pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 30.9.2006 0:50

kyllä 2e2

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 30.9.2006 11:19

siinä tapauksessa voi olla että se vahatermari on epäkunnossa, kannattaa lukea tämä koko topikki ajatuksella läpi niin törmäät myös tuon vahatermariin liittyvään juttuun...

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 1.10.2006 0:50

No joo. kiihdytyspumppu näytti olevan ok. sädin sitä vaan niin että aukeaa enemmän ja ennemmin. Eli hoitaako tuo kiihdytyspumppu myös käynnistyksen? Ja sitten kun painaa käynnistyksen jälkeen kaasua niin kylmäkäyminen menee fast idle:n hoidettavaksi?

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 5.10.2006 9:50

Nyt kun kerkesin jo edellisen auton kanssa perehtyä tarpeeksi 2e2:en, tuli ostettua projektiksi -83 polo. Kaasarissa lukee pierburg NEUSS.

Autossa on sellaista pientä ongelmaa, että alkuun ei käynyt kuin ryyppy päällä (käsiryyppy), ja tietenkin röpötti ja vei kauheasti bensaa. Noo, annoin sen vaan käydä ja käydä, jospa se ajan kanssa.. Mutta ei, yhtäkkiä auto sammui eikä enää käynnistynyt. No, katsetta kaasaria kohti, sehän oli puolillaan bensaa. Kohokammio auki, neulaventtiili toimii, kuten myös koho.

No, nyt ei oo enää kaasari täynnä bensaa, eikä tulpatkaan voi olla märät, mutta eipä starttaa, sillon tällöin antaa ihan yhden pytyn verran lupausta mutta ei voi sanoa, että lupaisi.

Onko tästä kaasarista jollain kokemusta? Onko tämä kelpo peli vai jotain muuta tilalle?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.10.2006 14:24

Noniin... vaihdoin sen pirun kumilaipan ja sillähän tuo tokeni. Nyt vaan pitäisi ruodata tuo jonnekin pajalle säätöön kun tuntuu, että vaihtokaasarissa on hiukan turhan korkeat kierrokset ryypyn kanssa. Tosin se kiihdytyspumppu ei toimi vieläkään, tai sitten meno tuntuu kankealle muuten vain kun on viikon ajellut GTI kakkiksella ja uudenkarhealla PumpeDüse-Transporterilla :/

Eikö siitä kakkoskurkun päällä olevasta käyrästä putkesta pitäisi tulla polttoainetta jos kp pelaa ja painaa kaasun pohjaan, näin olen käsittänyt? Eikä aukea kyllä se läppäkään kurkussa.

Pascattikuski
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.10.2006 13:45

ViestiKirjoittaja Pascattikuski » 13.10.2006 14:01

Hei vaan kaikille,

lueskelin tossa viestiketjua ja totesin, että moni muukin on nyyhkinyt Pierburgin kaasaraittensa kanssa. Minulla hirtti kaasu kiinni eilen, enkä saanut sitä pelkällä konepellin nostamisella kuntoon. Nyt on "purkki" keittiö pöydällä ja sormi suussa.

Osaisko joku neuvoa, mistä kannattaa ryhtyä ongelmaa ratkomaan?

Omista aiemmista virheistä oppineena muillekin tiedoksi, että näin syksyn ja kylmien tullessa, jos on kaasutinmallin volkkarissa käyntiongelmia, kannattaa aivan ensimmäiseksi tarkistaa kaikki kaasarilta tulevat letkut! Itse pari talvea sitten tuhrasin pellin alla usemman päivän, vaihdoin tulppia ja sytytysjohtoja yms. kunnes löysin yhdestä kaasarin alipaineletkusta pienen halkeaman. Letkunvaihto korjasi ongelman kerralla!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.10.2006 15:18

Kannattaa ainakin tutkia, että kaasuläppä liikkuu kunnolla eikä takertele ja että palautusjousi on kunnossa. Jousi on yleensä siinä kaasuvivun akselin ympärillä.

Myös kaasuvaijerin kunto ja poljin kannattaa tarkistaa, ettei kiinni hirttäminen johtunut muualta kuin kaasarista.

Jos kaikki liikkuu ok, pystyy myös se alipaineyksikkö siinä kaasarin kyljessä painamaan kaasua johonkin 3000rpm asti (ainakin 2e-e-malli). Jos se tekee noin, niin syitä voi olla monia. Kaikki alipaineletkut ja sähköjohdot kannattaa ainakin aluksi tarkistella, johtojen hankautumiset ovat ainakin mulla aiheuttaneet ongelmia.

Mikä muuten on kaasarisi tyyppi? 2e2 vai sen sähköistetty sisar 2e-e? Jälkimmäistä on yleensä katalysaattorikoneiden yhteydessä.

Pascattikuski
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.10.2006 13:45

ViestiKirjoittaja Pascattikuski » 14.10.2006 10:18

Jousi löytyy akselin ympäriltä, ja päällisin puolin on ehjä. Ulompi pää ei tosin näytä olevan kiinni missään? Eli pitäiskö sen "vetää" akseli ja sitäkautta kaasuläppä tyhjäkäyntiasentoon? Vai onko tuolla jousella joku toinen tarkoitus? Jousen ulommassa päässä kun ei näytä olevan minkäänlaista väkästä tai lenkkiä, jolla sen saisi kiinni.

Vaijeri oli menossa jo muutenkin vaihtoon, oli vuosien saatossa löystynyt niin, ettei kiristysvara enää riitä. Siinä ei kuitenkaan käsitykseni mukaan ollut syy kiinnihirttämiseen. Poljin ja vaijeri kun muuten liikkuvat hyvin.

Kaasarin tyypistä en osaa sanoa muuta kuin tuon 2E joka on stanssattuna purkin kupeeseen. Autossa ei ole katalysaattoria, joten lienee tuo 2E2? Olen tosiaan ihan ummikko tämän autotekniikan kanssa, mutta koko ajan tulee tietoa lisää....

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.10.2006 11:16

Jousi löytyy akselin ympäriltä, ja päällisin puolin on ehjä. Ulompi pää ei tosin näytä olevan kiinni missään? Eli pitäiskö sen "vetää" akseli ja sitäkautta kaasuläppä tyhjäkäyntiasentoon? Vai onko tuolla jousella joku toinen tarkoitus? Jousen ulommassa päässä kun ei näytä olevan minkäänlaista väkästä tai lenkkiä, jolla sen saisi kiinni.
Kyllä sen jousen tehtävä on palauttaa kaasuläppä kiinni, täytyypä käydä katsomassa miten se siinä on.

Edit: Jep, koukut molemmissa päissä ainakin 2e-e:ssä. Sulla on se jousi poikki. Toinen koukku on lyhyempi ja ihan siinä näkyvillä kun kaasarin kääntää nurinpäin. Toinen on ~2cm varren päässä ja osuu suoraan kaasuläpän akselin yläpuolella olevan "tapin" ympärille.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 15.10.2006 12:46

Eli löysin ratkaisun kylmäkäynnistykseen. Kone lähtee käyntiin hyvin kun käynnistyksessä lyön samalla kaasun pohjaan hitaasti. Eli bensaa saa liian vähän ilmeisesti. Mitäs tuossa lähteä nyt säätämään?

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 15.10.2006 21:22

Tuossa olis tollanen ettei tarttee arvailla...

http://www.ultimatevw.com/arkisto_filet ... E2-FIN.pdf

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 16.10.2006 8:26

Kyllä ruuvien sijainnit on tiedossa mutta kun ei enään tiedä mitä uskaltaisi säätää. Ettei mene huononpaan suuntaan. Ja mulla on 2e3.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 24.10.2006 13:36

kupukka: Noinhan se ohjekirjankin mukaan kuuluu käynnistää, ennen kylmäkäynnistystä polkaista kaasupoljinta. Kuumana käynnistettäessä poljinta taas kuuluisi pitää pohjassa käynnistyksen ajan.

NixCalibur
-
Viestit: 36
Liittynyt: 15.7.2005 15:17

ViestiKirjoittaja NixCalibur » 24.10.2006 19:49

kupukka:

Mulla oli tuon 2E3:n kanssa sellainen omituinen temppu että kylmänä lähti kun painoi kaasua HITAASTI (20 sek liike alas, 20 sek pohjassa, ylös) ja teki toiston perään niin silloin lähti. Oli erityisen tärkeää kovalla pakkasella. Syynä oli ilmeisesti sonta jossain ryyppymekanismissa. Kaasarin läppä sulkeutui todella hitaasti. Putsasin ja rasvasin liikkuvat osat ja sen jälkeen käynnistykseen ei tarvinnut tuhlata niin paljon aikaa. Vuotava kaasarin ja imusarjan välinen laippakin saattoi näytellä jotain roolia. Saa nähdä mitä tuleva talvi tuo tullessaan.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.11.2006 12:33

Jees, näyttäisi siltä että säädöt meni nyt kohdalleen :)

Eli riittä että kerran räpäyttää kaasun pohjaan ennen starttia. Käyntiin ekalla :D

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 7.11.2006 12:11

oma 2e2 on pikkuhiljaa ihan tyystin sekasin. ainakin kolmea erilaista oiretta on tällähetkellä, täysin satunnaisesti ilmeneviä tosin, suurimman osan ajasta toimii ihan täysin.

1. hukkaa tyhjäkäyntiä välillä kokonaan, välillä pitää sitä 1500rpm, välillä 500rpm. suurimman osan ajasta siis kylläkin normaali 900rpm.

2. n. 60 km:n ajon jälkeen puutuu pikkuhiljaa, kunnes ei enää jaksa edetä lainkaan. parin minuutin sammutus tien laidassa antaa 60km lisää vaivatonta matkustusta.
tämä ilmenee nykyään todella harvoin, ennen oli jopa riesaksi asti.

3. sunnuntaina miittiin mennessä liikennevaloista "täyskiihdytyksen" jälkeen höllättyäni kaasua, höllääntyi koko auto. eli vetoja ei ollut kuin kaasupoljin lattiaan painettuna.

kostean nihkeä keli tuntuu olevan pahinta pierupurkille. eli sillon ajaessa kyseisiä oireita esiintyy herkimmin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 13:11

^ Katso, että kaasari saa lämmintä ilmaa pakosarjan päältä. Multa oli se imuilman suuntaa vaihtava läppä hajonnut ja oireet juurikin kuvatunlaiset. Tyhjäkäynti hävisi ja maantiellä jaksoi kulkea vain kierroksia käyttämällä. Hetken seisottuaan kaasari suli ja taas mentiin vähän aikaa.

Myös virranjakajan kansi ja pyörijä sekä tulpat kannattaa uusia.

Edit: Tuota jäätymistä ilmeni johonkin +5 lämpöasteeseen asti, haihtuva bensa ja kosteus kun saattaa jäähdyttää kaasaria alle ulkolämpötilan.

hiksi
-
Viestit: 301
Liittynyt: 8.8.2005 19:06

ViestiKirjoittaja hiksi » 7.11.2006 21:34

Onko kellään jonkin sortin kaaviota tms tuollaisesta Pierburg Neuss -kaasarista, löytyy -83 polon 1.1l tehomyllyn rinnalta. Puolet alipaineletkuista menee minne menee jne, ei oikein meinaa käydä enkä testaamallakaan löytänyt sopivaa säätöä!

Ja tiivistettäkin se kaipais, siis se kaasarin"kannen" tiiviste, mahtaako saada erikseen vai koko korjaussarja.

Anziman
-
Viestit: 39
Liittynyt: 23.2.2006 23:50

ViestiKirjoittaja Anziman » 8.11.2006 18:20

Auttaako tuo imuilman esilämmitysletku ja sen alipainesäätöinen kytkin paljonkin kylmällä koneella ajellessa, itsellä sammuilee kone satunnaisesti tyhjäkäynnillä viileänä. Letkua ei ole, eikä sen läppäkään taida toimia. Tyhjäkäyntiä isontamalla ja kaasarin putsauksella em. ongelma väheni kyllä.

Kaasari 2E3 ja auto 1.3 kakkis.

E: jos tietää miten päin ruuvari otetaan käteen ton 2E3 kaasarin purku ja putsaus on tunnin, kahden homma. Auttoi ainakin minulla kierrosherkkyyteen kun puhisti ja herkisteli. tiivisteetkin sai varovaisuutta käyttäen ehjänä irti, ei tarvinnut vaihtaa.

kiljotiini
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 8.11.2006 19:01

ViestiKirjoittaja kiljotiini » 8.11.2006 19:23

Elikkäs mulla olis itellä kakkoskoppasessa 1.6 goloffissa tuo murheenkryyni pierburg 2e2. oon sitä jo ihan tarpeeksi kauan tutkinut ja tullut siihen tulokseen että kysyn joltain apua. Huutaa kiekat jotai 2000-2500 välillä tyhjäkäynnillä ja sen verran oon saanu selville että toisio kurkun alipaine säädin jumittaa pohjaan. mistäköhän se voisi johtua? en kyllä mene täysin takuuseen että kaikki alipaine letkut olisi oikeilla paikoillaan.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 9.11.2006 23:55

No nyt meni taas astetta jännemmäksi. Vaikka olen pitkään epäillyt tehottomuuden syyksi toimimatonta kiihdytyspumppua, niin näyttäisi se nyt sitten kuitenkin toimivan. Tyhjäkäynnillä kun väänsin pumpun vivusta niin kierrokset laski selvästi, eikä tuo nyt silloin meinaa, että se skulaa edes jotenkuten?

Entä pitäisikö sitä säätää johonkin suuntaan, kaasun kun tallaa pohjaan niin kiihdytyspumppuun jaa vielä muutamia millejä liikkumavaraa, pitäisikö mennä pohjaan saakka täyskaasulla?

Kaasarin kaikki ap-letkut uusittu, kumijalka vaihdettu, öljyä sisäänsä ja alipainesäätimeen vuotanut jakaja vaihdettu, virranjakajan kansi ja pyörijä uusittu, silti vielä yleensä kylmällä koneella hiukan rivakampaan kiihdytykseen lähdettäessä tuntuu että ei oikein saisi soppaa, lievää nykimistä eikä ota kierroksia vaan junnaa paikallaan vaikka on poljin lattiassa. Kun pitää kaasua pohjassa niin ne vedot alkaa tulla sieltä ennemmin tai myöhemmin kun saa kerättyä hiukan kierroksia. Alakierroksilla on kuitenkin vääntöä ihan hyvin (mitä tuollaisessa 1.3:ssa voi olla) mutta aina ei vaan halua lähteä kuskin pyynnöstä huolimatta sinne yläkierroksille. Mittarin mukaan huippunopeuskin on tippunut aikaisemmasta 160km/h -> 140km/h ja jos maantiellä tulee vastaan pitkä ja jyrkkä ylämäki niin vaikka kuinka keräisi vauhtia mäen alla niin ylös päästessä vauhdista on tippunut miltei poikkeuksetta aika reilustikin, mikä sinänsä kummallista kun tuo on ennen jaksanut vetää hyytymättä samaiset mäet ylös useampi ihminen kyydissä ja takapaksi täynnä tavaraa.

Mitä tuon kiihdytyspumpun mahdollisen herkistelyn lisäksi nyt voisi vielä pohtia. Meneekö "loppuunajettu" moottori noin puhdittomaksi? Huohottaahan tuo ihan kohtuullisesti, ei kuitenkaan ole vielä puolen vuoden aikana värjännyt valkoista ilmansuodatinta öljystä mustaksi, eikä taida päästää öljyä männänrenkaistakaan läpi kun putken päästä tuleva tavara haisee terveelle ja meni vasta päästöistäkin heittämällä läpi. Tulpat alkaa olla varmaan aika finito, mutta niiden nyt luulisi aiheuttavan ennemminkin käyntihäröilyä, mutta kun tyhjäkäyntiäkin tuo käy yli 20 vuotta vanhaksi kakkikseksi yllättävän nätisti ja tasaisesti.

BBailey
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 9.12.2006 10:34

Pierburg 2E3

ViestiKirjoittaja BBailey » 9.12.2006 10:41

Vaihdoin juuri Kadettiini(1.3 vm1988) pulldown rasian, koska se ei tahdo pysyä kylmänä käynnissä..hyvin lähtee käymään kyllä ja lämmettyään toimii! Rasian vaihto ei auttanut ongelmaan vaan edelleen on tyhjäkäynti kateissa kylmänä. Eli ryyppy menee päälle, pulldown avaa ryypynläppää hieman käynnistyksen jälkeen niinkuin pitääkin, mutta kylmäkäynnistyksen korkeampi tyhjäkäynti ei pelaa. Mikä voisi olla syynä? 2e3 kaasarissahan ei ilmeisesti mitään vahatermaria ole?

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 15.2.2007 16:57

kuka osaa sanoa mikä äitimuorin 1990 Flair Jettaa vaivaa?? (1.8i)

kylmänä huono lähtemään käyntiin ja kaasupohjassa kierrokset 2-3tuhatta. ja kun kaasun höllää nii sammuu. Jonkun aikaa "värkkäämällä" hieman enemmän moottori "herää". Mutta ajaessa kun lyö kaasun pohjaan nii nykii tai sitten ei jaksa lähtiä mihinkään..(lämpöjen noustessa auto pelaa OK). Kaikki alipaineletkut on vaihdettu.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 15.2.2007 18:48

^ Onko ryypynläppä liian kiinni kylmänä? Lämpimänä bi-metallijousi avaa sen kyllä. Jos se käy kylmänä kuin kolmella ni vika vois olla tuo. Tai kato että pakosarjalta ottaa varmasti lämmintä ilmaa.
Mikään vipu ei jumita ruosteen takia?
(Alipaineletkut laitettu varmasti myös oikein?)

Oho se olikin vissii ruisku...?

|jake||
-
Viestit: 107
Liittynyt: 14.5.2006 23:30

ViestiKirjoittaja |jake|| » 15.2.2007 20:46

Mikä on ku kaasaripäällä tulee se ilmaputrasi kansi nii siinä on kaksi semmosta mihi tökätää se letku joka tulee ilmaputsarin puolestavälistä mistä siitä mistä haaraustuu se lämmin ja kylmä ilma nii mikä pitäs tulla siihe toisee typykkään ja kummassa pitäs olla oikiasti tuo ilmaputsarin pikkuletku? vaikea selittää =(

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 15.2.2007 21:05

Oho se olikin vissii ruisku...?


on se sähkökaasari...alipaineletkun on kaikki oikein laitettu :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 15.2.2007 23:48

Mikä on ku kaasaripäällä tulee se ilmaputrasi kansi nii siinä on kaksi semmosta mihi tökätää se letku joka tulee ilmaputsarin puolestavälistä mistä siitä mistä haaraustuu se lämmin ja kylmä ilma nii mikä pitäs tulla siihe toisee typykkään ja kummassa pitäs olla oikiasti tuo ilmaputsarin pikkuletku?


Meinaat sitä imuilman esilämmitysläppää ohjaavaa alipainemokkulaa ilmanputsarin etupuolella? Jos en nyt väärin muista niin edestäpäin katsottuna vasempaan tulee se läpälle menevä letku ja oikeaan se kaasarilta tuleva alipaineletku.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.2.2007 19:46

En kyllä ottanut tekstistä selvää mutta jos kyse oli niistä läppää ohjaavista alipaineletkuista niin ilmanputsarikopan termostaatista etummainen menee siihen läpälle ja takimmainen kaasarin kurkulle.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 16.2.2007 22:03

Jaa-a... riippuu tuokin sitten suodattimesta. Vanhassa karusellimallissa ne letkut on ainakin vierekkäin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.2.2007 22:17

^Ahaa, niin saattaa olla. Mulla on sellainen neliskanttinen muovikotelo suodattimelle. Vaikea sanoa, minkä mallinen ilmansuodatinkotelo kysyjällä on.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 16.2.2007 22:23

^ Nimenomaan... jos ollaan edes ymmärretty kysymystä oikein. Mutta molemmat vaihtoehdot on nyt ainakin valotettu, joten ei muuta kuin vetelemään letkuja ;)

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 17.2.2007 17:22

omassa/entisessä pierpurkissa ei ollut mittään muuta vikaa kuin että 2kertaa lipautti kaasua ennenku starttasi ja sit piti liian pitkään kesäkelillä ryyppyä päällä ja talvella taas liian vähän aikaa.. mut muuten mitää valittamista.. noh nykyään on joku weberin tuplakaasari freetechniksiltä ostettu välilaippa vakio imusarjaan ja vähän modailtu.. katastukseen laittaapi pierpurkin aina.. ihan mukavasti toi ryhtiä kun aukeek ummatkin kurkut vielä yhtä aikaa :)

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 18.2.2007 13:36

vieläkään toimi tuo emännän 1.8i jetta. taitaa olla sillä 2e-e kaasarilla? 90flair malli.

kylmänä röpöttää tyhjäkäynnillä ja lykkää saatanan mustaa savua. myös kierroksia ottaa jotain 3tuhatta aluksi...moottori "herää" vasta 3000kierroksen kohilla...lämpimänä auto toimii OK.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 18.2.2007 18:57

^ Katoppas se moottorikoodi auton huoltokirjasta, peräkontissa olevasta tarrasta tai moottorin kyljestä.
Sähkökaasari Pierburg 2e-e on tehtaalta tullessa PN koodisessa moottorissa ja kone on 1.6-litrainen. 1.8 litranen moottori, jonka koodi on RP, on Boschin yksipisteruiskulla. RP:stä löytyy kaikenlaista stooria tältäkin foorumilta sen erilaisine vikoineen.

Velipojalla oli RP koneisessa samankaltaisia oireita ja siitä oli lambda-anturi rikki. Vikakoodit kannattaa kuitenkin ensin lukea.

D51
-
Viestit: 3
Liittynyt: 29.9.2006 20:06

ViestiKirjoittaja D51 » 18.2.2007 19:01

Mitä pierburgin mallia on käytetty 1,3 Jetassa vm.88.Kun ei näytä 2e2:elta,mikä
oli vanhassa 1,6 golffissani.Tyhjäkäynti vaan katoaa heti kun ryyppy lähtee pois ja
lämpee.Kumilaippa on vaihdettu ja letkutkin on ehjät.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 18.2.2007 21:17

2e3

|jake||
-
Viestit: 107
Liittynyt: 14.5.2006 23:30

ViestiKirjoittaja |jake|| » 18.2.2007 21:33

tarkoitin sitä kaasarinpäällä olevassa mustasta kopasta keulasta katsottuna niin vasemmalla on kaksi semmosta tappia jossa on reikä keskellä nii niihi jompaa kumpaa pitäsisi tulla se ilmaputsarin putkesta tuleva letku mutta en tiiä kumpaan se tulee ja mikä tulee siihen toisee jos esim se putkesta tuleva letku menee siihe ensimäisee tappiin?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.2.2007 0:21

^

SS kirjoitti:ilmanputsarikopan termostaatista etummainen menee siihen läpälle ja takimmainen kaasarin kurkulle

melter
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 11.3.2007 20:56

ViestiKirjoittaja melter » 11.3.2007 22:48

Minulla -90 1.6 Volkswagen Golf II, kaasutin Pierburgin 2E2-mallia ja koneen kierrokset jämähtivät jokin aika sitten kaakkoon ja vaikka kuinka yritti kaasupoljinta takoa... Ja tätä oiretta aikaisemmin paikallaan jonkinaikaa seisseenä käynnistyminen oli jokseenkin hankalaa: Lähti käyntiin, mutta sammuu hetken päästä ja tämän jälkeen käykin ihan hienosti.

Tutkin erinäisiä tietolähteitä esim. (1) http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php ja (2) http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html, joista rohkaistuneena tilasin kaasuttimen korjaussarjan ja paikallisesta varaosaliikkeestä lisäksi alipaineletkua jokunen sentti...

Otin kaasuttimen irti, puhdistin päälisinpuolin, purin niin, että sain vaihdettua linkin (2) kuvasta osan 41 eli vahatermostaatin, osan 43 (joku kalvo), osan 11 (jälleen joku kalvoviritys), osan 24 (myöskin joku kalvoviritys), osan 22 sekä suurimman osan alipaineletkuista, kuitenkin KAIKKI kaasarin rungossa kulkevat (vaihtamatta jäi mm. virranjakajaan ja ilmanputsariin menevä). Lopuksin rasvasin liikkuvia osia.

Nyt kärry lähtee hienosti käyntiin ja käy paikallaan siedettävää tyhjäkäyntiä, mutta jonkin ajan kuluttua kierrokset vain hiljalleen putoavat ja lopulta kone sammuu. Mistäköhän nyt pitäisi vikaa hakea?

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 30.5.2007 10:14

Mistä vois johtua että kylmänä ajettaessa tuppaa sammumaan jos painaa kaasua reippaasti? Talvella jo pelkkä kevyt kaasutus sai kierrokset laskemaan ja auton hyytymään.

Kiusallista kun auto meinaa sammua (jos ei avita kytkimen luistatuksella) aina ekassa risteyksessä :p
Muuten kyllä toimii ihan hienosti. Tyhjäkäyntiä käy hyvin.

Oisko vika jossain ryyppymekanismissa?

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 31.5.2007 10:20

Meneekö toinen kurkku kokonaan kiinni kylmällä koneella? ts. olisko ryyppyä liian vähän käytössä kylmälle koneelle.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 31.5.2007 11:17

kyllä se melkein kokonaan kiinni on ainakin omassa 2E3:ssa

bädding
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.1.2007 12:15

Kaasu hirttää

ViestiKirjoittaja bädding » 5.6.2007 18:39

Mulla ois tämmöne ongelma jetan kanssa että kaasu hirttää kiinni. Aina kun lakasee tallan pohjaan ja sitte vaihtaa, jää kaasu pohjaan ja vetää tappiin jossei laita vaihdetta ja rupea jarruttaan. Joskus ei meinaa saada ollenkaan pysssäämään. Tekee myös niin jos uruttaa vaikka nelosella abaut +140 km/h ja nostaa kaasun pois niin silti vaa vauhtia tulee lisää.

En tiedä johtuuko mitenkään asia pierupurkista vaiko vain yksinkertaisesti vaijerin hitaasta palautumisesta/kiinni jäämisestä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 6.6.2007 7:58

Jääkö kaasupoljin lattiaan kiinni vai omineenko se se kaasuttelee?

Itsellä jäi jossain vaiheessa kaasuvaijeri kiinni siihen bensan tuloletkuun, kun laitoin liian lyhyen sinne. Joutui aina varpaalla nostamaan polkimen ylös jos painoi pohjaan asti.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.6.2007 8:39

itsellä samaa aiheutti huonokuntoinen vaijeri. tai ainakin vaijerin avihdolla se loppui joskus aikoinaan GT:ssä.

bädding
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.1.2007 12:15

vaijeriko?

ViestiKirjoittaja bädding » 6.6.2007 11:17

Tietääkseni poljin kyllä palautuu mutta kaasu ei. Ja tosiaan kaasu hirttää vain kun kaasu oli pohjassa, mut ei kuitenkaan hirtä pikkukierroksilla jos kaasun nopeesti käyttää pohjassa. En ole ihan varma mut polkimen painelu poistaa kiinnijäännin, et vaijeri olis siin suhtees pääpaha. Mut eise mihenkään muuhun kiinni ota.

Kai sit täytyy vaijeri vaa vaihtaa, vaikO? Onko vaijeri vaihto kauhia homma, ja onko väliä jos lykkää sinne käytetyn.

Miten semmonen vaijerin vaihtaminen voi asiaan muuten edes vaikuttaa?


Toi kaasun hirttäminen on niin äärettömän nolo asia, kun kaupungilla ajaa ja yhtäkkii WRuuuuuumm, kun vaihtaa. Siks täytyyki ajaa hiljaksiin :(

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 6.6.2007 11:35

Meneekö toinen kurkku kokonaan kiinni kylmällä koneella? ts. olisko ryyppyä liian vähän käytössä kylmälle koneelle.


Mitenkäs tuon voisi tarkistaa? ja siis se ei saa mennä kokonaan kiinni vai?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 6.6.2007 13:35

Tietääkseni poljin kyllä palautuu mutta kaasu ei. Ja tosiaan kaasu hirttää vain kun kaasu oli pohjassa, mut ei kuitenkaan hirtä pikkukierroksilla jos kaasun nopeesti käyttää pohjassa. En ole ihan varma mut polkimen painelu poistaa kiinnijäännin, et vaijeri olis siin suhtees pääpaha. Mut eise mihenkään muuhun kiinni ota.


Poljepa sitä kaasua parkissa auton ollessa sammuksissa tai tyhjäkäynnillä ja käyt hirttämisen jälkeen katsomassa mikä siellä oikein jumittaa.

Voi johtua kuluneesta vaijerista, vaijerin jäämisestä johonkin jumiin tai sitten kaasari itsessään on niin paskainen, että kaasuvipu jää jumittamaan.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 6.6.2007 18:04

Mitenkäs tuon voisi tarkistaa? ja siis se ei saa mennä kokonaan kiinni vai?

Vaikka niin, että kun kelit viilenee niin käynnistää kone yön jälkeen ja sitten ilmanputsari auki ja katsoa onko toisen kurkun läppä kiinni. Hyvähän se olis että se pakkasilla menee kokonaan kiinni käynnistyksen ajaksi, niin ei tarvi pumppailla kaasulla käyntiin.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 8.6.2007 11:25

Osaako joku sanoa, onko se jarrutehostimen alipaineletku samanlainen sekä 1.3:ssa että 1.6/1.8 -koneissa?

Motonetti näyttää myyvän ko. letkua noihin isolohkoihin mutta ykspisteäkäiseen ei vastaavaa löydy. Ajattelin, josko se kuitenkin menisi heittämällä paikoilleen tai edes pienellä modaamisella?

maskotti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.6.2007 22:38

ViestiKirjoittaja maskotti » 8.6.2007 22:48

Terve!

Minulla on tuossa pihassa tuollainen golf mk2 vm. -90 pirburgin 2e-e kaasarilla ja nyt alkoi ilmetä mystisiä ongelmia.

Ensinnäkin, auto on vaikea saada käynnistymään. Saa starttailla useampaan kertaan. Ensin vähän lupaa mutta sitten ei lähdekään.

No, kun se sitten käy, tyhjäkäynti on mielestäni ihan ok. Sitten kun antaa sievästi kierroksia, kaikki on ok. Kun polkaisee kaasua vähän reilummin ottaa kyllä kierrokset pienen epäröinnin jälkeen oikein mukavasti mutta kun kaasu löysätään, meinaa koko vehje sammua.

Ajossa vian huomaa siten, että kylmänä liikkellelähtö on aika vaikeaa. Tahtoo sammua jos ei lähde isoilla kierroksilla. Kovassa kiihdytyksessä alkaa lievästi nykiä ja tuntee kuinka ei vedä lähellekään niin hyvin kuin ennen. Varovaisissa kiihdytyksissä toimii ihan hyvin.

Mistä tässä nyt kannattaisi aloittaa?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.6.2007 23:12

Mistä tässä nyt kannattaisi aloittaa?
Alipaineletkujen ja sähköjohtojen tarkistuksella konehuoneessa. Seuraavaksi se kaasarin alla oleva kumilaippa ja myös sytytyspuolen kunto.

maskotti
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.6.2007 22:38

ViestiKirjoittaja maskotti » 10.6.2007 10:50

Dodih!! Ongelma ratkesi! Yksi(!) johto oli poikki ja tämän korjaamalla golffi toimii taas kuin unelma! Koomisen tilanteesta teki se, että ehdin jo hakea varaosakoneen naapurilta tuonne konehalliin ja aloin jo suunnitella kaasarin korvaamista ruiskulla kun vielä tuli mieleen käydä johdot läpi ja sieltähän se vika sitten löytyikin!

Tuossa kuvassa osalle 8 menevistä johdoista toinen oli poikki.
http://www.ruddies.business.t-online.de ... /2EEvW.gif

bädding
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.1.2007 12:15

Kaasu hirttää

ViestiKirjoittaja bädding » 19.6.2007 16:05

Mikä muu kaasun hirttämisen voisi aiheuttaa kuin kaasuvaijeri, siinä kun ei tunnu olevan mitään vikaa. Mikä osa kaasuttimessa voi aiheuttaa jumiutumisen?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.6.2007 22:08

Jos kierrokset jäävät johonkin 3000rpm kieppeille, niin onhan siellä se alipainehärdelli joka säätää tyhjäkäyntikerroksia ja siis stoppaa kaasuvivun liikkeen. Tuo yksikköhän siis pystyy tiettyyn rajaan asti painamaan kaasua. Se, miksi se noin tekisi onkin kokonaan toinen juttu. Ihan ensiksi ainakin ne alipaineletkut tarkistukseen. Vai onkohan asian laita näin 2e2:ssa, 2e-e:ssä ainakin on.

Tai sitten vahatermari jonka tehtävä olisi pitää tyhjäkäyntikierrokset kylmäkäynnistyksen jälkeen hetken kohollaan.

bädding
-
Viestit: 20
Liittynyt: 12.1.2007 12:15

Kaasu hirttää

ViestiKirjoittaja bädding » 19.6.2007 22:38

Kone kiertää ihan tappiin asti jossei sammuta tai laita vaihdetta päälle.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.6.2007 0:33

En kyllä keksi mitään muuta selitystä kuin kaasuläpän jumittamisen auki. Sen kyllä pitäisi näkyä kaasuvaijerin löystymisenäkin, kun kerran läppä on aika tukevasti yhtä puuta sen akselinsa kanssa.

Minkään ryypyn tai vahatermarin jumiminen ei kyllä kierroksia noin paljon nosta. Kiihdytyspumpun päällejäännistäkään ei luulisi johtuvan kun toisiokurkku ei aukea ilman, että ensiökurkku on täysin avoinna.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 25.6.2007 1:58

Onkos tuo mono jet-tronic sama asia kuin tuo ongelmallinen pierupurkki? Ku jotenki jäänyt epäselväksi, et mikä nyt on mikä, kun toiset puhuu 90 mallisesta 1.8i Jetasta jossa on loppupeleissä kuitenkin pierupurkki... Millä pirulla selvitän kumpi tässä mun autossa nyt sit loppupeleissä on? Rekisteriotteessa on ainakin maininta 1-piste suihkutinjärjestelmästä (tai jotain tuonne päin)....

EDIT: Siis itsellänihän on nyt rekisteri otteen mukaan Volkswagen Jetta 1.8 yllämainitulla polttoaineen syötöllä. Ensirekisteröinti on vuoden 1991 alussa. Katalysaattori autossa on ja tehoja pitäisi ilmeisesti olla tuo 66kW...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.6.2007 10:55

Onkos tuo mono jet-tronic sama asia kuin tuo ongelmallinen pierupurkki?

Ei, mono jetronic on 1-pisteruisku ja pierburg on tavallinen kaasari.
Ku jotenki jäänyt epäselväksi, et mikä nyt on mikä, kun toiset puhuu 90 mallisesta 1.8i Jetasta jossa on loppupeleissä kuitenkin pierupurkki...

Siinä tapauksessa puhutaan virheellisesti, i-malleissa on juurikin 1-pisteruisku eli mono jetronic.

Sulla on siis tuo mono jetronic eikä mikään pierburg tuon rekisteriotteen tekstin perusteella.

Soppaa sekoittaa 2e-e-mallinen sähköisesti ohjattu pierburg, joka on muuten tavallinen kaasari mutta sitä ohjataan sähköisesti. Näitä on ollut joidenkin 1,6-litraisten koneiden yhteydessä (esim. tuo omani). Jostain syystä olen nähnyt nimitettävän tuota monesti 1-pisteruiskuksi vaikkei näin oikeasti ole vaan kyseessä on rakenteeltaan ihan tavallinen kaasari.

Jettisti
-
Viestit: 49
Liittynyt: 4.6.2007 0:06

ViestiKirjoittaja Jettisti » 25.6.2007 11:23

Siinä tapauksessa puhutaan virheellisesti, i-malleissa on juurikin 1-pisteruisku eli mono jetronic.

Sulla on siis tuo mono jetronic eikä mikään pierburg tuon rekisteriotteen tekstin perusteella.

Soppaa sekoittaa 2e-e-mallinen sähköisesti ohjattu pierburg, joka on muuten tavallinen kaasari mutta sitä ohjataan sähköisesti. Näitä on ollut joidenkin 1,6-litraisten koneiden yhteydessä (esim. tuo omani). Jostain syystä olen nähnyt nimitettävän tuota monesti 1-pisteruiskuksi vaikkei näin oikeasti ole vaan kyseessä on rakenteeltaan ihan tavallinen kaasari.


Kiitos infosta. Minä kiitän ja kumarran... =)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 23.7.2007 17:33

Noniin. Emännälle kävi näin. Liikennevaloista lähdettäessä Golffi sammui. Käynnistyi uudelleen suht hyvin, mutta ei pysynyt käynnissä muutakuin sopivasti kaasua pumppaamalla. No siitä sitten jotenkin lopulta pääsi liikenteeseen ja lopulta määränpäähän. Aloin tuossa sitten ihmettelemään vikaa. Starttasin ja suht hyvin käynnistyikin, kävi sekunnin-pari tyhjäkäyntiä ja sitten sammui. Uusi käynnistys ja kaasun pumppailua. Pysyy käynnissä ainoastaan sopivasti kaasutellen ja pystyy jopa kierroksia nostamaan, mutta röpeltää ja putputtaa. Kun lopettaa pumppailemisen, niin kierrokset laskee nätisti tyhjäkäynnille, käy siinä tyhjäkäyntiä 1-2sek. ja sitten sammuu.

Kaikki alipaineletkujen ja sähköjohtojen liitokset tarkistin, eikä vikaa ainakaan niistä löytynyt. Bensaa se näyttäisi saavan. Siinä parkkipaikalla sitten puolituntia tutkiskelin ja ihmettelin, mutta eipä se siitä miksikään muuttunut. Olisiko jotain hyviä ideoita että mikä vaivaa. Ja tosiaan vika tuli suoraan ajosta. Ennen tämänpäiväistä on toiminut moitteetta. Ja tosiaan kone on 1,6 EZ.

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 23.7.2007 17:41

paska tukkinu kaasarin?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 23.7.2007 17:45

No se on tietenkin yksi vaihtoehto, ja melko todennäköinen. Ei vaan satu olemaan matkassa työkaluja, niin vähän paha alkaa korjailemaan...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 23.7.2007 18:07

ittel teki aikanaan oma rassi saman, ei kulkenu ku kaasu pohjassa tai pumppaten, silloin pääsi bensa loppumaan, jonka jälkeen tuo alkoi... vaihdoin silloin "hatun" kaasariin toisesta samanmoisesta <-- tuohan ei onnistu varmaankaan muutein kuin taikomalla sun tilanteessa?? Koita vaikka antaa leipää sille nii saatanasti (omalla vastuulla!!!)

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 23.7.2007 18:31

Joo, ei oikein vaihtotyöt onnistu. Eipä olisi kyllä mitään mitä vaihtaisikaan. :) Pitääpi vaan antaa kaasua oikein kunnolla, ja sitten vielä muovipussilla tukehduttaa...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 23.7.2007 20:22

Jotenkin kuulostaa siltä, ettei saisi bensaa tarpeeksi jos pumpata pitää. Kaasari osiksi, putsaus ja kasaus nyt aluksi.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 24.7.2007 13:24

Eilen lähdettiin hinaamaan sitä pois, niin koitettiin vielä. Eli annettiin kunnolla leipää myllylle. Kun vähän aikaa sitä siinä poljettiin niin kaasarissa pamahti ja kas kummaa, golffi alkoi käymään oikein nätisti. No ei siinä muutakun ajamaan kämppää kohti. Mutta n. 4km:n jälkeen alkoi tuntua pientä nykimistä ja puutumista. Seuraavista liikennevaloista oli lähtemistä. :) Vähän matkaa vielä ajoin sen jälkeen. Kaasu piti olla kokoajan pohjassa, ja silloinkin meno oli tyyliin on/off. Eli kaasu pohjassa pari sekuntia kiihtyi ja pari sekuntia booasi, jne...

No ei muutakun kaasari irti ja putsailemaan. Siinä ympäristössä näytti olevan ihan kiitettävästi huohotusmömmöä, yms...

MarkusS
-
Viestit: 39
Liittynyt: 28.8.2006 8:57

ViestiKirjoittaja MarkusS » 28.8.2007 22:51

Ensinnäkin kiitokset kaikille aiemmille kirjoittajille, kokemuksista on ollut paljon hyötyä Pierburgin pirulaisen kanssa.

Omassa 2E2:ssani oli viimeiseksi mystinen vika, joka piti alipaineyksikön (osa 40) tankoa ulkona (ja kierroksia korkealla kuumalla myös kuumalla koneella.) Sähköt oli ok, alipaineletkut oli ok, uusin kumilaipan, eliminoin lämpöaika-anturin, testasin magneettiventtiilin ja putsasin/testasin vahatermarin (vaikka opinkin että se ei tähän vaikutakaan..), mutta silti liikkeelle lähdettyä tanko vain painoi kaasua omaan tahtiin. Kun vähän auttoi kädellä, se painui takaisin sisään ja kaasu laski tyhjäkäyntikierroksille. Tuntui ihan kuin se olisi jotenkin hieman jumissa vähän matkaa, mutta sekään ei loppujen lopuksi ollut syynä.

Loppujen lopuksi otin kaasarin vielä kerran irti (tästä voisi jo pitää pienen nopeuskilpailun, irtoaa jo aika rivakasti...) ja nappasin koko alipaineyksikön sieltä pois ja yhdistin siihen menevät alipaineletkut keskenään. Tulos: Toimii omassa käytössä täydellisesti. Ryyppy ja vahatermari toimivat kylmäkäynnistyksessä niinkuin pitääkin ja enää ei herra Pierburg pidä kaasua päällä omin nokkineen. Eli jos ei muu auta niin toimii se sitten näinkin.

avr
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.3.2005 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja avr » 28.12.2007 18:01

Heti alkuun ehkä alkeellinen kyssäri. Mitenkäs tuo pierburkki (2E3) lähtee oikeaoppisesti irti imusarjasta? en oo näihin burkkeihin niin perehtyny.

Varsinainen vika siis piilee siinä että kaasari vuotaa bensaa kiihdytyspumpusta/sen lähistöltä? Eli täytyis päästä sitä kurkistelemaan vähän lähemmin. Potilas on siis Polo -86 1.3

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.12.2007 23:20

Mitä luultavimmin kaasarin päältä löytyy muutama 13mm pultinkanta. Pultit menevät kaasarin rungon läpi imusarjan kylkeen, näin ainakin 2e-e:ssä on. Sen jälkeen kaasari irtoaa nostamalla kunhan kaikki letkut ja johdot on irrotettu.

avr
-
Viestit: 54
Liittynyt: 25.3.2005 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja avr » 28.12.2007 23:50

No noin sen oletin tapahtuvan, koska weberin kaasareis meni kanssa niin. Tuosta ei löytynyt kuin ristipäitä jotka oli melko lyhkäisiä. Eli niistä ilmeisesti lähtee yläosa irti?
Mutta mites se alaosa mahtaa lähteä? Tai koko paketti, noiden 4kpl ristipäiden jälkeen ei vielä mikään liikkunut tai lähtenyt irti?

Tonise
-
Viestit: 182
Liittynyt: 24.6.2006 8:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tonise » 29.12.2007 22:53


jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 30.12.2007 0:32

Ilmanpuhdistinkotelon irroituksen jälkeen Irroitat
- kaksi kaasuttimen oikeassa kyljessä olevaa vesiletkua
- kaasuvaijerin
- bensa tulo- ja paluuletkut kaasuttimen etupuolella olevasta purnukasta
- maajohdon sylinterikannessa olevasta "liittimestä"
- virranjakajalle menevän alipaineletkun
- johdon kaasuttimen vasemmalla takanurkalla olevasta liittimestä
- Tonise:n kuvassa esitetyt kolme 10mm kannalla olevaa pulttia
Näin toimien kaasutin irtoaa imusarjasta johtoineen ja välttyy rikastinkannen irroittamiselta.

Kuva on kaasuttimen takapuolelta, punainen liitin on "vasemman takanurkan liitin". :)

JoniKoo
-
Viestit: 6
Liittynyt: 15.1.2008 23:51

ViestiKirjoittaja JoniKoo » 6.2.2008 23:55

Moro. Oon asentamassa weberiä (32/36 DGAV, automaatiryyppy). Tuleeko siihen muita letkuja kiinni kuin pari vesiletkua ja pensaletku? Miten venttiilikopan huohotus hoituu? Tuleeko weberiin yhtään sähköjohtoa tai alipaine letkua? Jos jollakin on asennttuna weberi nii kuvat ois avuksi...

Kiitos jo etukätteen....

pasi86
-
Viestit: 64
Liittynyt: 14.3.2004 12:48

ViestiKirjoittaja pasi86 » 17.2.2008 20:25

Ongelmia riittää 86 1.3 Polon Pierburgissa, kun kulutus on päätä huimaavaa. Missä päin Oulua löytyy asiantuntemusta kyseistä kaasaria kohtaan? H&J Vepsäläinen? Mielellään kohtuuhintainen, kun ei tuohon roskaan kannata satoja euroja enään investoida. :D
Ei huvita viedä korjaamolle, jossa ei tajuta asian päälle mitään. Omat taidot ei enään riitä, kun ei oo vika korjaantunut.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 18.2.2008 14:08

Morjesta.
Onkohan täällä enään ketään vastaajia paikalla, näyttää olevan aikapaljon täällä lopussa pelkästään näitä kysymyksiä.

Ite sain just eilen käyntiin -90 1.6 jetan joka oli parisen viikkoa tuossa pihalla ollut kone auki.
Siitä oli hävinnyt tuona aikana "epätasainen" tyhjäkäynti, olettaisin johtuvan siitä kun laitoin kasatessa tuohon kaasarin kumilaippaan "uudet" silikoonit että pitäisi olla tiivis.
Nyt auto pukkaa kunnolla savua, elikkäs käypi rikkaalla, tyhjäkäyntikin on pikkasen liian korkealla (ei kiekkamittaria) muttei kuitenkaan yli 1000 rpm uskoisin näin.
Olen koittanut tutkia ja jotain on löytynytkin.
Tuo joku gowerlee tjsp. linkissä oleva 2E2 ja 2E3 pierburg kaasarien räjäytyskuvat eivät näytä vastaavan omaani, jotain on samaa mutta joitain osia ei meinaa löytyä.

Kannattaako tuota savutusta lähteä vähentämään eka seos ruuvvista, vai tyhjäkäynnistä?
Tuota tyhjäkäyntiruuvvia olen koittanut etsiä. Kaasarin vasemmalla puolella on musta pumppu (olikohan joku toisiokurkku?), sen takaa on jokin ruuvvi joka säätää sen pumpun liikettä. Vaiko sitten kaasarin oikealla puolella kaasuvivuston alapuolella oleva ruuvvi johon ottaa semmonen reilusti isompi "pumppu" kiinni kun kaasu ei ole painettuna.
Onko se noista kumpikaan?
Mikäs sitten joku 13mm pultti löytyy kaasarin takaa?

Tänään otan kaasuttimen irti ja koitan putsata kaikki kunnolla ja tutkia lisää.

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 18.2.2008 14:39

Kaikki säädöthän kannattaisi tehdä mittarit kiinni putkessa, jotta ei mene ihan metsään. Todella pienestä kiinni meneekö rikkaalla vai laihalla. 13mm pultista tyhjäkäynti ja ilmanputsarin sisältä seos. Jos oikein muistan niin aukipäin(lue vastapäivään) menee laihemmalle. Korvakuulolla voi saada käymään jo hyvin mutta lopullinen tosiaan mittarit kiinni. Huomaat kulutuksessa jos et muussa.
Tiedä oliko mitn apua tuosta selityksestä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.2.2008 19:31

Tuo joku gowerlee tjsp. linkissä oleva 2E2 ja 2E3 pierburg kaasarien räjäytyskuvat eivät näytä vastaavan omaani, jotain on samaa mutta joitain osia ei meinaa löytyä.
Liekö 2e-e? Siinä tapauksessa on turha etsiskellä tyhjäkäyntiruuvia kun sellaista ei ole. Enkä muuten ole mitään seosruuviakaan löytänyt vaikka kaasari on ollut kourassa moneen otteeseen.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 18.2.2008 20:05

Jep, kyllähän se tuo 2e-e on. Huomasin kun rupesin tuota tutkimaan.
Jotain ruuveja sieltä alta kääntelin silloin kasausvaiheessa muttei ollut mitään vaikutusta.

tuolta löytyy kuvat kaasarista
http://s232.photobucket.com/albums/ee20/Gorro-90/Jetta/

tuo yksi sisälle menevä 1mm* musta johto oli mennyt asennuksessa siniseen johtoon kiinni, mutta purussa ottamistani kuvista huomasinkin että se kuuluu tuohon kaasarin taakse olevaan "anturiin tjsp." senkin vaihdoin tuossa vielä äsken, muttei ollut muutosta.

Auto savuttaa vieläkin mutta kuullostaa käyvän hyvin. Kylmä tyhjäkäynti korva-arvio 850-900rpm.

pitänee katsella jos jostakin löytäis sähkökaavioita että mikä johto menee minnekkin, jos siten selviäisi.

Laittakaahan vinkkejä ni sais ton koslan ajoon.
Kiitokset kaikille jo etukäteen, toivottavasti apuja tulee...

edit; OT mitenkäs toi kannattais toi sytkän ajotus tarkastaa? Voisko se vaikuttaa tohon savutukseen?

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 18.2.2008 20:27

Onko tavallista, että kaasarikone ei pysy kylmänä käynnissä? Kun käynnistän auton, käy se hetken korotettua tyhjäkäyntiä ja sitten sammuu jos ei pidä kaasulla käynnissä. Kauaa ei tarvitse autolla ajaa kun se jo pysyy käynnissä tyhjäkäynnillä. Miten ongelman voi korjata, jos voi?

Kaasarina 2e-e

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.2.2008 20:50

Onko tavallista, että kaasarikone ei pysy kylmänä käynnissä?
No ei, kyllä sen kuuluu käyntiin jäädä, hetko korotettua tyhjäkäyntiä lämpötilasta riippuen ja sen jälkeen ~850rpm.

2e-e on sen verran mystinen vehje, etten omia ongelmiani ole onnistunut ratkaisemaan kuin kokeilemalla ja vaihtelemalla osia toisesta kaasarista. Sähköjohtojen hankautumat aiheuttavat kaikenlaista mukavaa ja tietty alipaineletkujen vuodot. Lisäksi yleismittarilla voi mittailla anturien kunnot ja lukaista vikakoodit jotka tosin nollaantuvat autoa sammutattessa.

Tältä sivustolta löytyy kaikenlaista infoa, tosin osa vain saksaksi :(
http://www.ruddies.business.t-online.de/2eecheckGB.htm

E: Tuossa pitäisi dokumenttien mukaan olla joku seosruuvi, mutta missä? Mulla tuossa kuvan kulmassa on vain valettu umpiseinä...

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 24.2.2008 15:24

SS: kyllä tuossa 2e-e:ssä on tuo seosruuvi tuolla kaasarin vas reunalla alhaalla. Sieltä se löytyy.

Kone käy nyt hyvin mutta tekee samaa kuin "jamku" oli kirjoittanut viime marraskuussa.
Eli kone käy ihan hyvin ja sillä pystyy ajelemaan noin 20km/ 30min kunnes ei jaksa enää lähteä liikkeelle. Kaasua kun laittaa, kaasari katkaisee sen itsenäisesti --> kierrokset aaltoilee vaikka olisi kaasu tasaisesti painettuna.
Auto kun on muutaman minuutin tien laidassa niin pysty ajamaan sen saman matkan kotiin.

Johtuuko tuo jostain lämpiämisestä kenties? (ryyppy lähtee pois päältä, jotain takaisinkytkentöjä tms.)

Mitä nuo olivatkaan nuo koneen etupuolella olevat lämpöanturit vesiletkussa? (sin ja mus)

"Jamku:lle" oli vastattu että saako kaasari pakosarjan päältä ilmaa, mistä sieltä muka pitäisi saada? Ja kuulemma tuo bensa jäätyy tai kohmettuu kait sinne jonnekkin... Minne?

Sellaistakin ihmettelin eilen kun tuo jätti tielle, että hieman savua nousi jäähdyttimen molemmilta puolilta letkuliittimistä ja flekti ei minusta pyörinyt.
Mittarin lämmöt ei minusta noussut yli puolenvälin (90*c kait)
tuollainen "ylilämpeneminen" tuskin vaikuttaa tuon kaasarin "automatiikka" säätöihin, vai vaikuttaako?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.2.2008 16:51

Toi hyytyminen kuulostaa ihan kaasarin jäätymiseltä, onko lämpimän imuilman putki pakosarjalta kunnossa, vai oletko tuon jo tarkistanut?

SS: kyllä tuossa 2e-e:ssä on tuo seosruuvi tuolla kaasarin vas reunalla alhaalla. Sieltä se löytyy.
Jahas, käynpäs heti katsomassa...
E: Oikeassa olet, ruuvi on vaan niin syvällä reiässä etten ole moista aiemmin löytänyt.

Mitä nuo olivatkaan nuo koneen etupuolella olevat lämpöanturit vesiletkussa? (sin ja mus)
Musta on lömpömittarille ja sininen moottorinohjaukselle, eli saattaa vaikuttaa ryypyn toimintaan. Ryyppyähän tuossa ohjataan sähkömoottorilla. Lisäksi imusarjassa on sininen anturi, mutta tuon merkitystä ei mulle ole kukaan osannut kertoa.

E2: Tietääkö joku tähän kuvaan nuolella merkityn reiän tehtävää?
Mulla on kaksi kaasaria ja toisessa kaasarissa ko. reiässä näkyy metallikuula.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 24.2.2008 19:20

SS: Mitä tarkoitat tuolla lämpimän imuilman putkella pakosarjalta?
meneekö suoraan kaasarille? kuinka paksu halkaisijaltaan?

Itse käynyt ihmettelemän nyt kun kävin vielä testiajelulla, joko termostaattia tai jäähdyttimen lämpötilaanturia. Tuolla kun ajelin, lämmöt olivat mittarin ensimmäisen pienen viivan yläpuolella (n. 75*C?) mutta koneesta kun käy jäähdytysnesteen putkia kokeilemassa, ne ovat todella kuumat. Lisäksi öjly vaahtoaa aikalailla.
Käyköhän vähän liian kuumalla.

Tuolla testiajelulla pääsin hieman pitemmälle kuin viimekerralla (n.4km) ja sitten alkoi oireilemaan. Annoin seisoa vähän aikaa tiensivussa ja välillä kokeilin uudestaan. Oire oli vielä n. 15min seisottamisen jälkeenkin vielä päällä (ei jaksanut liikkua ja kierrokset aaltoilivat)
Tämän jälkeen otin kaasarin taakse, ylimmäiseen anturiin (mikä se on? mitä se säätää / tekee?) menevän johdon (1*mm musta) irti ja käynnistin. Teki muutaman kerran tuon aaltoilun ja sitten laantui. Lähdin ajelemaan takaisin kotia kohti ja vika ei ilmentynyt. Lämpömittari näytti vielä samaa n 75*c.
Annoin auton seisoa vielä hetken kotipihalla jolloin lähdin tekemään vielä saman lenkin uudestaan tuo kys. piuha irroitettuna kaasarista, jolloin vikaa ei enää ilmentynyt.
Sattumaa vai onko noilla joku yhteys.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 24.2.2008 21:08

Se putki pakosarjalta menee ilmanputsarikoteloon, jossa alipaineella toimiva läppä säätää kumpaa ilmaa kaasariin päästetään: lämmintä vai kylmää. Jos sitä putkea ei ole tai se on huonossa kunnossa, mikä menee pakosarjalle, saa kaasari vain kylmää ilmaa ja näin ollen jäätyy. Itsellä oli ruostunut koko teline pois sieltä pakosarjalta ja joku oli sitte vetäny koko putken pois sieltä. Kummasti hyyty vaikka plussakelejä oli. Moni ongema hävis kun uusin telineen ja laitoin alumiinisen haitariputken siihen.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 24.2.2008 21:19

Olisko kellään kuvaa tosta putkesta? Mulla ei mitään tietoa miten toi menee...
Samalla se alipaineletku joka ohjaa sitä, mistä tulee?

Mitenkä toi toimii? ottaako se eka lämmintä ilmaa pakosarjalta, ja sit koneen lämmetessä ottaa kylmempää ilmaa?
Miksköhän mulla alkais ongelmat tulemaan vasta ku kone on lämpösenä...
Kuvan kun saisin niiin se selventäisi.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 25.2.2008 19:21

Olisko kellään kuvaa tosta putkesta? Mulla ei mitään tietoa miten toi menee...
Samalla se alipaineletku joka ohjaa sitä, mistä tulee?

alipaineletku lähtee ilmanpuhdistimen kotelosta.

Mitenkä toi toimii? ottaako se eka lämmintä ilmaa pakosarjalta, ja sit koneen lämmetessä ottaa kylmempää ilmaa?

jep.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.2.2008 19:53

Edellähän jo tietoa tulikin. Ilmanputsarikotelosta siis menee putki jonnekin lokasuojan sisään, tuolta imetään kylmää ilmaa. Tuosta putkesta haarautuu pakosarjan päälle toinen putki ja haarakohdassa on alipaineohjattu läppä. Riippuu vähän koneesta tyypistä, millainen tuo viritelmä on mutta periaate on kaikissa sama.

Samalla se alipaineletku joka ohjaa sitä, mistä tulee?

alipaineletku lähtee ilmanpuhdistimen kotelosta.
Ja putsarikotelossa on termostaatti, josta letku jatkuu kaasarin alapuolelle. Nämä letkut siis ohuita, <10mm.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 25.2.2008 22:26

Kyllä mulla se "ulos" sisälokariin menevä putkiviritelmä löytyy, vaikka revinkin pois jostakin syystä heti kun auto minulle tuli. Tuo haarauma loppuu siihen ekaan mutkaan joka lähtee siitä alipaineyksiköltä.
Juu noita letkuja oon koittanu miettiä että minne menee.
Mulla pierburg 2e-e kaasarilta tulee 2kpl alipaineletkuja ja toinen menee suodattimen "jälkeen" ilmanputsarikotelon vas. puolelle (2 liitintä --> taaimmainen) ja toinen ennen suodatinta oikeanpuolelle johonkin tötsään...

Tuota vaan ihmettelen että miten voisi vaikuttaa tuo pakosarjalta puuttuva imuletku, kun autoni oireilee vasta lämmettyään. Jos sieltä otetaan aluksi ilmaa ja sitten kun kone lämpenee vaihdetaan tuonne ulko-ottoon.
Ja auto toimi ihan hyvin ennen kuin menin koskemaan tuohon kaasariin.

Voisko joku koittaa selittää miten menee noi kaasarin alipaineletkut. Ei oo varmuutta että miten oli ennen kun purin.

Ite epäilen vahvasti ylilämpenemiseen, mutta en varma. Tuntuu vain noi vesiletkut todella kuumilta kun koskee, ja flekti ei pyöri. Termostaatti vai flektin anturi. Miten voisi tuon flektin anturin testata? Mittari näyttää kuitenkin ihan ok arvoja (80*c)

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 25.2.2008 23:22

Mulla pierburg 2e-e kaasarilta tulee 2kpl alipaineletkuja ja toinen menee suodattimen "jälkeen" ilmanputsarikotelon vas. puolelle (2 liitintä --> taaimmainen)
Se imuilman esilämmityksen ohjaus otetaan siitä etummaisesta.

toinen ennen suodatinta oikeanpuolelle johonkin tötsään...
Tuo on oikeen, jos se lähtee yläosasta siitä isosta mötikästä kaasuttimen etupuolelta

Jotain vanhoja kuvia
http://kuvablogi.com/blog/10960/1/

Ja on siellä kaasarissa nuita letkuja muitakin, ristiin rastiin. Omaani tuli ne kaikki kumiset vaihdettua ja sen jälkeen hävisi ongelmat. Tiedä sitten oliko niissä syy varsinaisesti. Oireet voi lukea mun vanhoista viesteistä. Tyhjäkäynti jäi korkealle lyhyesti sanottuna.

Kattelin nuo sun kuvat läpi, niin näyttäs menevän nuo kangaspäälysteiset ihan kuten mullakin. Ne on muuten melko haperaa tavaraa vanhimmiten...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.2.2008 20:02

Tuota vaan ihmettelen että miten voisi vaikuttaa tuo pakosarjalta puuttuva imuletku, kun autoni oireilee vasta lämmettyään. Jos sieltä otetaan aluksi ilmaa ja sitten kun kone lämpenee vaihdetaan tuonne ulko-ottoon.
Ja auto toimi ihan hyvin ennen kuin menin koskemaan tuohon kaasariin.
No ainakin juuri noin mulla auto oireili kun kaasari jäätyi. En heti meinannut asiaa uskoa, mutta korjauksen jälkeen ongelmat hävisivät. Ajaessa kaasarin läpi menee kylmää, kosteaa ilmaa joka alkaa kerryttämään jäätä kaasariin. Hetken seisoessa koneen lämpö sulattaa kaasarin.

Sinne ulko-ottoon ei vaihdeta kerralla, vaan koneelle lasketaan "sopivan" lämmintä ilmaa, talvella kone imee käytännössä aina osan ilmasta pakosarjalta. Imuilman lämpötilan perusteella sitä ohjataan, ei koneen lämpötilan.

Tokihan se vika voi olla muuallakin, mutta kannattaa nyt ainakin ensin laittaa nuo ilmiselvät puutteet kuntoon.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 26.2.2008 21:25

Tulipa tosa töitten jälkeen otettua termostaatti ja flektin anturi pois ja testattua ne. Hyvinhän ne toimi. Just sain kasaan. Laitoin samalla tuon puuttuvan alipaineletkun tuohon yksikköön joka valitsee tuon ilmanoton. Huomenna pitää viritellä siihen toiseen (pakosarjalle) menevään mutkaan laittaa jotain imurin tai vast. letkua ja käydä pienellä testilenkillä.
Kuinka lähellä tuo pitäisi olla tuota pakosarjaa? 10-15cm varmaan riittää...
Toivottavasti huomenna päästän pitkälle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.2.2008 21:53

Alkuperäinen viritys näkyy osittain Jedin kuvista, eli pakosarjan päällä on peltikotelo josta ilma imetään. Mahdollisimman lähelle tietty, vaikka sellaista alumiinihaitaria pätkä Biltemasta ja pakosarjaan lähes kiinni. Pääasia että putki saa sieltä lämmintä ilmaa.

Jostain syystä tuo 2e-e on erityisen nirso tuon lämpimän ilman suhteen, moni muu kaasari ei noin vähästä hätkähdä.

skyhawk
-
Viestit: 55
Liittynyt: 20.11.2006 23:12

ViestiKirjoittaja skyhawk » 28.2.2008 14:56

Miten menee noi 2e2 kaasarin sähköt? Kun meinasin asentaa sen golf 1 malliin. Ja siinä ei ole valmiina piuhoja.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 28.2.2008 18:54

No mikäköhän hel**tti tuohon ny tuli. Viimeksi kun tuli nuo termostaatti yms. testattua, ja kaikki olin laittavani takasin samanlailla kun irroittaessakin.
Nyt kun koneen käynnistää, alkaa jo hetken päästä (5-10 sek.) oireilemaan samantapaisesti kun tuolloin "jäätyessä". Ulkona ei täällä etelässä ole "kylmää" kuin nollakelin ympärillä, epäilen bensan nopeaa jäätymistä. Kone taitaa toimia ihan oikein tyhjäkäynnillä, mutta kaasua laittamalla muutaman kerran kierrokset ei pysy edes tyhjäkäynnillä niin korkealla että pysyisi käynnissä (arvio 400-500rpm)
Rauhallisesti jos laittaa kaasua niin kait pysyisi käynnissä, mutta epäilen tuota.

Kaasari otettiin pois ja annettiin sulaa jonka jälkeen laitettiin takaisin paikoilleen, oireet jatkuivat.

Katsottiin kaasaria siten että otettiin ylimääräset kotelot pois päältä ja laitettiin käyntiin.
Kaasarin yläpuolella oleva läppä (mitä tekee/säätää/mikä ohjaa) aukenee täysin käynnistettäessä ja hetken sen jälkeen alkaa sulkeutumaan ja lopulta sulkeutuu kokonaan jolloin auto sammuu. Mistä tuota voi säätää mahdollisesti siten ettei mene kiinni kokonaan?

Saakohan tuo bensaa kunnolla? ^ei näkynyt bensaa liikkuvan kaasarin päältä mistään.
Venttiilikopan edessä olevasta (bensasäiliöstä???) lähtevä (syöttö???) bensaletku jossa oleva pyöreä mötikkä (painekello???). Puhallettaessa tuohon letkuun molemmista suunnista menee ilma läpi. Mikä on tuon tarkoitus?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.2.2008 22:18

Se läppä on ryyppy, kuulostaa toimivan jotenkin väärinpäin...

E: Kuulostaa nyt jo joltain muulta kuin jäätymiseltä tuo oire.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 1.3.2008 19:00

Tulipa sitten tuota ryypyn sähkömoottoria tuossa ihmeteltyä ja siihenhän tulikin koskettua ennen sitä kuin lakkasi toimimasta.
Noh sitten vain sen paikkaa kokeilemaan että missä asennossa toimisi, ja tuon lisäksi tyhjäkäynti kohdilleen tuolta kaasarin alta niin AVOT, joha toimii taas.

Tässä ollaan ajeltu "huolettomia" ilsoja vasta noin 30, jos sunnuntaina koittais vaikka vähän pidemmälle lähteä. Olettaisin että nyt taitaa toimia.

Kiitokset vaan Kaikille auttajille, erityiesti SS:lle

Nyt kuuluu vain merkillistä resonointia (pientä lonksutusta) oikealta edestä. Tuntuisi kuuluvan voimakkaimmin jakopäänhihna kotelosta. Kasvaa koneen kierrosten mukana.
Tuo vesipumpun hihnapyörä on kylläkin hieman vinossa ohjaustehostimeen nähden ja hieman vipattaa kun kone on käynnissä, tuosta voisin ehkä vesipumpun laakeriakin epäillä mutta sen tutkiminen pitää jättää myöhemmäksi.

Tulevalla vkolla pääsee korjaamolle mittauttaa päästöt ja kattoo että ajotus/sytytys on kohillaan, jos siellä selviäis tuo kolina.

imppa86
-
Viestit: 21
Liittynyt: 9.3.2008 13:29

ViestiKirjoittaja imppa86 » 9.3.2008 15:05

sanokaas mikä vikana.mulla golf mk2 1.6 juuri tuolla pierburgin kaasarilla.vuosimalli 89. Kylmänä käynnistäessä ei tyhjäkäyntiä ennenkuin ajaa hetken ja kulutus yli 10l/100km.ei kuitenkaan tunnu muuten olevan vialla mitään.ihmettyttää vaan tuo hurja kulutus.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.3.2008 8:56

Eipä se sitten tainnukkaan toimia. Tai siis auto käy ihan hyvin ja kulkee, mutta päästöt kävin paikallisella korjaamolla mittauttamassa niin ne näytti liikaa. Aloitettiin mittaukset niin näytti (co2?) 2,7-2,9. Arvot pitäisi olla ilman katalysaattoria alle 3,5 ja katilla alle 0,5. Otettiin kaasuvaijerista yksi säätölaite (nippuside) pois niin laski kierrokset lähemmäksi oikeita sekä tuo arvo jo alle 2.
Toinen arvo mitä seurattiin oli saatava alle 100 muistaakseni, ja se näytti n. 120.
Säädin seosruuvvia pienemmälle ja arvot muuttuivat about 0,8aan ja lähemmäksi sataa tuo toinenkin. Noilla asetuksilla lämpimällä koneella auto toimii oikein mutta kylmänä meinaa hyytyä.
Kysymys kuuluu: Mitä tuossa kaasarissa 2e-e voisi säätää (seos, tyhjäkäynti, ryyppymoottorin asento, ym?) ja millä voisi vaikuttaa noihin tuloksiin?
Sitten ihmettelin sitäkin että vaikuttaako noissa mittauslaitteissa niiden näyttämä kierrosluku siihen arvoon?
Tyhjäkäynti oli alkuun koneen mukaan n. 750rpm --> säätönippuside pois n.520rpm (kävi tasasesti, ihme jos todella noin alhanen) ja kaasua laittamalla kun koitettiin saada arvoja alaspäin, kone näytti 2000-2300rpm (kuulosti miltei 4000rpm).
Koneesta ei näyttänyt kierrokset nousevan yli 2500rpm vaikka kuinka laitto kaasua...

Hemu`s
-
Viestit: 151
Liittynyt: 29.7.2003 21:47

ViestiKirjoittaja Hemu`s » 10.4.2008 17:07

Osaisko kukaan kertoa mikä merkitys on pirun ohuella suht pitkällä jousella mikä löytyy tuolta osan 27 sisältä http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html ? Saako jousta mistään varaosana vai pitääkö ostaa koko tuo vissiin just ryyppy systeemi?
Viimeksi muokannut Hemu`s, 23.4.2008 14:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa