turbo entinen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

turbo entinen?

ViestiKirjoittaja boneheadab » 20.12.2009 17:25

tehot häipy kokonaan ajossa,tuntuu että ahdin ei laula enään mukana ja äsken huomasin ku sammutin auton ja käynnistn uudestaa niin tuli helvetin moinen savu jostain haisi aika pitkälle öljylle. kone on sitten avf 1.9 tdi..elikkä vissin turbo sökönä,meneekö jotain muuta samalla?
Viimeksi muokannut boneheadab, 21.12.2009 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 20.12.2009 22:15

10+ otsikosta

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

juu

ViestiKirjoittaja Ike » 21.12.2009 3:17

kyllä

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 21.12.2009 9:50

Ajoitko lumipyryssä? ettei olisi ilmansuodatin tukossa ja imee sitten ahtimen akselin kautta öljyä?

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 21.12.2009 12:52

ajoin kyllä lumipyryssä ja ilmanputsaris oli hiukan lunta,mut irroitin äsken sen letkun ahtimen edestä ja tuntui olevan irti koko siipi, vissiin akseli mennyt poikki,eli nyt tarvis edullisesti uutta palikkaa..

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 21.12.2009 13:42

Ok, harmin paikka.. :-(

Ihan mielenkiinnosta, minkä verran kilsoja takana?

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 21.12.2009 19:58

juuri sain mittariin 161800 eli ihan alku metreillä meni..tosin onhan tuohon vaihdettu kytkin ja vauhtipyöräkin jo.Mitähän menee seuraavaksi.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 21.12.2009 20:51

Mulla reilu 123tkm, mutta vielä ei ollut edes cooleriin pesiytynyt öljyä puhdistettavaksi asti.
Kytkimen itselläkin vaihdatin reilu vuoden vanhana takuuseen 66tkm ajettuna kun ravisteli ikävästi.

Ei kai tuossa kuitenkin ole käynyt jotain epätavallista, mikä on aiheuttanut ahtimen tuhon?

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 21.12.2009 21:02

niin en tiedä.Softa siihen on ajettu sisään kyllä.Itse en ole tajunnu cooleri edes katsastaa viel,onko siellä jotain ylimääräistä.Noilla kovilla pakkasilla alkoi temppuilee hiukan tuntui että meni niin jäkyttävän hyvin pari päivää kunnes tehot katos toissapäivänä hetkellisesti ja eilen kokonaan,sammutin koneen ja laitoin vartin päästä uudestaan päälle heitin 400m lenkin niin puski savut pihalle.On se toki vähän happeakin saanu näillä liukkailla..
Mikä voisi olla epätavallista joka rikkoo ahtimen?

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 21.12.2009 21:28

Itse en osaa sanoa, olisiko jollain suodattimen tukkeutumisella tai vastaavalla pitkäkestoisesti vaikutusta akselin voitelulle jos joutuu imemään väkisin.. Ehkä joku viisaampi voisi spekuloida tätä enemmän.

Itsekin ajattelin lopulta ottaa ohjelman tuohon keväällä, mutta käsittääkseni ahdin on kovemmilla tuolloin. Tosin kuullut vähän ristiriitaista juttua 130hp ahtimesta. Toiset kehuu, että riittää hyvin ja toiset taas kertovat lastutuksen jälkeen pyörivän rajoilla?? Kun puhutaan siis n. 160-170hv tehoista. Tiedä sitten..

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 21.12.2009 21:44

Se voi olla et joutuu hiukan kovemille ohjelman jälkeen mutta on kyllä sen arvoista Nelikossa, muuttuu ajossa täysin, ero on ihan ku yöllä ja päivällä. mulla tais olla potkua reilu 170/425nm2500rpm).Voisikohan osa syy olla tuhoutumiseen pitkittynyt öljynvaihto väli (25tkm sitten).no tälläistä tämä ja toivottavasti saan uuden hybridin jostain halvalla.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.12.2009 10:46

Ei hitto 25tkm öljynvaihtoväli ja vielä viritetyssä koneessa. Ajatelkaa nyt ihan omilla aivoilla ettei se terva siellä koneessa enää pahemmin voitele ja pakkas keleillä on vielä pahempi tilanne. Vaihtakaa nyt edes 15tkm välein öljyt. Antakaa autollenne vaikka joululahjaksi uudet öljyt ja suodatin.

ps. Autojenne moottoreiden parasta ajatellen :D

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.12.2009 16:16

Tossa yks päivä lueskelin laatikon vikakoodeja yhestä 420th ajetusta -01 passatista. ollut alusta asi longlife ohjelma, kerran turbo vaihdettu vasta jossain 300 tuhannen paikkeilla.

nimim "longlife sucks?"

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.12.2009 19:10

Autopuolen koulussa kolmosluokan opettajalla oli 550tkm ajettu audi a4 (b5) 1.9tdi ja mentiin vielä hyvin orkkis turbolla. Tähän autoon oli vaihdettu aina öljyt noin 10-15tkm välein.

boneheadab
-
Viestit: 86
Liittynyt: 7.9.2008 16:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja boneheadab » 22.12.2009 19:34

itsekin vaihtanut maks 10tkm välein aikaisemmin mutta nyt vaan unohtunut kiireen takia.Itseäni vähä puolustellen niin olin vaihtanutkin öljyt 145 tkm kohdalla,veny liikaa silti. Mutta tossa nyt öljyt ja suodattimet odottelee sisälle pääsyä. Heti kun uusi rulla on kiinni ja kunhan sen jostain löydän. :D

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 22.12.2009 20:53

Joo, kymppi on varmaan hyvä maksimi lastutetulle jos antaa säännöllisesti happea, mutta en usko tuollaisen ahdinta kerralla rikkovan siltikään.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 23.12.2009 8:02

Eikös sen LL-huoltovälin pitäisi automaattisesti lyhentyä jos sille autolle antaa happea? Jos LL-huoltovälin laskukaavan yksi osatekijä on kulutus niin ainakin 1.8T:ssä hetkelliset kulutuslukemat nousivat uusiin sfääreihin softauksen jälkeen.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 23.12.2009 8:32

Eikös sen LL-huoltovälin pitäisi automaattisesti lyhentyä jos sille autolle antaa happea? Jos LL-huoltovälin laskukaavan yksi osatekijä on kulutus niin ainakin 1.8T:ssä hetkelliset kulutuslukemat nousivat uusiin sfääreihin softauksen jälkeen.


Joo, mutta ei käsittääkseni mene alle 15tkm kuitenkaan. Muutenkin on mielestäni vähän turhan optimistinen, kun itselläni vakiossa tarjoaa aina n. 33tkm, vaikka poljen säännöllisesti, joskin matka-ajomaisesti. On tullut vähän sovellettua vaihtovälejä, mutta silti aina mielenkiinnosta tsekkaan mitä tietokone tarjoisi.

Ilmansuodattimen vaihdan aina samalla kun öljytkin. Ei maksa paljon mitään ja on toiseksi tärkein öljynsuodattimen jälkeen koneen keston kannalta. Ahdettuhan ottaa sen ilmansa vaikka väkisin. Jo kympin ajettu suodatin on monesti mukavan likainen toiselta puolelta eli 60tkm on jo mielestäni mainostemppu. Sama pahvihan on myös ei LL-autoissa ja niissä vaihdellaan tiheämmin. Ei diesel-suodattimessakaan ole mielestäni eroa, mutta silläkin saa LL-auto ajella tuplat!!

tunppi
-
Viestit: 228
Liittynyt: 1.2.2009 12:19

ViestiKirjoittaja tunppi » 25.12.2009 15:02

volkswagenista en tiedä,mutta skodassa ilmansuodatin vaihdetaan 30tkm oli LL-ohjelma tai ei.naftasuodatin sama homma,ei eroa LL-ohjelman kanssa tai ilman.itse olen tehnyt niin että öljyt vaihdan varsinaisten huoltojen välillä kerran,ja kun huoltonäyttö ilmoittaa huollosta,teen huollon kokonaisuudessaan.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 5.1.2010 17:01

volkswagenista en tiedä,mutta skodassa ilmansuodatin vaihdetaan 30tkm oli LL-ohjelma tai ei.naftasuodatin sama homma,ei eroa LL-ohjelman kanssa tai ilman.


Dieseleissä näkyy volkkarissa olevan 60tkm (esim. -04 passat 3BG). Muistelisin kyllä meillä vitos-golfissa (FSI) olleen myös 60tkm vaikka bensakoneella (tosin vapari). No, noi on näitä markkinateknisiä juttuja.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa