1.8T 20V Nokkahihnavaurio

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ilakimgo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.2.2013 20:07

1.8T 20V Nokkahihnavaurio

ViestiKirjoittaja ilakimgo » 1.11.2017 16:37

Morjens.

Nyt kävi niin että vuoden 2000 1.8T Tiptronic sammui ajosta pehmeästi suoralla tiellä. Käytännössä tyhjäkäynniltä koska automaatti.
Automaatilla rullasin ja kokeilin sitten starttailla. Pyörii muttei lupaa mitään.

Noh, hinuri toi tallille ja laitoin läppärin kiinni. Vikakoodi Nokka-akselin asentotunnistimesta.
Sitä ennen tuli tarkistettua että kipinät on ja bensaa ruiskuaa kuin painepesurista.
Samalla kurkkasin että nokkaremmi on kireällä ja paikallaan.

Vasta hetken päästä huomattiin ettei nokkahihna prkl pyöri starttaillessa! Sylkäissyt ilmeisesti hampaita alhaalta.

Huomenna varmaankin pitää pyöritellä nokkaa sylkkien yläkuolokohtiin ja tarkistella paineita
josko vaikka venttiilit olisivatkin suorassa eikä mikään olisi kohdannut mäntää ja sitten vasta päättää hakeakko remmin vai ei. En ala tekemään kansiremppaa kyllä enää tuohon jos ventiilit ovat ottaneet osumaa ja solmussa. Autolla kun ei ole juurikaan enää rahallistaa arvoa. Osiksi sitten vaikka.

Kysynkin nyt näin ennen huomista puristuspainemittausta että millä todennäköisyydellä vekottimen venttiilit voisivat olla ehjät? Tietääkö joku kuinka helposti tuossa 20 venttiilisessä venat kohtaavat männät? Yritin googletella ja tuli ristiriitaisia tietoja. Jotkut sanoivat ettei osu koskaan mäntiin?

Mielipiteitä?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: 1.8T 20V Nokkahihnavaurio

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.11.2017 17:20

100% varmuudella ottanut venttiilit kipeää. Parhaimmassa tapauksessa ovat sen verran miedosti ottaneet iskua että uudella remmillä käy näennäisesti kunnolla. Mutta koska vähintään parista venttiilistä on varsi kierona, ei kestä kauaa kun varsi katkeaa ja tulee kunnon tuhoa. Venttiili ei kestä kauaa sitä kun joka aukeemalla varsi taipuu ees taas kun jousivoima ja sylinteripaine vääntää sen suoraksi.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

Re: 1.8T 20V Nokkahihnavaurio

ViestiKirjoittaja Dona » 1.11.2017 17:43

100% varmuudella jonkun sylinterin pakovenat mutkalla tai yhdestä imuventtiilit(ainakin keskimmäinen).
Niinkuin Mika sanoikin, kiero vena katkeaa siinä vaiheessa, kun uus hihna paikallaan ja nappaa pariin kertaan uudelleen kiinni.
En vielä pelkän kansirempan takia autoa hylkäisi. Käytettyjä kansia saa kohtuu hinnalla ja tiivisteet ja pultit n.70e.

Ota priva viestillä yhteyttä, jos kansiasia kiinnostaa. Mulla olis tohon passeli rempattu kansi hyllyssä eikä maksa maltaita.

ilakimgo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.2.2013 20:07

Re: 1.8T 20V Nokkahihnavaurio

ViestiKirjoittaja ilakimgo » 1.11.2017 18:01

Kiitoksia Dona ja Mika J.

Samaa ajattelin että olisi aikamoinen lottovoitto jos ei mitään olisi kohdannut.
Ei ole rahallista jutuista oikeastaan kiinni. Eipä tuo paha olisi. Pari pitkää iltaa tallissa.
Olen 35 vuotta vääntänyt harrastuksena harrasteautoihin vaikka minkälaisia koneremppoja mutta nyt ei vain jaksaisi ja muutakin tekemistä yllinkyllin :D Vanha exän kulkine josta vain jotenkin tykkään.

Auto on muuten hyvä ja pirteä. Tiptroniccikin uusilla öljyillä, joka pyörässä uudet levyt ja sylinterit jne...Kuukausi sitten katsastettukkin ilman vikoja mutta mutta.. on vain jo vanha ja halpa ajankäytön suhteen.

Pitänee hieman miettiä ja arvioida oman kiinnostuksen määrää suhteessa auton arvoon...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa