R5 / V10 öljyt

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja RB » 25.2.2009 19:42

=====================================================================
VW 504.00/507.00

Tämä öljy on tarkoitettu vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin (hiukkassuodatin) ja katalysaattorillisiin bensiinimoottoreihin. Öljy sopii myös vanhempiin moottoreihin, joissa luokitus on VW 500.00/501.01/502.00/503.00/503.01/505.00/505.01/506.00/506.01 (ei VW V10- ja R5-dieselmoottoreihin).
=====================================================================

Näin sanoo autowiki ja moni muukin lähde. Mutta mistään en ole löytänyt syytä miksi mun riviviitoseeni (AXE) ei saa laittaa tuota öljyä?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 25.2.2009 20:28

Ainakin 505.01:sen käyttöpakkoa perustellaan AJM ym. koneissa paremmalla pintapaineenkestolla - 507.00 on väärällä lisäaineistuksella sellaisia ajatellen, siinä on enempi ajateltu tuota vähäpäästöisyyttä ja sopivuutta hiukkassuodattimiin vaan.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 25.2.2009 20:46

Riittäisikö syyksi, että VW suosittelee AXD, AXE ja (mikähän se Touaregin R5 kone olikaan) koneisiin ainoastaan 506.01 öljyä?

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 25.2.2009 20:50

Riittäisikö syyksi, että VW suosittelee AXD, AXE ja (mikähän se Touaregin R5 kone olikaan) koneisiin ainoastaan 506.01 öljyä?


Ei oikeastaan, sillä mielenkiinnosta haluaisin tietää miksi VW käskee käyttämään juuri näissä koneissa 506.01 -öljyä mutta muihin käy vaihtoehtoisesti myös 507.00.

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 25.2.2009 21:12

Samaa asiaa ihmettelin pari vuotta takaperin ja soittelin tuosta asiasta Laakkosen hyötyajoneuvoihin.. Eivät osanneet silloin kertoa mihin tuo kielto perustuu ja antoivat luvan käyttää portterin koneessa tuota "hiukkassuodatinluokituksen" omaavaa öljyä. Kannattaa tietty tarkistaa jostain luotettavasta tietolähteestä..! :)

veepeekoo
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 21.2.2006 19:51

ViestiKirjoittaja veepeekoo » 26.2.2009 14:17

Ulkomaisilta foorumeilta poimittuna:
"The difference between 50601 and 50700 is an additive in the oil.

50601 has an additive needed in the AXD / AXE (non DPF) engines.

The BNZ / BPC engines (5 cyl with DPF) have a different hardening
on internal components (the main internal engine differances are
to the Cam and follower hardening) meaning they dont need the additive
in 50601 and because they have the DPF they must use 50700 which behaves
differently.

50700 can be used in place of 50601 in all our diesel engines
EXCEPT AXD and AXE."

2.5TDI vm. 04-06 Portteriin (AXD/ AXE) käy vain 506.01 öljy

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 26.2.2009 14:53

Eli suomennettuna paininkuppien ja nokka-akselin voitelu ei toimi kunnolla ilman tuota 506.01:n lisäaineistusta.

Olisikohan tuon luokituksen omaavan öljyn käytöstä jotain hyötyä noissa muissakin pumppareissa kun niitä paininkuppien kulumisia on ollut?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 4.8.2010 13:47

Onko Mobil1 5W-30 ESP 506.01 yhteensopivaa?

Mietin vaan kun oma T5 tarvii nyt puolitoistavuotiaana, 205 tkm ajettuna nokka-akseliremontin ja merkkihuolto on tuota öljyä käyttänyt uudesta asti.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 4.8.2010 14:28

"^All VW engines with the exception of Unit-Injector / Pump-Duse TDI without Longlife Service and without DPF between 1999-2003 and R5/V10-TDi before model year 2006"

Suora lainaus Mobilin sivuilta

Knacken
-
Viestit: 22
Liittynyt: 19.11.2009 21:24

ViestiKirjoittaja Knacken » 4.8.2010 21:21

Mobilin valikoimasta taitaa ainoastaan kelvata Mobil Super 3000 Formula LD 0W30 kyseiseen moottoriin...

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 4.8.2010 21:34

Käsittääkseni tuon(Mobilin sivut) Mobil 1 ESP Formula 5W-30 pitäisi käydä tuohon 09 portteriin. Vanhempiin AXD/AXE koneisiin sitten Mobil SHC Formula LD 0W-30 on sopivaa. Itse tilasin juuri parin vaihtokerran öljyt (Shell Helix Ultra X 0W-30) Saksasta . Vuosi sitten merkkihuollon tarjous portterin öljynvaihdolle oli 260 euroa, kun kuulema 05 mallissa pitää käyttää hieman kalliimpaa öljyä.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 4.8.2010 23:55

Joo onhan tästä aiheesta väännetty kättä jo aiemminkin eri topikeissa. Tuntuu vaan hullulta että periaatteessa hyvästä ja säännöllisesti huolletusta koneesta menee säännönmukaisesti nokka-akseli vaihtoon 200 tuhannen kohdalla. Öljynä tosiaan aina käytetty tuota Mobilin ESP:tä ilmeisesti DPF:n takia pakko käyttää tuota mutta muuten ominaisuudet eivät ole aivan riittävät.
Nyt kun oli huollossa niin huomasivat että tämähän kylmänä tupsuttelee ilmanputsarin pönttöön eli remontti edessä.

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 5.8.2010 8:11

Niinpä, tietysti voisi sitten kysyä että miksi tuota vanhempien koneiden 506.01 öljyä ei voi käyttää uudemmissa DPF:llä varustetuissa koneissa, siksikö että VW tai joku öljy-yhtiö niin sanoo. Omassa kulkineessanikin on muuten ilmeisesti maahantuoja laittama virallisen näköinen VW:n öljysuositustarra kuskin oven karmissa, jossa suositellaan LL-huoltovälillä 506.00 öljyä.

Gt-b
-
Viestit: 24
Liittynyt: 30.7.2007 12:10

ViestiKirjoittaja Gt-b » 5.8.2010 23:26

Itellä edellinen portteri oli 2006 axd koneella... koneella ajettu 460000 ja öljyinä kaytetty shellin öljyä alkuun 506.01 ja viimeset 4 vaihtoa liquid molyn long lifet nokka-akselissa ei ollut minkään näkösiä kulumisen jälkiä kun vaihdoi 5 pytyn suuttimen viellä tuossa viimesillä kilometreillä... joensuun laakkonen käyttää ainakin noita shellin öljyjä mun mielestä

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 2.6.2011 22:47

Otetaanpa vanha ketju taas käyttöön. Perheeseen on tullut entisen T5:sen kaveriksi MB Sprinter ja nyt tuli taas öljyasiat ajankohtaiseksi. Mersussa on 319 Euro5 kone hiukkassuodattimella ja itse tietenkin odotin että Mobilin ESP:tä käyttävät vehollakin kun Mobilia käyttävät. VÄÄRIN. Sieltähän löytyi Mobililta toinenkin DPF yhteensopiva öljy ammattilaistuotteista. Delvac. Mersun öljynvaihtoväli kevyessä käytössä 40 tuhatta ja todistetusti 318 koneilla ajetaan avaamatta 600-700 tuhannen vetoja säännöllisesti.

LINKKI


Mitenhän nämä Mobilin ammattilaisöljyt soveltuu T5:sen R5 koneeseen? Ja jos soveltuu niin minkähän vitun takia näitä ei ole kokeiltu T5:sen 2.5 koneeseen jos kerran kaikista menee nokka-akseli 200 tuhannen välein.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 1.11.2011 13:08

vk: mitä tuo nokka-akseliremontti tuli maksamaan? Oliko kone R5 hiukkassuodattimella?

Lähinnä kiinnostaa kun omistukseen tuli T5 BNZ koneella, ajettu 80tkm, ollut kokoajan 15tkm öljynvaihtovälillä ja öljyinä Liqui-moly toptec 4200.

Näihin kun olen öljyjä katsellut ja jotenki ihmeelliseltä tuntuu miksei näitä raskaankaluston 5W-40 öljyjä ole kukaan käyttänyt näissä, tai oikeastaan miksei niissä ole näihin luokituksia. Niistä kun monista löytyy matalatuhkaisia öljyjä, jotka ilmeisesti vastaa ainakin siltä osin VW 504/507 LL III öljyjä.
Mitä sitten pumppusuutin kone muuten vaatii, jotain ep-lisäainettako? Vai onko mitään merkitystä mitä öljyä käyttää kun tietyistä konetyypeissä nokka-akseli menee kuitenkin vaihtoon 200tkm paikkeilla viimeistään.

Spantse
-
Viestit: 90
Liittynyt: 29.8.2003 19:47

ViestiKirjoittaja Spantse » 1.11.2011 13:44

Näin ainakin sanoo Castrollin eng. sivusto asiasta:

Q. WHICH IS THE REPLACEMENT FOR THE SLX LONGLIFE II OIL?
A. This is the EDGE 5W-30 – the Longlife II oil was a 0W-30 viscosity to 503 00 / 506 00 / 506 01 specification – you’ll notice that as well as the new viscosity the specification on the EDGE 5W-30 is VW 504 00 / 507 00 – this is the latest VW specification for the VW Longlife oil.

The EDGE 5W-30 is suitable for all Audi vehicles on both variable and fixed servicing and VW cars on variable servicing with the exception of - VW R5 and V10 TDi engines (Touareg) and VW Commercial vehicles without fitted DPF (diesel particulate filters) – these must use the 506 01 specification oil (SLX Longlife II) – contact your VW/Audi dealer for this product.

VW cars fitted with PD diesel engines on fixed servicing (VW 505 01) must use the EDGE Turbo Diesel 5W-40 except models fitted with Diesel Particulate Filters which must use an oil meeting VW 507 00 – EDGE 5W-30

ELI jos käyttää LL ohjelmaa koneessa, jossa EI OLE hiukkassuodatinta, niin pitäs käyttää 506.01 luokan öljyä, jota ei Castrol enää tarjoa... Eli R5, V10 ja esim ATD -03...

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 1.11.2011 14:46

minulla on 15tkm vaihtoväli, ja öljynä on Castrol SLX LL3, en sitten tiedä sillä väliä kun on tuo kiinteä väli? Eihän tuo LL3 edes ole 506.01, vaan siihen oli tosiaan vain LL2

Spantse
-
Viestit: 90
Liittynyt: 29.8.2003 19:47

ViestiKirjoittaja Spantse » 1.11.2011 15:03

Ei varmaan; tuo lainaus koski 506.01 osalta vain "..variable servicing..."

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 1.11.2011 23:11

vk: mitä tuo nokka-akseliremontti tuli maksamaan? Oliko kone R5 hiukkassuodattimella?


Ei mitään tietoa kun meni takuuseen. Tuskin mikään ilo ois ollut tuotakaan maksaa itse, mutta eiköhän se ole taas keväällä edessä kun tulee 400tkm mittariin. Ja tosiaan on R5 hiukkasansalla ja sekin jo kertaalleen uusittu (2k€)

Mulla tämä on just sama BNZ ja aika monta asiaa oisin tehnyt toisin jos itse saisi alusta aloittaa tämän auton kanssa. Heti kun takuu umpeutuu, DPF ja EGR hiiteen ja uusi softa koneeseen.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 2.11.2011 9:07

Tulee vain mieleen, että soveltuuko toi ESP oikeasti millekään moottorille, jos kerran BNZ:n nokat menee tuolla öljyllä pyöreäksi. Aikaisemmin ollaan luultu, että vain AXD/AXE-koneitten nokat kuluu ESP:llä ja vastaavilla öljyillä, jotka eivät täytä 506.01-vaatimusta.

Saas nähdä kuluuko kaikissa nokat 200tkm:ssä, kun nämä B-alkuiset koneet saavat vähän lisää kilometrejä ja käyttäjäkokemuksia.

Itellä on tosiaankin AXD ja nokat pyöeänä, mutta matkamittarissa on jo 560tkm. Käsittääkseni nokat on alkuperäiset eli ovat kestäneet kuitenkin aika kauan. Kaiken lisäksi edellinen omistaja oli ajanut 50tkm täysin väärällä öljyllä (muistaakseni Mobil Super 3000 5W40).

Oon siirtynyt kiinteään 15tkm öljynvaihtoväliin. Luultavasti öljyt ei pysyisi LL-väliä sisällä. Öljyvalmistajat kuitenkin suosittelee samaa LL-öljyä VW506.01 kiinteälle huoltovälille. Onko jollakin oikeasti faktaa, että saisi käyttää 505.01:stä? Tosin Saksasta tilaamalla tuota LL-öljyäkin saa 9€/l ovelle toimitettuna, joten kukkarolle ei tuolla ole hirveästi väliä. Tilanne tulee kyllä väistämättä uudelleen eteen, kun 506.01-öljyn valmistus loppuu. Valmistuksen loppuminen voi tulla aika nopeastikin eteen, koska menekki on kovin vähäistä.

Millä kilometreillä noihin pitäis alata vaihtamaan öljypumppuja?

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 18.11.2011 21:10

^Mitä öljyä laitoit nyt viimeisimmäksi?

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 29.11.2011 12:23

^Mobil Super 3000 Formula 0W30. Toinen vaihtoehto olis olis Shell Ultra AV LD 0W30. Molemmat täyttää 506.01 vaatimuksen. Varmaan muiltakin valmistajilta löytyy vastaavaa litkua.

Tilasin ebay.de:stä myyjältä oil-center ja hinta oli puolet Suomen hinnoista.

samu_
-
Viestit: 17
Liittynyt: 13.9.2011 21:31

ViestiKirjoittaja samu_ » 30.11.2011 19:39

Ohjekirjan mukaan AXD/AXE koneissa voi käyttää 505.01 kiinteällä vaihtovälillä.

AnttiS
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.11.2005 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnttiS » 30.11.2011 19:46

Taidan kokeilla Neste City Standard 5W-40, josta löytyy tuo kiinteän vaihtovälin 505.01. Eräs T5:n omistaja kehui, kuulemma tuttujensakin autoissa käyttänyt ja hyvin toiminut. Onko teillä kokemuksia tästä?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 1.12.2011 6:33

Nykyään VW:n suositus AXD/AXE koneille on 506.01 myös kiinteälle välille.
En tiedä onko syynä 505.01 saatavuus vai joku "oikea" syy.

transpordelli
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.6.2011 22:40

öljyä

ViestiKirjoittaja transpordelli » 11.12.2011 0:57

entäs axb koneeseen eli 1.9 tdi 77 kw -04 tuo mobil 1 esp formula?? 506.01 on ohjekirjassa ja tuo esp purkin kyljessä oleva tarra kertoo että kattaa 505.00/507.00 speksit. niin ja ei ole hiukkassuodatinta joten hajookohan pata nyt sitten kun sellaset on sisällä koneessa.

kiesel
-
Viestit: 25
Liittynyt: 7.11.2008 0:49

ViestiKirjoittaja kiesel » 3.1.2012 2:07

tuli kans hommaaltua tuollaanen T5 AXD 173tkm.
ja vähäkyllä hirvittää tämä öjykysymys, ku tuntuu siltä että laittaa mitä laittaa,
niin aina kailahtaa.
Tähänasti autolla ajettu LL:lla mutta itse meinasin muuttaa kiinteälle 505.01

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

axd t5 moottoriöljy kokemuksia

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 3.5.2015 20:49

Oliskos sopivaa öljyä t5 axd koneeseen tuo ;Agip 7007 0W30,LL II, VW 506.01 20 Liter Kanne Motoröl. saksan maalta 117euroa/20 litraa ja rahti päälle. Ainankin 506.01 luokitus löytys ja halpaa olis,muuta en tiedä.

sprint
-
Viestit: 84
Liittynyt: 26.8.2003 16:03

ViestiKirjoittaja sprint » 4.5.2015 19:19

Luokitus ainakin täsmää, joten miksei kävisi. Itse olen käyttänyt shell:n vastaavaa. Maksaa saksassa jotain 150€+rahti.

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 13.6.2015 10:31

Onko mitään hyvää perustelua miksi ei voisi käyttää 505.01 öljyä BPC koneessa?

Lähinnä siis siksi että DPF:n kohtalo ei pelota, se lähtee pois heti kun tukkeutuu tai ehkä jo ennemmin. Huoltoväliksi tulee nyt kiinteä, tärkein vaatimus öljylle on että nokka saisi kunnon voitelua.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 13.6.2015 22:34

No ihan sama, käytä vaikka vaihteistoöljyä.

505.01 öljy maksaa ainakin VW:n orkkiksena enemmän kuin 507.00 LongLife-öljy.

Itse vaihdan Amarokkiin LL-öljyt ja suodattimen tuplatiheydellä; jos siihen maailma kaatuu niin kaatukoon

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 14.6.2015 13:37

Oikeastaan ei ole kustannuksista kysymys, Mobil ESP mikä nytkin on koneessa, maksaa 36e/4litraa, Teboil diamond diesel 27e/4litraa. Enemmänkin siitä että vaikka 507 on ilmeisesti tiukempi vaatimus niin nettikeskusteluja vähän liikaakin lukeneena 507 ei ole ainakaan mitenkään paremmin voiteleva öljy vaan pelkästään DPF:ää vähemmän sotkeva.

Jostain syystä ilman DPF:ää oleviin R5 koneisiin ei suositella laitettavaksi tuota 507 öljyä, jotkut olivat sitä mieltä että sillä nokka kuluu herkemmin. Mutta siitten taas 506.01 öljyllä DPF tukkeutuu nopeammin, kahdesta pahasta pitää siis valita.

Jostain syystä suositus myös on että vaikka ei ajaisi Long Life-väleillä niin silti pitäisi käyttää 506.01 öljyä vaikka periaatteessa silloin 505.01 riittäisi.
Tähän hain siis jotain perustelua.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.6.2015 14:52

Ohjekirjan mukaan AXD/AXE koneissa voi käyttää 505.01 kiinteällä vaihtovälillä.


Jos poistat hiukkassuodattimen ensiksi ja vaihdat sitten 505.01:een, ei tuossa pitäisi olla ongelmaa.

Itse en lähtisi ajamaan väärällä öljyllä hiukkassuodattimella varustettua autoa; hiukkassuodattimen tiheä regenerointi aiheuttaa öljyn ohenemista (polttoainetta menee öljyn sekaan) ja tästä taas voiteluhäiriöitä.

Lopputuloksena sitten pinnoitteet pois sylinteristä ja kone vaihtoon.

kk-70
-
Viestit: 24
Liittynyt: 5.12.2016 6:51

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja kk-70 » 6.3.2017 18:43

Nostetaas aihe taas esiin.
Ihmettelen suuresti miksi huoltokirjaan on lisätty lisälehti,joka kieltää axd ja axe koneissa
505.01 öljyn käytön lyhyilläkin vaihtoväleillä.Pitää olla aina toi 506.01.
Kun kyllähän tossa 505.01 öljyssäkin noi pumpparin vaatimat lisäaineistukset on.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.3.2017 8:52

Valmistaja on jälkikäteen huomannut että se 505.01 ei riitä ko konemallien voiteluun, ei siitä sen suurempaa foliohattua kannata vetää päähän.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja pasattdi » 11.6.2017 15:56

Entäs mobil delvac 5w-40? Siinä ei lue vw luokituksia.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.6.2017 16:04

Itse en lähtisi pumpparikoneeseen testailemaan öljyä jossa ei ole vw luokituksia ko käyttöön.
Niissä kun on muutenkin (rakenteesta johtuen) nokka-akselit ja paininkupit aika kovilla.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja Tero P » 12.6.2017 0:22

^Joo ei kannata laittaa öljyä jossa on kovempi pintapaineenkesto kuin yhdessäkään vw:n luokituksen omaavassa öljyssä...

Kyllä siihen on syynsä et eräs suomalainen pumpparin virinokkia valmistava yritys suosittelee tuota Mobilin Delvac 1:stä pumppariin.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja pete73 » 12.6.2017 3:05

Tieto ominaisuuksien riittävyydestä/sopivuudesta onkin vähän eri kuin testaaminen (täysin omalla kustannuksella). Maailmassa on varmasti kymmeniä soveltuvia öljyjä ilman luokitusta... ja vähintään satoja ei soveltuvia.

Silti en ihan heppoisesti alkaisi testaamaan toimivuutta "jostain foorumilta" luetun perusteella. Tarvii tarkempaa tietoa ;)

Ja tätä ei ollut tarkoitettu henkilökohtaisesti, ihan yleisluontoista varovaisuutta ja lähdekritiikkiä vaan peräänkuulutan.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja Tero P » 13.6.2017 22:29

pete73 kirjoitti:Tieto ominaisuuksien riittävyydestä/sopivuudesta onkin vähän eri kuin testaaminen (täysin omalla kustannuksella). Maailmassa on varmasti kymmeniä soveltuvia öljyjä ilman luokitusta... ja vähintään satoja ei soveltuvia.

Silti en ihan heppoisesti alkaisi testaamaan toimivuutta "jostain foorumilta" luetun perusteella. Tarvii tarkempaa tietoa ;)

Ja tätä ei ollut tarkoitettu henkilökohtaisesti, ihan yleisluontoista varovaisuutta ja lähdekritiikkiä vaan peräänkuulutan.

Jokainen voi ihan itse tutkia paljonko sinkkiä ja fosfaatteja löytyy 505.01/506.01/507.00 luokan täyttävistä öljyistä ja verrata määrää Mobil delvac 1 5w-40:sen määrään.
Toki sinkki ja fosfaatit ei ole ainoita aineita jolla pintapaineenkestoa saadaan kasvatettua mutta kyllä se osviittaa antaa siitä paljonko öljy sitä kestää.
Ja mitä tulee noihin muiden aineiden kuin sinkin ja fosfaattien käyttöön ni kannattaa muistaa että edelleenkin kisaöljyissä käytetään sinkkiä ja fosfaatteja reilusti, eli sopii epäillä että ne uudemmat aineet eivät ole aivan yhtä hyviä pintapaineenkeston kohotukseen kuin perinteiset aineet.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja pete73 » 13.6.2017 23:21

Kuinka muuten hiukkassuodatin reagoi suureen sinkin tai fosfaatin määrään? Omassa kalustossa sellaista ei vielä ole, mutta aika yleisiä kapineitahan nuo on vähänkään uudemmassa kalustossa.

Ja jos sattuu olemaan tiedossa jokin hyvä linkki josta löytyy perustietoa öljyjen ominaisuuksista ja eri lisäaineiden merkityksestä niin sen voisi laittaa jakoon. Yleisesti ottaen nuo öljyt kun tuntuu olevan lähes "salatiedettä" josta on suht vaikea löytää selkeää tietoa.
Monenlaista nettikeskustelua kyllä löytyy, mutta sisältö jää yleensä hyvin heikoksi... oli kyse sitten moottori- tai vaihteistoöljyistä. Muista voiteluaineista puhumattakaan...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.6.2017 12:05

Kyllä modernit aineet voittaa sinkit ja fosfaatit pintapaineenkestossa, mutta ovat huomattavasti kalliimpia ja monimutkaisempia niin sen takia vanhat menetelmät vielä loistavat.

Tietoa ei löydy netistä näistä asioista oikeastaan lainkaan. Ainut miten itse olen saanut lisättyä tietämystä on yhteistyö öljy ja lisäainevalmistajien kanssa, sekä öljyalan sertifikaattien suorittamisella.

Makazan
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.8.2017 20:12

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja Makazan » 16.8.2017 20:20

Teboilin aspaan soittelin ja kyselin heidän öljyn sopivuutta AXD:n ja sanoivat että Diamon Carat III käypi. Sehän on 507.00 5W-30 öljy ja kertoi ettei tuon viskositeetin takia saa 506.01 luokitusta, mutta varmasti käy R5/V10 moottoreihin.

Onko syitä olla uskomatta? Mätänettikin kertoo öljyn korvaavaksi 506.01 öljylle. Tästä syystä piti soittaakinja varmistaa, koska teboilin nettisivut ei suoraan tätä kerro.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.8.2017 20:32

Me täällä Internetissä ollaan kai tultu sellaiseen johtopäätökseen että jos tuon moottorin perässä on DPF niin silloin aina 507.00. Jos DPF:ää ei löydy niin sitten ihan fiiliksen mukaan jompaakumpaa.

Makazan
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.8.2017 20:12

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja Makazan » 16.8.2017 20:40

Taitaa vaan jotku öljymerkit itsekin kertoa että heidän 507.00 öljyä EI saa käyttää 506.01:n tilalla.

Tuossa aikaisemmin joku kertoikin mm. Castrolin Edgestä näin. Ja sitähän tuo meitin autohuolto on nyt ainakin muutaman vuoden tohon laittanut.

Autolla ajetaan n. 10 tkm vuodessa ja nyt alkoi talvella öljyn kulutus lisääntymään. Mittarissa 70tkm.

Joo ja "erikoisajoneuvo" niin kilsaa tulee vähän vähemmän.

vitor
-
Viestit: 123
Liittynyt: 8.11.2009 17:54

Re: R5 / V10 öljyt

ViestiKirjoittaja vitor » 28.10.2017 10:56

MikaJ kirjoitti:Kyllä modernit aineet voittaa sinkit ja fosfaatit pintapaineenkestossa, mutta ovat huomattavasti kalliimpia ja monimutkaisempia niin sen takia vanhat menetelmät vielä loistavat.

Tietoa ei löydy netistä näistä asioista oikeastaan lainkaan. Ainut miten itse olen saanut lisättyä tietämystä on yhteistyö öljy ja lisäainevalmistajien kanssa, sekä öljyalan sertifikaattien suorittamisella.

Mitähän Nämä aineet on mahdollisesti? Voisi kuvitella et näiden, uusien ja "parempien" aineiden takia, moottorien kulumiset olisi vähentynyt. Mutta näinhän ei ole, varsinkaan vag koneissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa