Valojen Vilkkuminen
Valvoja: ffp jäsenet
Valojen Vilkkuminen
Mistähän Johtuu Valojen vilkkuminen ja kierrosluku mittarin värähtely,kun huudattaa poppis vehkeitä kunnolla.
Ihmetyttää kun vika ei häviä vaikka autossa on uus laturi ja uus akku.
Peräkonttiin menee 50neliöistä piuhaa ja konkkakin on välissä.
Lisämaadotus on vedetty koriin ja moottorille.rupee loppumaan järki et missä vois vika olla.
Laittakaa ehdotuksia mitä kannattas vielä tehdä.
Auto on volkswagen vento 1.9TD.
Laturi on teholtaan 90ampeerinen.
Ihmetyttää kun vika ei häviä vaikka autossa on uus laturi ja uus akku.
Peräkonttiin menee 50neliöistä piuhaa ja konkkakin on välissä.
Lisämaadotus on vedetty koriin ja moottorille.rupee loppumaan järki et missä vois vika olla.
Laittakaa ehdotuksia mitä kannattas vielä tehdä.
Auto on volkswagen vento 1.9TD.
Laturi on teholtaan 90ampeerinen.
Virta mitataan ampeereissa ja jännite volteissa.
Kiekkamittarihan saa ohjauksen suoraan laturilta (D+ liittimestä), joten on loogista, että viisari värähtelee, kun laturi tekee töitä.
Hieman hakuammuntaa, mutta käsittäisin sen niin, että kun laitteisto saa virtansa akulta paksujen syöttöjen kautta, häviöt ovat olemattomia.
Akku puskee virtaa sen minkä ehtii, mutta samalla, kun akun varaus vähenee, laturi joutuu tekemään enemmän töitä. Laturin kuormitus ei ole tasaista, vaan vaihtelee popituksen mukaan. Pienikin jännitteen pudotus näkyy valoissa ja kiekkamittarissa. Maksimissaanhan laturi joutuu antamaan virtaa laitteistolle puolet 90A kapasiteetistaan.
Kiekkamittarihan saa ohjauksen suoraan laturilta (D+ liittimestä), joten on loogista, että viisari värähtelee, kun laturi tekee töitä.
Hieman hakuammuntaa, mutta käsittäisin sen niin, että kun laitteisto saa virtansa akulta paksujen syöttöjen kautta, häviöt ovat olemattomia.
Akku puskee virtaa sen minkä ehtii, mutta samalla, kun akun varaus vähenee, laturi joutuu tekemään enemmän töitä. Laturin kuormitus ei ole tasaista, vaan vaihtelee popituksen mukaan. Pienikin jännitteen pudotus näkyy valoissa ja kiekkamittarissa. Maksimissaanhan laturi joutuu antamaan virtaa laitteistolle puolet 90A kapasiteetistaan.
Veikkaan, ettei auta, koska akku antaa kaiken ja vielä enemmänkin, mutta imuutettu virta on niin iso, että muille laitteille ei laturi jaksa enää puskea tuottoa.
Suosittelen valojen releytystä: jos vahvistin saa häviöttömän syötön akulta paksujen kaapelien kautta, niin sama asia koskee releytettyjä ajovaloja.
Suosittelen valojen releytystä: jos vahvistin saa häviöttömän syötön akulta paksujen kaapelien kautta, niin sama asia koskee releytettyjä ajovaloja.
No kyllä mä luulisin viimeistään uuden tai toisen akun auttavan asiaa. Mutta helpommallakin varmaan pääsee jos löytää syyllisen johdotuksista yms. Aika jännä vaan kun mulla on kakkiksessa 640w vahvari eikä konkkia, isompia latureita tai uusia akkuja ole laitettu, mutta siltikään valot ei pahemmin vilku vaikka kuinka antaa volaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä.
Itse asiassa kannattaisi mitata vahvistimen ja auton korin välistä se jännitehäviö, niin saisi samalla eliminoitua pois huonon kontaktin koriin. Tuosta maadoituksesta koriin johtuu yleensä kaikki ongelmat autoissa, kun porukka vaan luottaa siihen että kyllä se pultti kierteiden kautta riittävästi maata saa eikä putsata kontaktipintaa pellille tai mihin se nyt kulloinkin kiinnitetään...
Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä. Eli laita yleismittari pienelle jännitealueelle (esim.0-2v), ja mittapäät maajohdon päihin. Arvo ei saisi olla edes 0,10 volttia. Täällä saa selville sen, että onko maajohdon liitokset ok. Varsinkin se jatkokohta.
Mittari näytti nolla välillä 0.01
Maan otto paikasta on maalit putsattu pois.
Mittari näytti nolla välillä 0.01
Maan otto paikasta on maalit putsattu pois.
Ei oikein mene jakeluun: laturi antaa noin 14.1V ja vahvistimella on 13.7V. Jännitehäviö on siedettävä 0.4V. Vahvistin saa virtansa suoraan akulta, joten akulla lienee jotain 14V.
Vikaa voisi olla myös laturissa. Audini puskee aika korkeita volttilukemia, sekä ilman kuormaa että kuorman kanssa ja valot välkkyvät jonkin verran.
Vikaa voisi olla myös laturissa. Audini puskee aika korkeita volttilukemia, sekä ilman kuormaa että kuorman kanssa ja valot välkkyvät jonkin verran.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Koita mitata jännite-ero siitä maajohdon päistä. Eli laita yleismittari pienelle jännitealueelle (esim.0-2v), ja mittapäät maajohdon päihin. Arvo ei saisi olla edes 0,10 volttia. Täällä saa selville sen, että onko maajohdon liitokset ok. Varsinkin se jatkokohta.
Mittasin tänään uudestaa näytti 0.30-0.37:n vika ilmeisesti maa puolella?
Mittasin tänään uudestaa näytti 0.30-0.37:n vika ilmeisesti maa puolella?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja tästä päästäänkin siihen joskus esiintyvään virhekäsitykseen että virran nopeus vaihtelisi.
Sähkövirran nopeus aineessa on vakio. Aineesta riippuu mikä se sitten on.
Jos sähkövirran nopeus aineessa vaihtelisi niin jotain atomeista lähtisi uloimmalta kuorelta elektroneja pois jolloin aine muuttuisi toiseksi. Tuskin kukaan on ollut tätä todistamassa :)
Ja lyijyakku antaa esim. käynnistyksessa niin paljon virtaa että virranantokykyä ei voida pitää heikkona. Edellyttäen että akku on kunnossa...
Sähkövirran nopeus aineessa on vakio. Aineesta riippuu mikä se sitten on.
Jos sähkövirran nopeus aineessa vaihtelisi niin jotain atomeista lähtisi uloimmalta kuorelta elektroneja pois jolloin aine muuttuisi toiseksi. Tuskin kukaan on ollut tätä todistamassa :)
Ja lyijyakku antaa esim. käynnistyksessa niin paljon virtaa että virranantokykyä ei voida pitää heikkona. Edellyttäen että akku on kunnossa...
http://www.ground-zero-audio.com/english/11_bp122500.htm
Tai sit Vartan tai Boschin AGM akku.
Ja konkan tilallehttp://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/akku.htm
Tai sit Vartan tai Boschin AGM akku.
Ja konkan tilallehttp://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/akku.htm
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No ei tuo syväpurkukaan liity mitenkään tähän ongelmaan.
Ellei kysyjä ole unohtanut mainita että lähes tyhjällä akulla hän jenkkaa kuuntelee ja ihmettelee valojen vilkuntaa.
Itse koittaisin laittaa mahdollisen korkeajännitteisen latausjännitteensäätimen tilalle 14 V säädin. Huipputeho putoaa, mutta pysyy vakaampana.
E: Vilkkuuko auton kaikki valot vai vaan mittarin tai soittimen valot? Vaikuttaako moottorin kierrokset mitään?
Ellei kysyjä ole unohtanut mainita että lähes tyhjällä akulla hän jenkkaa kuuntelee ja ihmettelee valojen vilkuntaa.
Itse koittaisin laittaa mahdollisen korkeajännitteisen latausjännitteensäätimen tilalle 14 V säädin. Huipputeho putoaa, mutta pysyy vakaampana.
E: Vilkkuuko auton kaikki valot vai vaan mittarin tai soittimen valot? Vaikuttaako moottorin kierrokset mitään?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli ainoastaan tyhjäkäynnillä koko auton sähköjärjestelmässä jännite putoaa?
Selvä juttu eli sulla ei riitä laturissa teho. Tehokkaampi jaksaa pitää jännitteen paremmin myös tyhjäkäynnillä. Ei laturin kuulukaan antaa täyttä tehoa tyhjäkäynnillä.
Lääkkeet siihen taitaakin olla jo esitetty...
E: Lisätään nyt sen verran että tämä pätee jos järjestelmä on ehjä.
Selvä juttu eli sulla ei riitä laturissa teho. Tehokkaampi jaksaa pitää jännitteen paremmin myös tyhjäkäynnillä. Ei laturin kuulukaan antaa täyttä tehoa tyhjäkäynnillä.
Lääkkeet siihen taitaakin olla jo esitetty...
E: Lisätään nyt sen verran että tämä pätee jos järjestelmä on ehjä.
Onko nyt niin, että tässä topikissa ei nähdä metsää puilta:
Jos päävalojen kytkeminen laskee moottorin kierroksia, kuormitus on noin yhdeksäsosa laturin tuotosta. Kuormitus on kuitenkin lineaarinen. Jos kuormituksena on musiikin tasovaihteluiden mukaan muuttuva kuormitus, joka maksimissaan vie puolet laturin tehosta, on varsin selvä asia, että valot vilkkuvat ja kierroslukumittari pomppii (koska se saa ohjauksensa suoraan laturilta).
Fysiikan lakien mukaan polttimolle tulevan jännitteen suhde valotehoon ei ole lineaarinen, ts. pienikin jännitteen pudotus laskee valotehoa eksponentiaalisesti.
Vaikka akulla onkin pieni sisäinen vastus, minkä takia se pystyy hyvinkin suureen hetkelliseen virranantoon, teho ei synny tyhjästä, vaan varauksen pudotus pitää kompensoida laturin tuottamalla sähköllä.
Jos päävalojen kytkeminen laskee moottorin kierroksia, kuormitus on noin yhdeksäsosa laturin tuotosta. Kuormitus on kuitenkin lineaarinen. Jos kuormituksena on musiikin tasovaihteluiden mukaan muuttuva kuormitus, joka maksimissaan vie puolet laturin tehosta, on varsin selvä asia, että valot vilkkuvat ja kierroslukumittari pomppii (koska se saa ohjauksensa suoraan laturilta).
Fysiikan lakien mukaan polttimolle tulevan jännitteen suhde valotehoon ei ole lineaarinen, ts. pienikin jännitteen pudotus laskee valotehoa eksponentiaalisesti.
Vaikka akulla onkin pieni sisäinen vastus, minkä takia se pystyy hyvinkin suureen hetkelliseen virranantoon, teho ei synny tyhjästä, vaan varauksen pudotus pitää kompensoida laturin tuottamalla sähköllä.
Valot vilkkuu siis basson tahdissa,ei muuten.
Jostain syystä vehkeet imasevat virtaa liikaa,vika on luultavasti maapuolella.
No mitä enemmän vikaa on maapuolen liitoksissa, sen vähemmän noi sun vehkees sitä virtaa ottaa. I=U/R eli huono liitos kasvattaa resistanssia (R) ja jännite pysyy samoilla moottorin kierroksilla suunnilleen vakiona on seurauksena virran (I) putoaminen. Tehoakaan tuossa tilanteessa ei tule yhtä paljon verrattuna kunnollisiin liitoksiin P=(U*U)/R eli taas kun tuo R kasvaa niin teho (P) pienenee...
Eikös sulla ollut joku 500W vahvari subbarille ja sanoit että vain bassoilla on tätä ongelmaa. Eli kun basso lyö tarvitaankin yhtäkkiä lisää tehoa (enemmän virtaa), koska tuo 500W vahvari "herää" toimintaan. Joku tuolla jo sanoikin, että laturi ei pysty tyhjäkäynnillä antamaan riittävästi tehoa ja siihen tuo kyllä oikeasti kertomuksesi perusteella viittaa. Jos annat kierroksia moottorille auton ollessa paikallaan ja valot eivät enään vilku niin homma on melko selvä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mitäpä jos käännetään homma täysin päälaelleen.
Oletetaan, että sinulla olisi ollut golffin johdotuksissa vikaa (maadoitus heikko ja 16mm2 johdot), jolloin vahvistin ei ole saanut niin paljon virtaa, kun se olisi tarvinnut -> vähän tehoa ulos. Eli akun ja laturin kapasiteetti on riittänyt tähän asti.
Nyt kun olet vaihtanut vehkeet uuteen autoon, olet onnistunut tekemään maadoitukset hyvin ja johdot riittävän paksuja (50mm2), jonka vaikutuksesta vahvistin pystyy antamaan enemmän tehoa ulos, kuin aiemmin (vaikkapa sen 500w, kun ennen vaffi on antanut vain 250w). Enemmän tehoa ulos -> Suurempi virran kulutus. Ja tämän takia virta loppuu rokitellessa.
Edelleen uskon vain ja ainoastaa siihen, että akku on tämän järjestelmän pullonkaula (vaikka akku on OK, se ei tarkoita sitä, että se olisi sitä myös "hifistely" käytössä). Edempänä mainitsit, että sinulla olisi mahdollisuus kokeilla optiman akkua, kokeile ihmeessä!
Teoriaani tukee se jos subi soi nyt kovempaa tai ainakin yrittää soida kovempaa kuin aiemmin.
Oletetaan, että sinulla olisi ollut golffin johdotuksissa vikaa (maadoitus heikko ja 16mm2 johdot), jolloin vahvistin ei ole saanut niin paljon virtaa, kun se olisi tarvinnut -> vähän tehoa ulos. Eli akun ja laturin kapasiteetti on riittänyt tähän asti.
Nyt kun olet vaihtanut vehkeet uuteen autoon, olet onnistunut tekemään maadoitukset hyvin ja johdot riittävän paksuja (50mm2), jonka vaikutuksesta vahvistin pystyy antamaan enemmän tehoa ulos, kuin aiemmin (vaikkapa sen 500w, kun ennen vaffi on antanut vain 250w). Enemmän tehoa ulos -> Suurempi virran kulutus. Ja tämän takia virta loppuu rokitellessa.
Edelleen uskon vain ja ainoastaa siihen, että akku on tämän järjestelmän pullonkaula (vaikka akku on OK, se ei tarkoita sitä, että se olisi sitä myös "hifistely" käytössä). Edempänä mainitsit, että sinulla olisi mahdollisuus kokeilla optiman akkua, kokeile ihmeessä!
Teoriaani tukee se jos subi soi nyt kovempaa tai ainakin yrittää soida kovempaa kuin aiemmin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vanhaa sanontaa mukaellakseni: kiertää kuin pieru nahkahousussa. Kuten jo todettu, laturi ei anna tyhjäkäynnillä ulos täyttä tehoaan. 90A laturi on kuitenkin verraten isotehoinen, kun ottaa huomioon, että useimmissa samanikäisissä Audeissakaan ei ole isompaa laturia ja niissä on jo vakiona huomattavasti enemmän heebeleitä sähköä hukkaamaan.
Muistan aikanaan, kun -82 polossani oli 45A laturi ja akkukin oli jotain puolet nykydieseleitten patterista. Kabiini oli tungettu täyteen senaikaista viihde-elektroniikkaa. Hyvin riitti virta popitella.
Jokohan tämä aihe alkaisi olla purkissa?
Muistan aikanaan, kun -82 polossani oli 45A laturi ja akkukin oli jotain puolet nykydieseleitten patterista. Kabiini oli tungettu täyteen senaikaista viihde-elektroniikkaa. Hyvin riitti virta popitella.
Jokohan tämä aihe alkaisi olla purkissa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa