By Pass ja dump valve 1.8T passatissa
Valvoja: ffp jäsenet
By Pass ja dump valve 1.8T passatissa
Näistä ei vielä paljon ole ollutkaan keskusteluja, mutta pakko lisätä. Jotkut väittää että jos dumpin laittaa esim. otsikon mukaiseen koneeseen, niin ei toimi kunnolla. Tällä hetkellä on kiinni Forgen by pass venttiili. Kävin kysymässä Streetturbolta Mikkelistä tuota dump valven laittoa ja sanoivat että dumpin voi laittaa ja kunhan säätää sen jousen siitä dumpista kohdalleen niin mitään ongelmia ei tule. Kuvassa on merkattu paikka mihin kyseinen kalikka pitäisi/voisi laittaa.
Alkuperäinen tai tässä tapauksessa se forge jätettäisiin omalle paikalle ja tuohon kuvassa merkattuun putkeet tulisi T-haara, missä se dumppi olisi kiinni. Ovat laittaneet tuolla Streetturbolla useamman kiinni ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Kommenttia kehiin...
Alkuperäinen tai tässä tapauksessa se forge jätettäisiin omalle paikalle ja tuohon kuvassa merkattuun putkeet tulisi T-haara, missä se dumppi olisi kiinni. Ovat laittaneet tuolla Streetturbolla useamman kiinni ja mitään ongelmia ei ole ollut.
Kommenttia kehiin...
Joo kyllä saa mustamaalattua, se on totta. Ja kyllähän sen saa dumpillakin varmaan toimimaan mutta joutuu jonkun verran "säätämään" että sen saa toimii oikein.
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=dumppi
Siinä olisi juttua dumpista ja 1.8 20vt
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ght=dumppi
Siinä olisi juttua dumpista ja 1.8 20vt
Jos sen by pass venttiilin korvaa dumpilla, niin eikös siinä jää sitten se yksi letku ylimääräiseksi?
Sitä ne siellä Steetturbolla selitti, että sen letkun tukkiminen aiheuttaa epätoimivutta, mutta jos sen dumpin laittaisi kuvan mukaiseen paikkaan ja antaisi sen by passin olla paikoillaan niin ei tule ongelmia. Sanoivat että useempi laitettu just tuolla tavalla eikä yksikään ole reistaillut.
En minä sitä dumppia äänen takia, kun mulla on cd:llä sitä sihahtelua:)
Sitä ne siellä Steetturbolla selitti, että sen letkun tukkiminen aiheuttaa epätoimivutta, mutta jos sen dumpin laittaisi kuvan mukaiseen paikkaan ja antaisi sen by passin olla paikoillaan niin ei tule ongelmia. Sanoivat että useempi laitettu just tuolla tavalla eikä yksikään ole reistaillut.
En minä sitä dumppia äänen takia, kun mulla on cd:llä sitä sihahtelua:)
Tässä tapauksessa ei ainakaan toimi: http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=5040
Tuossa kun on jo valmiiksi Kari T:n postaama oikein hyvä kuva moottorista niin viitsisikö joku merkata kuvaan bypass-venttiilin sijainnin.
Jos poistaa katalysaattorin niin onko päästöjen kannalta minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä läpi päästötestistä? [Tiedän että katalysaattoria ei saa poistaa ja sen poistaminen tekee autosta tieliikennekelvottoman (viimeistään sitten kun sen puuttuminen huomataan katsastuksessa).]
Jos poistaa katalysaattorin niin onko päästöjen kannalta minkäänlaisia mahdollisuuksia päästä läpi päästötestistä? [Tiedän että katalysaattoria ei saa poistaa ja sen poistaminen tekee autosta tieliikennekelvottoman (viimeistään sitten kun sen puuttuminen huomataan katsastuksessa).]
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
^tehoero paljonko? Pelkän katin poistolla? Kyllä sillä tehoa saa, ja sen vaikutuksen suorituskykyyn voi mitata ehkä jopa Nasa-laitteilla. Kysymys onkin siitä että onko niin pienistä tehonlisäyksistä hyötyä haittoihin nähtynä. Se pieni lisä ei tunnu ku esson baarissa joten hyödytöntä sillä tavalla leikkiä legendaa. Peltisatsilla ja hyvin toimivalla putkistolla voidaan jo jotain hyötyä. Mutta tuntuu vieläkin kehnosti perseen alla.
Pahoitteluni henkisen pahoinvoinnin aiheuttamisesta.
Pahoitteluni henkisen pahoinvoinnin aiheuttamisesta.
peltisarja turboautoon...hmmm...asiahan on näin että turboautossa ei liian isoa hormia olekkaan. vapareissa sitten ihan eri juttu. viimeisimmässä kommentissani taitaa lukea : ilman kattia putkiston kanssa, eli ei, en väitä että pelkkä katin poisto hyödyttää mainittavasti.
eikä täällä kukaan henkisesti pahoin voi ;)
eikä täällä kukaan henkisesti pahoin voi ;)
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
^Joo no tuon kyllä myönnän itsekin että turboautossa loppuhormin koko periaatteessa vapaa. Mutta tosin järjenkäyttö siinäkin suotavaa. Vaikutus turboahdetussa huomattavasti pienempi kuin vaparissa mutta änywäy.
Ja peltisarjalla saadaan turboautossa ihmeitä aikaan.
Katalysaattoriin palatakseni niin kommentoin alunperin pelkän katin poistoa, en muita putkistomuutoksia.
Ja viittaukseni muihin pieniin tehonlisäysjuttuihin perustuu henkilökohtaiseen mielipiteeseeni että teholapulla noussut teho/vääntö ei ole paskankaan väärti jos sitä ei tunne perseen alla...
Ja peltisarjalla saadaan turboautossa ihmeitä aikaan.
Katalysaattoriin palatakseni niin kommentoin alunperin pelkän katin poistoa, en muita putkistomuutoksia.
Ja viittaukseni muihin pieniin tehonlisäysjuttuihin perustuu henkilökohtaiseen mielipiteeseeni että teholapulla noussut teho/vääntö ei ole paskankaan väärti jos sitä ei tunne perseen alla...
jaa nyt mä käsitin väärin ton peltisarja hommelin :)
se on totta että kunnon pakosarja hakkaa orggiksen 100-0, ja sekin on totta että persdyno paras dyno, sen nimittäin kyllä tuntee jos virityksestä on ollut hyötyä. nimimerkillä muutamat kyrvähtäneet kansipahvit ja 1,5 baria starletissa ennenku hajos :D
se on totta että kunnon pakosarja hakkaa orggiksen 100-0, ja sekin on totta että persdyno paras dyno, sen nimittäin kyllä tuntee jos virityksestä on ollut hyötyä. nimimerkillä muutamat kyrvähtäneet kansipahvit ja 1,5 baria starletissa ennenku hajos :D
-
- -
- Viestit: 31
- Liittynyt: 2.4.2005 0:25
^Tarkennetaan nyt taas. Eli: PARAS dyno on aito tehopenkki.
Siitä moottori tykkää.
Mitä ainakin itse tarkoitin on että kasvaneesta tehosta (eli siis pikkuruisista tehonlisäyksistä) ei ole minkään valtakunnan iloa jos sitä ei persdyno huomaa.
Persdynossa tuntuvat tehot on niitä mistä kuski tykkää.
Varmaan pystyt itsekin myöntämään että 2 ponin tehonlisät ei lämmitä mieltä muuta kun kahvilla jutustellessa kaverin kanssa jolla on se kaksi konia vähemmän vakiokoneessaan. Sitä ei vaan yksinkertaisesti huomaa käytössä.
Siitä moottori tykkää.
Mitä ainakin itse tarkoitin on että kasvaneesta tehosta (eli siis pikkuruisista tehonlisäyksistä) ei ole minkään valtakunnan iloa jos sitä ei persdyno huomaa.
Persdynossa tuntuvat tehot on niitä mistä kuski tykkää.
Varmaan pystyt itsekin myöntämään että 2 ponin tehonlisät ei lämmitä mieltä muuta kun kahvilla jutustellessa kaverin kanssa jolla on se kaksi konia vähemmän vakiokoneessaan. Sitä ei vaan yksinkertaisesti huomaa käytössä.
Noniin...tuli sitten kokeiltua tuota dumppia 1.8T:ssä, kun siitä on paljon spekulaatiota, jyrkkiä mielipiteitä...ja houkuttipa tuo muutos äänimaailmassakin ;) Tässä tarinan muodossa miten homma meni.
Jutustelin proturbon kanssa aiheesta ja he tuumasivat että: "onhan noita laitettu, vaan ei ne oikein pelaa". Kaupat kuitenkin tehtiin ja dumppi tuli (kiitokset proturbolle asiallisesta palvelusta ja nopeasta toimituksesta!).
Noh, minulla oli forgessa pari prikkaa, joten laitoin kylmiltään dumppiinkin pari prikkaa. Ensimmäin ongelma tuli siinä kun forgessa on 25mm lähdöt ja tuossa dumpissa 32mm ja eihän se mennyt millään. Teetätin puolitutulla sorvarilla alumiini holkin tuohon ja kävin ostamassa 25mm letkutulpan forgen jäljiltä ylimääräisen letkun tukkimiseen ja ei muuta kuin asentamaan. Forge kirjahyllyyn, ylimääräinen letku tukkoon, dumppi paikalleen...seurasi seuraava ongelma. Dumpissa ohjausletku lähtö oli 7mm ja imusarjasta lähtevä 4mm. Lisäksi letku oli niin hapero että sen sai käsin katkottua 5cm pätkiin naps naps. Uusi 5mm letku sinkui hyvin dumpiin ja tarrasi imusarjaankin kiinni kun laittoi ensin ohuen letkun letkukaran päälle.
Ja testaamaan. Auto käyntiin, tyhjäkäynnissä ei moitteita...seokset menee kuten pitääkin. Ensimmäinen veto ja jalka kaasulta...tsitsitsii. Ihan sama mikä vaihde, paljonko kierroksia tai paineita, aina tsitsitsiih. Auton käynti ok, seokset hetken rikkaan puoleiset. Noh, otimpa kokeeksi prikat pois dumpista. Kikatus väheni, mutta silti...ja ei muuta kuin dumpin jousta poikki, n. 1.5 cm sen vapaasta mitasta. Nyt alkoi suhautella asiaan kuuluvalla tavalla...ainoastaan matalilla kierroksilla pikku paineilla meinaa toisinaan kikattaa pari kertaa ennen suhausta...tsitsi...tsuuuh. Voisi vielä kokeilla hieman löysätä dumppia. Seokset menee rikkaalle ja hetken kuluttua tipahtaa laihalle kun ilmeisesti lambda yrittää korjata tilannetta. Varsin nopeasti kuitenkin tasaantuu...auton toiminnassa ja kulkupuolessa ei oikeastaan muuta kuin että toisinaan kun pysähtyy ja seokset tippuu rikkaalta laihalle, niin samalla hieman tyhjäkäyntikierrokset notkahtaa.
Conclusion: Dumpin saa kyllä toimimaan autossa sen kulkua pahemmin haittaamatta. Joskin katin surmahan tuo on ja sen kyllä huomaa vedon jälkeisestä kananmunan tuoksusta...ehkäpä katti pois tai tilalle kisakatti jonka olettaisi kestävän pikkasen paremmin rikasta seosta. Tuosta laihalla käynnistä en oikeastaan osaa sanoa pidemmällä juoksulla miten vaikuttaa, eihän se tietty hyvää tee...mutta siis toimii, mutta ei sinänsä täydellisesti siinä mielessä kuinka tuo auto on suunniteltu toimimaan. Äänet ovat aika rajut :)
Auto on karalan lastuttama ja dumpin laiton jälkeen ei ole mitään säätöä tehty...dumppi saa olla ainakin toistaiseksi paikallaan, sanokoot ihmiset mitä sanoo.
Jutustelin proturbon kanssa aiheesta ja he tuumasivat että: "onhan noita laitettu, vaan ei ne oikein pelaa". Kaupat kuitenkin tehtiin ja dumppi tuli (kiitokset proturbolle asiallisesta palvelusta ja nopeasta toimituksesta!).
Noh, minulla oli forgessa pari prikkaa, joten laitoin kylmiltään dumppiinkin pari prikkaa. Ensimmäin ongelma tuli siinä kun forgessa on 25mm lähdöt ja tuossa dumpissa 32mm ja eihän se mennyt millään. Teetätin puolitutulla sorvarilla alumiini holkin tuohon ja kävin ostamassa 25mm letkutulpan forgen jäljiltä ylimääräisen letkun tukkimiseen ja ei muuta kuin asentamaan. Forge kirjahyllyyn, ylimääräinen letku tukkoon, dumppi paikalleen...seurasi seuraava ongelma. Dumpissa ohjausletku lähtö oli 7mm ja imusarjasta lähtevä 4mm. Lisäksi letku oli niin hapero että sen sai käsin katkottua 5cm pätkiin naps naps. Uusi 5mm letku sinkui hyvin dumpiin ja tarrasi imusarjaankin kiinni kun laittoi ensin ohuen letkun letkukaran päälle.
Ja testaamaan. Auto käyntiin, tyhjäkäynnissä ei moitteita...seokset menee kuten pitääkin. Ensimmäinen veto ja jalka kaasulta...tsitsitsii. Ihan sama mikä vaihde, paljonko kierroksia tai paineita, aina tsitsitsiih. Auton käynti ok, seokset hetken rikkaan puoleiset. Noh, otimpa kokeeksi prikat pois dumpista. Kikatus väheni, mutta silti...ja ei muuta kuin dumpin jousta poikki, n. 1.5 cm sen vapaasta mitasta. Nyt alkoi suhautella asiaan kuuluvalla tavalla...ainoastaan matalilla kierroksilla pikku paineilla meinaa toisinaan kikattaa pari kertaa ennen suhausta...tsitsi...tsuuuh. Voisi vielä kokeilla hieman löysätä dumppia. Seokset menee rikkaalle ja hetken kuluttua tipahtaa laihalle kun ilmeisesti lambda yrittää korjata tilannetta. Varsin nopeasti kuitenkin tasaantuu...auton toiminnassa ja kulkupuolessa ei oikeastaan muuta kuin että toisinaan kun pysähtyy ja seokset tippuu rikkaalta laihalle, niin samalla hieman tyhjäkäyntikierrokset notkahtaa.
Conclusion: Dumpin saa kyllä toimimaan autossa sen kulkua pahemmin haittaamatta. Joskin katin surmahan tuo on ja sen kyllä huomaa vedon jälkeisestä kananmunan tuoksusta...ehkäpä katti pois tai tilalle kisakatti jonka olettaisi kestävän pikkasen paremmin rikasta seosta. Tuosta laihalla käynnistä en oikeastaan osaa sanoa pidemmällä juoksulla miten vaikuttaa, eihän se tietty hyvää tee...mutta siis toimii, mutta ei sinänsä täydellisesti siinä mielessä kuinka tuo auto on suunniteltu toimimaan. Äänet ovat aika rajut :)
Auto on karalan lastuttama ja dumpin laiton jälkeen ei ole mitään säätöä tehty...dumppi saa olla ainakin toistaiseksi paikallaan, sanokoot ihmiset mitä sanoo.
Viimeksi muokannut -_Joke_-, 15.6.2005 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kukin mieltää ongelmat tavallaan...jollekin se että seokset vaeltaa hieman (laidasta laitaan?!) on ylitsepääsemätön ongelma jonka kanssa ei voi elää ja toisia se ei haittaa...itseänikaan ei toistaiseksi haittaa. Eikä varmaan kaikki luekaan tätä foorumia. Kuitenkin, "ei mitään ongelmia" on ehkä hieman jyrkästi sanottu kun yleisesti tiedetään ja omalla kohdallani kokemusperäisesti voin sanoa että dumpin laitto sotkee hieman auton suunniteltua toimintaa...ilman syvällisempää tutkintaa voisi sanoa että "ei mitään ongelmia" kun ei dumpin vaikutusta välttämättä huomaa ennenkuin pitkällä aikavälillä...paitsi äänestä tietenkin ;)
Miksi niin Rolle...alkoi pelotta kun Rolle kyselee tuohon malliin :D
Ainoa aaltoilu mikä on havaittu, niin tulee sillä hetkellä kun seos tippuu rikkaalta laihalle, kierrokset notkahtaa...eikä aina tee tuotakaan. Muuten ei aaltoile. Sammahtanut ei ole kertaakaan. Pitää seurata käyttäytymistä jos se jotenkin koettaa sopeuttaa itseään. Vikalistan vilkaisin ja oletin että siellä on vaikka sun mitä, mutta ainoa vika mikä oli, oli jotain tyyliin "mixture adaptation limit exceeded"
Tänään kokeilin löysätä vielä dumppia tuon matalilla kierroksilla kuuluvan satunnaisen kikattelun vuoksi ja sen seurauksena oli se että dumppi jäi tyhjäkäynnillä raolleen ja sen seurauksena auto kävi tasaisesti rikkaalla tyhjäkäynnilla. Hienoinen kirraaminen palautti seokset kohdilleen tyhjäkäynillä ja lambdajännite seilaa kuten kuuluukin...nyt on aika hyvin säädöissä ja toimii sen minkä toimii. Dumpissa vain on havaittavissa lievää epäsäännöllisyyttä toiminnassa...välillä menee kiinni hyvin, toisinaan meinaa aavistuksen irvistää, joskin vain sen verran että seokset pysyy kuitenkin kohdallaan.
Ainoa aaltoilu mikä on havaittu, niin tulee sillä hetkellä kun seos tippuu rikkaalta laihalle, kierrokset notkahtaa...eikä aina tee tuotakaan. Muuten ei aaltoile. Sammahtanut ei ole kertaakaan. Pitää seurata käyttäytymistä jos se jotenkin koettaa sopeuttaa itseään. Vikalistan vilkaisin ja oletin että siellä on vaikka sun mitä, mutta ainoa vika mikä oli, oli jotain tyyliin "mixture adaptation limit exceeded"
Tänään kokeilin löysätä vielä dumppia tuon matalilla kierroksilla kuuluvan satunnaisen kikattelun vuoksi ja sen seurauksena oli se että dumppi jäi tyhjäkäynnillä raolleen ja sen seurauksena auto kävi tasaisesti rikkaalla tyhjäkäynnilla. Hienoinen kirraaminen palautti seokset kohdilleen tyhjäkäynillä ja lambdajännite seilaa kuten kuuluukin...nyt on aika hyvin säädöissä ja toimii sen minkä toimii. Dumpissa vain on havaittavissa lievää epäsäännöllisyyttä toiminnassa...välillä menee kiinni hyvin, toisinaan meinaa aavistuksen irvistää, joskin vain sen verran että seokset pysyy kuitenkin kohdallaan.
Itsellä oli myös ostettaessa dumppi autossa paikoillaan, vaikka tosin on 2.2tee mutta toimintaperiaate aivan sama. Suoranaisesti mitään vikaa en huomannut sen viikon pari kun se siinä kiinni oli. Mutta tosiaan, mitä _piip_ järkeä sitä on pitää siinä koneessa kiinni kun kumminkin sen tietää että moottorinohjaus sekoaa sillä? 710N bypass on nyt paikoillaan, ja hyvin on pelannut monta kuukautta 1.2bar ahdoilla.
Kyllä niitä suhinoita tulee bypassilla ja isommilla ahdoilla ihan omiin tarpeisiin sopivasti.
Kyllä niitä suhinoita tulee bypassilla ja isommilla ahdoilla ihan omiin tarpeisiin sopivasti.
...mutta suosittelemaanhan sitä ei oikein pysty
Nojoo...olen kyllä vähän samalla kannalla sinun kanssa.
...mitä _piip_ järkeä sitä on pitää siinä koneessa kiinni kun kumminkin sen tietää että moottorinohjaus sekoaa sillä?
Sekoaa minkä sekoaa...ei tuo minulla nyt aivan totaalisesti seonnut enkä tiedä onko sen paikallaan kiinni pitäminen mistään _piip_ järjestä kiinni. Minun puolesta tehköön kukakin mitä tahtoo :) Minulla oli forge tuossa ja samat paineet kuin sinulla joten tiedän kyllä millaista pöhinää se pitää...pääpointti tuossa laitossa nyt ei ollutkaan nuo äänet vaan piti saada testata miten se toimii ja sehän toimii juuri kuten ajattelinkin...tosin on nuo äänet ihan hauskat, tiedä kauanko sitten jaksaa kuunnella.
Kun nyt tuli tämä taas esille, niin kirjoitellaan sitten kokemuksia tuon reilun neljän kuukauden ajalta mitä dumpin asentamisesta on.
Edelleenkään sammahtelua ei ole ollut ja sama ominaisuus että kun seos típahtaa rikkaalta laihalle, niin tyhjäkäyntikierrokset notkahtaa, käy noin ehkä 700 kiekan nurkilla. Ilmojen kylmettyä saattaa notkahtaa parikin kertaa. Sattumoisin satuin eilen katsomaan vikalistan, siellä ei yhtikäs mitään. Vedossa toisinaan pientä aaltoilua, mutta taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin dumpista johtuva ongelma...näkyy olevan niin monella muullakin.
Ainoa mikä nyt, niin on dumpin säädöllinen harmi. Nimittäin pienillä paineilla ja matalilla kierroksilla tuo muutama sakkausääni. Toisinsanoen voisi olettaa että dumppi on aavistuksen liian tiukalla, mutta jos sitä löysää, niin se jää auki. Asiaa voisi ehkä kokeilla korjata pikkasen avarammalla ohjauspaineletkulla...
Eli, karkeasti ottaen en edelläänkään tyrmää tuon toimivuutta, vaan en kyllä suosittelekaan tuota, sotkeehan se kuitenkin aavistuksen seoksia...pitää tarkistella tulpat jossain välissä että mitä ne kertoo ja seurata nyt miten pelaa talven mittaan.
Edelleenkään sammahtelua ei ole ollut ja sama ominaisuus että kun seos típahtaa rikkaalta laihalle, niin tyhjäkäyntikierrokset notkahtaa, käy noin ehkä 700 kiekan nurkilla. Ilmojen kylmettyä saattaa notkahtaa parikin kertaa. Sattumoisin satuin eilen katsomaan vikalistan, siellä ei yhtikäs mitään. Vedossa toisinaan pientä aaltoilua, mutta taitaa olla enemmänkin ominaisuus kuin dumpista johtuva ongelma...näkyy olevan niin monella muullakin.
Ainoa mikä nyt, niin on dumpin säädöllinen harmi. Nimittäin pienillä paineilla ja matalilla kierroksilla tuo muutama sakkausääni. Toisinsanoen voisi olettaa että dumppi on aavistuksen liian tiukalla, mutta jos sitä löysää, niin se jää auki. Asiaa voisi ehkä kokeilla korjata pikkasen avarammalla ohjauspaineletkulla...
Eli, karkeasti ottaen en edelläänkään tyrmää tuon toimivuutta, vaan en kyllä suosittelekaan tuota, sotkeehan se kuitenkin aavistuksen seoksia...pitää tarkistella tulpat jossain välissä että mitä ne kertoo ja seurata nyt miten pelaa talven mittaan.
Mulla on ollut dumppi kiinni 1.8Tssä 1.5 vuotta ja ei ole missään vaiheessa ollut yhtäkään ongelmaa.. kop kop *koputtaa puuta*
3" kisakatti alla ja menee päästöistä leimalle heittämällä.
Olisiko tästä kiittäminen www.artec-power.fi sakua joka on aika täsmä säätäjä softien kanssa, liekkö hyvin säädetyllä softalla vaikutusta tuohon dumpin toimintaan autossa.
Toistaiseksi kaikki toimii kuin ajatus. =)
3" kisakatti alla ja menee päästöistä leimalle heittämällä.
Olisiko tästä kiittäminen www.artec-power.fi sakua joka on aika täsmä säätäjä softien kanssa, liekkö hyvin säädetyllä softalla vaikutusta tuohon dumpin toimintaan autossa.
Toistaiseksi kaikki toimii kuin ajatus. =)
Kirjoitellaan nyt noita kokemuksia taasen...pakkasta -27. Kaasun löysäämisen jälkeen kytkin pohjassa seos menee rikkaalle josta tuttuun tapaan laihalle -> kierrokset notkahtaa nyt kohtuullisen rajusti, ei kuitenkaan sammu. Ilmeisesti lambda yrittää korjata tuon seurauksena rikkaan suuntaan, mutta vetää liian rikkaalle (?) jonka seurauksena kierrokset hypähtää...lambda alkaa taas korjaamaan laihemmalle ja kierrokset notkahtaa...tuota tekee nyt useamman kerran putkeen ennen kuin rauhoittuu. Eli pakkanen vaikuttaisi tehostavan tuota heilahtelu ilmiötä...tuonne miinus 20-25 asti pelaa kutakuinkin siedettävästi, nyt menee tuo huojuminen jo hieman yli sietokyvyn...odotellaanpa taas lauhempia kelejä :)
Itsellä oli kiinni tuollainen kalvollinen forge ja jäykällä jousella kuuluu sellanen sakkausääni forgesta. Antaa myös jostain syystä vikakoodia, vaikka on varmasti oikein asennettu ja kalvo on ehjä.
Myös apex:n suodattimella nousi tuo suhahdus ääni vähän, mutta saa oikeesti jo yrittää kuunnella, että kuulee suhahduksen eli aika vaimea toi on.
Saa nähdä millaiset äänet tulee, kun pistän vaparin ja forgen kiinni samaan aikaan.
Ps: Miten näissä nipponeissa ja volvoissa voi olla dumppi onhan niissäkin ilmamassamittari? En nyt vaan tajua miten porukka sanoo, että ei voi asentaa autoon jossa ilmamassamittari dumppia.
Myös apex:n suodattimella nousi tuo suhahdus ääni vähän, mutta saa oikeesti jo yrittää kuunnella, että kuulee suhahduksen eli aika vaimea toi on.
Saa nähdä millaiset äänet tulee, kun pistän vaparin ja forgen kiinni samaan aikaan.
Ps: Miten näissä nipponeissa ja volvoissa voi olla dumppi onhan niissäkin ilmamassamittari? En nyt vaan tajua miten porukka sanoo, että ei voi asentaa autoon jossa ilmamassamittari dumppia.
Minulla päästää tuossa passatissa tuo vakio bosh pass sellaisen vaimean korahduksen, tietysti kirimällähän siitä selviää. Kuitenkin suunnitelmissa on vaihtaa tuo venttiili ja ilmeisesti tuo Forge on siihen se paras vaihtoehto. Kai se "pitää" vaihtaa tuo alkup. ilmansuodatinkin kartion muotoiseen vapaasti virtaavaan malliin.
Apex'i ilmeisesti on ollut suosittu tuossa mallissa ja jopa toimivakin?
OT: Onkos täällä jotkut tilanneet Ruotsin puolelta noita tüning osia, onko hinta samaa suuntaa kuin suomessa? Ilmottakaa ihmeessä mahdolliset hyvät liikkeet jos tiedätte. Sen verran uusi olen täällä puolella rajaa, että en ole kerennyt moisiin tutustua. Passattikin on tuore tuttavuus minulle kun sen tuossa pari viikkoa sitten investoin.
Apex'i ilmeisesti on ollut suosittu tuossa mallissa ja jopa toimivakin?
OT: Onkos täällä jotkut tilanneet Ruotsin puolelta noita tüning osia, onko hinta samaa suuntaa kuin suomessa? Ilmottakaa ihmeessä mahdolliset hyvät liikkeet jos tiedätte. Sen verran uusi olen täällä puolella rajaa, että en ole kerennyt moisiin tutustua. Passattikin on tuore tuttavuus minulle kun sen tuossa pari viikkoa sitten investoin.
...vakio bosh pass sellaisen vaimean korahduksen, tietysti kirimällähän siitä selviää
Minun tietoon tuota ei voi kiriä...?.!.
Forge on ok, Milltekiltä löytyy vastaavia ja muistaakseni halvempia. Apex'in suodatinta suosittelevat koska ei ole öljyttävä malli. Tietysti tuosta menee vapaasti virtaavana alkuperäistä suodatinta enemmän moskaa läpi mutta kaikki on suhteellista.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 18.8.2006 23:37
- Viesti:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ADJUSTAB ... 0018695523
ebaysta löysin tuollaisen blow offin. mitenköhän tuo toimii? löytyyköhän suomen maalta vastaavaa mikä sopii suoraan paikoilleen? kehuvat ainakin toimivan ok että pitäisiköhän tilata ja pistää kommentit tänne kun on kiinni?
ebaysta löysin tuollaisen blow offin. mitenköhän tuo toimii? löytyyköhän suomen maalta vastaavaa mikä sopii suoraan paikoilleen? kehuvat ainakin toimivan ok että pitäisiköhän tilata ja pistää kommentit tänne kun on kiinni?
Suomenmaalta: http://www.mpm-performance.com/
Asensin 1.8t -02 forgen 007P ByPass venttiilin ja ihmettelen kummasti että ei sieltä mitään suhahduksia ruvennut kuulumaan? Vaikka eikai sen pitäiskään mutta luin vaan täältä että on pelkällä venttiilin vaihdolla tullut ääniä..Muutenkin auto tuntuu olevan aika puuduksissa että onko siellä edes ahtopaineita..
Tarviiko sitä venttiilin pientä lähtöä tukkia vai pitääkö siihen vielä liittää jotain? Vai onko esim ahtopainemittarille paikka?
Niin ja tapahtuuko tuo forgen säätäminen pelkillä jousilla vai korkkia ruuvaamalla?
Tarviiko sitä venttiilin pientä lähtöä tukkia vai pitääkö siihen vielä liittää jotain? Vai onko esim ahtopainemittarille paikka?
Niin ja tapahtuuko tuo forgen säätäminen pelkillä jousilla vai korkkia ruuvaamalla?
Vaikka täällä kovasti kiistellään asiasta, niin oma dumppini (kaksimäntäinen) näyttää toimivan ihan hyvin ja suhisee todella hiljaa... ja autohan on 1,8t passat. Toki autossa on jotain muutakin "pientä", enkä ainakaan katin hajoamista pelkää (kisakatti kyllä kestää). Hieman ihmetyttää näinkin pitkä ketju ilman järkevää selitystä dumpin käyttöön (voi se joidenkin mielestä olla äänikin)? Ainakin siitä on se hyöty, että turbolle tungettava ilma on viileämpää, kun sitä ei kierrätetä by-passilla takaisin... ja tämä viileämpi ilma taas vaikuttaa tehoihin (enemmän happimolekyylejä pienemmässä tilavuudessa). Varsinkin, kun cooleri on vielä se alkuperäinen "tulitikkuaski" ja turbokin mallia "mandariini".
Selvennetään nyt vielä, että noin yleisesti ottaen 5-6 asteen lämpötilantiputus nostaa tehoja noin 1% (tämä on siis NOIN arvo ei mikään kiveen kirjoitettu!!!)... sitten on vielä näissä uudemmissa moottoreissa huomioitava moottorinohjauksen tekemät muutokset: mitä kuumempaa moottoriin ahdettava ilma on sitä helpommin moottori nakuttaa -> moottorinohjaus säätää sytkää jne...
Selvennetään nyt vielä, että noin yleisesti ottaen 5-6 asteen lämpötilantiputus nostaa tehoja noin 1% (tämä on siis NOIN arvo ei mikään kiveen kirjoitettu!!!)... sitten on vielä näissä uudemmissa moottoreissa huomioitava moottorinohjauksen tekemät muutokset: mitä kuumempaa moottoriin ahdettava ilma on sitä helpommin moottori nakuttaa -> moottorinohjaus säätää sytkää jne...
Heh... Oletin paljon kovempaa keskustelua asiasta... Tedellisuudessahan tuo lämpötilan nousu by-pass vs. dumppi on jotain luokkaa 0,3 astetta (termoelukoilla mitattuna) ja "kohonneen" lämpötilan kesto joitain sekunteja...
Eihän tuon perusteella ole siis mitään perustetta laittaa dumppia by-passin tilalle. Itsellä semmoinen sattui olemaan kiinni by-passin rinnalla (?!?!?) enkä ole sitä jaksanut ottaa irtikään. Olettaisin, että ainoa järkevä syy laitta tuo dumppi, olisi by-passin hajoaminen/vajaatoiminta... tai sitten ihan vain fiilis.
Nyt sitten kysymys... Olisiko kenelläkään hajua, kuinka paljon tuo vakio by-pass pystyy kierrättämään ilmaa? eli riittääkö vakio by-pass isommalle turbolle ja "kohtalaisille" ahdoille?
Eihän tuon perusteella ole siis mitään perustetta laittaa dumppia by-passin tilalle. Itsellä semmoinen sattui olemaan kiinni by-passin rinnalla (?!?!?) enkä ole sitä jaksanut ottaa irtikään. Olettaisin, että ainoa järkevä syy laitta tuo dumppi, olisi by-passin hajoaminen/vajaatoiminta... tai sitten ihan vain fiilis.
Nyt sitten kysymys... Olisiko kenelläkään hajua, kuinka paljon tuo vakio by-pass pystyy kierrättämään ilmaa? eli riittääkö vakio by-pass isommalle turbolle ja "kohtalaisille" ahdoille?
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
no mulla ainakin lastutuksen jälkeen kun vertas kiihtyvyyttä forgen bypassiin niin ero oli uskomaton. kiihtyvyydessä tapahtui suuri ero. että laita vaan suosiolla forgen passi sinne ! ahdot on nyt 1,3bar eli niillä ainakin vakio boschi kuristaa.
Taas tyyppiesimerkki että verrataan rikkinäistä Boscilaista hyper tuuninki malliin. Ahdot ei mene bypassin läpi, joten se ei voi kuristaa. Vakio Boschilainen kyllä kestää mainiosti 1.3bar ahdot, ainakin itselläni kestänyt isommatkin jo pari vuotta.
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
No se on kyllä mahdollista että vakio boschilainen olis ollu rikki?? en tiiä. mut lastun jälkeen vaihdettiin forge niin paljon paremmin vetää. no mutta on tosi todennäköistä että se vakio on ollu rikki??? lastuttaja "testas" ja sano että tää vakio on ehjä että ei kannata heittää roskiin jos on joskus tarvetta.??.?? en tiiä sit
Minun ensimmäinen postaus...
Eli, nythän Forge on kehittänyt by-pass/Dump-valve yhdistelmän juuri 1.8T VAG koneille.
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... =FMDVSPLTR
Sivustolla on note, jossa sanotaan, että uusi venttiili asennetaan toisinpäin kuin alkuperäinen Boschin kumikalvoinen.
Tuon ei siis pitäis sekoittaa MAF-anturi, mutta onko näin? Sattuisiko jo jollain olemaan kokemuksia? Kannattaako tuota ostaa?
Eli, nythän Forge on kehittänyt by-pass/Dump-valve yhdistelmän juuri 1.8T VAG koneille.
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... =FMDVSPLTR
Sivustolla on note, jossa sanotaan, että uusi venttiili asennetaan toisinpäin kuin alkuperäinen Boschin kumikalvoinen.
Tuon ei siis pitäis sekoittaa MAF-anturi, mutta onko näin? Sattuisiko jo jollain olemaan kokemuksia? Kannattaako tuota ostaa?
Näinhän se on. Mutta kovasti väittävät Forgen sivuilla, että on monen vuoden testauksen tulos...
Kait sillä sitten jokin takuukin on, ehkä... Eipä kannata ottaa riskiä jonkin pihahduksen vuoksi. Taidan tyytyä ihan normaali Forgen by-passiin, vapaavirtaussuodattimen läpi pihisee sekin ihan mukavasti.
Kait sillä sitten jokin takuukin on, ehkä... Eipä kannata ottaa riskiä jonkin pihahduksen vuoksi. Taidan tyytyä ihan normaali Forgen by-passiin, vapaavirtaussuodattimen läpi pihisee sekin ihan mukavasti.
Jos se päästä yhdenkin millilitran ilmaa ulospäin, se sekoittaa MAFin.
Jos ilmaa karkaa putkista, niin vääristäähän se arvoja. Kyse kai lienee siitä, että kuinka paljon voidaan karkuuttaa ilmaa että koneen toiminta merkittävästi huononee...pieni ilman karkaus ei varmaan tee pahaa hallaa, nimittäin ei liene 100% tarkkoja nuo maffitkaan enää ikääntyessään.
EDIT: Edelleenkään ei merkittäviä ongelmia dumpin asentamisen jälkeen ole ollut. Autolla on ajettu alle -30 lämpötiloissa ongelmitta. Hauska tai vähemmän hauska lieveilmiö kuitenkin on tuli kun vaihdoin takapönttöä vähän suoremmaksi. Toisenaan vaihdetta vaihtaessa tai sopivasti kaasua löysätessä, esim. kun sattuu pyörät lyömään tyhjää, niin tussauttaa putkessa...selvä merkki ajoittain ylirikkaasta seoksesta, on varmaan tehnyt aikaisemminkin noin, nyt vain pöntön vaihdon myötä tuli kuuluviin. Voi katti parkaa :D...ihme ja kumma, ehjä oli vielä ainakin joulukuussa...:o
Hauska tai vähemmän hauska lieveilmiö kuitenkin on tuli kun vaihdoin takapönttöä vähän suoremmaksi. Toisenaan vaihdetta vaihtaessa tai sopivasti kaasua löysätessä, esim. kun sattuu pyörät lyömään tyhjää, niin tussauttaa putkessa...selvä merkki ajoittain ylirikkaasta seoksesta, on varmaan tehnyt aikaisemminkin noin, nyt vain pöntön vaihdon myötä tuli kuuluviin. Voi katti parkaa :D...ihme ja kumma, ehjä oli vielä ainakin joulukuussa...:o
Itsellä vielä vakio Boschin by-pass, ja samoin tussauttaa joskus putkessa. Sitä ei kuule vakiovaimentimella, mutta udella pöntöllä kyllä kuulee... Vaimentimen vaihdon yhteydessä jouduin ajamaan muutaman metrin ilman takavaimenninta, ja ääni ei olllut mikään kovin suuri, mutta sillon paukku putkessa oikein kuuluvasti.
Sama vanha kysymys johon ei kyllä searchillakaan löydy selkeetä vastausta. - Eli mitenkä saa helpoiten turbon suhinat kuulumaan? Tällähetkellä muuten vakio mutta pipercrossin suodatin vakiokotelossa ja Audi TT:n bypass. Kartio-filtterillä..ko..kö? Ja jos kartiolla niin toimiiko tollanen BSR:n öljyttävä jota doc-power myy?
Itsellä on juuri tuo BSR filtteri.
Mafin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun öljyää suodattimen maltilla. Muistaa pestä ja öljytä tarpeeksi usein.
Kyllä tuon suodattimen läpi ainakin kuulee vakio Boschin äänen selvästi. Vaikka kumikalvoisen ääni ei mikään pihahdus olekkaan, vaan oikeastaan "väpätys".
Mafin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, kun öljyää suodattimen maltilla. Muistaa pestä ja öljytä tarpeeksi usein.
Kyllä tuon suodattimen läpi ainakin kuulee vakio Boschin äänen selvästi. Vaikka kumikalvoisen ääni ei mikään pihahdus olekkaan, vaan oikeastaan "väpätys".
Käsittääkseni väpätystä ei saisi kuulua? (Vaiko?) Itellä oli juurikin alkuperäinen 220tkm ajettu bypässi ja piti sellasta hiljasta wrc-ralliautomaista lelumaista tilulilulii:tä ja vaihdoin ton audi TT:n pässin nyt tonne ja on hiljanen, tasainen "tsuuh".
Ei se turbo sakkaa, kyllä sen äänen tiedän. Kun turbo sakkaa,niinkun ralliautoissa, niin ääni on enemmäkin vikinä kun suhina. Itsellä kuuluu tuo suhina, mutta ääni ei ole tasainen, ihan kuin kumikalvo väpättäisi...
Onko tuo TT:n bässi sitten mäntätoiminen?
http://www.youtube.com/watch?v=uHDECx8bia0
Tuolta se kuulostaa minulla
http://www.youtube.com/watch?v=BuoSc-Yn ... ed&search=
Ja tuolta se kuulostaa, kun se sakkaa.
Sakkaus, eli kun kaasuläppä suljetaan vaihdon ajaksi, turbon aiheuttama paine kasaantuu putkistoon, ja palaa takasiin turboon. Vikinä johtuu siitä, että palaava paine hakkaa turbon siipiin, ja hidastaa turbon kierroslukua. Siksi on kehitetty dump/bypass valve, ettei paine mene takasisin turbolle.
Itsellä olisi muuten Greenin kartiosuodatin myynnissä:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... een+filter
Tuolta se kuulostaa minulla
http://www.youtube.com/watch?v=BuoSc-Yn ... ed&search=
Ja tuolta se kuulostaa, kun se sakkaa.
Sakkaus, eli kun kaasuläppä suljetaan vaihdon ajaksi, turbon aiheuttama paine kasaantuu putkistoon, ja palaa takasiin turboon. Vikinä johtuu siitä, että palaava paine hakkaa turbon siipiin, ja hidastaa turbon kierroslukua. Siksi on kehitetty dump/bypass valve, ettei paine mene takasisin turbolle.
Itsellä olisi muuten Greenin kartiosuodatin myynnissä:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... een+filter
Jeps, juuri tollanen sakkaus ääni multa kuului ennen kunnes vaihdoin tän TT:n pässin. Voiko rikkinäinen bypass aiheuttaa juurikin kyseistä sakkausta?
Onko sulla TMOS ahtoja nostettu? Sulla näyttää olevan erilainen BSR kuin mitä doc-power myy eli nehän myy tonne konehuoneeseen tulevaa lämpösuojallista. Tuossa greenissäkään ei ilmeisesti lämpösuojaa ole?
Onko sulla TMOS ahtoja nostettu? Sulla näyttää olevan erilainen BSR kuin mitä doc-power myy eli nehän myy tonne konehuoneeseen tulevaa lämpösuojallista. Tuossa greenissäkään ei ilmeisesti lämpösuojaa ole?
Kyllä tuo minustakin sakkaukselta kuulostaa...ilmeisesti tyhjäkäynniltä polkaistaessa ei vaan saa niin paljon ahtoa aikaiseksi että ääni muuttuisi vikinäksi....voisiko olla noin? Mulla tekee vähän saman suuntaista päkätystä erityisesti pienillä paineilla tai matalilla kierroksilla, mutta sitten vedossa ja isommilla paineilla pelaa ihan ok....en ole jaksanut huolestua asiasta.
Onko sulla TMOS ahtoja nostettu? Sulla näyttää olevan erilainen BSR kuin mitä doc-power myy eli nehän myy tonne konehuoneeseen tulevaa lämpösuojallista. Tuossa greenissäkään ei ilmeisesti lämpösuojaa ole?
Siis tuo video ei ole minun autosta, mutta minulla pitää aivan samanlaista ääntä. Ahdot on vakiot, ja mittarin mukaan kiihdytyksessä noin 0,6, josta putoaa 0,5:teen.
Minulla on doc-powerin BSR filtteri ja optiflow.
Greenin mukana ei tule peltiä, mutta se on helppo tehdä itse.
lmeisesti tyhjäkäynniltä polkaistaessa ei vaan saa niin paljon ahtoa aikaiseksi että ääni muuttuisi vikinäksi....
Tyhjäkäynniltä ahtoja ei saa kun 0 baariin, eli ei plussan puolelle. Ääni on samanlainen miltä ahdoilta tai kierroksilta tahansa.
Pitäisikö sitä huolestua ja ostaa Forgen mäntätoiminen?
Niihän siinä mainitaan tuo Forge, mutta eipä noista aina tiedä, että onko siellä sitä mitä sanotaan. Ja toisaalta se lohduttaa, että jollakin muullakin pitää samaa ääntä.
Tuo optiflow on juurikin se lämpöpelti, joka estää moottoritilan kuuman ilman pääsyn imupuolelle. Eli se on talvella vain haitaksi, kone lämpiää hitaasti.
Itse olen parantanut ilman saantia vaihtamalla isommat putket maskista ja puskurinalakulmasta suodattimelle.
Joku jolla on Forgen by-pass kiinni 1.8T ARZ koneessa, voisi kommentoida tuota ääntä.
Tuli mieleen, että tuo ARZ kone taitaa olla ainut missä on sähkökaasu, eli kaasuläppä toimii sähköllä. Voisiko väpätys olla jokin "varuste" näissä sähkökaasulla olevissa koneissa? Näyttäisi olevan sähkökaasu tuossa laittamani videonkin auton koneessa.
Tuo optiflow on juurikin se lämpöpelti, joka estää moottoritilan kuuman ilman pääsyn imupuolelle. Eli se on talvella vain haitaksi, kone lämpiää hitaasti.
Itse olen parantanut ilman saantia vaihtamalla isommat putket maskista ja puskurinalakulmasta suodattimelle.
Joku jolla on Forgen by-pass kiinni 1.8T ARZ koneessa, voisi kommentoida tuota ääntä.
Tuli mieleen, että tuo ARZ kone taitaa olla ainut missä on sähkökaasu, eli kaasuläppä toimii sähköllä. Voisiko väpätys olla jokin "varuste" näissä sähkökaasulla olevissa koneissa? Näyttäisi olevan sähkökaasu tuossa laittamani videonkin auton koneessa.
Tulipa haettua doc-powerilta bsr optiflow setti ja bypassinahan on audi tt:n bosch, on kyllä kohtalaisen "väsyneet" suhinat esim. verrattuna kaverin chipattuun leoniin jossa on forge+bsr :/ Paikallaan ei kuulu juuri mitään mutta kiihdyttäessä täyskaasulla erottaa selvästi. Täytyy vissiin chippaa tää omakin ni saa sitä vääntöä paljonkaivattua vääntöä ja ääntä ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa