PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
120tkm rajapyykki ylitetty, joten pitäisi hihnaa alkaa -04 3BG Passattin sovittelemaan.
Onko kukaan tehnyt operaatiota ilman kampiakselin päässä käytettävää lukitustyökalua? jotain tuohon voisi rakennella kunhan rojut olisi ensin mallailtavana.
Katselin nimittäin Autodatan mukaan, ettei tuossa pitäisi muita varsinaisia erikoistyökaluja tarvitsevan. Eikös kiristin ole "esijännitetty" sokalla asennusta varten ja jollain poranterällä tai vastaavalla luulisi yläpää pysyvän paikoillaan. Muutenkin nuo työkalut näyttivät mahdollisilta valmistella itsekin.
Keulan huoltoasentoon viemiseen varmaan myös vois käyttää jotain omaa patenttia.
Muuten ehkä veisin liikkeeseen, mutta kiinnostaisi samalla katsoa nokkien tilanne, kun hommaan ryhtyy enkä ole aina vakuuttunut firmojen työn laadustakaan.. :-(
Onko kukaan tehnyt operaatiota ilman kampiakselin päässä käytettävää lukitustyökalua? jotain tuohon voisi rakennella kunhan rojut olisi ensin mallailtavana.
Katselin nimittäin Autodatan mukaan, ettei tuossa pitäisi muita varsinaisia erikoistyökaluja tarvitsevan. Eikös kiristin ole "esijännitetty" sokalla asennusta varten ja jollain poranterällä tai vastaavalla luulisi yläpää pysyvän paikoillaan. Muutenkin nuo työkalut näyttivät mahdollisilta valmistella itsekin.
Keulan huoltoasentoon viemiseen varmaan myös vois käyttää jotain omaa patenttia.
Muuten ehkä veisin liikkeeseen, mutta kiinnostaisi samalla katsoa nokkien tilanne, kun hommaan ryhtyy enkä ole aina vakuuttunut firmojen työn laadustakaan.. :-(
vaihdoin vasta omaan pumppariini (AJM) jakohihnan ja ei se kummonen homma ollut. keulan saa huotloasentoon kahdella noin 30cm pitkällä M8 kierretangolla ja kiristimen sai lukittua muistaakseni 6mm kiintoavaimella tai uuden kiristinmännän mukana tulevalla avaimella(kaverin 1,8T:ssä oli kiristin sellaisella sokalla nipussa). kampuran päässä en käyttänyt mitään lukitustyökalua.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Lohjalla päin vaikutan. Helsinki-Lohja väliä tulee liikuttua, mutta voin pidemmältäkin hakea ja korvata vaivan mikäli noilla säästää olennaisesti aikaa operaatiossa.
Näissä "120tkm" vaihtovälillä olevissa on manuaalikiristin vanhemman automaattisen sijaan ymmärtääkseni. Tuolloin se tulee esijännitettynä (ainakin Motonetin sarjassa sokka). Marmorilta lienen osat hakevani, onkohan niiden kiristäjä esijännitetty?
Eniten pohdin tuon kampuran lukituksen tarvetta. Muuten ei liene tarvitsevan mitään harvinaisempia työkaluja. Vesipumppu tarkoitus vaihtaa myös.
Kiitoksia jullli tuosta huoltoasento-vinkistä..
Näissä "120tkm" vaihtovälillä olevissa on manuaalikiristin vanhemman automaattisen sijaan ymmärtääkseni. Tuolloin se tulee esijännitettynä (ainakin Motonetin sarjassa sokka). Marmorilta lienen osat hakevani, onkohan niiden kiristäjä esijännitetty?
Eniten pohdin tuon kampuran lukituksen tarvetta. Muuten ei liene tarvitsevan mitään harvinaisempia työkaluja. Vesipumppu tarkoitus vaihtaa myös.
Kiitoksia jullli tuosta huoltoasento-vinkistä..
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
omaan audiin tehtiin samalla jakopään vaihto ku kannentiiviste laitettiin ja kannattaa
tuohon jakopään rempaan samalla varata myös moniuraremmin hydr.kiristin
eli siis se kiristin joka tehostinta ja ilmastoinnin kompuraa pyörittävällä
remmillä, nimittäin jos kilkaretta ei oo aikasemmin vaihettu niin voipi olla jo huonossa kuosissa.
itellä oli aivan tohjona. (227tkm)
uuden ostin tarvikkeen ja osa maksoi kokonaisuudessaan 174€ (lähtö oli 244€)
marmorilla olis pelkkä vaimennin tuubi kiristimeen maksanu 120€ ja hinhapyörä 60€
kyseessä oli toki audi A4 AVF moottorilla mutta tuskin sen passatissa niin erilainen on.
tuohon jakopään rempaan samalla varata myös moniuraremmin hydr.kiristin
eli siis se kiristin joka tehostinta ja ilmastoinnin kompuraa pyörittävällä
remmillä, nimittäin jos kilkaretta ei oo aikasemmin vaihettu niin voipi olla jo huonossa kuosissa.
itellä oli aivan tohjona. (227tkm)
uuden ostin tarvikkeen ja osa maksoi kokonaisuudessaan 174€ (lähtö oli 244€)
marmorilla olis pelkkä vaimennin tuubi kiristimeen maksanu 120€ ja hinhapyörä 60€
kyseessä oli toki audi A4 AVF moottorilla mutta tuskin sen passatissa niin erilainen on.
-
- -
- Viestit: 64
- Liittynyt: 18.9.2007 19:29
AVB eli 74kW 3bg koneessa on 90tkm vaihtoväli jakohihnalla. Näin ainakin -01 versiossa. Ja vaikkahan oliskin 120tkm, niin kyllä se alkaa olla 90tkm paikkeilla jo nähnyt niin paljon maailmaa, että halvempi se on vaihtaa silloin, kuin että kone pamahtaa.
Ite vaihdoin justiin täs alkusyksyllä omaan avb koneeseen jakohihnan ym roinat, niin ite hihna näytti kyllä varsin hyvältä, mutta kiristimissä oli jo selvää välystä havaittavissa.
Silloin hihnalla ja muilla tavaroilla oli ajettu tuo noin 90tkm edellisen vaihdon jälkeen. Nyt saiskin päästellä sitten 360tkm saakka noilla osilla.
Ite vaihdoin justiin täs alkusyksyllä omaan avb koneeseen jakohihnan ym roinat, niin ite hihna näytti kyllä varsin hyvältä, mutta kiristimissä oli jo selvää välystä havaittavissa.
Silloin hihnalla ja muilla tavaroilla oli ajettu tuo noin 90tkm edellisen vaihdon jälkeen. Nyt saiskin päästellä sitten 360tkm saakka noilla osilla.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
mulla on -02 audissa AVF motti ja on tuolla uudemmalla "mekaanisella" kiristimellä
ja mulla oli kyllä käsitys että vaihtoväli jakopään roippeille olis 90tkm...??
no vaikka onkin niin tuo 90tkm:kin on jo aikalilla joten onko siinä sitte loppuviimein suuri säästö jos ajaa 30tkm pitempään.
varma en tuosta vaihto välisätä kyllä oo mutta aioin kyllä vastaisuudessakin vaihtaa 90tkm välein (jos auto minulla pysyy) tuon jakopään.
ja mulla oli kyllä käsitys että vaihtoväli jakopään roippeille olis 90tkm...??
no vaikka onkin niin tuo 90tkm:kin on jo aikalilla joten onko siinä sitte loppuviimein suuri säästö jos ajaa 30tkm pitempään.
varma en tuosta vaihto välisätä kyllä oo mutta aioin kyllä vastaisuudessakin vaihtaa 90tkm välein (jos auto minulla pysyy) tuon jakopään.
-
- -
- Viestit: 220
- Liittynyt: 6.8.2003 12:44
Itselläkin luki huoltokirjassa 90tkm ja kun kyselin erään huollon yhteydessä niin selvisi, että vielä saa 30tkm painaa. Kysyin tuota jopa uudelleen mailitse myöhemmin kun epäilytti edelleen.
Se on totta, ettei tuossa kovin isosta summasta ole kyse, ja Suomen talven tuntien varmasti ihan perusteltua. Itse olen panostanut ilmansuodattimen (ja öljyjen) vaihtoon, koska tuo 60tkm samalla filtterillä on mielestäni törkeän pitkä matka. Väkisin alkaa hiekkapöly tunkemaan läpi.
Se on totta, ettei tuossa kovin isosta summasta ole kyse, ja Suomen talven tuntien varmasti ihan perusteltua. Itse olen panostanut ilmansuodattimen (ja öljyjen) vaihtoon, koska tuo 60tkm samalla filtterillä on mielestäni törkeän pitkä matka. Väkisin alkaa hiekkapöly tunkemaan läpi.
Autodatan mukaan AVF olisi 90 tkm välein remmin vaihto ja sitten vissiin -04 eteenpäin pidempi. Itsellä taas Passatin ruotsalaisen huoltokirjan mukaan 90 tkm on vaihtoväli pumpparissa ja 120 tkm muissa 4-sylinterissä dieseleissä.
Mikähän se sitten olisi...
Itsellä ajettu 98 tkm muistaakseni vaihdosta jo. Tarttis tehdä jotain. Kuinka päivän päälle noi remmit on?
Mikähän se sitten olisi...
Itsellä ajettu 98 tkm muistaakseni vaihdosta jo. Tarttis tehdä jotain. Kuinka päivän päälle noi remmit on?
Mulla -05 mallisessa 3BG Passatissa AVF:ssa vaihtoväli 120tkm ja ex A4 Audissa AVF:ssa 90tkm. Audi oli -03 loppuvuodesta käyttöön otettu ja "automaattikiristeinen".
Audiin romut maksoi AD:lta karvan auki 400€ ja nykyiseen Passattiin motonetista vajaa 200€ vesipumppuineen.Tuohon päälle vielä Kaikki suodattimet, öljy ja tarvittaessa moniurahihnan sälät.
Motonetti myy samoja kiristäjiä ja Gatesin remmejä kuin AD ja itse annan näille osille täyden luottamuksen.
Joku hämärä muisto on Audista jäänyt,että kaikenlaista taittopyörää ja pikkusälää tuli osien mukana. Muutaman kerran piti tuumailla ennenkuin paketti tuli kasaan.
Missään VAG TDI autossani en ole lukinnut nenää enkä kampuraa, vaan kohdistellut kohdistusmerkeillä. (ja kaikki on pelannut kop,kop koputetaan puuta...)
Tänään toimii ja ehkä huomenna ei:
Työkaveri ajoi 4tkm vaihtovälin yli jolloin vesipumppu meni jumiin ja hihnasta hampaat sileeks. Oli muuten merkkiosa tuo vespumppu joka tarkastetaan hihnan vaihdon yhteydessä.
Audiin romut maksoi AD:lta karvan auki 400€ ja nykyiseen Passattiin motonetista vajaa 200€ vesipumppuineen.Tuohon päälle vielä Kaikki suodattimet, öljy ja tarvittaessa moniurahihnan sälät.
Motonetti myy samoja kiristäjiä ja Gatesin remmejä kuin AD ja itse annan näille osille täyden luottamuksen.
Joku hämärä muisto on Audista jäänyt,että kaikenlaista taittopyörää ja pikkusälää tuli osien mukana. Muutaman kerran piti tuumailla ennenkuin paketti tuli kasaan.
Onko kukaan tehnyt operaatiota ilman kampiakselin päässä käytettävää lukitustyökalua?
Missään VAG TDI autossani en ole lukinnut nenää enkä kampuraa, vaan kohdistellut kohdistusmerkeillä. (ja kaikki on pelannut kop,kop koputetaan puuta...)
Kuinka päivän päälle noi remmit on?
Tänään toimii ja ehkä huomenna ei:
Työkaveri ajoi 4tkm vaihtovälin yli jolloin vesipumppu meni jumiin ja hihnasta hampaat sileeks. Oli muuten merkkiosa tuo vespumppu joka tarkastetaan hihnan vaihdon yhteydessä.
Eli osia menee
*gates hihnat + SKF rullat sarja Motonet 129€ tai 119€ riippuen onko mikä -02:nen.
*vesipumppu 40€
* jakohihna kiristin 55,5€ (vaihdettu 100 tkm sitten, ilmeisesti kannattaa silti vaihtaa)
*jakohihna ohjain? 29€ onko tämäkin vaihdettava tai kuuluuko Gates sarjaan? näitäkin Motonetissä 2 erilaista
*gates hihnat + SKF rullat sarja Motonet 129€ tai 119€ riippuen onko mikä -02:nen.
*vesipumppu 40€
* jakohihna kiristin 55,5€ (vaihdettu 100 tkm sitten, ilmeisesti kannattaa silti vaihtaa)
*jakohihna ohjain? 29€ onko tämäkin vaihdettava tai kuuluuko Gates sarjaan? näitäkin Motonetissä 2 erilaista
Osaisko joku vielä tarkentaa, että mitä sisältää Motonetin Gates/SKF hihna/rullat sarja?
Pitääkö ostaa lisäksi kiristin ja joku "ohjain" vai kuuluuko tuohon 120/130€ pakkaukseen kaikki tarvittava?
MOOTTORIN OSAT / JAKOPÄÄN OSAT / JAKOHIHNASARJAT GATES/SKF/BOSCH:
Jakohihna+rullat VAG-TDi 99-03 25-9286 TDi-1,9 01->7.02 (74/96kW) [2001 - 2002] 129.50 €
tai
Jakohihna+rullat VAG-TDi 02- 25-9285 TDi-1,9 8.02->05 (74/96kW) [2002 - 2005] 119.90 €
Kiristin ja ohjaimet :
Jakoh kiristin VAG 1,9TDi-PD 25-6180 TDi-1,9 74/96kW 01-> : KIRISTIN ->02 (ø72mm) [2001 - 2005] 55.50 €
Jakoh kiristin VAG 1,9TDi-PD 25-6212 TDi-1,9 74/96kW 01-> : KIRISTIN 03-> (ø78.5mm) [2001 - 2005] 64.50 €
Jakoh ohjain VAG1,9TDi-PowerDi 25-6070 TDi-1,9 74/96kW 01-> : OHJAIN ->02 (ø28mm) [2001 - 2005] 29.50 €
Jakoh ohjain VAG 1,9TDi-PD 03- 25-6214 TDi-1,9 74/96kW 01-> : OHJAIN 03-> (ø40mm) [2001 - 2005] 29.50 €
+
Vesipumppu VAG-TDiPD 01- 30-9683 TDiPD-1,9 74/96kW 01->05 [2001 - 2005] 39.90 €
Ja mitä moniurahihnoja vielä laitetaan?
Moniurahihna 5x1435mm 30-5435 1,9TDiPD-74/96kW 01-> VL [2001 - 2005] 16.50 €
Moniurahihna 4x850mm 30-4850 1,9TDi 66->96kW ILM [1966 - 2005] 7.40 €
Ohjain VAG-TDiPD ø75mm 30-0526 TDi-74/85/96kW Ohjainrulla+kiristin ø75mm/uritettu [1996 - 2005] 159.90 €
Vähän on vielä sekavaa eikä Motonetti taida osata antaa oikeita valmmistenumeron perusteella?
Pitääkö ostaa lisäksi kiristin ja joku "ohjain" vai kuuluuko tuohon 120/130€ pakkaukseen kaikki tarvittava?
MOOTTORIN OSAT / JAKOPÄÄN OSAT / JAKOHIHNASARJAT GATES/SKF/BOSCH:
Jakohihna+rullat VAG-TDi 99-03 25-9286 TDi-1,9 01->7.02 (74/96kW) [2001 - 2002] 129.50 €
tai
Jakohihna+rullat VAG-TDi 02- 25-9285 TDi-1,9 8.02->05 (74/96kW) [2002 - 2005] 119.90 €
Kiristin ja ohjaimet :
Jakoh kiristin VAG 1,9TDi-PD 25-6180 TDi-1,9 74/96kW 01-> : KIRISTIN ->02 (ø72mm) [2001 - 2005] 55.50 €
Jakoh kiristin VAG 1,9TDi-PD 25-6212 TDi-1,9 74/96kW 01-> : KIRISTIN 03-> (ø78.5mm) [2001 - 2005] 64.50 €
Jakoh ohjain VAG1,9TDi-PowerDi 25-6070 TDi-1,9 74/96kW 01-> : OHJAIN ->02 (ø28mm) [2001 - 2005] 29.50 €
Jakoh ohjain VAG 1,9TDi-PD 03- 25-6214 TDi-1,9 74/96kW 01-> : OHJAIN 03-> (ø40mm) [2001 - 2005] 29.50 €
+
Vesipumppu VAG-TDiPD 01- 30-9683 TDiPD-1,9 74/96kW 01->05 [2001 - 2005] 39.90 €
Ja mitä moniurahihnoja vielä laitetaan?
Moniurahihna 5x1435mm 30-5435 1,9TDiPD-74/96kW 01-> VL [2001 - 2005] 16.50 €
Moniurahihna 4x850mm 30-4850 1,9TDi 66->96kW ILM [1966 - 2005] 7.40 €
Ohjain VAG-TDiPD ø75mm 30-0526 TDi-74/85/96kW Ohjainrulla+kiristin ø75mm/uritettu [1996 - 2005] 159.90 €
Vähän on vielä sekavaa eikä Motonetti taida osata antaa oikeita valmmistenumeron perusteella?
Pitääkö ostaa lisäksi kiristin ja joku "ohjain" vai kuuluuko tuohon 120/130€ pakkaukseen kaikki tarvittava?
Siihen pakettiin kuuluu kaikki tarvittava.
Hakisin kaikki kuitenkin merkkitiskiltä, esim. AVB jakohihna + rullat maksaa siellä 140e. Lisäksi Motonetin moniura ja ilmastoinnin hihnat tuppaa olemaan hippasen väärän mittaisia.
Vesipumppukaan ei tainnu olla kuin kympin kalliimpi, vaikkakin vanhan joutuu palauttamaan.
Ainakin kannattaa kysellä oman paikkakunnan merkkiliikkeen hinnat. Itellä ei jääny kun 20e kalliimmaksi Motonettiin verrattuna.
Ai tosiaan sarjaan kuuluu kaikki? Paitsi VP ja urahihnat. Hyvä kuulla. Ilmeisesti Motonetin Gates-sarja on sekin laadukas, no pitää kysyä Lehtonen motorsportilta vai mikä Tampereella hyvä merkkiliike? Laakkonen?
EDIT: LMS kertoi että sarja maksaa 160€, VP 60€ ja muut hihnat yht. 40€. Myyjän mukaan sarjassa on kaikki tarvittavat, mutta ei ilmeisesti hydraulikiristintä tai yleensä ei kuulemma vaihdeta? Hihna, säätörulla ja vapaarulla kuuluu. Onko siis erikseen vielä hydraulikiristin vai onko se juuri tuo säätörulla?
EDIT: LMS kertoi että sarja maksaa 160€, VP 60€ ja muut hihnat yht. 40€. Myyjän mukaan sarjassa on kaikki tarvittavat, mutta ei ilmeisesti hydraulikiristintä tai yleensä ei kuulemma vaihdeta? Hihna, säätörulla ja vapaarulla kuuluu. Onko siis erikseen vielä hydraulikiristin vai onko se juuri tuo säätörulla?
Alkupään pumppareissa on juu tuo hydraulikiristin. Ei sitä tarvitse vaihtaa, jollei ole selkeästi vuotanut tai menettänyt voimansa. Ja luonnollisesti ei menetä sitä voimaansa, jollei ole vuotanut, eli helppo todeta vilkaisemalla.
Se ei kuulu pakettin, maksaa vähän vajaan satasen lisää sitten, jos tartte vaihtaa.
Se ei kuulu pakettin, maksaa vähän vajaan satasen lisää sitten, jos tartte vaihtaa.
Mulla tuli tuossa Gates/SKF paketissa -04 avb:hen remmi, taittorulla ja kiristinrulla (tämä -04 on manuaalikiristimellä). Noissa SKF:n tekeleissä (kiristin ja taittorulla) oli japanilaiset laakerit muistaakseni koyo tms. merkiltään. Vesipumppu oli myös mallia tarvike: GARF merkkinen italialaisten tekele. Uusin myös 2kpl moniurahihnoja. Olivat merkiltään Micro-V?. Kaikki osat sopivat moitteetta paikalleen ja pelanneet nyt ainakin 11tkm ongelmitta. Moniuraremmien kiristäjää tai sen rullaa/laakeria en pidelly, kun tuntuivat kunnossa olevan...mitä nyt laakeri hiukan kohisi.
Alkupään pumppareissa on juu tuo hydraulikiristin. Ei sitä tarvitse vaihtaa, jollei ole selkeästi vuotanut tai menettänyt voimansa. Ja luonnollisesti ei menetä sitä voimaansa, jollei ole vuotanut, eli helppo todeta vilkaisemalla.
Se ei kuulu pakettin, maksaa vähän vajaan satasen lisää sitten, jos tartte vaihtaa.
Okei, täytyypi sitten varmaan napata Motonetista näistä halvempi sarja. Ehkä se kiristin on kunnossa ja aika sama vaikkei olisikaan 360tkm ajettussa :D
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=628
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=628
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Nostellaan taas ja varmistellaan, onko tarkempaa tietoa onko jakohihnan vaihto 90 vai 120tkm välein?
Aiemmin (85tkm sitten)vaihdettu tämä sarja Motonetista, ainakin sopi paikalleen.
Sopii alustanumeroon 3B-2-xxxxxx ja 01-> 8.02
Toinen hihnasarja sopii 3B-3-xxxxxx ja 8.02 -> 05
Auton malli (yhdestä laskusta) Passat sedan 1.9TDI automatic-3BG/269
valmistenumero WVWZZZ3BZ2E389699
AVF 96kW siis.
Eli aiemmin ostamani Motonet-sarja sopi, mutta onko vaihto miten usein? Ilmeisesti malli jossa hydraulikiristin ja sitä ei viimeksi vaihdettu.
Aiemmin (85tkm sitten)vaihdettu tämä sarja Motonetista, ainakin sopi paikalleen.
Sopii alustanumeroon 3B-2-xxxxxx ja 01-> 8.02
Toinen hihnasarja sopii 3B-3-xxxxxx ja 8.02 -> 05
Auton malli (yhdestä laskusta) Passat sedan 1.9TDI automatic-3BG/269
valmistenumero WVWZZZ3BZ2E389699
AVF 96kW siis.
Eli aiemmin ostamani Motonet-sarja sopi, mutta onko vaihto miten usein? Ilmeisesti malli jossa hydraulikiristin ja sitä ei viimeksi vaihdettu.
Viimeksi muokannut alspe, 2.3.2017 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Virallisesti 120k, suomessa suositeltu 90k. Jos auto viettänyt nuo kilometrit etelässä niin en pelkäisi venyttää tuonne 120k, omaani vaihdoin 130k jälkeen.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Jultsu kirjoitti:Virallisesti 120k, suomessa suositeltu 90k. Jos auto viettänyt nuo kilometrit etelässä niin en pelkäisi venyttää tuonne 120k, omaani vaihdoin 130k jälkeen.
Ketjun alussa on juttua, että vanhempi automaattikiristeinen 90tkm ja uudemmat manuaalisella 120tkm, onko se kukkua vain mikä on virallinen tieto? Onko rajapyykki juuri tämä 8.´02 jota Motonet tarjoaa? Sen mukaan mulla olisi vanhempi malli koska ainakin ostettu sarja kelpasi. Vain onko kiinni hihnan laadusta tms jos kerran hydraulikiristintä ei edes uusita jos ei vuoda?
Tässä Tampereella auto on asunut ja saanut 85tkm mittariin 3 vuodessa joten remmi ei vanha ole. Uskaltaiskohan tällä paahtaa vielä kun ei nyt yhtään olisi liikaa pätäkkää laittaa koska Beetlen hihnan vaihdosta ei ole mitään dokumentteja...
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Itsellä oli 10/2001, ja siinä vaihtoväli oli 90 tkm.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
15 vuotta vanha ketju Suoli24.fi:sta sanoo, 90tkm AVF:lle
http://keskustelu.suomi24.fi/t/152515/j ... --tiedoksi
Gatesilta löytyy taulukko:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... Gg&cad=rja
eka lukema on hihna, toinen kiristin
PASSAT -> 2005
1.9 TDI AFN/AHH/AHU/AVG/1Z 90.000
1.9 TDI PUMP NOZZLE AJM -> 2000 60.000 60.000
AJM 2001 -> 90.000 90.000
ATJ/AVB/AVF/AWX -> 2003 90.000 90.000
AVB/AVF/AWX 2004-2005 120.000 240.000
Onko uusimmissa mekaaninen kiristin jonka takia vaihtoväli on tuplattu? Mulla ei tosiaan vaihdettu kiristintä, ei ainakaan Motonetin kuitissa ollut... Enää en muista keskustelinko asiasta jonku kanssa...
http://keskustelu.suomi24.fi/t/152515/j ... --tiedoksi
Gatesilta löytyy taulukko:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... Gg&cad=rja
eka lukema on hihna, toinen kiristin
PASSAT -> 2005
1.9 TDI AFN/AHH/AHU/AVG/1Z 90.000
1.9 TDI PUMP NOZZLE AJM -> 2000 60.000 60.000
AJM 2001 -> 90.000 90.000
ATJ/AVB/AVF/AWX -> 2003 90.000 90.000
AVB/AVF/AWX 2004-2005 120.000 240.000
Onko uusimmissa mekaaninen kiristin jonka takia vaihtoväli on tuplattu? Mulla ei tosiaan vaihdettu kiristintä, ei ainakaan Motonetin kuitissa ollut... Enää en muista keskustelinko asiasta jonku kanssa...
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Mekaanisella kiristäjällä olevissa AVF koneissa tosiaan 120tkm vaihtoväli. Omassa juurikin tuo mekaaninen kiristäjä (2004). Itse olen kuitenkin vaihdellut hihnasetin hiluineen noin 100tkm välein. Itse kun hihnan vaihtaa, niin aivan sama sitten tuo viimeiset 20tkm ajaako, vai ottaako ennemmin varman päälle vaihdon kanssa. Helpompi muistaakin kun vaihtaa tasa satkuissa aina uuden paketin. 2 settiä jo laittanut nykyiseen ja tämän vuoden aikana pitäis vielä laittaa kolmas jos nyt tuolla päättää vielä jatkaa matkan tekemistä. Motonetin Gates seteillä mennyt, eikä ainakaan ongelmia ole ollut.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Onko pumpparissa muka mekaaninen kiristin? Siis kiinteä? Eikös niissä aina viisari ole.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Pakko se varmaan on sitte laittaa Passattiin vaikka tuskin päivän päälle nyt on koska remmillä tosiaan ajettu 85tkm ja se kolmessa vuodessa. Samalla laitettava hydraulikiristin koska sillä ikää ainakin 200tkm, liekö vielä enemmän.
EDIT: Jaa, löytyi tieto että hyd.kiristin vaihdettu 2010, hiukan vajaa 300tkm sitten.
EDIT: Jaa, löytyi tieto että hyd.kiristin vaihdettu 2010, hiukan vajaa 300tkm sitten.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
alspe kirjoitti:Nostellaan taas ja varmistellaan, onko tarkempaa tietoa onko jakohihnan vaihto 90 vai 120tkm välein?
Aiemmin (85tkm sitten)vaihdettu tämä sarja Motonetista, ainakin sopi paikalleen.
Sopii alustanumeroon 3B-2-xxxxxx ja 01-> 8.02
Toinen hihnasarja sopii 3B-3-xxxxxx ja 8.02 -> 05
Auton malli (yhdestä laskusta) Passat sedan 1.9TDI automatic-3BG/269
valmistenumero WVWZZZ3BZ2E389699
AVF 96kW siis.
Eli aiemmin ostamani Motonet-sarja sopi, mutta onko vaihto miten usein? Ilmeisesti malli jossa hydraulikiristin ja sitä ei viimeksi vaihdettu.
Vielä kysymys hengen vahvistukseksi ennen kuin huomenna asioin Motonetissa (tai soitan osat valmiiksi), linkkaamassani sarjassa ei ole hydraulista kiristintä vai on koska tekstissä lukee "Jakohihnasarjat ovat yleensä Gatesin, SKF:n tai Bosch:n pakkaamia. Sarjoissa käytetyt hihnat sekä kiristimet ovat OE-laatua. Vaihda aina myös vesipumppu, jos se on jakohihnakäyttöinen (takuuehto)."?
Lisäksi vesipumppu, moniurahihna, laturin hihna ja ilmastoinnin hihna? Kolmeko niitä oli remmejä jakohihnan lisäksi on? Entä onko lisähihnoille jotain tarpeellisia vaihdettavia ohjaimia tai kiristimiä?
Kaippa ne Motonetissa nykyään osaa rekisterinumeron perusteella kasata tarpeelliset osat?
Vai olisiko AD Varaosat maailma Hatanpäällä (Tampere) arviolta minkähintainen ja mikä valikoima niillä yleensä vs. Motonet? Laakkosen hinnat epäilyttää, että ovat lähelläkään samaa hintatasoa?
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
AD varaosamaailma ja motonet on hyvin pitkälle sama firma = Broman-group ;)
Yhteinen keskusvarasto sijaitsee hyvinkäällä ihan moottoritien vieressä...
Itse tilaisin kasan sparetolta... merkkiosia ja paljon halvempi kuin motonet.
Yhteinen keskusvarasto sijaitsee hyvinkäällä ihan moottoritien vieressä...
Itse tilaisin kasan sparetolta... merkkiosia ja paljon halvempi kuin motonet.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
pete73 kirjoitti:AD varaosamaailma ja motonet on hyvin pitkälle sama firma = Broman-group ;)
Yhteinen keskusvarasto sijaitsee hyvinkäällä ihan moottoritien vieressä...
Itse tilaisin kasan sparetolta... merkkiosia ja paljon halvempi kuin motonet.
Nyt ei enää ehdi kun osat pitää olla kädessä viimeistään maanantaina.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Jakoremmi lisäksi siellä on yksi apulaitehihna + hydr.kiristin, ja jos ilmastointi niin sille oma hihna + kiristinrulla.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Jultsu kirjoitti:Jakoremmi lisäksi siellä on yksi apulaitehihna + hydr.kiristin, ja jos ilmastointi niin sille oma hihna + kiristinrulla.
No niinpä on. Motonetista löytyi myös hydraulinen kiristin ja mukaan molemmat apuhihnat.
Onko apulaitehihnojen rullat ja kiristimet miten tärkeitä vaihtaa? Seuraavista linkeistä varsinkin toinen aika kallis.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=628
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=628
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Jos ne ei pidä ääntä ja ovat ehjiä niin kaipa ne voisi jättää paikoilleen, onnistuu vaihto suht helposti sitten myöhemminkin.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Jultsu kirjoitti:Jos ne ei pidä ääntä ja ovat ehjiä niin kaipa ne voisi jättää paikoilleen, onnistuu vaihto suht helposti sitten myöhemminkin.
Kesällä kitisi ilmastointi, vaihdoin hihnan. Oli jäänyt vissiin löysälle.
Kyllä siellä nytkin joku vähän kitisee, mutta se on minusta vain kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä. Pitää selvittää, ei 130€ lisää huvittaisi maksaa edes kitinän poistossa tässä konkassa kun kahteen autoon menee jakopäät vaihtoon :-P
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Ettei se kitinä johdu laturin vapaakytkimen rikkimenosta?
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Rullien laakerien kuntoa voi arvioida irrallaan pyörittämällä... jos ei takkua, ole välystä tai ala värisemään kun pyöräyttää vauhtiin niin kohtuu kunnossa luultavasti ovat. Kannattanee samalla lisätä hieman tuoretta rasvaa laakeriin, Hss200 tms sprayvaseliini on hyvää. Laakerin pölysuojan saa varovasti pienellä meisselillä avattua.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Kompurahihnan kiristimelle oli annettu ohjemomentti, jota en tietenkään enää muista...
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
harald kirjoitti:Ettei se kitinä johdu laturin vapaakytkimen rikkimenosta?
Laturi on muutaman vuotta vanha, ehkä ei se. Toivottavasti.
No, korjaajan pyydän kuuntelemaan ennen remmien vaihtoa.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Eiköhän kannata ostaa se moniuraremmin kiristinkin. Jättää sen sitten vaihtamatta, jos ei ole tarvetta ja ostaa Motonetista vaikka nallekarkkeja tilalle:) Se on kuitenkin melko hankala vaihtaa jälkeenpäin nokkaa purkamatta. Ilmastoinnin remmin kiristimen pystyy vaihtamaan pienellä työllä.
Jos moniurahihnankiristintä ei ole vaihdettu viime kerralla, niin se on melko suurella todennäköisyydellä vaihtokunnossa. Samaten se jakoremmin "hydraulisylinteri" kannattaa vaihtaa.
Jos moniurahihnankiristintä ei ole vaihdettu viime kerralla, niin se on melko suurella todennäköisyydellä vaihtokunnossa. Samaten se jakoremmin "hydraulisylinteri" kannattaa vaihtaa.
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
mujunen kirjoitti:Eiköhän kannata ostaa se moniuraremmin kiristinkin. Jättää sen sitten vaihtamatta, jos ei ole tarvetta ja ostaa Motonetista vaikka nallekarkkeja tilalle:) Se on kuitenkin melko hankala vaihtaa jälkeenpäin nokkaa purkamatta. Ilmastoinnin remmin kiristimen pystyy vaihtamaan pienellä työllä.
Jos moniurahihnankiristintä ei ole vaihdettu viime kerralla, niin se on melko suurella todennäköisyydellä vaihtokunnossa. Samaten se jakoremmin "hydraulisylinteri" kannattaa vaihtaa.
Ok.
Moniurahihnan kiristinkö on toi 140€ maksava kikkare?
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Jep, mutta kyllä minä edelleen väittäisin että sen saa suht helpolla vaihdettua jälkikäteenkin jos tarve vaatii (ja jonkinlainen työkaluvalikoma löytyy.)
Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto
Semisin ohi aiheen, mutta välillä sitä mitä miettii että myiskö auton korjaamatta tonnilla eteenpäin ja ostais vaikka taksi E-mersun lainalla. Joku vuosimallia 2012.
Vatuttaa välillä maksaa tonnia 3BG-pasuunaan kun samassa kuolemassa pitää ostaa kesän kumit...
No, onpa toi hiton hyvin pelannut 447tkm, mutta en tiiä olisiko tässä vaihdon aika koska kaikkea pientä tulee iänkin takia.
Vatuttaa välillä maksaa tonnia 3BG-pasuunaan kun samassa kuolemassa pitää ostaa kesän kumit...
No, onpa toi hiton hyvin pelannut 447tkm, mutta en tiiä olisiko tässä vaihdon aika koska kaikkea pientä tulee iänkin takia.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa