PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 26.8.2009 9:19

120tkm rajapyykki ylitetty, joten pitäisi hihnaa alkaa -04 3BG Passattin sovittelemaan.
Onko kukaan tehnyt operaatiota ilman kampiakselin päässä käytettävää lukitustyökalua? jotain tuohon voisi rakennella kunhan rojut olisi ensin mallailtavana.

Katselin nimittäin Autodatan mukaan, ettei tuossa pitäisi muita varsinaisia erikoistyökaluja tarvitsevan. Eikös kiristin ole "esijännitetty" sokalla asennusta varten ja jollain poranterällä tai vastaavalla luulisi yläpää pysyvän paikoillaan. Muutenkin nuo työkalut näyttivät mahdollisilta valmistella itsekin.

Keulan huoltoasentoon viemiseen varmaan myös vois käyttää jotain omaa patenttia.

Muuten ehkä veisin liikkeeseen, mutta kiinnostaisi samalla katsoa nokkien tilanne, kun hommaan ryhtyy enkä ole aina vakuuttunut firmojen työn laadustakaan.. :-(

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 26.8.2009 21:42

vaihdoin vasta omaan pumppariini (AJM) jakohihnan ja ei se kummonen homma ollut. keulan saa huotloasentoon kahdella noin 30cm pitkällä M8 kierretangolla ja kiristimen sai lukittua muistaakseni 6mm kiintoavaimella tai uuden kiristinmännän mukana tulevalla avaimella(kaverin 1,8T:ssä oli kiristin sellaisella sokalla nipussa). kampuran päässä en käyttänyt mitään lukitustyökalua.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 27.8.2009 12:29

mistäpäin oot ? jos liki niin voin työkaluja lainata jos itte vaihtelet

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 27.8.2009 13:49

Lohjalla päin vaikutan. Helsinki-Lohja väliä tulee liikuttua, mutta voin pidemmältäkin hakea ja korvata vaivan mikäli noilla säästää olennaisesti aikaa operaatiossa.

Näissä "120tkm" vaihtovälillä olevissa on manuaalikiristin vanhemman automaattisen sijaan ymmärtääkseni. Tuolloin se tulee esijännitettynä (ainakin Motonetin sarjassa sokka). Marmorilta lienen osat hakevani, onkohan niiden kiristäjä esijännitetty?

Eniten pohdin tuon kampuran lukituksen tarvetta. Muuten ei liene tarvitsevan mitään harvinaisempia työkaluja. Vesipumppu tarkoitus vaihtaa myös.

Kiitoksia jullli tuosta huoltoasento-vinkistä..

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.8.2009 11:51

helpottaa se ainakin vaihtoo... kaveri ajelee rekkaa helsinkiin melkein joka päivä... sen kyydissäkin tulis...
ota nokka suosiolla pois kokonaan edestä... 5 minsan homma mut helpottaa vaihtoo paljon

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 28.8.2009 12:45

Tarkoitatko, että ei vedä irti huoltoasentoon, vaan puskuri rehellisesti "nurmikolle" odottamaan?

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 28.8.2009 12:50

Ilmastoinnin kenno vaan täytyy melkein jättää autoon kiinni ja kääntää suoraan eteenpäin tai jonnekkin pois tieltä, muuten kyllä kannattaa ottaa tuo koko etukehikko irti syyläreineen, letkut ja johdot vain irti syyläristä, lampunpesimistä, antureista ja valoista.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 28.8.2009 13:48

juu nurmikolle... se kenno kääntyy siihen pelkääjän puolelle keulan viereen :)

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 31.8.2009 13:00

Ok, kiitoksia neuvoista. Pitää alkaa kohtapuoleen osia haalimaan ja asennoitua nokan purkuun.. kun vaan ei flunssa iskisi kun on vähän sellaisia oireita..

TerZi1982: mitkä erikoistyökalut sulta löytyis lainaan? Laitan privaa tulemaan..

JouniH
-
Viestit: 199
Liittynyt: 26.11.2003 18:08

ViestiKirjoittaja JouniH » 29.9.2009 16:00

Olisko kellään listaa \ varaosa numeroita mitä osia AVF koneeseen pitää varata remmin vaihtoa varten?

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 29.9.2009 18:17

omaan audiin tehtiin samalla jakopään vaihto ku kannentiiviste laitettiin ja kannattaa
tuohon jakopään rempaan samalla varata myös moniuraremmin hydr.kiristin
eli siis se kiristin joka tehostinta ja ilmastoinnin kompuraa pyörittävällä
remmillä, nimittäin jos kilkaretta ei oo aikasemmin vaihettu niin voipi olla jo huonossa kuosissa.
itellä oli aivan tohjona. (227tkm)

uuden ostin tarvikkeen ja osa maksoi kokonaisuudessaan 174€ (lähtö oli 244€)

marmorilla olis pelkkä vaimennin tuubi kiristimeen maksanu 120€ ja hinhapyörä 60€
kyseessä oli toki audi A4 AVF moottorilla mutta tuskin sen passatissa niin erilainen on.

audi(ni)sti
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.9.2007 19:29

ViestiKirjoittaja audi(ni)sti » 5.10.2009 13:40

Olen tuollaista avf koneen omaavaa passattia hankkimassa (-03) saksasta ja juurikin huolto välikiinnostaisi eli onko se jo näissä 120tkm.? Entäs muissa 3bg-korin dieseleissä?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 5.10.2009 14:26

AVB eli 74kW 3bg koneessa on 90tkm vaihtoväli jakohihnalla. Näin ainakin -01 versiossa. Ja vaikkahan oliskin 120tkm, niin kyllä se alkaa olla 90tkm paikkeilla jo nähnyt niin paljon maailmaa, että halvempi se on vaihtaa silloin, kuin että kone pamahtaa.

Ite vaihdoin justiin täs alkusyksyllä omaan avb koneeseen jakohihnan ym roinat, niin ite hihna näytti kyllä varsin hyvältä, mutta kiristimissä oli jo selvää välystä havaittavissa.

Silloin hihnalla ja muilla tavaroilla oli ajettu tuo noin 90tkm edellisen vaihdon jälkeen. Nyt saiskin päästellä sitten 360tkm saakka noilla osilla.

ari gta
-
Viestit: 52
Liittynyt: 15.5.2007 21:07

ViestiKirjoittaja ari gta » 5.10.2009 16:01

Mulla on 03- avf 3bg pasuuna ja siinä on 90 tkm. hihnan vaihtoväli. vaihdatin n. vuosi sitten.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 6.10.2009 10:49

Vaihtoväli riippuu kiristäjästä vw:n mukaan. Uudemmissa manuaalisella kiristäjällä on 120tkm ja vahemmissa automaattisella 90tkm. Muistelisin, että sanoivat muuttuvan jossain -02:sen kulmilla passatissa. Vanhaan saa muutossarjan tuolle kiristäjälle, jolloin pääsee 120tkm vaihtoväliin.

villev
-
Viestit: 260
Liittynyt: 24.9.2004 11:37

ViestiKirjoittaja villev » 6.10.2009 21:45

mulla on -02 audissa AVF motti ja on tuolla uudemmalla "mekaanisella" kiristimellä
ja mulla oli kyllä käsitys että vaihtoväli jakopään roippeille olis 90tkm...??

no vaikka onkin niin tuo 90tkm:kin on jo aikalilla joten onko siinä sitte loppuviimein suuri säästö jos ajaa 30tkm pitempään.

varma en tuosta vaihto välisätä kyllä oo mutta aioin kyllä vastaisuudessakin vaihtaa 90tkm välein (jos auto minulla pysyy) tuon jakopään.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 7.10.2009 13:47

Itselläkin luki huoltokirjassa 90tkm ja kun kyselin erään huollon yhteydessä niin selvisi, että vielä saa 30tkm painaa. Kysyin tuota jopa uudelleen mailitse myöhemmin kun epäilytti edelleen.

Se on totta, ettei tuossa kovin isosta summasta ole kyse, ja Suomen talven tuntien varmasti ihan perusteltua. Itse olen panostanut ilmansuodattimen (ja öljyjen) vaihtoon, koska tuo 60tkm samalla filtterillä on mielestäni törkeän pitkä matka. Väkisin alkaa hiekkapöly tunkemaan läpi.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 12.4.2010 18:57

Autodatan mukaan AVF olisi 90 tkm välein remmin vaihto ja sitten vissiin -04 eteenpäin pidempi. Itsellä taas Passatin ruotsalaisen huoltokirjan mukaan 90 tkm on vaihtoväli pumpparissa ja 120 tkm muissa 4-sylinterissä dieseleissä.
Mikähän se sitten olisi...

Itsellä ajettu 98 tkm muistaakseni vaihdosta jo. Tarttis tehdä jotain. Kuinka päivän päälle noi remmit on?

Nm
-
Viestit: 137
Liittynyt: 17.12.2009 11:07

ViestiKirjoittaja Nm » 12.4.2010 21:19

Mulla -05 mallisessa 3BG Passatissa AVF:ssa vaihtoväli 120tkm ja ex A4 Audissa AVF:ssa 90tkm. Audi oli -03 loppuvuodesta käyttöön otettu ja "automaattikiristeinen".
Audiin romut maksoi AD:lta karvan auki 400€ ja nykyiseen Passattiin motonetista vajaa 200€ vesipumppuineen.Tuohon päälle vielä Kaikki suodattimet, öljy ja tarvittaessa moniurahihnan sälät.
Motonetti myy samoja kiristäjiä ja Gatesin remmejä kuin AD ja itse annan näille osille täyden luottamuksen.
Joku hämärä muisto on Audista jäänyt,että kaikenlaista taittopyörää ja pikkusälää tuli osien mukana. Muutaman kerran piti tuumailla ennenkuin paketti tuli kasaan.
Onko kukaan tehnyt operaatiota ilman kampiakselin päässä käytettävää lukitustyökalua?

Missään VAG TDI autossani en ole lukinnut nenää enkä kampuraa, vaan kohdistellut kohdistusmerkeillä. (ja kaikki on pelannut kop,kop koputetaan puuta...)
Kuinka päivän päälle noi remmit on?

Tänään toimii ja ehkä huomenna ei:
Työkaveri ajoi 4tkm vaihtovälin yli jolloin vesipumppu meni jumiin ja hihnasta hampaat sileeks. Oli muuten merkkiosa tuo vespumppu joka tarkastetaan hihnan vaihdon yhteydessä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 13.4.2010 10:05

Eli osia menee

*gates hihnat + SKF rullat sarja Motonet 129€ tai 119€ riippuen onko mikä -02:nen.
*vesipumppu 40€
* jakohihna kiristin 55,5€ (vaihdettu 100 tkm sitten, ilmeisesti kannattaa silti vaihtaa)
*jakohihna ohjain? 29€ onko tämäkin vaihdettava tai kuuluuko Gates sarjaan? näitäkin Motonetissä 2 erilaista

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 16.4.2010 11:31

Osaisko joku vielä tarkentaa, että mitä sisältää Motonetin Gates/SKF hihna/rullat sarja?

Pitääkö ostaa lisäksi kiristin ja joku "ohjain" vai kuuluuko tuohon 120/130€ pakkaukseen kaikki tarvittava?

MOOTTORIN OSAT / JAKOPÄÄN OSAT / JAKOHIHNASARJAT GATES/SKF/BOSCH:
Jakohihna+rullat VAG-TDi 99-03 25-9286 TDi-1,9 01->7.02 (74/96kW) [2001 - 2002] 129.50 €
tai
Jakohihna+rullat VAG-TDi 02- 25-9285 TDi-1,9 8.02->05 (74/96kW) [2002 - 2005] 119.90 €

Kiristin ja ohjaimet :
Jakoh kiristin VAG 1,9TDi-PD 25-6180 TDi-1,9 74/96kW 01-> : KIRISTIN ->02 (ø72mm) [2001 - 2005] 55.50 €
Jakoh kiristin VAG 1,9TDi-PD 25-6212 TDi-1,9 74/96kW 01-> : KIRISTIN 03-> (ø78.5mm) [2001 - 2005] 64.50 €
Jakoh ohjain VAG1,9TDi-PowerDi 25-6070 TDi-1,9 74/96kW 01-> : OHJAIN ->02 (ø28mm) [2001 - 2005] 29.50 €
Jakoh ohjain VAG 1,9TDi-PD 03- 25-6214 TDi-1,9 74/96kW 01-> : OHJAIN 03-> (ø40mm) [2001 - 2005] 29.50 €


+
Vesipumppu VAG-TDiPD 01- 30-9683 TDiPD-1,9 74/96kW 01->05 [2001 - 2005] 39.90 €

Ja mitä moniurahihnoja vielä laitetaan?

Moniurahihna 5x1435mm 30-5435 1,9TDiPD-74/96kW 01-> VL [2001 - 2005] 16.50 €

Moniurahihna 4x850mm 30-4850 1,9TDi 66->96kW ILM [1966 - 2005] 7.40 €

Ohjain VAG-TDiPD ø75mm 30-0526 TDi-74/85/96kW Ohjainrulla+kiristin ø75mm/uritettu [1996 - 2005] 159.90 €

Vähän on vielä sekavaa eikä Motonetti taida osata antaa oikeita valmmistenumeron perusteella?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 18.4.2010 22:31

Pitääkö ostaa lisäksi kiristin ja joku "ohjain" vai kuuluuko tuohon 120/130€ pakkaukseen kaikki tarvittava?

Siihen pakettiin kuuluu kaikki tarvittava.

Hakisin kaikki kuitenkin merkkitiskiltä, esim. AVB jakohihna + rullat maksaa siellä 140e. Lisäksi Motonetin moniura ja ilmastoinnin hihnat tuppaa olemaan hippasen väärän mittaisia.

Vesipumppukaan ei tainnu olla kuin kympin kalliimpi, vaikkakin vanhan joutuu palauttamaan.

Ainakin kannattaa kysellä oman paikkakunnan merkkiliikkeen hinnat. Itellä ei jääny kun 20e kalliimmaksi Motonettiin verrattuna.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 19.4.2010 9:36

Ai tosiaan sarjaan kuuluu kaikki? Paitsi VP ja urahihnat. Hyvä kuulla. Ilmeisesti Motonetin Gates-sarja on sekin laadukas, no pitää kysyä Lehtonen motorsportilta vai mikä Tampereella hyvä merkkiliike? Laakkonen?

EDIT: LMS kertoi että sarja maksaa 160€, VP 60€ ja muut hihnat yht. 40€. Myyjän mukaan sarjassa on kaikki tarvittavat, mutta ei ilmeisesti hydraulikiristintä tai yleensä ei kuulemma vaihdeta? Hihna, säätörulla ja vapaarulla kuuluu. Onko siis erikseen vielä hydraulikiristin vai onko se juuri tuo säätörulla?

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 20.4.2010 21:03

Alkupään pumppareissa on juu tuo hydraulikiristin. Ei sitä tarvitse vaihtaa, jollei ole selkeästi vuotanut tai menettänyt voimansa. Ja luonnollisesti ei menetä sitä voimaansa, jollei ole vuotanut, eli helppo todeta vilkaisemalla.

Se ei kuulu pakettin, maksaa vähän vajaan satasen lisää sitten, jos tartte vaihtaa.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 21.4.2010 10:03

Itse käytin hihnan vaihdossa paikallisessa vw-tietäjällä, 3bg AVF -04.
Osineen vaihtohinnaksi tuli 420€, sitä iskarikiristintä ei tarvinnu vaihtaa. Muistaakseni vaihdettiin moniura- sekä ilmastoinninhihnakin.

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 21.4.2010 11:11

Mulla tuli tuossa Gates/SKF paketissa -04 avb:hen remmi, taittorulla ja kiristinrulla (tämä -04 on manuaalikiristimellä). Noissa SKF:n tekeleissä (kiristin ja taittorulla) oli japanilaiset laakerit muistaakseni koyo tms. merkiltään. Vesipumppu oli myös mallia tarvike: GARF merkkinen italialaisten tekele. Uusin myös 2kpl moniurahihnoja. Olivat merkiltään Micro-V?. Kaikki osat sopivat moitteetta paikalleen ja pelanneet nyt ainakin 11tkm ongelmitta. Moniuraremmien kiristäjää tai sen rullaa/laakeria en pidelly, kun tuntuivat kunnossa olevan...mitä nyt laakeri hiukan kohisi.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 9.3.2014 15:09

Alkupään pumppareissa on juu tuo hydraulikiristin. Ei sitä tarvitse vaihtaa, jollei ole selkeästi vuotanut tai menettänyt voimansa. Ja luonnollisesti ei menetä sitä voimaansa, jollei ole vuotanut, eli helppo todeta vilkaisemalla.

Se ei kuulu pakettin, maksaa vähän vajaan satasen lisää sitten, jos tartte vaihtaa.


Okei, täytyypi sitten varmaan napata Motonetista näistä halvempi sarja. Ehkä se kiristin on kunnossa ja aika sama vaikkei olisikaan 360tkm ajettussa :D

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=628

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... oneuvo=628

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 9.3.2014 15:58

Muista sitten ottaa vesipumppu lisäksi tuohon halvempaan sarjaan, ei näytä sisältävän sitä ollenkaan, vaikka se onkin vaihdettava aina hihnan kanssa.

Samalla kannattaa uusia myös molemmat moniurahihnat, ne ei maksa kuin pari kymppiä ja kuitenkin ne on irrotettava jakopäätä purkaessa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.3.2014 8:25

^ joo toki pumppu ja remmit.
Lähinnä meinasin, että eikait sitä yli 100€ hydraulikiristintä tarvitse ottaa. Ehkä sen sit näkee purkaessa jos on väsähtänyt niin vaihtaa sitten, mutta ei muuten.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 22.2.2017 11:38

Nostellaan taas ja varmistellaan, onko tarkempaa tietoa onko jakohihnan vaihto 90 vai 120tkm välein?

Aiemmin (85tkm sitten)vaihdettu tämä sarja Motonetista, ainakin sopi paikalleen.
Sopii alustanumeroon 3B-2-xxxxxx ja 01-> 8.02

Toinen hihnasarja sopii 3B-3-xxxxxx ja 8.02 -> 05

Auton malli (yhdestä laskusta) Passat sedan 1.9TDI automatic-3BG/269
valmistenumero WVWZZZ3BZ2E389699
AVF 96kW siis.

Eli aiemmin ostamani Motonet-sarja sopi, mutta onko vaihto miten usein? Ilmeisesti malli jossa hydraulikiristin ja sitä ei viimeksi vaihdettu.
Viimeksi muokannut alspe, 2.3.2017 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.2.2017 11:48

Virallisesti 120k, suomessa suositeltu 90k. Jos auto viettänyt nuo kilometrit etelässä niin en pelkäisi venyttää tuonne 120k, omaani vaihdoin 130k jälkeen.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 22.2.2017 12:25

Jultsu kirjoitti:Virallisesti 120k, suomessa suositeltu 90k. Jos auto viettänyt nuo kilometrit etelässä niin en pelkäisi venyttää tuonne 120k, omaani vaihdoin 130k jälkeen.


Ketjun alussa on juttua, että vanhempi automaattikiristeinen 90tkm ja uudemmat manuaalisella 120tkm, onko se kukkua vain mikä on virallinen tieto? Onko rajapyykki juuri tämä 8.´02 jota Motonet tarjoaa? Sen mukaan mulla olisi vanhempi malli koska ainakin ostettu sarja kelpasi. Vain onko kiinni hihnan laadusta tms jos kerran hydraulikiristintä ei edes uusita jos ei vuoda?

Tässä Tampereella auto on asunut ja saanut 85tkm mittariin 3 vuodessa joten remmi ei vanha ole. Uskaltaiskohan tällä paahtaa vielä kun ei nyt yhtään olisi liikaa pätäkkää laittaa koska Beetlen hihnan vaihdosta ei ole mitään dokumentteja...

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Mikey? » 22.2.2017 13:12

Itsellä oli 10/2001, ja siinä vaihtoväli oli 90 tkm.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 22.2.2017 13:16

15 vuotta vanha ketju Suoli24.fi:sta sanoo, 90tkm AVF:lle

http://keskustelu.suomi24.fi/t/152515/j ... --tiedoksi

Gatesilta löytyy taulukko:
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q= ... Gg&cad=rja

eka lukema on hihna, toinen kiristin
PASSAT -> 2005
1.9 TDI AFN/AHH/AHU/AVG/1Z 90.000
1.9 TDI PUMP NOZZLE AJM -> 2000 60.000 60.000
AJM 2001 -> 90.000 90.000
ATJ/AVB/AVF/AWX -> 2003 90.000 90.000
AVB/AVF/AWX 2004-2005 120.000 240.000


Onko uusimmissa mekaaninen kiristin jonka takia vaihtoväli on tuplattu? Mulla ei tosiaan vaihdettu kiristintä, ei ainakaan Motonetin kuitissa ollut... Enää en muista keskustelinko asiasta jonku kanssa...

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 22.2.2017 22:15

Mekaanisella kiristäjällä olevissa AVF koneissa tosiaan 120tkm vaihtoväli. Omassa juurikin tuo mekaaninen kiristäjä (2004). Itse olen kuitenkin vaihdellut hihnasetin hiluineen noin 100tkm välein. Itse kun hihnan vaihtaa, niin aivan sama sitten tuo viimeiset 20tkm ajaako, vai ottaako ennemmin varman päälle vaihdon kanssa. Helpompi muistaakin kun vaihtaa tasa satkuissa aina uuden paketin. 2 settiä jo laittanut nykyiseen ja tämän vuoden aikana pitäis vielä laittaa kolmas jos nyt tuolla päättää vielä jatkaa matkan tekemistä. Motonetin Gates seteillä mennyt, eikä ainakaan ongelmia ole ollut.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja HuHu » 23.2.2017 8:26

Onko pumpparissa muka mekaaninen kiristin? Siis kiinteä? Eikös niissä aina viisari ole.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 23.2.2017 8:56

Pakko se varmaan on sitte laittaa Passattiin vaikka tuskin päivän päälle nyt on koska remmillä tosiaan ajettu 85tkm ja se kolmessa vuodessa. Samalla laitettava hydraulikiristin koska sillä ikää ainakin 200tkm, liekö vielä enemmän.

EDIT: Jaa, löytyi tieto että hyd.kiristin vaihdettu 2010, hiukan vajaa 300tkm sitten.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 2.3.2017 22:13

alspe kirjoitti:Nostellaan taas ja varmistellaan, onko tarkempaa tietoa onko jakohihnan vaihto 90 vai 120tkm välein?

Aiemmin (85tkm sitten)vaihdettu tämä sarja Motonetista, ainakin sopi paikalleen.
Sopii alustanumeroon 3B-2-xxxxxx ja 01-> 8.02

Toinen hihnasarja sopii 3B-3-xxxxxx ja 8.02 -> 05

Auton malli (yhdestä laskusta) Passat sedan 1.9TDI automatic-3BG/269
valmistenumero WVWZZZ3BZ2E389699
AVF 96kW siis.

Eli aiemmin ostamani Motonet-sarja sopi, mutta onko vaihto miten usein? Ilmeisesti malli jossa hydraulikiristin ja sitä ei viimeksi vaihdettu.


Vielä kysymys hengen vahvistukseksi ennen kuin huomenna asioin Motonetissa (tai soitan osat valmiiksi), linkkaamassani sarjassa ei ole hydraulista kiristintä vai on koska tekstissä lukee "Jakohihnasarjat ovat yleensä Gatesin, SKF:n tai Bosch:n pakkaamia. Sarjoissa käytetyt hihnat sekä kiristimet ovat OE-laatua. Vaihda aina myös vesipumppu, jos se on jakohihnakäyttöinen (takuuehto)."?

Lisäksi vesipumppu, moniurahihna, laturin hihna ja ilmastoinnin hihna? Kolmeko niitä oli remmejä jakohihnan lisäksi on? Entä onko lisähihnoille jotain tarpeellisia vaihdettavia ohjaimia tai kiristimiä?

Kaippa ne Motonetissa nykyään osaa rekisterinumeron perusteella kasata tarpeelliset osat?

Vai olisiko AD Varaosat maailma Hatanpäällä (Tampere) arviolta minkähintainen ja mikä valikoima niillä yleensä vs. Motonet? Laakkosen hinnat epäilyttää, että ovat lähelläkään samaa hintatasoa?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 2.3.2017 23:19

AD varaosamaailma ja motonet on hyvin pitkälle sama firma = Broman-group ;)
Yhteinen keskusvarasto sijaitsee hyvinkäällä ihan moottoritien vieressä...

Itse tilaisin kasan sparetolta... merkkiosia ja paljon halvempi kuin motonet.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 3.3.2017 9:17

pete73 kirjoitti:AD varaosamaailma ja motonet on hyvin pitkälle sama firma = Broman-group ;)
Yhteinen keskusvarasto sijaitsee hyvinkäällä ihan moottoritien vieressä...

Itse tilaisin kasan sparetolta... merkkiosia ja paljon halvempi kuin motonet.


Nyt ei enää ehdi kun osat pitää olla kädessä viimeistään maanantaina.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.3.2017 11:44

Jakoremmi lisäksi siellä on yksi apulaitehihna + hydr.kiristin, ja jos ilmastointi niin sille oma hihna + kiristinrulla.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 3.3.2017 12:24

Jultsu kirjoitti:Jakoremmi lisäksi siellä on yksi apulaitehihna + hydr.kiristin, ja jos ilmastointi niin sille oma hihna + kiristinrulla.

No niinpä on. Motonetista löytyi myös hydraulinen kiristin ja mukaan molemmat apuhihnat.

Onko apulaitehihnojen rullat ja kiristimet miten tärkeitä vaihtaa? Seuraavista linkeistä varsinkin toinen aika kallis.

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=628

http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/3 ... oneuvo=628

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.3.2017 13:42

Jos ne ei pidä ääntä ja ovat ehjiä niin kaipa ne voisi jättää paikoilleen, onnistuu vaihto suht helposti sitten myöhemminkin.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 3.3.2017 14:34

Jultsu kirjoitti:Jos ne ei pidä ääntä ja ovat ehjiä niin kaipa ne voisi jättää paikoilleen, onnistuu vaihto suht helposti sitten myöhemminkin.


Kesällä kitisi ilmastointi, vaihdoin hihnan. Oli jäänyt vissiin löysälle.

Kyllä siellä nytkin joku vähän kitisee, mutta se on minusta vain kylmänä ja vain tyhjäkäynnillä. Pitää selvittää, ei 130€ lisää huvittaisi maksaa edes kitinän poistossa tässä konkassa kun kahteen autoon menee jakopäät vaihtoon :-P

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja harald » 3.3.2017 14:46

Ettei se kitinä johdu laturin vapaakytkimen rikkimenosta?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.3.2017 14:52

Rullien laakerien kuntoa voi arvioida irrallaan pyörittämällä... jos ei takkua, ole välystä tai ala värisemään kun pyöräyttää vauhtiin niin kohtuu kunnossa luultavasti ovat. Kannattanee samalla lisätä hieman tuoretta rasvaa laakeriin, Hss200 tms sprayvaseliini on hyvää. Laakerin pölysuojan saa varovasti pienellä meisselillä avattua.

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Mikey? » 3.3.2017 18:36

Kompurahihnan kiristimelle oli annettu ohjemomentti, jota en tietenkään enää muista...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 3.3.2017 19:54

harald kirjoitti:Ettei se kitinä johdu laturin vapaakytkimen rikkimenosta?

Laturi on muutaman vuotta vanha, ehkä ei se. Toivottavasti.
No, korjaajan pyydän kuuntelemaan ennen remmien vaihtoa.

mujunen
-
Viestit: 48
Liittynyt: 13.7.2007 19:00

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja mujunen » 3.3.2017 23:02

Eiköhän kannata ostaa se moniuraremmin kiristinkin. Jättää sen sitten vaihtamatta, jos ei ole tarvetta ja ostaa Motonetista vaikka nallekarkkeja tilalle:) Se on kuitenkin melko hankala vaihtaa jälkeenpäin nokkaa purkamatta. Ilmastoinnin remmin kiristimen pystyy vaihtamaan pienellä työllä.
Jos moniurahihnankiristintä ei ole vaihdettu viime kerralla, niin se on melko suurella todennäköisyydellä vaihtokunnossa. Samaten se jakoremmin "hydraulisylinteri" kannattaa vaihtaa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 4.3.2017 13:07

mujunen kirjoitti:Eiköhän kannata ostaa se moniuraremmin kiristinkin. Jättää sen sitten vaihtamatta, jos ei ole tarvetta ja ostaa Motonetista vaikka nallekarkkeja tilalle:) Se on kuitenkin melko hankala vaihtaa jälkeenpäin nokkaa purkamatta. Ilmastoinnin remmin kiristimen pystyy vaihtamaan pienellä työllä.
Jos moniurahihnankiristintä ei ole vaihdettu viime kerralla, niin se on melko suurella todennäköisyydellä vaihtokunnossa. Samaten se jakoremmin "hydraulisylinteri" kannattaa vaihtaa.


Ok.
Moniurahihnan kiristinkö on toi 140€ maksava kikkare?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.3.2017 15:42

Jep, mutta kyllä minä edelleen väittäisin että sen saa suht helpolla vaihdettua jälkikäteenkin jos tarve vaatii (ja jonkinlainen työkaluvalikoma löytyy.)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

Re: PD130 (AVF) jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja alspe » 4.3.2017 19:02

Semisin ohi aiheen, mutta välillä sitä mitä miettii että myiskö auton korjaamatta tonnilla eteenpäin ja ostais vaikka taksi E-mersun lainalla. Joku vuosimallia 2012.
Vatuttaa välillä maksaa tonnia 3BG-pasuunaan kun samassa kuolemassa pitää ostaa kesän kumit...

No, onpa toi hiton hyvin pelannut 447tkm, mutta en tiiä olisiko tässä vaihdon aika koska kaikkea pientä tulee iänkin takia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa