos nopeasti haluaa lämpimäksi :D
Viimeksi muokannut Tonkka, 8.3.2011 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Siili voi kyllä puhallinkotelon uumenissa olla, mutta sitä ei päällepäin nää eikä lisätä mitenkään helposti
No ei tuo kyllä kovin vaikeaakaan ole todeta jos on sama kanava kuin minulla. Ja kyllähän tuon huomaa kun auton käynnistää talvella lämmittämättä ja laittaa käden venttiilin eteen. Jos ilma on 10 sekunnissa lämpimämpää kuin muu ilma niin elementti löytyy. Audissa tuo oli heti pian puhaltimen jälkeen paksussa muovisessa ilmakanavassa. Näyttää kannelta johon menee muutama paksu johto. Avautuu klipseistä ja alta paljastuu "kanteen" liitetty metallitankorypäs. Jos Passatissa on tuo luukku samassa paikassa, niinkuin periaatteessa voisi helposti olla, avaa sen ja tutkii onko siellä siiliä vai ei. Sitten marssii marmorille ja pienellä riskillä tilaa samanikäisen A4 tai A6 Audin elementin.
Yksi vaihtoehto olisi ajaa vahvemmalla pakkasnesteseoksella jolloin jäähdytysnesteen ominaislämpökapasiteetti laskee = ei kykene sitomaan enää yhtä paljon lämpöä itseensä. Myös Water Wetter on oikeasti toimivaksi testattu lisäaine.
ja water wetter on tehty korvaamaan glykolin jäähdytysnesteessä kilpasarjoissa, missä glykolin käyttö on kiellettyä, mutta halutaan silti saada jonkinnäköinen korroosionsuoja, koska glykolin poistaminen radan pinnasta on hieman vittumaista touhua. Mun mielestä se ei nyt ole mikään ihmeaine, miksi sitä tuuningpuolella sanotaan.Toisekseen moottorin lämpötilaa säätelee termostaatti, eikä niinkään jäähdytysneste, mitään hyötyä ei vehvemmalla seoksella ole, muutakuin että tietyn ajan päästä auto saattaa ruveta keittämään (jopa pakkasilmalla, on käyny omalla kohdalla) ja pakkaskestävyys putoaa jos seos on liian vahvaa. Mitään käytännön hyötyä tästä ei ole moottorin nopeampaan lämmittämiseen, koska termari on kiinni ja kaikki neste kiertää bypass kanavan kautta vain lohkon ja kannen sisällä, termari kun aukeaa pääsee vasta neste kiertämään syylärin kautta.
Täytyy myös muistaa, että lämppärin kennokin on lämmönvaihdin ja näin ollen sekin jäähdyttää moottorin lämpötilaa (mainittiinkin aikasemmin).
No kyllä se water wetter vaan toimii kun TDI-leonin jäähdytysjärjestelmään sitä laitoin. Aiemmin alkoi tulla selkeästi lämpöä kabiiniin kun mittari näytti siihen 70 asteen viivaa aiemman viivan kohdalle, water wetterin jälkeen alkoi tulla lämpöä melkeenpä heti kun viisari vähänkään nousi pohjalta.
Ja kyllä sillä jäähdytysnesteen lämmönsitomiskyvylläkin on vaikutusta. Mitä pienempi ominaislämpökapasiteetti niin sitä nopeammin normaali käyttölämpötila saavutetaan ja termostaatti aukeaa. Toki termarin avauduttua sillä ei ole enää juurikaan väliä kuin siinä tapauksessa että moottorin tuottamaa lämpöenergiaa ei enää kyetä haihduttamaan ja moottori alkaa ylikuumenemaan.
Ja kyllä sillä jäähdytysnesteen lämmönsitomiskyvylläkin on vaikutusta. Mitä pienempi ominaislämpökapasiteetti niin sitä nopeammin normaali käyttölämpötila saavutetaan ja termostaatti aukeaa. Toki termarin avauduttua sillä ei ole enää juurikaan väliä kuin siinä tapauksessa että moottorin tuottamaa lämpöenergiaa ei enää kyetä haihduttamaan ja moottori alkaa ylikuumenemaan.
Passat-A6 -vertailusta vielä sen verran, että noissa on täysin erilaiset lämmityslaitekopat. Eipä juuri mikään osa käy ristiin. Njoo, ei kiinnostanmut 100% osavertailua tehdä. Turha näitä arvailla on. Katsoo osakuvista ja sillä selvä.
vk: eikö se "metallitankorypäs" näytä siilille sun mielestä :D? Laitos joka lämmittää ilmaa tehokkaasti on ihan erinäkönen.
vk: eikö se "metallitankorypäs" näytä siilille sun mielestä :D? Laitos joka lämmittää ilmaa tehokkaasti on ihan erinäkönen.
Mikäs rele noita "vesihehkuja" oikein ohjaa kun Bora ei nosta / luovuta lämpöjä ennen ku vasta piiitkän ajon jälkeen. Meinaan Passatissa tuon releen äänen kyllä kuulee kun lämpörullaa kääntelee kylmältä lämpimälle ja koppi ja kone lämpenee huomattavasti nopeammin kun tuossa Boran pahasessa.
- Hehkujen vastus mitattu = ok
- Hehkuihin syötetty virtaa = ok
- Hehkujen sulake tarkastettu = ok
Mutta kun ei edes pikku pakkasella anna rele virtaa noille kirotuille hehkuille...
Voiko vika olla vielä jossain muualla?? Onko eculle esim joku toinen (ulko/neste-) lämpömittari jossain mikä voi tuota sekoittaa? Meinaan auto kyllä näytttää koneen ja ulkolämmön oikein.
- Hehkujen vastus mitattu = ok
- Hehkuihin syötetty virtaa = ok
- Hehkujen sulake tarkastettu = ok
Mutta kun ei edes pikku pakkasella anna rele virtaa noille kirotuille hehkuille...
Voiko vika olla vielä jossain muualla?? Onko eculle esim joku toinen (ulko/neste-) lämpömittari jossain mikä voi tuota sekoittaa? Meinaan auto kyllä näytttää koneen ja ulkolämmön oikein.
Tuolla myös tarinaa lämmitysvastuksista http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=11 ... svastukset
Minkä tehoisia nuo vettä lämmittävät hehkut ovat?
Oma AFN lämpeää mielestäni suht nopeasti, mutta lämmöt pysyy 68-76 välillä moottoritieajossakin. Nopeutta se sallittu 120kmh ja ulkolämpötila nyt ollut 5-10C välillä.
Tuntuu että termostaatti ei kuitenkaan olisi jumissa ja vuotaisi ohi jatkuvasti, koska lämmöt nousee kuitenkin suht pikaisesti, mutta alkaisiko termostaatti sitten avautua liian aikaisin? Vai eikö näissä tosiaan kone lämpiä tuon enempää... Eberiä jos pitää päällä ajossa, lämmöt vaihtelee 70-85 välillä..
Kaikki nuo lämpötilat siis vagcomilla katsottu, mittariston viisari näyttää aina kauniisti 90C tai "puolikkaan viivavälin" verran vajaata... Onko muuten mittaristolle ja ECUlle omat anturinsa, vai ohjaako ECU yhden anturin perusteella myös mittaristoa "tasaavasti"?
Oma AFN lämpeää mielestäni suht nopeasti, mutta lämmöt pysyy 68-76 välillä moottoritieajossakin. Nopeutta se sallittu 120kmh ja ulkolämpötila nyt ollut 5-10C välillä.
Tuntuu että termostaatti ei kuitenkaan olisi jumissa ja vuotaisi ohi jatkuvasti, koska lämmöt nousee kuitenkin suht pikaisesti, mutta alkaisiko termostaatti sitten avautua liian aikaisin? Vai eikö näissä tosiaan kone lämpiä tuon enempää... Eberiä jos pitää päällä ajossa, lämmöt vaihtelee 70-85 välillä..
Kaikki nuo lämpötilat siis vagcomilla katsottu, mittariston viisari näyttää aina kauniisti 90C tai "puolikkaan viivavälin" verran vajaata... Onko muuten mittaristolle ja ECUlle omat anturinsa, vai ohjaako ECU yhden anturin perusteella myös mittaristoa "tasaavasti"?
Näin mä vähän epäilinkin... Uusi termari olis jo tuossa odottamassa, mutta kattelin että vaihto on sen verran v-mäinen homma, että kysynpä nyt kannattaako tuota motonetin OSSCA merkkistä termostaattia edes laittaa paikalleen vai hakeeko suosiolla marmorilta alkuperäisen? Kenen valmistama alkuperäinen mahtaa olla? Onko kellään hajua alkuperäisen hinnasta?
En tiiä noista uudempien koneiden termareista, mutta omassa 1,6 D:ssä taistelin jonkun aikaa motonetin halpojen ja hyvien termarien kanssa. Sitten kävin ostamassa alkuperäisvaraosan. hintakin oli noin kolminkertainen motonettiin nähden (30 e), mutta sille sai kahden vuoden takuun ja kaikkea.
En siis edes harkitsisi OSSCAa, enkä muutakaan ****kaa. Termaria ei kuitenkaan tarvitse niin usein vaihtaa (etenkin kun ostaa kunnollisen), että talous siihen kaatuisi, jos ostaa vähän kalliimman.
En siis edes harkitsisi OSSCAa, enkä muutakaan ****kaa. Termaria ei kuitenkaan tarvitse niin usein vaihtaa (etenkin kun ostaa kunnollisen), että talous siihen kaatuisi, jos ostaa vähän kalliimman.
hmm.. on olemassa termareita missä on pieni reikä ja jonka läpi menee tappi mikä päästää vettä vain toiseen suuntaan..
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Boran vesihehkuissa oli hapettumaa liittimissä.Nyt putsauksen jälkeen ainakin toimii, kun oppi vielä käyttämään niitä. Eli auto käyntiin, parkit päälle ja puhallin 2 tai 3 asentoon virran kulutuksen säästämiseksi, ei penkinlämmitintä eikä takalasin lämmitintä päälle. Sitten käyttää kierroksia yli tuhannessa, sisävalo hieman himmenee kun vesihehkut menee päälle. Sen jälkeen olen hetkisen käyttänyt paikallaan ja eiku menox.
Tuolla konstilla lämpenee huomattavasti tehokkaammin, kuin jos suoraan lähtee ajamaan valot päällä ja puhallin täysillä. Kaksi tulppaa lämpenee johonkin 45 asteen paikkeille ja yksi jonnekin 70-80 asteen paikkeille. Tyhjäkäynnillä nuo hehkut ei kytkeydy päälle.
Tuolla konstilla lämpenee huomattavasti tehokkaammin, kuin jos suoraan lähtee ajamaan valot päällä ja puhallin täysillä. Kaksi tulppaa lämpenee johonkin 45 asteen paikkeille ja yksi jonnekin 70-80 asteen paikkeille. Tyhjäkäynnillä nuo hehkut ei kytkeydy päälle.
Nyt vaihdoin Passattiin termostaatin, ahu-koneella. Aiemmin lämmöt ajaessa noin 80 nyt syksyllä, vaihdon jälkeen lähempänä 90 maantienopeudessa, ulkona tais olla +5. Hain uuden termarin Laakkoselta, kun hintaeroa ei ollut kuin 8e vrt wahler ad-varaosilta. En löytänyt vanhasta termostaatista valmistusvuodesta merkintää, normaalit vw/audi + varaosanumerot, sitten L8-merkintä, voisko tuo olla se, auto käyttöönotettu alkuvuodesta 1999? Kun ei tullut verrattua uuden merkintöihin:(
Koneen saa myös lämpenemiseen lisää nopeutta, kun ottaa välijäähdyttimen kokonaan pois. Sanoisin, että talvella vaikutus on vain positiivinen kaikin puolin. Ahtolämmöt ei nouse 100 vauhdissa yli 50 asteen +10 celsiuksen syyskeleilläkään. Toki jos ajetaan talvellakin kovempaa niin ahtolämmöt pyörii varmasti 80 asteen tuntumassa.
Re: Ahu nopeammin lämpimäksi talvella?
Huomasin konehuonetta (1.9 TDI -02) tutkiessa, että yksi vesihehkun liitin on vähän sulanut siihen tulpan päälle. Kolme noita siis löytyy ja kaksi muuta liitintä ovat ehjiä. Painoliittimillä näyttää olevan ja yksi tosiaan ottanut lämpöä. Onko tossa ollut huono kontakti vai mistä johtuu?
Saakohan motonetista noita painoliittimiä?
Saakohan motonetista noita painoliittimiä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa