Avain-asiaa...jälleen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

Avain-asiaa...jälleen

ViestiKirjoittaja tt-racing » 27.3.2006 17:44

Terve!

Uutena volkkaristina olis tarkotus hommata autoon vara-avain. Niinkun joku fiksu tossa yhdessä avain-keskustelussa sanoi: Kannattaa teettää vara-avina sillon vielä kun se alk.peräinen on tallessa.

Jonkun verran söörtsillä löyty juttua, mutta ei suoranaisesti vastausta omaan ongelmaan. Ongelmana on PIN-koodi (ilmeisesti ajonestoon) jolla lukkoseppä pystyy koodaamaan uuden avaimen. Tietääkö kukaan saako ko. koodia mistään, auton mukana sitä en saanut. Kävin volkkarilla, (Pitäjänmäki) ja siellä oli ehkä maailman p***in asiakaspalvelija, jossa sanoi ettei saa mistään. Eli heidän mukaan ainoa keino saada vara-avain on heidän kautta n. 200€:n korvausta vastaan.

Tässä threadissa ei tarvii paneutua tai väitellä siitä, että saako se marketin suutari teetettyä sen avaimen vaan tarkotuksena olis saada vastaus siihen, että onko sitä PIN-koodia mahdollista saada jostain muualta kun tai vanhalta omistajalta (jolta ei vielä olla kysytty ;)?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 27.3.2006 17:52

Koodi on toimitettu auton mukana, avainnipun muovilätkän raaputettavan pinnan alla. Jos sitä ei ole, sen saa audikaupasta, mutta ei muualta. Voi myös olla että koodia ei erikseen anneta, vaan he tekevät avaimen ja koodaavat sen käyttöön. Koodaus käsittääkseni nykyisin suoritetaan suoralla verkkoyhteydellä tehtaalle, jolloin itse koodia ei missään vaiheessa edes näe.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 29.3.2006 17:36

Jos olisin sun tilanteessa niin soittaisin maahantuojalle ja pyytäisin sieltä. Luulis että sen sais ku kyse on omasta autosta ja oot sen maksanut:) Ite sain aikoinaan hondan maahantuojalta ILMAISEKSI käyttöohjekirjan kun sitä ei ostaessa ollut. Sanoi vaan että ei he rupee siitä mitään veloittamaan koska se kuuluu olla auton mukana. Siitä kiitos hondan maahantuojalle ja maksoivat vielä postikulutkin:)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 29.3.2006 22:20

No siinä ei soittelut auta koska homma menee juuri noi kuin Tero kirjoitti...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 29.3.2006 22:35

Mistä tiedät? ootko teettäny tollasen avaimen?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 30.3.2006 6:54

Toiset tänne kirjoittelijat ovat VW:llä tai jollakin sen valtuutetulla jälleenmyyjällä/korjaamolla töissä, joten tietoa voi olla.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 30.3.2006 10:40

Ajattelin vaan että on kyllä ihan liian kallis avain jos joutuu 200€ siitä maksamaan. Eikö siitä vanhasta avaimesta saa koodattua toista jotenkin?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 30.3.2006 13:31

^ Saahan sitä kaikkea ajatella, ja se on sitten voi voi jos tuntuu kalliilta :) Autonvalmistaja saa kyllä hinnoitella tuollaisen "ihan kuinka huvittaa", jos asiakas on hukannut auton mukana toimitetun, avainten kopiointiin tarkoitetun avainkoodin. Ja kyllä sen kokonaan uuden avaimen teettämisestä ja toimittamisesta kuluja on luultavasti tuon rahan edestä.

Eikä se 200 nyt IMHO niin paljoa ole, auton hintaan tai huoltohintoihin suhteutettuna esimerkiksi.

Suora kopiointi avaimesta toiseen -periaatteella on taas oletettavasti turvallisuussyistä tehty erittäin hankalaksi, ellei jopa mahdottomaksi.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 30.3.2006 14:10

joo ei ittellä oo niin väliä ku ei oo avaimes mitään turhia koodeja:) Ai saako avaimessa sitten mukana tuon koodin? Luulin että sitä ei tuu mukana ja jos haluaa avaimen niin pitää maksaa tuo 200€

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2006 14:15

Joskus ainakin on uutena avainnipussa ollu mukana, mutta yleensä se hukataan :)

Iiro
ffp jäsen
Viestit: 1910
Liittynyt: 23.7.2003 8:59

ViestiKirjoittaja Iiro » 30.3.2006 14:58

Jottei ne puurot ja vellit nyt aivan sekaisin mene..

Tuossa 200€ hinnassa on kyllä todennäköisesti ajoneston koodaus mukana, joka on siis ihan työveloitus. Kuten Tero sanoi, ajoneston koodit tulevat linjaa myöden nykyään, ei niitä voi tiskiltä "myydä".

Tyypillisesti valmiit avaimet työstettynä maksavat 50-80€/kpl, tähän ei tarvita kuin alustanumero, vaikkei avaimen työstökoodia olekaan tallella.

/voodoo\
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.12.2003 9:55

ViestiKirjoittaja /voodoo\ » 30.3.2006 18:28

Tilasin avaimen -00 Leoniin kaukosäädöllä merkkiliikkeestä kaukosäädön sanottua sopimuksensa irti. Hinta koko avaimelle työstettynä 54,40€. Pelkkän kaukosäätöperän hinta olisi ollut 53,50€. Ajoneston koodaukselle sanoi hinnaksi vaatimattomat 55€. Avaimen tilaukseen tarvitsee runkonumeron, koodaukseen ei tietääkseni auton ja avaimen lisäksi mitään. Itse ajattelin jättää koodauksen väliin ja vaihtaa sirun vanhasta avaimesta uuteen. Kaukosäätimen pitäisi saada itse sopeutettua.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2006 18:32

Tarviikos muuten lisäavainta ajonestoon sopeutettaessa kaikki avaimet vai vaan se uus?

Meillä on hukkunu avaimia niin ilmeisesti ajonestosta "avaintaulukko" nollattiin ja opetettiin kaikki avaimet uudestaan ettei löytöavaimella lähde auto pihasta.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 30.3.2006 19:06

Kuulin työkaverilta että sen kaveri osaa tehdä noita kaukosäätö avaimia ja oli tehny sellasen millä aukeaa melkein minkä auton ovi tahansa:) No ei nämä uudet missä ovat nämä vaihtuva koodit:)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.3.2006 19:16

Tarvii vaan kuunnella mitä lähetin lähettää autolle ja toistaa se ni ovet aukeaa ellei ole vaihtuva koodi...

Rosvothan noita käytti ennen kun tuli vaihtuvat koodit.

Mikäs kaveri se sulla oikeen onkaan :)

E: Ennen kun ajonestolaitteet tuli käyttöön ja senkin jälkeen tavaroiden varastamiseen, jos se ei tullut selville.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 30.3.2006 22:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ttdi
-
Viestit: 57
Liittynyt: 17.2.2006 20:15

ViestiKirjoittaja Ttdi » 30.3.2006 21:20

Vähän selvitystä jormalaiselle ja muille. Keskuslukon kaukosäädin ja ajonesto ovat kaksi eri asiaa, vaikka saisitkin ovet auki jollain itse tehdyllä kaukosäätimellä ei auto varmasti käynnisty avaimella jota siihen ei ole opetettu. Kaikki avaimet pitää sopeuttaa samalla kertaa AJONESTOON.
Ja ajoneston koodia tuskin pystyy skannaan jos ei ole auton sisällä ihan virtalukon vieressä ja sekin homma menee pieleen kun seuraavalla kerralla on koodi jo vaihtunut.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 30.3.2006 23:37

No oletko siltä Citymarketin suutarilta käynyt jo kysäsemässä uutta avainta ?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 30.3.2006 23:44

Joo se ei oo mun kaveri,en tunne koko miestä:)

Se avain ei toimi just noihin ajonestoon ja vaihtuva koodisiin. Se toimii vaan noihin kaukokeskuslukolla varustettuihin missä ei oo ajonestoa.

tt-racing
-
Viestit: 55
Liittynyt: 22.3.2006 18:51

ViestiKirjoittaja tt-racing » 21.4.2006 18:44

Joo-o! Nyt on uus avain kädessä.

Totta oli se että kauko-ohjaimella varustettu avain olis tullut maksamaan n. 200€ WV:ltä tilattuna. Joku mainitsikin ettei olisi hänen mielestään paljoa avaimesta, mutta oma mieleipiteeni on kyllä aivan päinvastainen, varsinkin kun omalla kohdalla on kyse vara-avaimesta. WV:llä mainitsivat juurikin tästä, että koodia ei saa vaan se tulee linjoja pitkin suoraan autoon, ohjelmaan tai jonnekin. Onneksi sain avaimen myyjän piikkiin...vaikkakin oli ilman k.ohjausta. Sinäänsä ei haittaa koska avain hommattiin varmuuden vuoksi eikä jokapäiväiseen käyttöön. Liike ilmoitti alustanumeron, jonka avulla saivat avaimen tilattua. Myyjäliikkeen kuitti näytti jotakin 60€ paikkeilla, tämä hinta ei tosin sisältänyt vielä ohjelmointia joka suoritettiin myöskin heidän piikkiinsä...tosin lyhyen neuvottelun jälkeen. Nyt vara-avain odottelee kotona käyttöä ;) (koputtaa puuta)

Mitä Citymarketin suutariin tulee niin jäi omalta osalta kokeilematta, mutta joku jolta löytyy ko. PIN-koodi vois käydä koittamassa jotta kaikki sais tietää totuuden. Autokauppa josta auton hankin suositteli alunperin lukkoseppää joka olisi voinut tehdä ko. ohjelmoinnin...PIN-koodin kanssa tietysti. Joku vois käydä myös koittamass lukkosepällä jotta saadaan varmaa tietoa...Ei kukaan satu tarvitsemaan kahta vara-avainta...

Ja vielä tosta turvallisuus-jutusta sen verran, että vaikuttaa melko kummaliselta kun kävin WV:llä ja ukko sano ettei turvallisuussyistä voi antaa mulle mitään koodia, ei edes henkkaria ja rek.otetta vastaan, voi vaan tilata tehtaalta uuden avaimen. Silti autokauppa, joka ei enää siinä vaiheessa omistanut autoa, pystyi tilaamaan avaimen pelkällä alustanumerolla...turvallisuutta kerrakseen?!

Tony

Metmil
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.5.2004 1:08

ViestiKirjoittaja Metmil » 30.3.2009 20:28

Lainaan tätä viestiketjua... ongelma pähkinänkuoressa:

Autossa (audi A6 2000) vain 1kpl virta-avain (sis. kesk.l.kaukos.), joten vara-avainta pikaisesti teettämään.

Marmoritiskiltä auton valmistenumeroilla tilattu avain tuli väärin jyrsittynä (liekö lukot uusittu joskus?), joten oikeat koneistusparametrit piti selvittää (mikkelissä pätevä lukkoseppä) ja toimittaa ko arvot ruotsiin josta saatiin vihdoin viimein oikein koneistettu avain.

Seuraava vaihe oli tämän uuden avaimen (tässä ei keskusl.kaukos.) koodaus jottei ajonesto lyö kapuloita rattaisiin. Vaan kuinka ollakaan, tämä ei onnistunut, avainta ei saatu sopeutettua (kuten papereissa lukee).
Nyt tarvittaisiin mielipiteitä ja apua foorumin viisailta miten tän homman saisi klaarattua. Ko. Audi-huollossa ei osattu opastaa.?!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.3.2009 20:38

...Totta oli se että kauko-ohjaimella varustettu avain olis tullut maksamaan n. 200€ WV:ltä tilattuna...
...WV:llä mainitsivat juurikin tästä, että koodia ei saa vaan se tulee linjoja pitkin suoraan autoon, ohjelmaan tai jonnekin...
...että vaikuttaa melko kummaliselta kun kävin WV:llä ja ukko sano ettei turvallisuussyistä voi antaa mulle mitään koodia...

Vähän mennään ohi aiheesta, mutta tiedä sitten mitä ne olis ihan VW:llä noista asioista sanoneet... :D
Jos nyt en ihan väärin muista autoni perästä lukeneeni, niin se merkki taitaa olla VW (Volkswagen) ;)

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 30.3.2009 22:44

juu, ite "säästin" kuluissa ja hankin Seattiini vara avaimen ajonestolla Cittarin suutarilta, ja hyvin on toiminut... muistaakseni 60 € ja sama juttu viime viikolla ku hommasin uuden avaimen tohon Fiudeen, 60 €. avaimissa ei tosin ole kauko-ohjaimia, mutta on ilmeisimmin halvempi tapa hoitaa toisen avaimen hukkuminen kuin sen ainoan...

TIETENKIN, itellä kun toi autokin on niin vanha jo... että miks sitä ei sitten repis koko ajon estoa pois, ja ajelis ilman... olikos mahdollista? käsittääkseni ne on erilaitteet kun ajotietokone? ainakin tässä Seattini tapauksessa jossa ei ole muuta kuin ruiskun ohjaus, mutta kuitenkin...

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 31.3.2009 8:58

Seuraava vaihe oli tämän uuden avaimen (tässä ei keskusl.kaukos.) koodaus jottei ajonesto lyö kapuloita rattaisiin. Vaan kuinka ollakaan, tämä ei onnistunut, avainta ei saatu sopeutettua (kuten papereissa lukee).


Mulla kun on tuo "Pirkka-Audi" (Passat) niin kaikki tämä on mutua:

"sopeuttamisella" ilmeisesti tarkoitat sitä miten avain saadaan auton järjestelmään tunnistetuksi käyttämällä ensin jo toimivaa avainta ensin oven lukossa (=avataan ilman kaukosäätöä) ja sitten virtalukossa. Tuosta ainakin Passatissa oli muistaakseni ohjeet ihan ohjekirjassa.

*Kuvittelisin* että tuon ikäluokan A6 ja Passat ovat sen verran samanlaisia ajoneston rakenteeltaan (kerran ovat muutenkin) että sopeutus menee samalla tavalla, ja että itse ajoneston on mittaristoon rakennettu.


Nimittäin mikäli tuo menee samalla tavalla, niin sitten ei vikamahdollisuutta kuvittelisi olevan kovin monessa paikassa. Mieleen tulee, todennäköisimmässä järjestyksessä:
- viallinen siru avaimessa
- vika mittaristossa (vaihdettu joskus?)
- vika virtalukossa tai yhteydessä mittaristoon

Metmil
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.5.2004 1:08

ViestiKirjoittaja Metmil » 6.4.2009 11:56

Ongelmani hoitui Raision Myllyssä toimivan suutarin käsittelyssä alle tunnissa. Suosittelen!

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.4.2009 14:28

Kai sitä täytyy itsekin kohta kääntyä jonkun suutarin puoleen. Mulla on sellainen ongelma, että avaimia on kyllä 4 kpl (kaksi stilettiä, kaukosäädötön huolto-avain ja sitten sellainen muovinen pikkuavain). Kaikilla pitäisi auto lähteä käyntiin, mutta ei. On yritetty kahteen otteeseen merkkiliikkeessä noita sopeuttaa, mutta ajonesto ei suostu ottamaan kuin yhden avaimen kerrallaan. Aina seuraavan kun sopeuttaa, niin edellinen ei enää toimi.

Sitä en tiedä mitä tuo suutari tekee, mutta ilmeisesti kopioi sen toimivan avaimen sirun, jolloin auton kannalta on ihan sama mikä niistä avaimista on, kun ne kaikki näyttää samalta. Vaihtaakohan se siihen toimimattomaan eri sirun sisään, vai saako se muutettua sen jotenkin muuten antamaan samaa koodia kuin se toimiva avain? En nyt vaan muista, onko nuo huoltoavain ja se muovinen pikkuavain purettavissa.

vwnut
-
Viestit: 249
Liittynyt: 21.12.2005 17:27

avaimen ohjelmointi

ViestiKirjoittaja vwnut » 29.9.2009 16:39

Auto on tuo gti golf vm. -00. Avaimia on kolme kpl.
1. stiletti avain kauko-ohjauksella. Tämä käytössä.
2. stiletti avain kauko-ohjauksella. tällä toimii kauko-ohjaus mutta autoa ei voi ajaa. Ei ohjelmoitu.
3. kiinteä avain ja avaimenperänä muovilätkä jossa molemmin puolin koodit.
Todennäköisempi oikea koodi on mustalla pohjalla valkea teksti. Kirjain ja 6 numeroa.
Toisella puolen on 7 numeroinen koodi.

Kysymys kuuluu: Kuinka saan myös toisen stiletti avaimen käyttöön/ohjelmoitua?
Etsitään helpointa ja halvinta tapaa. Molemmat avaimet olisi hyvä toimia.

Pitääkö käyttää volkkarilla vai voiko jotenkin itse ohjelmoida virtalukosta/lukosta tms.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.11.2013 18:17

Itsellä TT:ssä tuli kaksi avainta, joista toinen toimii kuten pitääkin, mutta toisessa ei kaukosäätö toimi ja käynnistettäessä ajonesto menee päälle. Purin sen kun ajattelin patterit vaihtaa siihen, mutta eipä siellä ollut pattereita laisinkaan. Minkälaiset patterit tuohon käy? Vai voinko avata tuon toisen avaimen ja katsoa siitä? Jostain luin, että koodauksen voi joutua tekemään uudelleen jos sen avaa? Onko näin? Ei viitsisi kokeilla, jotta ei käy niin, että kohta ei ole yhtään toimivaa avainta.
Koodatakin tuo varmaan pitää vai mahtaako pelkkä pattereiden laitto auttaa?
Tuo toimimaton avain on aivan uuden näköinen, kun näppäinmattokin on ihan priima.
Jos tarvitsee koodata niin missäs Helsingissä olisi paikkoja missä tuo onnistuu? Vai paljonko se merkkiliikkeessä mahtaa kustantaa?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 10.11.2013 22:23

Itselläni o laite jolla on ainakin tähän mennessä saanu kaivettua koodin ulos.
Koodauskin on aika moneen onnistunut. Ainoa mihin ei ole onnistunut tähän mennessä on 2005 caddy tdi.

Tuo testeri tukee muitakin merkkejä
Koodattu tähä mennessä
Jeep KJ - avain ja k-lukon kaukosäädin
Nissan pathfinder - uus avain ja tästäkin sai pin koodin esille jonka merkkiliike joutui kysymään tehtaalta :)

Tuusulassa olen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa