1Z ahtosäätöventtiilin toiminta?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

ari.kivinen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.11.2009 21:16

1Z ahtosäätöventtiilin toiminta?

ViestiKirjoittaja ari.kivinen » 22.12.2009 13:13

Moro

Tässä hakenut vikaa kun pumppaamalla kiihtyy tuo kulkine ja lievemmäksi saanut kyllä oireet.
Tänään tiskailin kerosiinilla ja ultrapesurissa tuota ahtosäätöventtiiliä (N75?) ja kuivatellessa tuumailin toimintaa. Onko normaalia kun venttiili "levossa" eli ilman naruja kädessä niin joka kanavasta menee ilma keskenään toisiinsa? Joskus viestiketjuja lueskellessa jäin käsitykseen että alimmainen on tukossa muihin nähden. Kulkineella mittarissa "vasta" 440tkm ja kovin alkuperäiseltä vaikuttaa tuo kikkare :)

Kiitokset ja kummarukset sekä hyvän joulun toivotukset!

-Ari-

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.12.2009 11:04

Tämä ei suoranaisesti vastaa kymykseesi mutta siitä voi olla muuten hyötyä kun ymmärrät suurinpiirtein mitä sen on tarkoitus tehdä.

Kuva

ari.kivinen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.11.2009 21:16

Venttiili vaihdettu

ViestiKirjoittaja ari.kivinen » 1.1.2010 18:51

Noniin, venttiili vaihdettu ja enää ei pumppaile kyyti :)
Myös yläkierroksilla vetää paremmin ja herää herkemmin.
Vähemmän tosin vaikutusta venttiilin vaihdolla kun letkuilla mutta nyt ongelmalle saatiin piste.
Kiitokset tekstistä, en vielä edes tiennyt jotta tuossa muuttuvageometrinen ahdin olisi :)

-Ari-

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.1.2010 20:27

Yks-zetassa ei olekaan, vaan ihan hukkisturbo. :) Tuo teksti on jostain pumpparikoneen itseopiskeluoppaasta. :)

ari.kivinen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.11.2009 21:16

Selvähän se sitten :)

ViestiKirjoittaja ari.kivinen » 2.1.2010 15:14

Eli kovaa kyytiä vaan ja katsotaan kauanko moinen pannu pelaa ilman remonttia. Mikähän tuon hukkaportin avautumispaine mahtaa olla? Ilmeisesti venttiili "yliohjaa" ahtoja ja vasta kun tavoiteahdot on saavutettu niin ajetaan hukkaportille paineet. Näin jos oikein ymmärtänyt. Ahdin jossain vaiheessa hakusessa, ajettu vasta vaatimattomat 440tkm ja n. 90tkm tulee vuodessa -> ei mahdottoman pitkää elämää enää edessä :)

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 3.1.2010 18:20

mites kun mulla on entinen tuo n75 ja letkut irti siitä,voiko sitä ohittaa ja miten ajo ilman sitä sujuu?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.1.2010 13:14

Moottorinohjaus käyttää N75-venttiiliä ahtojen säätöön, ja kuten tuosta yllä olevasta kuvasta käy ilmi niin jos venttiili ei toimi niin silloin ahdot on minimissä ja moottorin teho on huono.

Käy ostamassa uusi marmoritiskiltä, muistaakseni hinta on jotain satasen luokkaa. Laitat paikalleen ja kovaa ajoa taas muutama sata tuhatta kilometriä.

ari.kivinen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 27.11.2009 21:16

Tokkopa pelaa ilman

ViestiKirjoittaja ari.kivinen » 4.1.2010 19:04

Pelkästään viallisella venttiilillä tuli ajoittain vikailmoitus jotta ahdot ei vastaa pyyntiä ja seurauksena vikatila. Sammuksiin ja uudelleen käyntiin niin taas pelaa. Joten ilman venttiiliä kaiketi turhaa edes kokeilla :)

-ari-


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa